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수아 사람 빌닷이 욥에게 이야기합니다. “하나님은 지극히 크시고 높으신 분이시고, 모든 주권(主權)을 가지신 분이야. 그 누가 하나님 앞에서 의롭다고 주장할 수 있겠어. 너도 마찬가지야.” 이것이 욥기25장을 요약한 내용입니다. 욥을 향한 빌닷의 세 번째 충고입니다. 친구들이 욥에게 “네가 당하는 고난과 고통은 하나님 앞에 범죄했기에 생긴 것이기에 회개하고 돌이켜야 다시 하나님께서 너를 회복시킬 수 있다.”라고 말할 때, 욥은 한결같이 나는 하나님 앞에 이런 고통과 고난을 받을 만큼 죄를 지은 것이 아니라고 항변했습니다. 그런 욥에게 도대체 감히 누가 모든 주권과 위엄을 가지신 높으신 하나님 앞에서 자기를 의롭다고 할 수 있겠느냐고 꾸짖으며, 욥도 하나님 앞에서 의롭다고 말할 수 없다고 책망합니다. 25:6에서 “하물며 구더기 같은 사람, 벌레 같은 인생이랴?”라고 말하는 것은 욥을 빗댄 말이라고도 할 수 있습니다.
빌닷의 이야기도 원론적으로는 틀린 말이 아닙니다. 모두 옳은 이야기입니다. 그렇지만 빌닷을 비롯한 욥의 친구들은 계속해서 한 가지를 간과(看過)하고 있습니다. 욥이 고난과 고통을 겪게 된 원인이 무엇인가에 대한 진지한 고민이 없었다는 것입니다. 말 그대로 욥의 친구라고 한다면 평상시 욥이 어떤 삶을 살아왔는지 알았을 것입니다. 어떤 측면에서는 욥이 이런 고난을 겪고 있을 때 함께 마음 아파하면서 하나님께 “하나님, 제가 욥의 삶을 보아왔기에 잘 아는데, 욥은 이런 고난을 당할 잘못을 한 적이 없습니다. 그러니 하나님께서 욥이 당하는 고난을 거둬주십시오”라고 간구해야 옳았습니다. 그런데 욥의 친구들은 욥이 당하는 처참하고 혹독한 고난을 보면서 ‘아마 욥이 우리가 모르는 죄악을 저질렀나 보구나’라고 생각하며 욥에게 회개를 촉구하기에 급급했습니다.
제가 여러 번 언급했습니다만, 하나님은 욥을 정직하고 의롭다고 칭찬하셨습니다. 욥기1장과 2장에 분명히 언급되었습니다. 즉 욥이 고난을 겪고 있는 것은 욥의 죄악이나 잘못 때문이 아니라는 것을 분명히 명시하고 있다는 말입니다. 그런데 욥의 친구들은 앞뒤도 재지 않고, “네가 고난을 겪고 있으니, 그건 분명히 네가 죄를 지었기 때문이야”라고 단정 짓고 있습니다. 이것은 매우 위험한 태도입니다. 자칫 한 사람을 나락(奈落)으로 몰아갈 수 있는 태도입니다. 보다 더 진지하고 신중하게 욥이 당하는 고난의 이유를 살펴볼 필요가 있고, 욥의 친구라면 욥이 당하는 고난을 함께 아파하며 하나님께 욥을 위해 기도하는 것이 더 필요했습니다.
저도 살아가면서 경험한 일들 중에는 제게 억울한 오해가 생겼을 때 저를 가까이 알고 지냈던 사람들이 떠도는 풍문(風聞)을 듣고 갑자기 제게 싸늘한 태도를 보이는 경우가 몇 번 있었습니다. 차라리 대놓고 “이런 소문이 돌고 있던데, 어떻게 된 일이냐”고 묻기라고 하면 좋겠는데, 그저 “네가 그런 사람이었어?”라는 태도를 보이면 참 마음이 서운하고 아팠습니다. 때론 그 풍문을 전하는 이들보다 저와 더 오랜 세월 알고 있었던 관계였는데도 그런 태도를 보이면 배신감 같은 것도 느껴지기도 했습니다. “내가 아는 너는 그런 사람이 아닌 것 같은데, 왜 그런 소문이 들리는 것이냐”고 물어주는 것이 맞지 않을까요? 아마 욥도 그러한 억울한 마음과 한 편으로는 배신감이 느껴졌을 수도 있을 것입니다. 아무리 확인할 수 없는 소문이 떠돌아도 “나는 일단 너를 믿어. 네가 그럴 리가 없지”라는 태도를 보여주는 것이 진짜 친구가 아닐까요?
그래서 26장에서는 욥이 다시 한탄합니다. 26:2~4절 “2네가 힘 없는 사람을 참 잘도 도와 주는구나. 기력 없는 팔을 참 잘도 구원하여 주는구나. 3지혜 없는 사람을 참 잘도 가르치는구나. 큰 지식을 참 잘도 자랑하는구나. 4네가 누구를 향하여 말하느냐? 누구의 정신이 네게서 나왔느냐?”은 빌닷의 충고에 대해 약간 비아냥거리듯한 답변을 하고 있습니다. “나를 생각해서 그런 충고를 하는거야? 참 대단한 충고구나. 도대체 너는 어떻게 그런 생각을 할 수 있는 거지?”라고 말하는 것입니다. 즉 빌닷을 비롯한 친구들의 충고와 조언은 욥에게 아무런 도움이 되지 않는다는 것을 말하고 있는 것입니다. 도대체 고통당하는 친구를 돕는다며 하는 말이 그것뿐이냐고 되묻는 것이기도 합니다.
이어지는 26:5~14절 “5죽은 사람의 영들이 물 밑에서 떨며 물에서 사는 것들도 그러하도다. 6하나님 앞에서는 스올도 벗은 몸으로 드러나며 멸망도 가림이 없음이라. 7그는 북쪽을 허공에 펴시며 땅을 아무것도 없는 곳에 매다시며, 8물을 빽빽한 구름에 싸시나 그 밑의 구름이 찢어지지 아니하느니라. 9그는 보름달을 가리시고 자기의 구름을 그 위에 펴시며, 10수면에 경계를 그으시니 빛과 어둠이 함께 끝나는 곳이니라. 11그가 꾸짖으신즉 하늘 기둥이 흔들리며 놀라느니라. 12그는 능력으로 바다를 잔잔하게 하시며 지혜로 라합을 깨뜨리시며, 13그의 입김으로 하늘을 맑게 하시고 손으로 날렵한 뱀을 무찌르시나니, 14보라 이런 것들은 그의 행사의 단편일 뿐이요 우리가 그에게서 들은 것도 속삭이는 소리일 뿐이니, 그의 큰 능력의 우렛소리를 누가 능히 헤아리랴?”은 욥이 하나님에 대해 묘사하는 내용입니다. 빌닷이 욥에게 하나님은 주권과 위엄을 가지신 높으신 분이라고 말한 것에 대한 욥의 대꾸라고도 할 수 있습니다. 욥은 하나님은 이 세상뿐 아니라, 죽음 이후의 세계와 스올(지옥)까지도 모두 통찰(洞察)하시며 주관하시는 분이시라고 고백합니다. 온 세상 만물을 주관하시는 분이시며, 그 모든 것들을 통치하시는 분이심을 고백합니다. 사탄까지도(오늘 본문에서는 라합, 뱀 등으로 묘사하고 있습니다) 다스리시시는 분이시라고 고백합니다. 욥은 빌닷이 말한 것 이상으로 하나님의 전능하심을 더 깊이 잘 알고 있음을 이야기한 것입니다. 하나님은 창조주이시며, 모든 만물을 주관하실 뿐 아니라, 이 세상과 보이지 않는 영(靈)의 세계까지도 다스리시는 주권자이심을 고백하고 있습니다. 욥이 하나님에 대해서 잘 몰라서 자신이 겪고 있는 고통과 고난에 대해 하나님 앞에 억울함을 토로(吐露)하고 있는 것이 아니라는 것을 말하고 있는 것입니다. 그리고 다른 의미로 본다면 하나님에 대해 너무 잘 알고 있기에 오히려 하나님 앞에 억울함을 호소하고 있다는 것을 이야기하고 있는 것이라고도 볼 수 있습니다.
욥기에서 나오는 욥의 친구들과 욥의 대화를 통해 반복해서 나오는 교훈이지만, 다른 사람이 당하는 고난과 고통에 대해 너무 쉽게, 함부로 판단하거나 정죄하지 말아야 합니다. 정말 심사숙고(深思熟考)해야 합니다. 흑백논리에 의해 함부로 판단해서는 안 됩니다. 하나님의 섭리(攝理)가 그렇게 단순하지만은 않기 때문입니다. 우리 인간이 이해할 수 없는 일이 벌어지기도 하고, 단순한 인과응보(因果應報)의 원리에 대입(代入)해서는 안 되는 일들도 많습니다. 그러한 고통과 고난의 문제에 대해서는 하나님 앞에 진지하고도 신중하게 물으며 고민하고 연구해야 합니다. 그리고 지금 고난과 고통을 겪고 있다 하더라도 지금의 상황만 봐서는 안 되고, 그 일이 앞으로 어떻게 진행되어야 할지도 보아야 합니다. 그러니 “지금 여기에서” 벌어지는 일들만 가지고 쉽게 판단하는 것은 큰 오류에 빠질 수 있다는 것을 알아야 합니다.
한 번 더 깊이 생각하고, 한 번 더 깊이 살펴보면서 하나님께서 주시는 통찰력(洞察力)을 구해야 합니다. 그리고 먼저 판단하고 정죄하기보다는 먼저 함께 아파하고, 다독거리는 태도가 필요합니다. 내 주변에 내가 돌아보아야 할 그러한 이들이 있는지 살펴보고, 참된 위로와 격려로 함께 하면 어떨까요?
- 욥기25:1~26:14절 아침묵상 중에~
25:1수아 사람 빌닷이 대답하여 이르되, 2하나님은 주권과 위엄을 가지셨고, 높은 곳에서 화평을 베푸시느니라. 3그의 군대를 어찌 계수할 수 있으랴? 그가 비추는 광명을 받지 않은 사람이 누구냐? 4그런즉 하나님 앞에서 사람이 어찌 의롭다 하며, 여자에게서 난 사람이 어찌 깨끗하다 하랴? 5보라. 그의 눈에는 달이라도 빛을 발하지 못하고 별도 빛나지 못하거든, 6하물며 구더기 같은 사람, 벌레 같은 인생이랴? 26:1욥이 대답하여 이르되, 2네가 힘 없는 사람을 참 잘도 도와 주는구나. 기력 없는 팔을 참 잘도 구원하여 주는구나. 3지혜 없는 사람을 참 잘도 가르치는구나. 큰 지식을 참 잘도 자랑하는구나. 4네가 누구를 향하여 말하느냐? 누구의 정신이 네게서 나왔느냐? 5죽은 사람의 영들이, 물 밑에서 떨며 물에서 사는 것들도 그러하도다. 6하나님 앞에서는, 스올도 벗은 몸으로 드러나며, 멸망도 가림이 없음이라. 7그는 북쪽을 허공에 펴시며, 땅을 아무것도 없는 곳에 매다시며, 8물을 빽빽한 구름에 싸시나, 그 밑의 구름이 찢어지지 아니하느니라. 9그는 보름달을 가리시고, 자기의 구름을 그 위에 펴시며, 10수면에 경계를 그으시니, 빛과 어둠이 함께 끝나는 곳이니라. 11그가 꾸짖으신즉, 하늘 기둥이 흔들리며 놀라느니라. 12그는 능력으로 바다를 잔잔하게 하시며, 지혜로 라합을 깨뜨리시며, 13그의 입김으로 하늘을 맑게 하시고, 손으로 날렵한 뱀을 무찌르시나니, 14보라. 이런 것들은 그의 행사의 단편일 뿐이요, 우리가 그에게서 들은 것도 속삭이는 소리일 뿐이니, 그의 큰 능력의 우렛소리를 누가 능히 헤아리랴?
Shuhite Bilad talks to Jop. This is contents that summarize Job 25 “God is a personage who is a extremely big and high personage, and has all sovereigntys. I can insist that someone is rightful in front of God. You is like.” It is Bilad's third advice for Jop. when friends speak "suffering and pain that you encounter repent to occur did transgression in front of God and repeat though turn around can restore you you recuperative can" to Jop, Jop protested that do not sin so much so that receive this pain and suffering in front of God that become constantly. Someone scolds that can speak himself that is rightful in front of high God that have all sovereigntys and majesty on earth boldly to such Jop, and blames that can not speak that Jop is rightful in front of God. In 25:6 “How much less man, that is a worm? and the son of man, which is a worm?” that speak that is speech which misstate Jop speak can. Speech which is mistaken as principled of Bilad's story is an Arni. Everybody are right talk. However, friends of Jop overlook(看過) one kind continually including Bilad. Jop was no sincere anguish what cause that suffer suffering and pain is. I knew normal times Jop have lived some life if speak that it is friend of Jop verbatim. When Jop is suffering this suffering in what side, was right though is earnestly "God, I know well as have seen life of Jop, Jop has not done wrongly encounter this suffering. So God harvests suffering that Jop encounters" to God bleeding together. By the way, friends of Jop are thought 'Perhaps, Jop commited guilt that we do not know' as Jop sees encountering gruesome and severe suffering and were urgent to urge repentance to Jop. I refered several times, God praised Jop that honest and rightful. It was refered clearly to Job Chapter 1 and Chapter 2. That is, it is speech that is clarifying clearly is not guilt or mistake cause of Jop that Jop suffers suffering. By the way, friends of Jop do not take measure of front and rear, and are manufacturing "You are suffering suffering, it clearly you crime take" correct. This is very dangerous bearing. It is attitude which can drive one person by hell (Nanak) at the slightest slip. Jop need to examine even speak of encountered suffering as sincere and careful more, and suffering that Jop encounters if is friend of Jop feels pain together and prays for Jop to God that more necessary. I hear rumor that people who knows me near and passed when mortified misunderstanding occurred to me during works who experience as live clamor and suddenly to me chilly attitude seen circumstances sometimes be. I should like to speak that has put rather and is that ask "This spread is turning, it is work which proceed how", if attitude "Were you such a person?" is seen just, sincere heart sorry and painful. if such bearing is seen was relation that knew longer time and tide with me than these who convey the rumor sometimes that such as betrayal persimmon felt . pay "You who I know seem not to be such a person, such spread is heard why" fit? Perhaps, Jop might feel Baesingam on the one hand with such mortified mind. Is to show attitude "I believe you once. You do not" even if indeterminable spread clamors real friend? So, Jop laments again in 26. 26:2~4 “2How hast thou helped him that is without power? how savest thou the arm that hath no strength? 3How hast thou counselled him that hath no wisdom? and how hast thou plentifully declared the thing as it is? 4To whom hast thou uttered words? and whose spirit came from thee?” is replying do Bianyanggeorideut some about Bilad's advice. I speak "think me and do such advice? It is great advice. How can you do such thinking on earth?". This is, including Bilad advice and counsel of friends to Jop any beacon that speak. On earth pain encounter that word that do as help knowing friend is only it ask again. 26:5~14 “5Dead things are formed from under the waters, and the inhabitants thereof. 6Hell is naked before him, and destruction hath no covering. 7He stretcheth out the north over the empty place, and hangeth the earth upon nothing. 8He bindeth up the waters in his thick clouds; and the cloud is not rent under them. 9He holdeth back the face of his throne, and spreadeth his cloud upon it. 10He hath compassed the waters with bounds, until the day and night come to an end. 11The pillars of heaven tremble and are astonished at his reproof. 12He divideth the sea with his power, and by his understanding he smiteth through the proud. 13By his spirit he hath garnished the heavens; his hand hath formed the crooked serpent. 14Lo, these are parts of his ways: but how little a portion is heard of him? but the thunder of his power who can understand?” contents that Jop describes about God be. Bilad to Jop God that it is Daekku of Jop about say that it is a high person having sovereignty and majesty speak can. Jop confesses that it is a personage who discern(discernment) and manages God indeed even world and sheol (infernal regions) since death as well as the world. I confess is a personage who superintend all world all things, and personage who administer all. I confess that it is a personage who rule (today, Rahab in body, I am portraying by serpent lamp) to satan. By that Jop says Bilad vision God of more deeply well know that almighty that talk. God is confessing the world and is a ruler reigning at all to the world that is not seen as well as is a creator, and superintends all all things. I am speaking do not deliver(tonneau) that yourselves is mortified in front of God about suffering pain and suffering because Jop does not know well about God. And I can see that is talking being appealing is mortified in front of one preferably to know well too much about God if see as other meaning.
It is a teaching that appear repeating through friends of Jop and great fire of Jop that appear in Job, about suffering and pain that other man encounters too much easily, I judge rashly or must not do verdict.
I should contemplate(深思熟考) really. I must not judge rashly by black and white logic. Because Dei providentia (Seopi) is not so simple. Work which our man can not understand arises, and has a lot of works which must not substitute(代入) to principle of simple karma. Bites and is afflicted as sincere and careful in front of God about problem of such pain and suffering and should studies. And even if speak that is suffering suffering and pain now without must see present circumstance, the work must see how should be gone forward. So I must know that it can fall in big error to is gone works which arise "Now here" and judges easily.
Starting gaze of God must save insight (Dongchalyeok) is thought deeply once more, and examines deeply once more. And need bearing which judges first and feels pain first together rather than do verdict, and gathers up and press into order. May I examines whether there are such these who I must look back around me, and is how if do together by true comfort and stimulation?
- Job25:1 ~ among 26:14 morning contemplation ~
25:1Then answered Bildad the Shuhite, and said, 2Dominion and fear are with him, he maketh peace in his high places. 3Is there any number of his armies? and upon whom doth not his light arise? 4How then can man be justified with God? or how can he be clean that is born of a woman? 5Behold even to the moon, and it shineth not; yea, the stars are not pure in his sight. 6How much less man, that is a worm? and the son of man, which is a worm? 26:1But Job answered and said, 2How hast thou helped him that is without power? how savest thou the arm that hath no strength? 3How hast thou counselled him that hath no wisdom? and how hast thou plentifully declared the thing as it is? 4To whom hast thou uttered words? and whose spirit came from thee? 5Dead things are formed from under the waters, and the inhabitants thereof. 6Hell is naked before him, and destruction hath no covering. 7He stretcheth out the north over the empty place, and hangeth the earth upon nothing. 8He bindeth up the waters in his thick clouds; and the cloud is not rent under them. 9He holdeth back the face of his throne, and spreadeth his cloud upon it. 10He hath compassed the waters with bounds, until the day and night come to an end. 11The pillars of heaven tremble and are astonished at his reproof. 12He divideth the sea with his power, and by his understanding he smiteth through the proud. 13By his spirit he hath garnished the heavens; his hand hath formed the crooked serpent. 14Lo, these are parts of his ways: but how little a portion is heard of him? but the thunder of his power who can understand?
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