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오늘의 본문은 나아마 사람 소발이 욥에게 하는 두 번째 충고입니다. 아마 욥이 하는 말을 듣고는 참지 못하고 곧바로 말하는 것으로 보입니다. 그래서 2절 “그러므로 내 초조한 마음이 나로 하여금 대답하게 하나니 이는 내 중심이 조급함이니라.”에서는 초조한 마음이 대답하게 한다는 표현과 내 중심이 조급하다는 표현을 사용하였습니다. 19장의 마지막 부분에서는 욥이 욥의 세 친구들에 대해 하나님께서 심판하실 것이라고 언급했는데, 이 부분은 아마 더욱 욥의 친구들의 마음을 자극하였을 것으로 보입니다(3절 내가 나를 부끄럽게 하는 책망을 들었으므로 나의 슬기로운 마음이 나로 하여금 대답하게 하는구나.).
오늘 본문에서 소발이 욥에게는 하는 말은 간단하게 요약하자면, 악인이 잘되고 번영하는 것은 잠시 동안만 벌어지는 일일 뿐이고, 결국은 모두 환상처럼 사라져 버리리라는 것과(4~11절 4네가 알지 못하느냐? 예로부터 사람이 이 세상에 생긴 때로부터, 5악인이 이긴다는 자랑도 잠시요, 경건하지 못한 사람의 즐거움도 잠깐이니라. 6그 존귀함이 하늘에 닿고, 그 머리가 구름에 미칠지라도, 7자기의 똥처럼 영원히 망할 것이라, 그를 본 사람이 이르기를, 그가 어디 있느냐? 하리라. 8그는 꿈 같이 지나가니 다시 찾을 수 없을 것이요, 밤에 보이는 환상처럼 사라지리라. 9그를 본 눈이 다시 그를 보지 못할 것이요, 그의 처소도 다시 그를 보지 못할 것이며, 10그의 아들들은 가난한 사람에게 은혜를 구하겠고, 그도 얻은 재물을 자기 손으로 도로 줄 것이며, 11그의 기골이 청년 같이 강장하나, 그 기세가 그와 함께 흙에 누우리라.), 악이 승리하고 풍족함을 누리는 것처럼 보이지만, 결국은 하나님께서 그 악인에 대해 진노하셔서 그 악인을 멸하시리라는 것입니다(12~29절 12그는 비록 악을 달게 여겨 혀 밑에 감추며, 13아껴서 버리지 아니하고 입천장에 물고 있을지라도, 14그의 음식이 창자 속에서 변하며 뱃속에서 독사의 쓸개가 되느니라. 15그가 재물을 삼켰을지라도 토할 것은, 하나님이 그의 배에서 도로 나오게 하심이니, 16그는 독사의 독을 빨며 뱀의 혀에 죽을 것이라. 17그는 강 곧 꿀과 엉긴 젖이 흐르는 강을 보지 못할 것이요, 18수고하여 얻은 것을 삼키지 못하고, 돌려 주며 매매하여 얻은 재물로 즐거움을 삼지 못하리니, 19이는 그가 가난한 사람을 학대하고 버렸음이요, 자기가 세우지 않은 집을 빼앗음이니라. 20그는 마음에 평안을 알지 못하니, 그가 기뻐하는 것을 하나도 보존하지 못하겠고, 21남기는 것이 없이 모두 먹으니, 그런즉 그 행복이 오래 가지 못할 것이라. 22풍족할 때에도 괴로움이 이르리니, 모든 재난을 주는 사람의 손이 그에게 임하리라. 23그가 배를 불리려 할 때에 하나님이 맹렬한 진노를 내리시리니, 음식을 먹을 때에 그의 위에 비 같이 쏟으시리라. 24그가 철 병기를 피할 때에는, 놋화살을 쏘아 꿰뚫을 것이요, 25몸에서 그의 화살을 빼낸즉 번쩍번쩍하는 촉이 그의 쓸개에서 나오고, 큰 두려움이 그에게 닥치느니라. 26큰 어둠이 그를 위하여 예비되어 있고, 사람이 피우지 않은 불이 그를 멸하며, 그 장막에 남은 것을 해치리라. 27하늘이 그의 죄악을 드러낼 것이요, 땅이 그를 대항하여 일어날 것인즉, 28그의 가산이 떠나가며, 하나님의 진노의 날에 끌려가리라. 29이는 악인이 하나님께 받을 분깃이요, 하나님이 그에게 정하신 기업이니라.). 이와 같은 소발의 이야기는 욥의 상황과 상관없이 떼어서 읽으면 구구절절이 옳은 말들입니다. 모두 맞는 말이고, 모두 귀담아들어야 할 말들입니다. 문제는 이러한 교훈들이 욥의 상황에는 맞지 않는다는 것입니다. 소발의 이러한 이야기들이 욥에게 의미가 있으려면 욥이 소발이 말하는 악인과 같은 자여야 합니다. 그런데 이미 욥기의 첫 부분에서 명확하게 언급되었듯이 하나님은 욥에 대해 의인이라 칭하고 있다는 것입니다. 그러니 소발을 비롯한 욥의 친구들이 욥에게 하는 말들은 모두 욥에게는 의미가 없는 말일 뿐입니다. 다시 말하면 소발과 욥의 다른 친구들이 하는 말들은 욥에게 있어서는 해당되지 않는 말이라는 것입니다. 그러니 욥의 친구들은 욥에게 큰 도움이 되지 않을뿐더러 오히려 욥을 더욱 괴롭게 하는 결과가 되고 있음을 알아야 합니다.
소발은 악인은 이긴다고 하여도 잠시요, 즐거워한다고 해도 잠깐이며(5절 악인이 이긴다는 자랑도 잠시요, 경건하지 못한 사람의 즐거움도 잠깐이니라.), 존귀하게 여김을 받게 된다고 하더라도 결국 망하여 똥처럼 취급받게 될 것이며(6~7절 6그 존귀함이 하늘에 닿고, 그 머리가 구름에 미칠지라도, 7자기의 똥처럼 영원히 망할 것이라, 그를 본 사람이 이르기를, 그가 어디 있느냐? 하리라.), 악인이 누리는 부귀영화는 밤에 잠깐 보이는 꿈과 환상처럼 사라지게 될 것이라고 이야기합니다(8절 그는 꿈 같이 지나가니 다시 찾을 수 없을 것이요, 밤에 보이는 환상처럼 사라지리라.). 그래서 그 악인은 결국 사라지게 되고, 그의 자녀들조차 비참한 삶을 살게 될 것이고 말합니다(9~11절 9그를 본 눈이 다시 그를 보지 못할 것이요, 그의 처소도 다시 그를 보지 못할 것이며, 10그의 아들들은 가난한 사람에게 은혜를 구하겠고, 그도 얻은 재물을 자기 손으로 도로 줄 것이며, 11그의 기골이 청년 같이 강장하나, 그 기세가 그와 함께 흙에 누우리라.). 더 나아가 악인들은 자기가 누리던 모든 부귀영화와 성공과 승리를 모두 빼앗기고 결국 하나님의 진노와 심판을 받아 하나님의 벌하심으로 멸하게 될 것이라고 말합니다(12~29절 12그는 비록 악을 달게 여겨 혀 밑에 감추며, 13아껴서 버리지 아니하고 입천장에 물고 있을지라도, 14그의 음식이 창자 속에서 변하며 뱃속에서 독사의 쓸개가 되느니라. 15그가 재물을 삼켰을지라도 토할 것은, 하나님이 그의 배에서 도로 나오게 하심이니, 16그는 독사의 독을 빨며 뱀의 혀에 죽을 것이라. 17그는 강 곧 꿀과 엉긴 젖이 흐르는 강을 보지 못할 것이요, 18수고하여 얻은 것을 삼키지 못하고, 돌려 주며 매매하여 얻은 재물로 즐거움을 삼지 못하리니, 19이는 그가 가난한 사람을 학대하고 버렸음이요, 자기가 세우지 않은 집을 빼앗음이니라. 20그는 마음에 평안을 알지 못하니, 그가 기뻐하는 것을 하나도 보존하지 못하겠고, 21남기는 것이 없이 모두 먹으니, 그런즉 그 행복이 오래 가지 못할 것이라. 22풍족할 때에도 괴로움이 이르리니, 모든 재난을 주는 사람의 손이 그에게 임하리라. 23그가 배를 불리려 할 때에 하나님이 맹렬한 진노를 내리시리니, 음식을 먹을 때에 그의 위에 비 같이 쏟으시리라. 24그가 철 병기를 피할 때에는, 놋화살을 쏘아 꿰뚫을 것이요, 25몸에서 그의 화살을 빼낸즉 번쩍번쩍하는 촉이 그의 쓸개에서 나오고, 큰 두려움이 그에게 닥치느니라. 26큰 어둠이 그를 위하여 예비되어 있고, 사람이 피우지 않은 불이 그를 멸하며, 그 장막에 남은 것을 해치리라. 27하늘이 그의 죄악을 드러낼 것이요, 땅이 그를 대항하여 일어날 것인즉, 28그의 가산이 떠나가며, 하나님의 진노의 날에 끌려가리라. 29이는 악인이 하나님께 받을 분깃이요, 하나님이 그에게 정하신 기업이니라.). 그러면서 소발은 욥이 바로 그와 같은 악인에 해당된다고 말하는 것입니다. 욥이 당하고 있는 고통과 고난은 마치 악인이 당하게 되는 하나님의 진노와 심판, 그리고 징계와 같다고 말합니다.
아무리 맞는 말이라고 해도 그 맞는 말이 진정한 의미가 있으려면 제대로 적용이 되어야 합니다. 옳고 좋은 말이라도 잘못 적용되면 오히려 해(害)가 됩니다. 아무리 좋은 약이어도 처방이 잘못되어 해당되지 않는 사람에게 처방되면, 그 약은 독소(毒素)가 될 수도 있다는 것을 알아야 합니다. 그저 내 생각에만 치우쳐 상대방을 제대로 이해하려고 하거나, 제대로 살피지 않으면서 함부로 판단하고, 함부로 조언하는 것을 조심해야 하겠습니다. 떠도는 말에, 누군가가 전해주는 말에, 겉으로 보이는 모습에만 치우쳐 함부로 말하지 않는 자가 되도록 해야 하겠습니다.
- 욥기20:1~29절 아침묵상 중에~
1나아마 사람 소발이 대답하여 이르되, 2그러므로 내 초조한 마음이 나로 하여금 대답하게 하나니 이는 내 중심이 조급함이니라. 3내가 나를 부끄럽게 하는 책망을 들었으므로 나의 슬기로운 마음이 나로 하여금 대답하게 하는구나. 4네가 알지 못하느냐? 예로부터 사람이 이 세상에 생긴 때로부터, 5악인이 이긴다는 자랑도 잠시요, 경건하지 못한 사람의 즐거움도 잠깐이니라. 6그 존귀함이 하늘에 닿고, 그 머리가 구름에 미칠지라도, 7자기의 똥처럼 영원히 망할 것이라, 그를 본 사람이 이르기를, 그가 어디 있느냐? 하리라. 8그는 꿈 같이 지나가니 다시 찾을 수 없을 것이요, 밤에 보이는 환상처럼 사라지리라. 9그를 본 눈이 다시 그를 보지 못할 것이요, 그의 처소도 다시 그를 보지 못할 것이며, 10그의 아들들은 가난한 사람에게 은혜를 구하겠고, 그도 얻은 재물을 자기 손으로 도로 줄 것이며, 11그의 기골이 청년 같이 강장하나, 그 기세가 그와 함께 흙에 누우리라. 12그는 비록 악을 달게 여겨 혀 밑에 감추며, 13아껴서 버리지 아니하고 입천장에 물고 있을지라도, 14그의 음식이 창자 속에서 변하며 뱃속에서 독사의 쓸개가 되느니라. 15그가 재물을 삼켰을지라도 토할 것은, 하나님이 그의 배에서 도로 나오게 하심이니, 16그는 독사의 독을 빨며 뱀의 혀에 죽을 것이라. 17그는 강 곧 꿀과 엉긴 젖이 흐르는 강을 보지 못할 것이요, 18수고하여 얻은 것을 삼키지 못하고, 돌려 주며 매매하여 얻은 재물로 즐거움을 삼지 못하리니, 19이는 그가 가난한 사람을 학대하고 버렸음이요, 자기가 세우지 않은 집을 빼앗음이니라. 20그는 마음에 평안을 알지 못하니, 그가 기뻐하는 것을 하나도 보존하지 못하겠고, 21남기는 것이 없이 모두 먹으니, 그런즉 그 행복이 오래 가지 못할 것이라. 22풍족할 때에도 괴로움이 이르리니, 모든 재난을 주는 사람의 손이 그에게 임하리라. 23그가 배를 불리려 할 때에 하나님이 맹렬한 진노를 내리시리니, 음식을 먹을 때에 그의 위에 비 같이 쏟으시리라. 24그가 철 병기를 피할 때에는, 놋화살을 쏘아 꿰뚫을 것이요, 25몸에서 그의 화살을 빼낸즉 번쩍번쩍하는 촉이 그의 쓸개에서 나오고, 큰 두려움이 그에게 닥치느니라. 26큰 어둠이 그를 위하여 예비되어 있고, 사람이 피우지 않은 불이 그를 멸하며, 그 장막에 남은 것을 해치리라. 27하늘이 그의 죄악을 드러낼 것이요, 땅이 그를 대항하여 일어날 것인즉, 28그의 가산이 떠나가며, 하나님의 진노의 날에 끌려가리라. 29이는 악인이 하나님께 받을 분깃이요, 하나님이 그에게 정하신 기업이니라.
[출처] - 안창국 목사
[원본링크] -https://www.facebook.com/visionville
Text of today is the second advice that Naama man Zophar does to Jop. Perhaps, Jop is seen by that that hears and does not endure and speaks immediately doing word. So, Paragraph 2 “Therefore do my thoughts cause me to answer, and for this I make haste.” used expression that do as anxious state of mind answers and expression that my in the inner parts is hasty. Jop refered that God may judge about three friends of Jop in 19 funeral honors last segments, this part was expected to stimulate mind of friends of Jop perhaps(3I have heard the check of my reproach, and the spirit of my understanding causeth me to answer.). Today, if word that Zophar does to Jop in body summarizes briefly, it is work which it arises for a while that evil one goes well and prospers, and although conclusion is seen as enjoy that everybody have disappeared like vision and that (4~11 4Knowest thou not this of old, since man was placed upon earth, 5That the triumphing of the wicked is short, and the joy of the hypocrite but for a moment? 6Though his excellency mount up to the heavens, and his head reach unto the clouds; 7Yet he shall perish for ever like his own dung: they which have seen him shall say, Where is he? 8He shall fly away as a dream, and shall not be found: yea, he shall be chased away as a vision of the night. 9The eye also which saw him shall see him no more; neither shall his place any more behold him. 10His children shall seek to please the poor, and his hands shall restore their goods. 11His bones are full of the sin of his youth, which shall lie down with him in the dust.), evil takes the victory and is abundant, conclusion is that God is enraged about the evil one and ruins the evil one(12~29 12Though wickedness be sweet in his mouth, though he hide it under his tongue; 13Though he spare it, and forsake it not; but keep it still within his mouth: 14Yet his meat in his bowels is turned, it is the gall of asps within him. 15He hath swallowed down riches, and he shall vomit them up again: God shall cast them out of his belly. 16He shall suck the poison of asps: the viper's tongue shall slay him. 17He shall not see the rivers, the floods, the brooks of honey and butter. 18That which he laboured for shall he restore, and shall not swallow it down: according to his substance shall the restitution be, and he shall not rejoice therein. 19Because he hath oppressed and hath forsaken the poor; because he hath violently taken away an house which he builded not; 20Surely he shall not feel quietness in his belly, he shall not save of that which he desired. 21There shall none of his meat be left; therefore shall no man look for his goods. 22In the fulness of his sufficiency he shall be in straits: every hand of the wicked shall come upon him. 23When he is about to fill his belly, God shall cast the fury of his wrath upon him, and shall rain it upon him while he is eating. 24He shall flee from the iron weapon, and the bow of steel shall strike him through. 25It is drawn, and cometh out of the body; yea, the glittering sword cometh out of his gall: terrors are upon him. 26All darkness shall be hid in his secret places: a fire not blown shall consume him; it shall go ill with him that is left in his tabernacle. 27The heaven shall reveal his iniquity; and the earth shall rise up against him. 28The increase of his house shall depart, and his goods shall flow away in the day of his wrath. 29This is the portion of a wicked man from God, and the heritage appointed unto him by God.). If such Shobal's story reads removing regardless of circumstance of Jop, sphere phrase deep bows are true wordses. Everybody are speech which that's right, and everybody are horses to listen willingly. Problem is that these teachings do not fit in circumstance of Jop. If Shobal's these stories want to be meaning to Jop, Jop must sleep such as evil one that Shobal says. By the way, God is to be calling that it is a justification about Jop as was already refered definitely in forepart of Job. If Shobal's these stories want to be meaning to Jop, Jop must sleep such as evil one that Shobal says. By the way, God is to be calling that it is a justification about Jop as was already refered definitely in forepart of Job. In other words, words that other friends of Shobal and Jop do are is speech which is not come being to Jop. So words that friends of Jop do to Jop including Shobal everybody speech which meaning does not exist to Jop be. In other words, words that other friends of Shobal and Jop do are is speech which is not come being to Jop. So I must know that friends of Jop are becoming fruit that make Jop harder preferably nothing but is not beaconed that is big to Jop. Shobal is for a moment even if win evil one, and it is a moment even though amuse and (5That the triumphing of the wicked is short, and the joy of the hypocrite but for a moment?), I will be treated like excrement perishing conclusion even if receive think as is high and noble and (6~7 6Though his excellency mount up to the heavens, and his head reach unto the clouds; 7Yet he shall perish for ever like his own dung: they which have seen him shall say, Where is he?), evil one locust that precious wealth movie may disappear like dream and vision seen for a moment at night talk(8He shall fly away as a dream, and shall not be found: yea, he shall be chased away as a vision of the night.). So, the evil one is disappeared conclusion, and may live miserable life even his children and speaks(9~11 9The eye also which saw him shall see him no more; neither shall his place any more behold him. 10His children shall seek to please the poor, and his hands shall restore their goods. 11His bones are full of the sin of his youth, which shall lie down with him in the dust.). Evil ones are robbed of all all precious wealth movies and success and victory that himself enjoys furthermore and God judged with conclusion wrath of God of that will ruin punish speak(12~29 12Though wickedness be sweet in his mouth, though he hide it under his tongue; 13Though he spare it, and forsake it not; but keep it still within his mouth: 14Yet his meat in his bowels is turned, it is the gall of asps within him. 15He hath swallowed down riches, and he shall vomit them up again: God shall cast them out of his belly. 16He shall suck the poison of asps: the viper's tongue shall slay him. 17He shall not see the rivers, the floods, the brooks of honey and butter. 18That which he laboured for shall he restore, and shall not swallow it down: according to his substance shall the restitution be, and he shall not rejoice therein. 19Because he hath oppressed and hath forsaken the poor; because he hath violently taken away an house which he builded not; 20Surely he shall not feel quietness in his belly, he shall not save of that which he desired. 21There shall none of his meat be left; therefore shall no man look for his goods. 22In the fulness of his sufficiency he shall be in straits: every hand of the wicked shall come upon him. 23When he is about to fill his belly, God shall cast the fury of his wrath upon him, and shall rain it upon him while he is eating. 24He shall flee from the iron weapon, and the bow of steel shall strike him through. 25It is drawn, and cometh out of the body; yea, the glittering sword cometh out of his gall: terrors are upon him. 26All darkness shall be hid in his secret places: a fire not blown shall consume him; it shall go ill with him that is left in his tabernacle. 27The heaven shall reveal his iniquity; and the earth shall rise up against him. 28The increase of his house shall depart, and his goods shall flow away in the day of his wrath. 29This is the portion of a wicked man from God, and the heritage appointed unto him by God.). Then Shobal is that that Jop speaks pharaoh that is come to evil one such as him. Pain and suffering that Jop is encountering speak that evil one is same wrath of God and judgement and discipline that is encountered. It should be applied properly if the correct speech wants to be genuine meaning even if speak that it is correct speech however. Is right and become (sun) because try to come if is applied wrong good speech. Because prescription is wrong even if is beneficial medicine, if is prescribed to man that is not come, I must know that the medicine can become toxin. I have to take care tries to lean just only in my thinking and understand other person properly, or judges rashly doing not observe properly, and advises rashly. On speech which clamor, on speech which someone gives, I have to do to be person who leans only in state and does not speak rashly that is seen by outside.
- Job20:1 ~ among Paragraph 29 morning contemplations ~
1Then answered Zophar the Naamathite, and said, 2Therefore do my thoughts cause me to answer, and for this I make haste. 3I have heard the check of my reproach, and the spirit of my understanding causeth me to answer. 4Knowest thou not this of old, since man was placed upon earth, 5That the triumphing of the wicked is short, and the joy of the hypocrite but for a moment? 6Though his excellency mount up to the heavens, and his head reach unto the clouds; 7Yet he shall perish for ever like his own dung: they which have seen him shall say, Where is he? 8He shall fly away as a dream, and shall not be found: yea, he shall be chased away as a vision of the night. 9The eye also which saw him shall see him no more; neither shall his place any more behold him. 10His children shall seek to please the poor, and his hands shall restore their goods. 11His bones are full of the sin of his youth, which shall lie down with him in the dust. 12Though wickedness be sweet in his mouth, though he hide it under his tongue; 13Though he spare it, and forsake it not; but keep it still within his mouth: 14Yet his meat in his bowels is turned, it is the gall of asps within him. 15He hath swallowed down riches, and he shall vomit them up again: God shall cast them out of his belly. 16He shall suck the poison of asps: the viper's tongue shall slay him. 17He shall not see the rivers, the floods, the brooks of honey and butter. 18That which he laboured for shall he restore, and shall not swallow it down: according to his substance shall the restitution be, and he shall not rejoice therein. 19Because he hath oppressed and hath forsaken the poor; because he hath violently taken away an house which he builded not; 20Surely he shall not feel quietness in his belly, he shall not save of that which he desired. 21There shall none of his meat be left; therefore shall no man look for his goods. 22In the fulness of his sufficiency he shall be in straits: every hand of the wicked shall come upon him. 23When he is about to fill his belly, God shall cast the fury of his wrath upon him, and shall rain it upon him while he is eating. 24He shall flee from the iron weapon, and the bow of steel shall strike him through. 25It is drawn, and cometh out of the body; yea, the glittering sword cometh out of his gall: terrors are upon him. 26All darkness shall be hid in his secret places: a fire not blown shall consume him; it shall go ill with him that is left in his tabernacle. 27The heaven shall reveal his iniquity; and the earth shall rise up against him. 28The increase of his house shall depart, and his goods shall flow away in the day of his wrath. 29This is the portion of a wicked man from God, and the heritage appointed unto him by God.
[origin] - an chang-guk minister
[original text link] - https://www.facebook.com/visionville
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