Among the rain
and lights
I saw the figure 5
in gold
on a red
firetruck
moving
tense
unheeded
to gong clangs
siren howls
and wheels rumbling
through the dark city.
비와
빛이 교차하는
어두운 거리에서
붉은
소방차에
부착된
황금빛
5란 숫자를 나는 보았다
팽팽하게 긴장하여
주목하는 이 없이
폭음과
난폭한 사이렌 소리
덜컹거리는 바퀴소리
내지르며
어두운 도시를 헤집고
앞으로 돌진한다.
1921년 발간된 이 시는 무더운 7월 어느날 윌리엄즈가 화가 마스덴 하틀리(Marsden Hartley)의 studio를 방문하던 길에 갑자기 스쳐지나가는 붉은 소방차의 "폭음"과 "난폭한 사이렌 소리" 그리고 차 뒷편에서 번쩍이는 "황금빛 5"라는 숫자에 너무나 감명을 받아, 즉시 호주머니서 노트를 꺼내어 즉흥적으로 창작했다고 합니다. 몇년 후 친구화가인 찰스 데무스가 윌리엄즈의 시를 보고 존경의 표시로 그 시를 회화적 등가물로 작품화했는데, 그것이 바로 "황금빛 5란 숫자를 나는 보았다"("I Saw the Figure 5 in Gold")입니다. 미국 회화사에서 "정밀주의"(Precisionism) 회화의 대부로 간주되는 데무스를 위시하여 당대의 진보적 예술가들에게 윌리엄즈의 이 시는 예술, 아름다움, 문화에 대한 기존의 관념들을 거부하면서 아무데서나 쉽게 접촉할 수 있는 사물에 민감하게 반응하고 있다는 점에서 새로운 패러다임을 보여주는 작품으로 받아들여졌습니다.
이 시는 "The Red Wheelbarrow"와 비교해 보면 흥미로운데, 생생한 시각적 이미지, 사소한 사물이 소재, 빨간색, 바퀴달린 것, 비가 내리는 배경 혹은 빗물에 젖은 소재 등을 채택하고 있다는 공통점이 보입니다. 차이점이라면 동적,속도감 / 정적, 고요함 그리고 도시적인 배경 / 향토적, 교외적인 배경 등이라 할 수 있겠지요.
케네스 버크(Kenneth Burke)와 같은 당대의 비평가는 "예컨대, 이 시보다 더 상실되고 보다 상호관련이 없으면서, 반문화의 보다 위대한 성취, 보다 밀착된 접촉을 보여주는 시가 있을 수 있겠는가" 라고 논평하며 이 시를 극찬하였습니다. 다음은 이 작품과 관련하여 데무스와 윌리엄즈의 상호연관성에 대해 살펴볼 수 있는 글입니다.
Born and raised in Lancaster, Pennsylvania, Charles Demuth studied art at the Pennsylvania Academy of the Fine Arts in Philadelphia intermittently between 1905 and 1908. It was in Philadelphia that the artist first met the American poet and physician William Carlos Williams, the subject of this painting. Demuth continued his art training during trips to Europe between 1907 and 1921. In 1925 he was included in a group exhibition organized by Alfred Stieglitz, who later gave him a few one-man shows at his galleries. When Demuth died at age fifty-one, after suffering from diabetes for much of his life, an important and prolific career was cut short after only twenty years. Demuth, a versatile artist, tailored his style to his subject matter. His delicate, loosely handled watercolors of fruits and flowers pulsate with subtle, exquisitely balanced color. His paintings of the modern urban and industrial landscape, on the other hand, are tightly controlled, hard, and exact ?in a style aptly called Precisionism. Although these works show the influence of Cubism and Futurism, their sense of scale and directness of expression seem entirely American. "The Figure 5 in Gold" is one of a series of eight abstract portraits of friends, inspired by Gertrude Stein"s word-portraits, that Demuth made between 1924 and 1929. This painting pays homage to a poem by William Carlos Williams. Like Marsden Hartley"s "Portrait of a German Officer" and Arthur Dove"s "Ralph Dusenberry," this portrait consists not of a physical likeness of the artist"s friend but of an accumulation of images associated with him ?the poet"s initials and the names "Bill" and "Carlos" that together form a portrait. Williams" poem "The Great Figure" describes the experience of seeing a red fire engine with the number 5 painted on it racing through the city streets. While Demuth"s painting is not an illustration of Williams"s poem, we can certainly sense its "rain/and lights" and the "gong clangs/siren howls/and wheels rumbling." The bold 5 both rapidly recedes and races forward in space, and the round forms of the number, the lights, the street lamp, and the arcs at the lower left and upper right are played against the straight lines of the fire engine, the buildings, and the rays of light, infusing the picture with a rushing energy that perfectly expresses the spirit of the poem.