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복음에 합당하게 생활하는 삶, 그리스도 예수님의 마음을 품는 삶을 강조하던 사도 바울은 주님 안에서 기뻐하라고 다시 한 번 당부하면서(1절 끝으로 나의 형제들아, 주님 안에서 기뻐하라. 교회 공동체에게 같은 말을 쓰는 것이 내게는 수고로움이 없고 교회 공동체에게는 안전하니라.), 갑자기 특정 무리를 경계하라고 경고합니다. 그 특정 무리는 율법주의자들과 쾌락주의자들을 가리키고 있는데, 오늘 본문에서는 율법주의자들에 대하여 경계하라는 말씀입니다. 그리고 12절 이후에는 쾌락주의자, 혹은 반도덕주의자들을 경계하라는 말씀으로 이어져 갑니다.
사도 바울은 율법주의자들을 개, 행악하는 사람들, 몸을 상해하는 사람들이라고 표현합니다(2절 개들을 삼가고 행악하는 사람들을 삼가고 몸을 상해하는 일을 삼가라). 몸을 상해하는 일이란 할례(割禮)를 의미하는 표현입니다. 이들은 우리교회 공동체가 예수님 그리스도로 인해 구원받았어도 할례를 행하여 그리스도인이 되었다는 것을 표현해야 진정으로 그리스도인이 될 수 있다고 주장하는 이들입니다. 그 외에도 율법의 조항들을 잘 지킬 것을 강조하면서, 그래야 제대로 된 의로운 그리스도인이 될 수 있다고 말하는 사람들입니다. 이러한 율법주의자들은 초대 기독교 공동체 안에서 많은 혼란을 주었던 사람들입니다. 이들의 주장은 결국 예수님 그리스도의 대속(代贖)의 죽음만으로는 부족하고, 여기에 율법을 행하는 행위를 첨가한 셈이기에 그리스도의 온전한 복음을 훼손하는 결과를 가져왔습니다.
그래서 사도 바울은 몸에 할례를 행하는 것이 중요한 것이 아니라 그리스도 예수님을 구세주와 주님으로 믿고 성령님을 따라 행하는 사람들이 제대로 된 그리스도인이라는 사실을 강조합니다(3절 하나님의 성령님으로 봉사하며 그리스도 예수님으로 자랑하고 육체를 신뢰하지 아니하는 우리교회 공동체가 곧 할례파라). 이러한 사람들이 곧 할례파라는 말은 예수님 그리스도로 말미암아 우리교회 공동체도 그리스도와 함께 죽은 사람이 되고, 예수님 그리스도로 말미암아 다시 영원한 새 생명으로 살아난 사람들이 그 마음에 할례를 받은 것과 같기에 진정한 의미에서의 하나님의 백성이라고 강조하는 말씀입니다. 할례를 받는 것은 하나님의 백성이라는 것을 표식하기 위해 받는 것이라는 것을 생각해보면, 예수님 그리스도의 십자가 복음, 부활의 복음을 믿는 것이 진정한 하나님의 백성이 되는 것이기에 그렇게 표현했다는 것을 알 수 있습니다.
예수님 그리스도로 말미암아 구원받은 자들은 육체를 신뢰하지 않는 사람들입니다(3절 하나님의 성령님으로 봉사하며 그리스도 예수님으로 자랑하고 육체를 신뢰하지 아니하는 우리교회 공동체가 곧 할례파라). 육체를 신뢰한다는 말은 자기 몸으로 뭔가를 행하여 의롭게 될 수 있다고 생각한다는 말입니다. 즉 율법을 지켜서 의롭게 될 수 있다고 생각하는 자들이고, 율법을 지켜야만 의롭게 될 수 있다고 믿는 사람들입니다. 그래서 이런 사람들은 예수님을 그리스도(메시아)로 믿으면서도 율법의 조항들을 지켜야 한다고 말하면서 율법에서 정한 규례와 의식(儀式) 등을 준수하도록 강요하였습니다. 이렇게 하는 것은 예수님 그리스도의 구속(救贖)사역이 완전하지 않다고 여기는 것과도 같습니다. 예수님 그리스도께서 십자가 위에서 죽임당하시고, 부활하셔서 우리교회 공동체를 죄에서 구원하신 것은 완전한 구원을 가져옵니다. 우리교회 공동체를 완전히 의롭게 해주신 귀한 복음의 사건입니다. 우리교회 공동체가 의롭게 되기 위해, 우리교회 공동체가 구원받기 위해, 우리교회 공동체가 하나님의 자녀가 되기 위해 예수님 그리스도의 십자가와 부활 외에는 그 어느 것도 필요하지 않습니다.
사도 바울은 자신의 예를 들어 설명합니다. 사도 바울은 히브리인이며, 유대인으로서 율법에 명한대로 태어난 지 팔 일 만에 할례를 받았고, 어렸을 때부터 율법을 잘 지켰던 사람으로 바리새인에 속하였던 사람였으며, 교회를 박해하는 일에도 앞장섰던 바리새인 중의 바리새인이고, 히브리인 중의 히브리인이라고 말합니다(4~6절 4그러나 나도 육체를 신뢰할 만하며 만일 누구든지 다른 사람이 육체를 신뢰할 것이 있는 줄로 생각하면 나는 더욱 그러하리니 5나는 팔일 만에 할례를 받고 이스라엘 족속이요 베냐민 지파요 히브리인 중의 히브리인이요 율법으로는 바리새인이요 6열심으로는 교회를 박해하고 율법의 의로는 흠이 없는 사람이라). 사도 바울 자신은 율법주의자들이 주장하는 것으로 해도 전혀 흠잡을 데가 없는 사람이라고 당당하게 이야기합니다. 그러나 사도 바울은 이러한 모든 것이 아무 쓸모없는 배설물과 같다는 것을 깨달았다고 고백합니다(7~8절 7그러나 무엇이든지 내게 유익하던 것을 내가 그리스도를 위하여 다 해로 여길뿐더러 8또한 모든 것을 해로 여김은 내 주 그리스도 예수님을 아는 지식이 가장 고상하기 때문이라. 내가 그분을 위하여 모든 것을 잃어버리고 배설물로 여김은 그리스도를 얻고). 사도 바울은 예수님 그리스도만으로 모든 것이 족했다고 고백합니다(8절 또한 모든 것을 해로 여김은 내 주 그리스도 예수님을 아는 지식이 가장 고상하기 때문이라. 내가 그분을 위하여 모든 것을 잃어버리고 배설물로 여김은 그리스도를 얻고). 하나님께서 우리교회 공동체를 의롭게 여기시도록 하는 방법은 오직 예수님 그리스도의 복음뿐이라고 강조한 것입니다. 우리교회 공동체가 의롭게 되는 것은 그리스도를 믿음으로 말미암는 것이고, 이것이야말로 하나님께서 인정하시는 의(義)라고 강조합니다(9절 그분 안에서 발견되려 함이니 내가 가진 의는 율법에서 난 것이 아니요, 오직 그리스도를 믿음으로 말미암은 것이니 곧 믿음으로 하나님께로부터 난 의라).
우리교회 공동체가 의롭게 되는 것은 예수님 그리스도의 죽으심과 그 부활의 권능에 함께 참여할 때 이뤄지는 것입니다(10~11절 10내가 그리스도와 그 부활의 권능과 그 고난에 참여함을 알고자 하여 그의 죽으심을 본받아 11어떻게 해서든지 죽은 사람 가운데서 부활에 이르려 하노니). 갈라디아서2:20절에서 사도 바울이 “내가 그리스도와 함께 십자가에 못 박혔나니 그런즉 이제는 내가 사는 것이 아니요, 오직 내 안에 그리스도께서 사시는 것이라. 이제 내가 육체 가운데 사는 것은 나를 사랑하사 나를 위하여 자기 자신을 버리신 하나님의 아들을 믿는 믿음 안에서 사는 것이라.”라고 고백하는 것처럼 예수님 그리스도를 구세주와 주님으로 받아들이고, 나 자신은 십자가에서 죽고 예수님 그리스도만이 내 안에 사시게 하는 것이 의롭게 되는 비결임을 강조한 것입니다. 그래서 사도 바울은 율법을 지켜야 한다고, 율법에서 명한대로 할례를 받아야 한다고 말하는 율법주의자들의 가르침과 미혹에 빠지지 말고, 그들을 경계하면서 제대로 된 복음 안에서 복음에 합당한 삶을 살아가라고 강조하고 있습니다.
우리교회 공동체는 자칫 예수님 그리스도의 복음 외에 다른 것도 첨가해야 제대로 된 구원에 이를 수 있다고 착각합니다. 이단(異端)들도 예수님 그리스도에 뭔가를 더 첨가하여 구원에 이르는 길을 제시합니다. 주로 그들의 교주(敎主)들이 그러한 자리를 차지하고 있습니다. 그러나 복음은 예수님 그리스도 한 분만으로 완벽하게 만족합니다. 우리교회 공동체가 의롭게 되는 것은 오직 예수님 그리스도만으로 충분합니다(9절 그분 안에서 발견되려 함이니 내가 가진 의는 율법에서 난 것이 아니요, 오직 그리스도를 믿음으로 말미암은 것이니 곧 믿음으로 하나님께로부터 난 의라). 우리교회 공동체가 하나님의 자녀가 되는 것은 참 생명 되신 예수님 그리스도만으로 충분합니다. 이 복음을 위해 예수님 그리스도께서 이 땅에 육신을 입고 오셨습니다. 이제 성탄절을 맞이하며 이러한 완벽한 구원을 우리교회 공동체에게 선물로 주신 예수님 그리스도를 기뻐하며, 맘껏 경배하는 날이 될 수 있길 소망합니다.
- 빌립보서3:1~11절 아침묵상 중에~
1나의 형제들아, 주님 안에서 기뻐하라. 교회 공동체에게 같은 말을 쓰는 것이 내게는 수고로움이 없고 교회 공동체에게는 안전하니라. 2개들을 삼가고 행악하는 사람들을 삼가고 몸을 상해하는 일을 삼가라. 3하나님의 성령님으로 봉사하며 그리스도 예수님으로 자랑하고 육체를 신뢰하지 아니하는 우리교회 공동체가 곧 할례파라. 4그러나 나도 육체를 신뢰할 만하며 만일 누구든지 다른 사람이 육체를 신뢰할 것이 있는 줄로 생각하면 나는 더욱 그러하리니 5나는 팔일 만에 할례를 받고 이스라엘 족속이요 베냐민 지파요 히브리인 중의 히브리인이요 율법으로는 바리새인이요 6열심으로는 교회를 박해하고 율법의 의로는 흠이 없는 사람이라. 7그러나 무엇이든지 내게 유익하던 것을 내가 그리스도를 위하여 다 해로 여길뿐더러 8또한 모든 것을 해로 여김은 내 주 그리스도 예수님을 아는 지식이 가장 고상하기 때문이라. 내가 그분을 위하여 모든 것을 잃어버리고 배설물로 여김은 그리스도를 얻고 9그분 안에서 발견되려 함이니 내가 가진 의는 율법에서 난 것이 아니요, 오직 그리스도를 믿음으로 말미암은 것이니 곧 믿음으로 하나님께로부터 난 의라. 10내가 그리스도와 그 부활의 권능과 그 고난에 참여함을 알고자 하여 그의 죽으심을 본받아 11어떻게 해서든지 죽은 사람 가운데서 부활에 이르려 하노니. 아멘.
[출처] - 안창국 목사
[원본링크] -https://www.facebook.com/visionville
Life that live to fit on gospel, as Paul who emphasize life that embrace spirit of Christ Jesus makes a request once again that is delight in Lord, I warn that warn suddenly specification company. The specification company is indicating legalism persons and hedonists, contents is word that warn about Torah main chair field today. And is connected to word that warn hedonist, and some peninsula virtue care persons Paragraph 12 “Not as though I had already attained, either were already perfect: but I follow after, if that I may apprehend that for which also I am apprehended of Christ Jesus.” after.
Paul expresses legalism persons that is people who injure dog, people who practice wickedness, body etc.(2Beware of dogs, beware of evil workers, beware of the concision.). It is expression that mean circumcision (Halye) named Japan that injure body. These are these who claim that can become Christian sincerely though express to do circumcision and became Christian even if we were relieved from Jesus Christ. Additional, emphasizing something to keep well provs of Torah, is persons who speak that can become rightful Christian who reach only so properly. These legalism persons are people who gave a lot of confusions in first christian community. Their insistence is lacking by death of conclusion Jesus substitution(代贖,redemption), and I brought fruit that damage Christ's intact gospel to add act that exercise Torah here.
So, Paul emphasizes actual fact for Christian who people who believes Christ Jesus by Messiah and Lord and does along Holy Spirit that it is not important do circumcision in body become properly(3For we are the circumcision, which worship God in the spirit, and rejoice in Christ Jesus, and have no confidence in the flesh.). The these soon speech of circumcision welsh onion word that emphasize that is People of God in genuine meaning as our church community becomes dead with Christ because of Jesus Christ, and people who revive by again eternal new life because of Jesus Christ like receive circumcision in the spirit be. If it considers receive to do patent is People of God to receive circumcision, I can know Jesus Christ's cross gospel,that believe gospel of Resurrection expressed so to be genuine People of God.
Persons who is relieved because of Jesus Christ are people who do not trust flesh(3For we are the circumcision, which worship God in the spirit, and rejoice in Christ Jesus, and have no confidence in the flesh.). Speech which trust flesh is thought that can be rightful doing something with himself body. That is, is people who is persons who think that can be rightful keeping Torah, and believes that can be rightful though keep Torah. So, these people forced to observe decreeconsciousness etc. deciding in Torah as speak provs of Torah that is observable believing Jesus by Christ(Messiah). To make it like this is same with think that redemption forced labor of Jesus Christ is not perfect. Jesus Christ does, and rehabilitates Jukimdang on cross and it brings perfect deliverance to relieve our church community in crime. It is event of precious gospel that keep our church community perfectly rightful. So that our church community is rightful, so that our church community is relieved, our church community does not need which except cross and Resurrection of Jesus Christ to be children of God.
Paul for the own example, I explain. Paul speaks that is a Pharisee of Pharisee who spearheaded to work which was a man that belonged to Pharisee by man that received circumcision in arm work since born according to is a hebrew, and orders to Torah as jews, and kept well Torah since was young, and oppresses church, and a Hebrew of Hebrews(4~6 4Though I might also have confidence in the flesh. If any other man thinketh that he hath whereof he might trust in the flesh, I more: 5Circumcised the eighth day, of the stock of Israel, of the tribe of Benjamin, an Hebrew of the Hebrews; as touching the law, a Pharisee; 6Concerning zeal, persecuting the church; touching the righteousness which is in the law, blameless.).
Paul talks proudly that is a man that place to find fault with island in the sea devoted by that that legalism persons insist does not exist. But, Paul confesses that realized that such everything is same any useless dung(7~8 7But what things were gain to me, those I counted loss for Christ. 8Yea doubtless, and I coqnt all things but loss for the excellency of the knowledge of Christ Jesus my Lord: for whom I have suffered the loss of all things, and do count them but dung, that I may win Christ,). Paul confesses that everything was enough by Jesus Christ(8Yea doubtless, and I coqnt all things but loss for the excellency of the knowledge of Christ Jesus my Lord: for whom I have suffered the loss of all things, and do count them but dung, that I may win Christ,). God is that that emphasize that means that do to think our church community as is rightful is only just Jesus Christ's gospel. That our church community is rightful Christ comes from by belief, and emphasizes this that God is a doctor who recognize(9And be found in him, not having mine own righteousness, which is of the law, but that which is through the faith of Christ, the righteousness which is of God by faith:).
That our church community is rightful is to be achieved when participate together to Jesus Christ of die and power of the Resurrection(10~11 10That I may know him, and the power of his resurrection, and the fellowship of his sufferings, being made conformable unto his death; 11If by any means I might attain unto the resurrection of the dead.). In Galatians2:20 Paul accepts Jesus Christ Messiah and Lord as confess “I am crucified with Christ: neverthless I live; yet not I, but Christ liveth in me: and the life which I now live in the flesh I live by the faith of the Son of God, who loved me, and gave himself for me.”, and I die in yourselves cross and it is that only Jesus Christ emphasizes that it is a key that is rightful that do as buy inside me. So, Paul does not fall to teaching of legalism persons and bewitchery that speak that must receive circumcision according to order Torah in Torah that is observable, and is emphasizing that live life that is fit on gospel in gospel that reach properly as monition them. Our church community mistakes that can arrive to deliverance that reach properly though add other except Jesus Christian Gospel at the slightest slip. Heathenisms present path that arrive to deliverance because add something better to Jesus Christ. Their founder of a schools occupy such place mainly. But, gospel is satisfied perfectly by a Jesus Christ parturition. It is enough by just Jesus Christ that our church community is rightful(9And be found in him, not having mine own righteousness, which is of the law, but that which is through the faith of Christ, the righteousness which is of God by faith:).
That our church community becomes children of God is enough by Jesus Christ who become life very. Jesus Christ came in the flesh to this earth for this gospel. Now, meet christmas and such perfect deliverance enjoys scape Jesus Christ by gift to our church community, and desire can be day to bow respectfully Mamkkeot.
- Philippians3:1~11 morning contemplations ~
1Finally, my brethren, rejoice in the Lord. To write the same things to you, to me indeed is not grievous, but for you it is safe. 2Beware of dogs, beware of evil workers, beware of the concision. 3For we are the circumcision, which worship God in the spirit, and rejoice in Christ Jesus, and have no confidence in the flesh. 4Though I might also have confidence in the flesh. If any other man thinketh that he hath whereof he might trust in the flesh, I more: 5Circumcised the eighth day, of the stock of Israel, of the tribe of Benjamin, an Hebrew of the Hebrews; as touching the law, a Pharisee; 6Concerning zeal, persecuting the church; touching the righteousness which is in the law, blameless. 7But what things were gain to me, those I counted loss for Christ. 8Yea doubtless, and I coqnt all things but loss for the excellency of the knowledge of Christ Jesus my Lord: for whom I have suffered the loss of all things, and do count them but dung, that I may win Christ, 9And be found in him, not having mine own righteousness, which is of the law, but that which is through the faith of Christ, the righteousness which is of God by faith: 10That I may know him, and the power of his resurrection, and the fellowship of his sufferings, being made conformable unto his death; 11If by any means I might attain unto the resurrection of the dead. Amen.
[origin] - an chang-guk minister
[original text link] - https://www.facebook.com/visionville
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