어려움에 관한 이야기를 다 풀어놓은 다음에야 비로소 어떻게 변화할 수 있을지 전망할 수 있게 됩니다.
All people, clients included, need to unload their stories about their difficulties before opening their eyes to more positive views on how things might be different.
사회사업가가 너무 일찍 강점을 찾으려 들면, 보통은 클라이언트가 가만있지 않습니다.
Typically, clients let social workers know if workers move too quickly to identify strengths and possible solutions.
하고 싶은 말을 아직 다 하지 못했는데...
내 말을 충분히 듣지 않은 것 같은데...
Clients have not yet said all they have come to say; they think the worker hasn’t heard enough about the situation to competently lead the way forward.
벌써 화제를 바꾸어도 됩니까?
나 정말 어렵단 말입니다.
They question the shift in direction and work harder to convince the worker that their problems are difficult.
클라이언트가 자기 문제를 다 이야기하고 사회사업가가 그 문제를 잘 이해했다고 느껴야만
강점과 해결책을 찾는 쪽으로 화제를 전환할 수 있습니다.
Only after clients have told their stories and feel understood are they ready to shift in the direction of strengths and solutions.
사회사업가가 너무 일찍 강점을 이야기하려 들면
문제의 핵심을 놓치고 있거나 문제를 축소하고 있다고 생각합니다.
When workers move too quickly to accentuate strengths, clients think workers are missing the point or minimizing their issues.
클라이언트와 보조를 맞추려면
강점 이야기로 넘어가지 전에 먼저 문제의 심각성을 잘 알아주어야 합니다.
To keep pace with client readiness, social workers directly acknowledge the significance of problems before tilting the conversation toward strengths.
Generalist Social Work Practice: An Empowering Approach, 9th edition, 2021. 1. 1
첫댓글 당사자와 속도를 같이 하는 것..
강점 이야기로 넘어가도 되는 시점..
참 어렵고도 중요합니다.