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누군가가 하나님보다 물질을 더 좋아하고, 하나님이 아닌 다른 우상이나 거짓 신(神)을 섬기면서 자기의 권세와 부유함으로 다른 사람을 무시하며 살아간다면, 이런 사람들에게 재앙이 닥친다 하더라도 긍휼히 여기기보다는 당연한 일을 당하는 것이라 여길 것입니다. 그런데 욥은 그러한 삶을 살아왔던 사람이 아니었습니다. 욥은 정직하고 순전(純全)하게 살아왔던 사람입니다.
오늘 본문에서는 욥이 자신이 살아왔던 삶의 모습을 열거하며 자신의 순전함을 강조하고 있습니다. 욥은 물질에 소망을 두고 살지 않았으며(24~25절 24만일 내가 내 소망을 금에다 두고 순금에게 너는 내 의뢰하는 바라 하였다면 25만일 재물의 풍부함과 손으로 얻은 것이 많음으로 기뻐하였다면), 우상이나 거짓된 다른 신(神)을 섬기지도 않았다고 말합니다(26~27절 26만일 해가 빛남과 달이 밝게 뜬 것을 보고 27내 마음이 슬며시 유혹되어 내 손에 입맞추었다면). 해와 달을 향해 자기 손에 입 맞춘다는 말은 해와 달을 신(神)으로 섬긴다는 은유적(隱喩的) 표현입니다. 만약 그랬다면 하나님께서 자기를 심판해도 당연한 것으로 여길 것이라고 말합니다(28절 그것도 재판에 회부할 죄악이니 내가 그리하였으면 위에 계신 하나님을 속이는 것이리라). 또한 욥은 다른 사람의 멸망이나 재난을 기뻐하지도 않았고, 다른 사람이 죽기를 바라면서 저주한 적도 없다고 말합니다(30절 실상은 나는 그가 죽기를 구하는 말로 그의 생명을 저주하여 내 입이 범죄하게 하지 아니하였노라.). 그리고 자기 집에 거주하는 식솔(食率)들은 풍족한 삶을 살았고(31절 내 장막 사람들은 주인의 고기에 배부르지 않은 자가 어디 있느뇨, 하지 아니하였는가?), 나그네 대접하는 일도 게을리하지 않았다고 말합니다(32절 실상은 나그네가 거리에서 자지 아니하도록 나는 행인에게 내 문을 열어 주었노라.). 자기의 잘못이나 죄를 숨기지도 않았으며(33절 내가 언제 다른 사람처럼 내 악행을 숨긴 일이 있거나 나의 죄악을 나의 품에 감추었으며), 이웃이나 다른 종족과도 좋은 관계를 유지하였기에 주변 사람들이나 다른 종족을 두려워할 필요도 없었다고 말합니다(34절 내가 언제 큰 무리와 여러 종족의 수모가 두려워서 대문 밖으로 나가지 못하고 잠잠하였던가?). 욥의 삶은 다른 사람들이 보기에도 존경 받을만한 삶을 살았고, 자기 스스로 보기에도 나쁘지 않았다고 여길 수 있는 삶이었습니다. 이런 고백을 할 수 있는 자들이 많지 않을 텐데, 욥은 자신의 삶을 그렇게 회고(回顧)합니다. 나도 그러한 삶을 살아갈 수 있는 자가 되면 좋겠습니다.
그렇기에 욥은 당당하게 “나의 서명이 여기 있으니”(내가 틀림이 없는 사실을 정확하게 증언했다고 선서할 수 있으니) 누군가가 나를 고발할 자가 있다면 고소장을 써보도록 하라고 말합니다(35절 누구든지 나의 변명을 들어다오 나의 서명이 여기 있으니 전능자가 내게 대답하시기를 바라노라 나를 고발하는 자가 있다면 그에게 고소장을 쓰게 하라.). 만약 누군가가 제대로 사실을 기록한 고소장을 썼다면 목에 걸거나 마치 왕관인 것처럼 머리에 쓰고 사람들에게 그대로 알리겠다고 말합니다(36~37절 36내가 그것을 어깨에 메기도 하고 왕관처럼 머리에 쓰기도 하리라. 37내 걸음의 수효를 그에게 알리고 왕족처럼 그를 가까이 하였으리라). 이 말은 자신의 무죄(無罪)함에 대한 당당함을 역설적으로 표현하는 말입니다. 어깨에 메거나 왕관처럼 머리에 쓰는 것은 자랑스럽게 자신을 드러내는 행동입니다. 그런데 자기를 향한 제대로 된 고소장을 어깨에 메거나 왕관처럼 쓰겠다는 말은 그 모든 것에 대해 감추지 않고 솔직하게 드러내겠다는 말입니다. 그만큼 자신 있다는 표현을 한 것입니다. 그리고 만약 자기에게 그러한 죄목(罪目)이나 잘못된 행실에 대한 사실이 있다면, 그리고 삯을 주지 않거나 다른 사람들을 억울하게 한 일이 있다면 자기에게 저주가 있을 것이라고 말하며 욥이 말을 마칩니다(38~40절 38만일 내 밭이 나를 향하여 부르짖고 밭이랑이 함께 울었다면 39만일 내가 값을 내지 않고 그 소출을 먹고 그 소유주가 생명을 잃게 하였다면 40밀 대신에 가시나무가 나고 보리 대신에 독보리가 나는 것이 마땅하니라 하고 욥의 말이 그치니라.).
억울하게 비난을 받는 것은 매우 힘든 일입니다. 나에 대해 사실이 아닌 엉뚱한 소문이 떠돌고, 그 이야기를 듣고 사실을 확인하지도 않은 채 나를 비방하며 손가락질할 때 엄청난 괴로움이 시달릴 수밖에 없습니다. 게다가 이유를 알 수 없는 고난과 재난이 닥쳐오면 그 고통은 아마도 배가(倍加)될 것입니다. 욥은 이러한 상황에서 자신의 억울함을 하나님께 호소하고 있습니다. 자신의 선하게 행한 일은 사람들의 머릿속에서 잊혀지고(혹은 사람들이 기억하지 않으려 하고), 지금 내가 당하고 있는 처지에 대해서만 왈가왈부(曰可曰否)하면 서운함과 그 배신감이 나를 더욱 고통스럽게 합니다. 더구나 욥에게 있어서 친구라고 여겼던 이들이 욥에 대해 사실이 아닌 것들을 가정적(假定的)으로 열거하며 마치 사실인 양 욥을 정죄하고 비난할 때 욥은 자신이 당하는 고난과 재난보다 훨씬 더 큰 고통을 느꼈을 것입니다. 그렇기에 욥의 항변(抗辯)의 대부분은 자신의 억울함에 초점이 맞춰지고 있습니다.
살다 보면 크건, 작건 그런 일들을 경험하게 됩니다. 그럴 때마다 하나님께 그 억울함을 호소해야겠습니다. 물론 사람들 앞에서도 자신의 억울함을 토로(吐露)할 수 있지만, 사람들은 연약한 존재이기 때문에 때로는 진실을 알려고 하기보다는 가십(gossip)거리로 여기면서 ‘아니면 말고’라는 식으로 지나치기 때문입니다. 그러나 하나님은 안 듣고 계시는 것처럼 느껴질 수 있지만, 하나님께서 외면하시고 있는 것처럼 느껴질 수 있지만, 하나님은 우리의 모든 고통과 신음을 들으시며 우리에게 주목하시고 있습니다. 우리가 하나님을 향한 마음을 놓지 않는다면, 결국 하나님께서 모든 것을 공의롭게 판단하시고, 그에 맞게 처리해 주실 것입니다. 다만 하나님의 때가 언제인지는 잘 모르기에 인내심이 필요하지만 말입니다. 끝까지 하나님만 바라보는 신실한 믿음으로 오늘 하루도 승리할 수 있길 소망합니다.
- 욥기31:24~40절 아침묵상 중에~
24만일 내가 내 소망을 금에다 두고 순금에게 너는 내 의뢰하는 바라 하였다면 25만일 재물의 풍부함과 손으로 얻은 것이 많음으로 기뻐하였다면 26만일 해가 빛남과 달이 밝게 뜬 것을 보고 27내 마음이 슬며시 유혹되어 내 손에 입맞추었다면 28그것도 재판에 회부할 죄악이니 내가 그리하였으면 위에 계신 하나님을 속이는 것이리라. 29내가 언제 나를 미워하는 자의 멸망을 기뻐하고 그가 재난을 당함으로 즐거워하였던가. 30실상은 나는 그가 죽기를 구하는 말로 그의 생명을 저주하여 내 입이 범죄하게 하지 아니하였노라. 31내 장막 사람들은 주인의 고기에 배부르지 않은 자가 어디 있느뇨, 하지 아니하였는가? 32실상은 나그네가 거리에서 자지 아니하도록 나는 행인에게 내 문을 열어 주었노라. 33내가 언제 다른 사람처럼 내 악행을 숨긴 일이 있거나 나의 죄악을 나의 품에 감추었으며 34내가 언제 큰 무리와 여러 종족의 수모가 두려워서 대문 밖으로 나가지 못하고 잠잠하였던가? 35누구든지 나의 변명을 들어다오 나의 서명이 여기 있으니 전능자가 내게 대답하시기를 바라노라. 나를 고발하는 자가 있다면 그에게 고소장을 쓰게 하라. 36내가 그것을 어깨에 메기도 하고 왕관처럼 머리에 쓰기도 하리라. 37내 걸음의 수효를 그에게 알리고 왕족처럼 그를 가까이 하였으리라. 38만일 내 밭이 나를 향하여 부르짖고 밭이랑이 함께 울었다면 39만일 내가 값을 내지 않고 그 소출을 먹고 그 소유주가 생명을 잃게 하였다면 40밀 대신에 가시나무가 나고 보리 대신에 독보리가 나는 것이 마땅하니라. 하고 욥의 말이 그치니라.
[출처] - 안창국 목사
[원본링크] -https://www.facebook.com/visionville
Someone prefers matter than God, and God may think that encounter rightful thing rather than think Geunghyulhi whatever calamity approaches to these people if ignores and lives man that differ by prosperousness with own governing authorities as serve other tin god or lie new (神) that no. By the way, Jop was not man that have lived such life. Jop is honest and perfection do man that have lived be. Today, Jop lists image of life that yourselves have lived and emphasize own sheerness in body. Jop puts and did not live hope to matter and(24~25 24If I have made gold my hope, or have said to the fine gold, Thou art my confidence; 25If I rejoice because my wealth was great, and because mine hand had gotten much;), I speak that did not serve other new (神) that become tin god or lie(26~27 26If I beheld the sun when it shined, or the moon walking in brightness; 27And my heart hath been secretly enticed, or my mouth hath kissed my hand: ). Speech which set mouth in himself hand for sun and moon is metaphorical (隱喩的) expression that serve sun and moon by new (神). If was so, I speak that will think as rightful that even if God judges himself(28This also were an iniquity to be punished by the judge: for I should have denied the God that is above.). Also, I speak that Jop was not delight destruction of corruption of other man or calamity and other man has not cursed desiring bamboo vessel(30Neither have I suffered my mouth to sin by wishing a curse to his soul.).
And families which inhabit at himself house speak that did not neglect work which lived abundant life and treat(31If the men of my tabernacle said not, Oh that we had of his flesh! we cannot be satisfied.), sojourner(32The stranger did not lodge in the street: but I opened my doors to the traveller.). Did not hide own mistake or crime and(33If I covered my transgressions as Adam, by hiding mine iniquity in my bosom:), I speak that need not to fear surrounding people or other race preserved relation that is good with neighborhood or other race(34Did I fear a great multitude, or did the contempt of families terrify me, that I kept silence, and went not out of the door?). Life of Jop was life that can think that lived life that other people are worth to example, and was goodish to example by himself. There will not be many persons who can do this avowal, Jop recollect(回顧) so own life. Should like to be person who can live nard such life.
Jop speaks that do “My signature is present”(me can swear that testified exactly actual fact that being wrong does not exist) to write letter of complaint if someone has person who prosecute me proudly as is so(35Oh that one would hear me! behold, my desire is, that the Almighty would answer me, and that mine adversary had written a book.). I speak that is rich to neck if wrote letter of complaint that someone records actual fact properly or use in head as if is a royal crest and will inform as it is to people(36~37 36Surely I would take it upon my shoulder, and bind it as a crown to me. 37I would declare unto him the number of my steps; as a prince would I go near unto him.). This speech is speech which express paradoxically is grand about own innocence Ham. It is an act that show yourselves proudly to be choked to shoulder or uses in head like royal crest. By the way, speech that shoulders letter of complaint , that reach properly, that turn himself to shoulder or will use like royal crest is speech that will show without hiding about all honestly. Express being confident so much. And I speak that actual fact about such cause of death or wrong conduct may be condemn to himself ifis and there is work which does not give cdst or keeps other people mortified to himself and Jop finishes speech(38~40 38If my land cry against me, or that the furrows likewise thereof complain; 39If I have eaten the fruits thereof without money, or have caused the owners thereof to lose their life: 40Let thistles grow instead of wheat, and cockle instead of barley. The words of Job are ended.).
It is the very hard matter to be blamed as is mortified. Abuses me with extraordinary spread that is not true about me clamors, and hears the story and does not confirm actual fact and when point great trouble can not but be vexed. In addition, the pain will become doubling perhaps if suffering and calamity that can not know even speak approach. Jop in these circumstance own mortified that to God appeal. Own work which do as is good is overblown in Meorit of people and (and some people do not try to remember),is sorry if I argue pro and con(曰可曰否) about among that is encountering now and the Baesingam makes me painful. Moreover, when these who is to Jop and thought friend thats that it is not true about Jop by homely (假定的) list and blame Jop with verdict as if is true, Jop might feel much more big pain than suffering and calamity that yourselves encounters. As is so most of protest of Jop own to mortified that focus set.
When is big as live, experience such things when is small. To God whenever do mortified that appeal should. Of course, in front of people own although can mutter(tonneau) is mortified people because pass as pattern 'Or Malchus' thinking as gossip(gossip) distance rather than hope to know faithful sometimes because is a mild being be. But, God can feel as do not hear, but God can feel as is looking away, but God lifts all our pains and moaning and observe to us. If we do not keep mind for God, conclusion God judges everything Gonguiropge, and will handle for him. It need endurance not to know well when time of merely God is, but. Today desires can take the victory by sincere belief which see to the last God.
- Job31:24~40 morning contemplations ~
24If I have made gold my hope, or have said to the fine gold, Thou art my confidence; 25If I rejoice because my wealth was great, and because mine hand had gotten much; 26If I beheld the sun when it shined, or the moon walking in brightness; 27And my heart hath been secretly enticed, or my mouth hath kissed my hand: 28This also were an iniquity to be punished by the judge: for I should have denied the God that is above. 29If I rejoice at the destruction of him that hated me, or lifted up myself when evil found him: 30Neither have I suffered my mouth to sin by wishing a curse to his soul. 31If the men of my tabernacle said not, Oh that we had of his flesh! we cannot be satisfied. 32The stranger did not lodge in the street: but I opened my doors to the traveller. 33If I covered my transgressions as Adam, by hiding mine iniquity in my bosom: 34Did I fear a great multitude, or did the contempt of families terrify me, that I kept silence, and went not out of the door? 35Oh that one would hear me! behold, my desire is, that the Almighty would answer me, and that mine adversary had written a book. 36Surely I would take it upon my shoulder, and bind it as a crown to me. 37I would declare unto him the number of my steps; as a prince would I go near unto him. 38If my land cry against me, or that the furrows likewise thereof complain; 39If I have eaten the fruits thereof without money, or have caused the owners thereof to lose their life: 40Let thistles grow instead of wheat, and cockle instead of barley. The words of Job are ended.
[origin] - an chang-guk minister
[original text link] - https://www.facebook.com/visionville
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