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“정말 죽고만 싶습니다!” 이것은 오늘 본문에 나오는 욥의 고백입니다. 고통이 극심해지고, 그 고통이 해결될 것 같지 않다고 느껴지면 죽음을 생각하게 됩니다. 아마 욥은 혹독한 고통 속에서 차라리 죽었으면 좋겠다고 탄식합니다.
1절부터 6절 “1이 땅에 사는 인생에게 힘든 노동이 있지 아니하겠느냐? 그의 날이 품꾼의 날과 같지 아니하겠느냐? 2종은 저녁 그늘을 몹시 바라고 품꾼은 그의 삯을 기다리나니 3이와 같이 내가 여러 달째 고통을 받으니 고달픈 밤이 내게 작정되었구나. 5내가 누울 때면 말하기를 언제나 일어날까, 언제나 밤이 갈까, 하며 새벽까지 이리 뒤척, 저리 뒤척 하는구나. 6나의 날은 베틀의 북보다 빠르니 희망 없이 보내는구나.”까지의 내용은 한없이 이어지는 극심한 고통에 대한 탄식입니다. 힘들게 노동하는 자들도 쉴 때가 오고, 고되게 일한 품꾼들도 삯을 기다리며 그 삯을 받을 때가 있는데(1~2절 1이 땅에 사는 인생에게 힘든 노동이 있지 아니하겠느냐? 그의 날이 품꾼의 날과 같지 아니하겠느냐? 2종은 저녁 그늘을 몹시 바라고 품꾼은 그의 삯을 기다리나니), 욥은 몇 달째 이어지는 고통이 끝날 기미를 보이지 않고(3절 이와 같이 내가 여러 달째 고통을 받으니 고달픈 밤이 내게 작정되었구나.), 심지어 밤에 잠자리에 들어도 피부병으로 인한 극심한 고통으로 뒤척거리기만 할 뿐이고(4절 내가 누울 때면 말하기를 언제나 일어날까, 언제나 밤이 갈까, 하며 새벽까지 이리 뒤척, 저리 뒤척 하는구나.), 피부에 돋아난 종양은 구더기가 들끓고 곪았다가 터졌다가, 딱지가 졌다가 다시 터지기를 반복하는 고통이 반복되고(5절 내 살에는 구더기와 흙 덩이가 의복처럼 입혀졌고 내 피부는 굳어졌다가 터지는구나.), 시간은 덧없이 흘러가지만 희망은 전혀 보이지 않는 상황(6절 나의 날은 베틀의 북보다 빠르니 희망 없이 보내는구나.)을 한탄합니다. 심지어 잠을 자면서도 악몽에 시달리기 일쑤였습니다(14절 주님께서 꿈으로 나를 놀라게 하시고 환상으로 나를 두렵게 하시나이다.). 욥은 이제 죽음을 생각합니다(7~10절 7내 생명이 한낱 바람 같음을 생각하옵소서. 나의 눈이 다시는 행복을 보지 못하리이다. 8나를 본 사람의 눈이 다시는 나를 보지 못할 것이고 주님의 눈이 나를 향하실지라도 내가 있지 아니하리이다. 9구름이 사라져 없어짐 같이 스올로 내려가는 사람은 다시 올라오지 못할 것이오니 10그는 다시 자기 집으로 돌아가지 못하겠고 자기 처소도 다시 그를 알지 못하리이다.). 이제 자기를 보고 있는 친구들도 더 이상 자기를 볼 수 없게 될 것이고, 하나님도 더 이상 욥을 볼 수 없게 될 것이라고 말합니다. 이젠 죽어 없어져서 이 세상에서 사라질 존재라는 것을 이야기합니다. 이 고통을 멈추는 것은 죽음밖에 없다는 것을 고백하는 것입니다.
그러면서 욥은 11절부터 하나님께 탄식의 기도를 드리기 시작합니다. 욥은 하나님께 투덜대기 시작합니다. 어떤 분들은 욥이 하나님께 이렇게 투덜대는 것에 대해 책망하듯이 이야기하기도 합니다. 그러나 이것이 연약한 육신을 지닌 우리의 모습이기도 합니다. 사실 욥이 하나님께 불평하는 것처럼 보이고, 하나님을 원망하는 것처럼 보이지만, 어떤 측면에서는 욥은 전능하신 하나님 앞에 투정을 부리는 것이라고 볼 수도 있습니다. 우리도 너무 힘들고 지치면 조금 의지할 수 있을 만한 사람에게는 투덜거리기도 하고, 투정도 부리기도 하고, 짜증도 내기도 하지 않습니까? 그렇기에 욥의 이러한 투덜거림, 원망 섞인 기도를 무조건 폄하(貶下)하지 않는 시각도 필요하다고 봅니다. 물론 이왕이면 하나님께 전혀 원망의 말이나, 불평의 말을 하지 않는다면 그것이야말로 금상첨화(錦上添花)이겠지만, 때론 하나님을 향해 우리의 아픔과 고통을 토로(吐露)하면서 그 아픔을 그대로 드러내는 것도 나쁘지 않다고 봅니다. 물론 하나님을 떠나거나, 하나님과 등을 돌리는 수준까지 가면 안 되겠지요. 전능하신 하나님을 신뢰하면서, 하나님의 주권(主權)을 인정하면서도 내가 겪는 아픔과 고통 때문에 하나님 앞에 원망 섞인 기도를 드리는 것도 믿음의 행위 중 하나가 아닐까요? 심지어 예수님도 십자가를 앞에 두고 “만일 할 만하시거든 이 잔을 내게서 지나가게 하옵소서.”(마26:39절)라고 기도하셨습니다. 시편에 보면 어렵고 곤고한 일을 당할 때에 탄식의 기도를 드리는 내용들이 참 많습니다.
욥은 이제 자신의 아픔과 고통과 괴로움에 대해 입을 다물지 않고 불평하겠다고 기도합니다(11절 그런즉 내가 내 입을 금하지 아니하고 내 영혼의 아픔 때문에 말하며 내 마음의 괴로움 때문에 불평하리이다.). 그러면서 욥은 “내가 바다도 아니고, 바다 괴물도 아닌데 왜 나를 감시하며 괴롭게 하십니까?”라고 항변하듯이 탄식합니다. “바다”라는 표현은 그 당시 물이 넘치고 파도가 몰아쳐 괴롭게 한다는 의미에서 부정적 의미를 표현하는 것입니다. 욥은 그저 연약한 인간에 불과한데, 하나님께서 너무 거세게 고통으로 몰아치시는 것은 아니냐고 외치는 것입니다. 그래서 욥은 차라리 죽는 게 낫겠다고 고백합니다(15~16절 15이러므로 내 마음이 뼈를 깎는 고통을 겪느니 차라리 숨이 막히는 것과 죽는 것을 택하리이다. 16내가 생명을 싫어하고 영원히 살기를 원하지 아니하오니 나를 놓으소서. 내 날은 헛 것이니이다.). 도대체 연약한 사람인 자신에게 왜 이리 거세게 몰아치셔서 아침마다, 순간마다 고통스럽게 하시는지 되묻습니다(17~19절 17사람이 무엇이기에 주님께서 그를 크게 만드사 그에게 마음을 두시고 18아침마다 권징하시며 순간마다 단련하시나이까? 19주님께서 내게서 눈을 돌이키지 아니하시며 내가 침을 삼킬 동안도 나를 놓지 아니하시기를 어느 때까지 하시리이까?). 또한 욥이 설혹 죄를 좀 지었다 치더라도 욥이 범한 죄로 인해 하나님의 영광에 무슨 해(害)가 되겠냐며 항변합니다(20절 사람을 감찰하시는 이여 내가 범죄하였던들 주님께 무슨 해가 되오리이까? 어찌하여 나를 당신의 과녁으로 삼으셔서 내게 무거운 짐이 되게 하셨나이까?). 하나님의 전능하심과 하나님의 영광과 존귀는 사람이 범한 죄로 인해 조금도 영향을 받지 않는 영원하고도 지극하시기에 하찮은 사람에 불과한 자신의 죄 따위에 신경 쓰지 않으셔도 되지 않겠냐고 항변하는 것입니다. 그러면서 만약 자신이 죄를 지었다면 왜 그 죄를 용서하시지 않으시냐고 투정합니다(21절 주님께서 어찌하여 내 허물을 사하여 주지 아니하시며 내 죄악을 제거하여 버리지 아니하시나이까? 내가 이제 흙에 누우리니 주님께서 나를 애써 찾으실지라도 내가 남아 있지 아니하리이다.). 자신에게 죄가 있다면 자비하신 하나님께서 용서하시고, 이젠 이 모든 고통과 아픔을 거둬가 주실 수 있지 않겠냐는 탄식입니다. 물론 욥은 이런 탄식을 하면서 여전히 없어지지 않는 고통을 온몸으로 느끼면서 이제 자기가 죽으면 하나님께서 아무리 자기를 찾아도 이 세상에 없으니 찾을 수 없으실 것이라며 하나님의 자비를 호소합니다(21절 주님께서 어찌하여 내 허물을 사하여 주지 아니하시며 내 죄악을 제거하여 버리지 아니하시나이까? 내가 이제 흙에 누우리니 주님께서 나를 애써 찾으실지라도 내가 남아 있지 아니하리이다.). 어떤 분들은 이러한 욥의 고백에 대해 하나님을 원망하면서 하나님께 도전하는 것이라고 해석하기도 하지만, 저는 혹독하고 극심한 고통과 아픔 속에서 하나님을 향한 절규라고 보고 싶습니다. 견디기 힘든 고통이 찾아오면 전능하신 하나님께 이러한 절규를 드리게 되는 것이 충분히 이해될 수 있는 상황이기 때문입니다.
욥의 기도와 탄식은 우리를 돌아보게 합니다. 인생을 살아가다 보면 정말 견디기 어려운 시절을 보내게 될 때도 있습니다. 말 그대로 차라리 죽고 싶다는 생각을 하게 되고, 아무리 내가 뭔가를 잘못했다고 하더라도 그 고통과 극심한 아픔 속에서 아무런 응답도 하지 않으시고, 아무런 도움을 보내주시지 않으시는 하나님을 향해 절규하기도 하고, 때론 원망하게도 됩니다. 그렇지만 오늘 본문에 나오는 욥의 탄식과 기도에는 하나님을 향한 간구와 소망이 숨겨져 있음을 알게 됩니다. 하나님을 떠난 원망의 기도가 아니라, 하나님은 전능하시고, 하나님은 자비로우신 분이시기에, 그리고 그러한 하나님을 알고 있기에 나오는 탄식이며, 절규이며, 원망이라고 느껴집니다. 고통과 아픔 속에서도 하나님을 잊지 않고, 하나님을 배제하지 않는 것은 정말 중요한 부분이라 여겨집니다. 이러한 탄식과 원망의 기도도 하나님은 듣고 계시기 때문입니다. 나는 인생의 고비마다 여전히 하나님을 바라보고 있는지 살펴보게 됩니다. 주님, 어떠한 상황에서도 주님을 바라보는 시선을 다른 데로 돌리지 않게 하시고, 억울한 심정으로라도 하나님만을 바라보게 하옵소서.
- 욥기7:1~21절 아침묵상 중에~
1이 땅에 사는 인생에게 힘든 노동이 있지 아니하겠느냐? 그의 날이 품꾼의 날과 같지 아니하겠느냐? 2종은 저녁 그늘을 몹시 바라고 품꾼은 그의 삯을 기다리나니 3이와 같이 내가 여러 달째 고통을 받으니 고달픈 밤이 내게 작정되었구나. 4내가 누울 때면 말하기를 언제나 일어날까, 언제나 밤이 갈까, 하며 새벽까지 이리 뒤척, 저리 뒤척 하는구나. 5내 살에는 구더기와 흙 덩이가 의복처럼 입혀졌고 내 피부는 굳어졌다가 터지는구나. 6나의 날은 베틀의 북보다 빠르니 희망 없이 보내는구나. 7내 생명이 한낱 바람 같음을 생각하옵소서. 나의 눈이 다시는 행복을 보지 못하리이다. 8나를 본 사람의 눈이 다시는 나를 보지 못할 것이고 주님의 눈이 나를 향하실지라도 내가 있지 아니하리이다. 9구름이 사라져 없어짐 같이 스올로 내려가는 사람은 다시 올라오지 못할 것이오니 10그는 다시 자기 집으로 돌아가지 못하겠고 자기 처소도 다시 그를 알지 못하리이다. 11그런즉 내가 내 입을 금하지 아니하고 내 영혼의 아픔 때문에 말하며 내 마음의 괴로움 때문에 불평하리이다. 12내가 바다니이까? 바다 괴물이니이까? 주님께서 어찌하여 나를 지키시나이까? 13혹시 내가 말하기를 내 잠자리가 나를 위로하고 내 침상이 내 수심을 풀리라 할 때에 14주님께서 꿈으로 나를 놀라게 하시고 환상으로 나를 두렵게 하시나이다. 15이러므로 내 마음이 뼈를 깎는 고통을 겪느니 차라리 숨이 막히는 것과 죽는 것을 택하리이다. 16내가 생명을 싫어하고 영원히 살기를 원하지 아니하오니 나를 놓으소서. 내 날은 헛 것이니이다. 17사람이 무엇이기에 주님께서 그를 크게 만드사 그에게 마음을 두시고 18아침마다 권징하시며 순간마다 단련하시나이까? 19주님께서 내게서 눈을 돌이키지 아니하시며, 내가 침을 삼킬 동안도 나를 놓지 아니하시기를 어느 때까지 하시리이까? 20사람을 감찰하시는 이여 내가 범죄하였던들, 주님께 무슨 해가 되오리이까? 어찌하여 나를 당신의 과녁으로 삼으셔서 내게 무거운 짐이 되게 하셨나이까? 21주님께서 어찌하여 내 허물을 사하여 주지 아니하시며 내 죄악을 제거하여 버리지 아니하시나이까? 내가 이제 흙에 누우리니 주님께서 나를 애써 찾으실지라도 내가 남아 있지 아니하리이다.
This is avowal of Jop that appear in body today “Die really and wants!”. Pain is extreme, and I think death if feel that the pain may not be solved. Perhaps, Jop sighs that should like to die rather within severe pain. 1 Contents to Paragraph 6 “1Is there not an appointed time to man upon earth? are not his days also like the days of an hireling? 2As a servant earnestly desireth the shadow, and as an hireling looketh for the reward of his work: 3So am I made to possess months of vanity, and wearisome nights are appointed to me. 4When I lie down, I say, When shall I arise, and the night be gone? and I am full of tossings to and fro unto the dawning of the day. 5My flesh is clothed with worms and clods of dust; my skin is broken, and become loathsome. 6My days are swifter than a weaver's shuttle, and are spent without hope.” are groaning about extreme pain that is connected immeasurably from Paragraph 1 “Is there not an appointed time to man upon earth? are not his days also like the days of an hireling?”. When laboring persons rest painfully, persons come, and though Pumkkuns wait cdst and receive the cdst time limit drudgingly, Jop pain that have been being connected for several months thatend of the days liver spot see and do Dwicheokgeorigi by extreme pain by eruption even if goes to bed at (3So am I made to possess months of vanity, and wearisome nights are appointed to me.), or night and grows to (4When I lie down, I say, When shall I arise, and the night be gone? and I am full of tossings to and fro unto the dawning of the day.), skin tumor grubs crowds and festered and burst, and pain that repeat to burst again while scab lost is repeated and (5My flesh is clothed with worms and clods of dust; my skin is broken, and become loathsome.), time flows fleetingly but hope laments devoted invisible circumstance (6My days are swifter than a weaver's shuttle, and are spent without hope.). Even, it was habitual practice to be vexed in bad dream sleeping(14Then thou scarest me with dreams, and terrifiest me through visions:). Jop thinks death now(7~10 7O remember that my life is wind: mine eye shall no more see good. 8The eye of him that hath seen me shall see me no more: thine eyes are upon me, and I am not. 9As the cloud is consumed and vanisheth away: so he that goeth down to the grave shall come up no more. 10He shall return no more to his house, neither shall his place know him any more.). Now, I speak that friends that is looking at himself may not be able to see himself more, and God may not be able to see Jop more. Now, I talk is a being to dies and disappears on the society because is not been. To stop this pain is to confess not to be death. Then Jop begins to give prayer of groaning to God from Paragraph 11 “Therefore I will not refrain my mouth; I will speak in the anguish of my spirit; I will complain in the bitterness of my soul.”. Jop begins to grumble to God. Who talk as Jop blames about that that grumble like this to God. But, this is our image that have mild flesh. It is seemed that actual fact Jop complains to God, and I am seen as resent God, but Jop can see that exercise complaining before Almighty God in what side. We are hard too much and do not you grumble to man that is worth can depend on a little and exercise complaining, and be irritable if is tired? I see that need visual angle that as is so Jop of such grumble, disparage prayer mixed grunt unconditionally and does not (Pyeomha). Of course, speech of devoted grunt to if it is past God, it is making still more beautiful if do not say speech of murmuring, but I see that it is goodish show as it is the anguish mutter(tonneau) our anguish and pain for God sometimes. Of course, will not become mask to level that leaves God, or turns lamp with God. Trusting Almighty God, is give prayer mixed grunt in front of God because of anguish and pain that I suffer recognizing sovereignty of God one between act of belief? Jop prays that will complain without dummying about own anguish and pain and trouble now(11Therefore I will not refrain my mouth; I will speak in the anguish of my spirit; I will complain in the bitterness of my soul.).
And Job sighs as if to protest, “And he went a little farther, and fell on his face, and prayed, saying, O my Father, if it be possible, let this cup pass from me: nevertheless not as I will, but as thou wilt.”(Matthew 26:39) The expression "sea" expresses a negative meaning in the sense that it was flooded at that time and the waves were hurting me., Job is just a weak human being, and he cries out that God is causing him too much pain. "So Job confesses that he would rather die (15~16 15So that my soul chooseth strangling, and death rather than my life. 16I loathe it; I would not live alway: let me alone; for my days are vanity.)., Ask yourself why you are so fragile and why you are suffering every morning and every moment (17~19 17What is man, that thou shouldest magnify him? and that thou shouldest set thine heart upon him? 18And that thou shouldest visit him every morning, and try him every moment? 19How long wilt thou not depart from me, nor let me alone till I swallow down my spittle?)., Even if Job sinned a little, he pleaded that he would be harmed by the glory of God because of the sins committed by Job (20I have sinned; what shall I do unto thee, O thou preserver of men? why hast thou set me as a mark against thee, so that I am a burden to myself?)., God's omnipotence, God's glory, and honor are eternal and supreme, which is not affected by the sins committed by man, so he does not have to worry about his sins, which are only trivial human beings.,If you have sinned, why don't you forgive your sins? (21And why dost thou not pardon my transgression, and take away my iniquity? for now shall I sleep in the dust; and thou shalt seek me in the morning, but I shall not be.). If you have sinned, I lament that God, who is merciful, will forgive you, and that you will be able to take away all this pain and suffering., Of course, Job groans and feels the pain that still does not disappear, and now when he dies, he appeals to God's mercy, saying that no matter how much God finds him, he will not be found in this world (21And why dost thou not pardon my transgression, and take away my iniquity? for now shall I sleep in the dust; and thou shalt seek me in the morning, but I shall not be.)., Some interpret Job's confession as a challenge to God while blaming God, but I want to see it as a cry for God in severe and extreme pain and suffering., This is because it is understandable to give this cry to Almighty God when unbearable pain comes.
Prayer and groaning of Jop whirl us. I send season that hard to bear really as live human life. Think wants to die verbatim rather, and reaches to does not and exclaims for God that do not send any help, and resents sometimes any answer within the pain and extreme anguish even if I did wrongly something however. However, today, groaning of Jop and prayer that appear in body find out that requesting for God and hope were hidden. And not prayer of grunt that leave God, God is almighty, and God is a groaning that come out to be gracious person, and to know such God, is exclamation, and feel that is a grunt. Without forgetting God within pain and anguish, do not exclude that is really important part consider. Prayer of this groaning and grunt God because hear be. I am examined whether is still seeing God in climax of human life. Gaze who see Lord in Lord, some circumstance at as differs but does not turn, and sees God by mortified feelings Haopso.
- Job 7:1 ~ among Paragraph 21 morning contemplations ~
1Is there not an appointed time to man upon earth? are not his days also like the days of an hireling? 2As a servant earnestly desireth the shadow, and as an hireling looketh for the reward of his work: 3So am I made to possess months of vanity, and wearisome nights are appointed to me. 4When I lie down, I say, When shall I arise, and the night be gone? and I am full of tossings to and fro unto the dawning of the day. 5My flesh is clothed with worms and clods of dust; my skin is broken, and become loathsome. 6My days are swifter than a weaver's shuttle, and are spent without hope. 7O remember that my life is wind: mine eye shall no more see good. 8The eye of him that hath seen me shall see me no more: thine eyes are upon me, and I am not. 9As the cloud is consumed and vanisheth away: so he that goeth down to the grave shall come up no more. 10He shall return no more to his house, neither shall his place know him any more. 11Therefore I will not refrain my mouth; I will speak in the anguish of my spirit; I will complain in the bitterness of my soul. 12Am I a sea, or a whale, that thou settest a watch over me? 13When I say, My bed shall comfort me, my couch shall ease my complaints; 14Then thou scarest me with dreams, and terrifiest me through visions: 15So that my soul chooseth strangling, and death rather than my life. 16I loathe it; I would not live alway: let me alone; for my days are vanity. 17What is man, that thou shouldest magnify him? and that thou shouldest set thine heart upon him? 18And that thou shouldest visit him every morning, and try him every moment? 19How long wilt thou not depart from me, nor let me alone till I swallow down my spittle? 20I have sinned; what shall I do unto thee, O thou preserver of men? why hast thou set me as a mark against thee, so that I am a burden to myself? 21And why dost thou not pardon my transgression, and take away my iniquity? for now shall I sleep in the dust; and thou shalt seek me in the morning, but I shall not be.
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