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엘리후는 욥과 욥의 친구들에게 자기의 말을 귀담아들으라고 요청합니다(2절 지혜 있는 사람들아, 내 말을 들으며 지식 있는 사람들아 내게 귀를 기울이라). 입이 음식물의 맛을 분별하는 것처럼, 귀는 말을 분별할 수 있으니(3절 입이 음식물의 맛을 분별함 같이 귀가 말을 분별하나니), 자기의 말을 듣고 무엇이 옳은 말인지 가려보자며 이야기를 이어갑니다(4절 우리교회 공동체가 정의를 가려내고 무엇이 선한가. 우리교회 공동체끼리 알아보자).
엘리후는 욥이 자신은 의롭지만 억울하게 이러한 고난을 겪고 있다고 호소한 것에 대하여 비난을 합니다(5~9절 5욥이 말하기를, 내가 의로우나 하나님이 내 의를 부인하셨고 6내가 정당함에도 거짓말쟁이라 하였고 나는 허물이 없으나 화살로 상처를 입었노라 하니 7어떤 사람이 욥과 같으랴? 욥이 비방하기를 물마시듯 하며 8악한 일을 하는 사람들과 한패가 되어 악인과 함께 다니면서 9이르기를 사람이 하나님을 기뻐하나 무익하다 하는구나). 그런데 이러한 엘리후의 말은 욥이 했던 말과는 다른 부분들이 많습니다. 욥이 물론 하나님께 자기의 억울함을 호소하면서 자기의 의로움을 피력(披瀝)한 것은 맞지만, 욥이 하나님을 거짓말쟁이라고 하거나 하나님을 비방하지는 않았습니다. 욥은 하나님께 억울함을 호소하면서도 하나님의 공의로우심을 인정하였고, 하나님의 주권(主權)도 고백하셨습니다. 그런데 엘리후는 욥이 하나님께 원망했다는 것을 인하여 하나님을 모독하고 조롱한 것처럼 이야기하고 있습니다. 욥이 악한 자들과 한패가 되어 사람들이 하나님을 기뻐하지만, 아무런 유익을 얻은 것이 없다고 말한다고 주장하기까지 합니다(8~9절 8악한 일을 하는 사람들과 한패가 되어 악인과 함께 다니면서 9이르기를 사람이 하나님을 기뻐하나 무익하다 하는구나). 이러한 엘리후의 말은 근거가 없는 이야기입니다. 욥이 하나님을 원망했던 것에 대해 비난하면서 욥에게 문제가 있음을 강조하기 위해 없었던 내용까지 얹어서 비난하고 있습니다.
이렇게 욥의 잘못을 지적하면서, 하나님의 의로우심을 더욱 강조하여 욥의 잘못을 극대화시키고 있습니다(10~15절 10그러므로 너희 총명한 사람들아, 내 말을 들으라. 하나님은 악을 행하지 아니하시며 전능자는 결코 불의를 행하지 아니하시고 11사람의 행위를 따라 갚으사 각각 그의 행위대로 받게 하시나니 12진실로 하나님은 악을 행하지 아니하시며 전능자는 공의를 굽히지 아니하시느니라. 13누가 땅을 그에게 맡겼느냐? 누가 온 세상을 그에게 맡겼느냐? 14그가 만일 뜻을 정하시고 그의 영과 목숨을 거두실진대 15모든 육체가 다 함께 죽으며 사람은 흙으로 돌아가리라). 하나님은 절대적으로 의로우시며, 사람의 행위대로 갚으시는 분이하고 말합니다. 하나님은 악을 행하지 않는 분이시기에 아무에게나 아무런 생각없이 징계하시는 분이 아니라고 말합니다. 13절은 하나님의 절대성(絶對性)을 강조하는 말입니다. 그 누구도 하나님께 땅이나 온 세상을 맡긴 자가 없다는 말입니다. 즉 하나님은 창조주이시며, 만물의 주재(主宰)이심을 강조하는 말입니다. 그래서 하나님이 만약 마음에 작정하시고 사람에게서 영과 목숨을 거두시면 이 세상의 모든 육체는 모두 죽을 수밖에 없을 것이라고 말합니다(14~15절 14그가 만일 뜻을 정하시고 그의 영과 목숨을 거두실진대 15모든 육체가 다 함께 죽으며 사람은 흙으로 돌아가리라). 하나님의 절대적인 의(義)에 대해서 강조한 것입니다. 그러니 욥이 하나님께 대하여 조롱하는 것은 큰 죄라는 사실을 강조하고 있습니다. 엘리후가 말하는 하나님의 절대성과 의로움은 모두 맞는 말이지만, 이미 이야기했듯이 욥이 하나님을 조롱하거나, 하나님의 의로움을 비난하지는 않았기에 엘리후의 이 말들은 욥에게 적용되기에 어렵습니다.
이어서 하나님의 공의와 주권(主權)에 대해서도 말하고 있습니다(16~20절 16만일 네가 총명이 있거든 이것을 들으며 내 말소리에 귀를 기울이라. 17정의를 미워하시는 이시라면, 어찌 그대를 다스리시겠느냐? 의롭고 전능하신 분을 그대가 정죄하겠느냐? 18그는 왕에게라도 무용지물이라 하시며, 지도자들에게라도 악하다 하시며, 19고관을 외모로 대하지 아니하시며, 가난한 사람들 앞에서 부자의 낯을 세워주지 아니하시나니, 이는 그들이 다 그의 손으로 지으신 바가 됨이라. 20그들은 한밤중에 순식간에 죽나니, 백성은 떨며 사라지고 세력 있는 사람도 사람의 손을 빌리지 않고 제거함을 당하느니라). 하나님은 왕이나 지도자들도 악을 행할 땐 악하다고 하시는 분이시고, 아무리 높은 자리에 있는 사람이라 할지라도 가난한 자들 앞에서 그들을 더 우대하시지는 않는 공평하신 분이시라고 말합니다. 높은 자리에 있는 사람이나 가난하고 낮은 자리에 있는 사람이나 하나님의 심판은 늘 공정하고 공평하다는 것을 말하고 있습니다. 어떤 자라도 하나님 앞에서 악을 행한 자들은 순식간에 하나님의 심판으로 멸하게 될 것이라고 말합니다.
하나님은 전지(全知)하신 분이시기에 세상에 존재하는 모든 사람들의 생각과 마음과 행위를 모두 감찰(監察)하시는 분이라고 말합니다(21~28절 21그분은 사람의 길을 주목하시며, 사람의 모든 걸음을 감찰하시나니, 22행악자는 숨을 만한 흑암이나 사망의 그늘이 없느니라. 23하나님은 사람을 심판하시기에, 오래 생각하실 것이 없으시니, 24세력 있는 사람을 조사할 것 없이 꺾으시고, 다른 사람을 세워 그를 대신하게 하시느니라. 25그러므로, 그분은 그들의 행위를 아시고, 그들을 밤 사이에 뒤집어엎어 흩으시는도다. 26그들을 악한 사람으로 여겨 사람의 눈 앞에서 치심은, 27그들이 그분을 떠나고, 그분의 모든 길을 깨달아 알지 못함이라. 28그들이 이와 같이 하여 가난한 사람의 부르짖음이, 그분에게 상달하게 하며 빈궁한 사람의 부르짖음이 그에게 들리게 하느니라.). 그래서 그 누구도 하나님 앞에서 자기를 숨길 수 있는 자는 없다고 말합니다. 높은 사람이라도 악을 행한다면 이미 모든 것을 다 아시는 하나님께서 오래 생각할 것도 없이 멸하시고, 그 자리에 다른 사람을 세우시는 분이시고, 악한 사람은 여러 사람 앞에서도 치셔서 멸하시는 분이시라고 강조합니다. 가난한 사람들이나 어려운 사람들의 부르짖음을 들으시며 해결해 주시는 공의로우신 분이신 하나님을 강조합니다.
그렇지만 하나님께서 응답하시지 않고 침묵하신다고 해도 누가 하나님을 비난할 수 있겠느냐고 반문합니다(29절 주님께서 침묵하신다고, 누가 그를 정죄하며, 그분이 얼굴을 가리신다면, 누가 그분을 뵈올 수 있으랴! 그분은 민족에게나 인류에게나 동일하시니). 하나님은 모든 민족이나 인류를 돌보시면서도 경건하지 못한 자를 왕으로 세워 백성을 다스리게 한다고 하더라도 주권자이신 하나님께 비난할 수는 없을 것이라고 말합니다(30절 이는 경건하지 못한 사람이 권세를 잡아 백성을 옭아매지 못하게 하려 하심이니라). 새번역 성경은 30절을 “경건하지 못한 사람을 왕으로 삼아서 고집 센 민족과 백성을 다스리게 하신들, 누가 하나님께 항의할 수 있겠습니까?”라고 번역했습니다. 때로는 마음이 삐뚤어져 악한 백성을 다스리기 위해 하나님께서는 악한 자를 왕으로 삼으실 수도 있는데, 이러한 하나님의 주권에 대해 누가 항의할 수 있겠느냐는 말입니다.
엘리후는 하나님의 공의로우심, 공평하심, 전지하심, 절대성 등을 강조하며 하나님께 항의하고, 항변하는 것은 인간이 해서는 안 되는 행위라는 것을 강조하며 욥을 꾸짖고 있습니다. 욥이 자기는 의로운데도 하나님께서 고난과 고통을 겪게 하셔서 너무 억울하다고 하소연하는 것에 대해 하나님의 절대성을 들어 욥이 잘못하고 있다는 것을 지적한 것입니다.
오늘 본문에 나오는 엘리후의 이야기들도 욥의 다른 세 친구들이 욥에게 말했던 것처럼 그의 말에는 맞는 말이 많지만, 욥에게 그대로 적용되기에는 무리가 되는 말들이 많이 있습니다. 엘리후도 하나님에 대해서는 잘 알고 있긴 하지만, 욥의 상황과 욥에 대한 하나님의 평가에 대해서는 제대로 깨닫지 못한 상태입니다. 그래서 이러한 엘리후의 말이 욥에게 강력한 영향을 주지 못하였을 것입니다. 진리를 이야기하더라도 상대방의 상황을 면밀히 살펴야만 선한 영형력을 줄 수 있습니다. 아무리 진리를 이야기하지만 상대방의 상황을 제대로 이해하지 못하고 말하면, 그러한 진리는 아무런 능력이 나타나지 않을 것입니다. 고린도전서13:1절의 말씀이 생각납니다. “내가 사람의 방언과 천사의 말을 할지라도 사랑이 없으면 소리 나는 구리와 울리는 꽹과리가 되고” 상대방을 제대로 이해하지 않고, 상대방의 상황을 제대로 돌아보지 않고 진리를 빗대어 이야기하는 것은 잡음처럼 느껴질 뿐입니다. 먼저 상대방을 깊이 이해하려는 태도를 갖는 것이 필요합니다. 함부로 단정 지으면 오히려 스스로 상대방에게 깊은 상처만 입힐 수도 있다는 것을 알아야 합니다. 나는 지금 혹시 누군가에 대해 너무 쉽게 단정 짓고, 비난하려고 하고 있지는 않은지 자신을 돌아보아야 합니다.
- 욥기34:1~30절 아침묵상 중에~
1엘리후가 말하여 이르되 2지혜 있는 사람들아, 내 말을 들으며 지식 있는 사람들아 내게 귀를 기울이라. 3입이 음식물의 맛을 분별함 같이 귀가 말을 분별하나니, 4우리교회 공동체가 정의를 가려내고 무엇이 선한가. 우리교회 공동체끼리 알아보자. 5욥이 말하기를, 내가 의로우나 하나님이 내 의를 부인하셨고 6내가 정당함에도 거짓말쟁이라 하였고 나는 허물이 없으나 화살로 상처를 입었노라 하니 7어떤 사람이 욥과 같으랴? 욥이 비방하기를 물마시듯 하며 8악한 일을 하는 사람들과 한패가 되어 악인과 함께 다니면서 9이르기를 사람이 하나님을 기뻐하나 무익하다 하는구나. 10그러므로 너희 총명한 사람들아, 내 말을 들으라. 하나님은 악을 행하지 아니하시며 전능자는 결코 불의를 행하지 아니하시고 11사람의 행위를 따라 갚으사 각각 그의 행위대로 받게 하시나니 12진실로 하나님은 악을 행하지 아니하시며 전능자는 공의를 굽히지 아니하시느니라. 13누가 땅을 그에게 맡겼느냐? 누가 온 세상을 그에게 맡겼느냐? 14그가 만일 뜻을 정하시고 그의 영과 목숨을 거두실진대 15모든 육체가 다 함께 죽으며 사람은 흙으로 돌아가리라. 14그가 만일 뜻을 정하시고 그의 영과 목숨을 거두실진대 15모든 육체가 다 함께 죽으며 사람은 흙으로 돌아가리라. 16만일 네가 총명이 있거든 이것을 들으며 내 말소리에 귀를 기울이라. 17정의를 미워하시는 이시라면, 어찌 그대를 다스리시겠느냐? 의롭고 전능하신 분을 그대가 정죄하겠느냐? 18그는 왕에게라도 무용지물이라 하시며, 지도자들에게라도 악하다 하시며, 19고관을 외모로 대하지 아니하시며, 가난한 사람들 앞에서 부자의 낯을 세워주지 아니하시나니, 이는 그들이 다 그의 손으로 지으신 바가 됨이라. 20그들은 한밤중에 순식간에 죽나니, 백성은 떨며 사라지고 세력 있는 사람도 사람의 손을 빌리지 않고 제거함을 당하느니라. 21그분은 사람의 길을 주목하시며, 사람의 모든 걸음을 감찰하시나니, 22행악자는 숨을 만한 흑암이나 사망의 그늘이 없느니라. 23하나님은 사람을 심판하시기에, 오래 생각하실 것이 없으시니, 24세력 있는 사람을 조사할 것 없이 꺾으시고, 다른 사람을 세워 그를 대신하게 하시느니라. 25그러므로, 그분은 그들의 행위를 아시고, 그들을 밤 사이에 뒤집어엎어 흩으시는도다. 26그들을 악한 사람으로 여겨 사람의 눈 앞에서 치심은, 27그들이 그분을 떠나고, 그분의 모든 길을 깨달아 알지 못함이라. 28그들이 이와 같이 하여 가난한 사람의 부르짖음이, 그분에게 상달하게 하며 빈궁한 사람의 부르짖음이 그에게 들리게 하느니라. 29주님께서 침묵하신다고, 누가 그를 정죄하며, 그분이 얼굴을 가리신다면, 누가 그분을 뵈올 수 있으랴! 그분은 민족에게나 인류에게나 동일하시니 30이는 경건하지 못한 사람이 권세를 잡아 백성을 옭아매지 못하게 하려 하심이니라.
[출처] - 안창국 목사
[원본링크] -https://www.facebook.com/visionville
Elihu requires that listen willingly own speech to friends of Jop and Jop(2Hear my words, O ye wise men; and give ear unto me, ye that have knowledge.). As mouth divides taste of food, as ear can divide horse(3For the ear trieth words, as the mouth tasteth meat.), I hear my speech and go on talk to hide what is true words(4For the ear trieth words, as the mouth tasteth meat.). Elihu Jop yourselves about that is suffering this suffering as rightful but mortified appeal that blame(5~9 5For Job hath said, I am righteous: and God hath taken away my judgment. 6Should I lie against my right? my wound is incurable without transgression. 7What man is like Job, who drinketh up scorning like water? 8Which goeth in company with the workers of iniquity, and walketh with wicked men. 9For he hath said, It profiteth a man nothing that he should delight himself with God.). By the way, speech after this Eli are many members that differ with word that Jop did. Jop to God of course own appealing is mortified own reveal(披瀝) is rightful although that's right that Jop speaks God that is a liar slander.
Jop recognized is rho of zero of God as appeal is mortified to God, and sovereignty of God confessed. By the way, Elihu defiles God lowering and talk as ridicule that Jop resented to God.
Although people are delight God because Jop becomes villain persons and accomplice, claim that speak that there is no that that get any profit(8~9 8Which goeth in company with the workers of iniquity, and walketh with wicked men. 9For he hath said, It profiteth a man nothing that he should delight himself with God.). Speech after this Eli is talk that basis does not exist. Puts and is blaming contents that was not to emphasize that problem is to Jop blaming about that Jop resented God.
Like this, indicating mistake of Jop, God of rightful that more emphasize and is maximizing mistake of Jop(10~15 10Therefore hearken unto me ye men of understanding: far be it from God, that he should do wickedness; and from the Almighty, that he should commit iniquity. 11For the work of a man shall he render unto him, and cause every man to find according to his ways. 12Yea, surely God will not do wickedly, neither will the Almighty pervert judgment. 13Who hath given him a charge over the earth? or who hath disposed the whole world? 14If he set his heart upon man, if he gather unto himself his spirit and his breath; 15All flesh shall perish together, and man shall turn again unto dust.). God is rightful absolutely, and I speak with Buni repaying to act of man. God tells any person not to be any personage who reprimand thoughtlessly to be a personage who do not evil. Paragraph 13 “Who hath given him a charge over the earth? or who hath disposed the whole world?” is speech which emphasize absoluteness of God. Someone is speech that person who leave earth or the all world to God is absent. That is, God is speech which is a creator, and emphasizes controlling power excessiveness of all things. So, all fleshes of the world speak that will not can but die if God decides in spirit and harvests order and life from man(14~15 14If he set his heart upon man, if he gather unto himself his spirit and his breath; 15All flesh shall perish together, and man shall turn again unto dust.). I emphasize at the great sea in absolute relationship of God. So it is emphasizing actual fact that is big crime that Jop treats to God and ridicules. Absoluteness and is rightful of God that Elihu says everybody are speech which that's right, but Jop ridicules God as already talked, or God of as did not blame is rightful these horses after Eli as is applied to Jop difficult.
I am speaking even if continuously, I treat to Divine justice and sovereignty(16~20 16If now thou hast understanding, hear this: hearken to the voice of my words. 17Shall even he that hateth right govern? and wilt thou condemn him that is most just? 18Is it fit to say to a king, Thou art wicked? and to princes, Ye are ungodly? 19How much less to him that accepteth not the persons of princes, nor regardeth the rich more than the poor? for they all are the work of his hands. 20In a moment shall they die, and the people shall be troubled at midnight, and pass away: and the mighty shall be taken away without hand.). I speak God is fair minute who do not treat them better in front of anawin even if is a personage who speak that is bad when king or leaderses does evil, and man in high place however. Mans in high place is poor and judgement of man or God in low-order position is always fair and I am speaking being fair. Persons who do evil in front of God a person speak that will ruin by judgement of God in on time.
I am known that ideas and mind of everybody and act that exist in the world to be a personage who God goes for a change of air(全知) are all personages who inspect(監察)(21~28 21For his eyes are upon the ways of man, and he seeth all his goings. 22There is no darkness, nor shadow of death, where the workers of iniquity may hide themselves. 23For he will not lay upon man more than right; that he should enter into judgment with God. 24He shall break in pieces mighty men without number, and set others in their stead. 25Therefore he knoweth their works, and he overturneth them in the night, so that they are destroyed. 26He striketh them as wicked men in the open sight of others; 27Because they turned back from him, and would not consider any of his ways: 28So that they cause the cry of the poor to come unto him, and he heareth the cry of the afflicted.). So, who in front of God himself pocketable thing that is not speak. If do evil high length, God that already know everything emphasizes man that ruin without thinks long time, and differs to the place that three Uzzis are personage, and villain person is a personage who ruin hitting in front of several people. I emphasize God that is a personage who is rho of zero that hears the poor or difficult people shout and solve.
However, God asks a question in return that someone can blame God even though does not respond and is silent(29When he giveth quietness, who then can make trouble? and when he hideth his face, who then can behold him? whether it be done against a nation, or against a man only:). God speaks that will not be able to blame to God that is a ruler even if do to stands person who is not pious as look after all nations or mankind as king and rules people(30That the hypocrite reign not, lest the people be ensnared.).
New times station bible translated Paragraph 30 “Make man that is not pious king and even if do to rule angular nation and people, who can protest to God?”. Sometimes, to rule villain people because mind slants God can make villain person king, it is speech which someone can protest about sovereignty of this God. That Elihu is rho of zero of God, fair, go for a change of air, emphasizes and protests to God, and protests absoluteness etc.. is emphasizing that man is an act that must not do and scold Jop. Jop indicates hears absoluteness of God about that God suffers suffering and pain and complains of too much that is mortified and Jop is mistaking though himself is rightful. Today, stories after Eli who appear in body have many correct horse on his speech as other three friends of Jop talked to Jop, but is applied as it is to Jop massed horses are many.
Elihu knows well about God and it does to be, but it is a condition that do not realize properly for evaluation of God about circumstance and Jop of Jop. So, speech after this Eli might not give do that is strong to Jop. I can put in esteemed elder brother power as long as stand though observe circumstance of other person closely even if talk truth. I talk truth however, but if does not understand properly and speaks circumstance of other person, such truth may not appear any ability. Remember 1 Corinthians13:1 “Though I speak with the tongues of men and of angels, and have not charity, I am become as sounding brass, or a tinkling cymbal.” integrity word. “if there is no love if I do tongue and tongues of angels of man sound I bronze and cymbel that ring become” without understanding other person properly, of misstates and talks truth without reviewing circumstance properly like noise feel. First, need have bearing to understand deeply other person. I must know can dress deep injury to oneself other person preferably if manufacture rashly correct. Must I now or if about someone too much easily correct manufacture, and turn around yourselves whether is not trying to blame.
- Job34:1~30 morning contemplations ~
1Furthermore Elihu answered and said, 2Hear my words, O ye wise men; and give ear unto me, ye that have knowledge. 3For the ear trieth words, as the mouth tasteth meat. 4For the ear trieth words, as the mouth tasteth meat. 5For Job hath said, I am righteous: and God hath taken away my judgment. 6Should I lie against my right? my wound is incurable without transgression. 7What man is like Job, who drinketh up scorning like water? 8Which goeth in company with the workers of iniquity, and walketh with wicked men. 9For he hath said, It profiteth a man nothing that he should delight himself with God. 10Therefore hearken unto me ye men of understanding: far be it from God, that he should do wickedness; and from the Almighty, that he should commit iniquity. 11For the work of a man shall he render unto him, and cause every man to find according to his ways. 12Yea, surely God will not do wickedly, neither will the Almighty pervert judgment. 13Who hath given him a charge over the earth? or who hath disposed the whole world? 14If he set his heart upon man, if he gather unto himself his spirit and his breath; 15All flesh shall perish together, and man shall turn again unto dust. 16If now thou hast understanding, hear this: hearken to the voice of my words. 17Shall even he that hateth right govern? and wilt thou condemn him that is most just? 18Is it fit to say to a king, Thou art wicked? and to princes, Ye are ungodly? 19How much less to him that accepteth not the persons of princes, nor regardeth the rich more than the poor? for they all are the work of his hands. 20In a moment shall they die, and the people shall be troubled at midnight, and pass away: and the mighty shall be taken away without hand. 21For his eyes are upon the ways of man, and he seeth all his goings. 22There is no darkness, nor shadow of death, where the workers of iniquity may hide themselves. 23For he will not lay upon man more than right; that he should enter into judgment with God. 24He shall break in pieces mighty men without number, and set others in their stead. 25Therefore he knoweth their works, and he overturneth them in the night, so that they are destroyed. 26He striketh them as wicked men in the open sight of others; 27Because they turned back from him, and would not consider any of his ways: 28So that they cause the cry of the poor to come unto him, and he heareth the cry of the afflicted. 29When he giveth quietness, who then can make trouble? and when he hideth his face, who then can behold him? whether it be done against a nation, or against a man only: 30That the hypocrite reign not, lest the people be ensnared.
[origin] - an chang-guk minister
[original text link] - https://www.facebook.com/visionville
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