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하나님을 뵈온 사람들은 하나님을 향해 경배할 수밖에 없습니다. 하나님은 지존자(至尊者)이시며, 광대하시고 위대하시며, 전능하신 창조주이시기 때문입니다. 우리교회 공동체가 하나님을 제대로 경배하지 않는 이유는 하나님을 경험하지 못했기 때문일 것입니다. 우리교회 공동체를 압도할 만큼 엄청난 자연 현상을 보더라도 두렵고 떨린 마음으로 경외감(敬畏感)을 갖게 되는데, 온 우주 만물을 창조하신 절대자 하나님을 뵙는다면 하나님을 경배하며 찬양할 수밖에 없을 것입니다.
시편99편도 역시 신정시(神政詩)로 분류되는 시편으로 누가 쓴 것인지는 알려져 있지 않습니다. 시편99편도 다윗 왕이 썼을 것이라고 추측하기도 하지만, 불명확합니다. 1절부터 3절 “1새 찬양으로 여호와께 찬송하라. 그분은 기이한 일을 행하사, 그분의 오른손과 거룩한 팔로 자기를 위하여 구원을 베푸셨음이로다. 2여호와께서 그분의 구원을 알게 하시며, 그분의 공의를 뭇 나라의 목전에서 명백히 나타내셨도다. 3그분이 이스라엘의 집에 베푸신 인자와 성실을 기억하셨으므로, 땅 끝까지 이르는 모든 것이 우리 교회 공동체 하나님의 구원을 보았도다.”은 전능하신 절대자 하나님을 향한 경외감(敬畏感)을 표현하고 있습니다. 땅이 흔들리는 것처럼 압도되는 위엄(威嚴)을 가지신 하나님이시며, 위대하시고 높으신 분이십니다. 하나님께서 임재하심을 경험하는 이들은 이러한 하나님을 향해 두렵고 떨린 마음으로 경배하며 찬송하게 될 것입니다(9그분이 땅을 심판하러 임하실 것임이로다. 그분이 의로 세계를 판단하시며, 공평으로 그분의 백성을 심판하시리로다.). 1절 “”은 하나님께서 그룹 사이에 좌정하셨다고 기록하고 있고, 2절 “여호와께서 그분의 구원을 알게 하시며, 그분의 공의를 뭇 나라의 목전에서 명백히 나타내셨도다.”에는 하나님께서 시온에 계신다고 기록하고 있는데, 그룹(Cherubim)은 히브리어로 케루빔(כְּרוּבִים)을 가리키는데, 특정한 계급을 가진 천사들을 의미합니다. 이 그룹은 성전의 지성소(至聖所)에 있는 언약궤의 덮개를 장식하고 있는 존재이기도 합니다. 하나님께서 그룹 사이에 좌정하신다는 말은 물론 하나님께서 하나님 나라의 보좌 앉으셨다는 것을 의미할 수도 있지만, 이 구절에서는 예루살렘 성전에 임재하신 하나님을 표현하는 것이라고 할 수 있습니다. 2절 “여호와께서 그분의 구원을 알게 하시며, 그분의 공의를 뭇 나라의 목전에서 명백히 나타내셨도다.”에 나오는 “시온에 계시는 여호와”라는 표현도 예루살렘 성전에 계시는 하나님을 묘사하는 표현이기에 성전에 임재하신 하나님을 묘사하는 것이라고 볼 수 있습니다.
전능하시고 위대하신 하나님은 정의로우시고 공의로우신 하나님이십니다(4온 땅이여, 여호와께 즐거이 소리칠지어다. 소리 내어 즐겁게 찬양하며 찬송할지어다.). 하나님은 절대주권(絶對主權)을 가지신 분이시지만, 일관성 없이 멋대로 행하시는 분이 아니라, 정의와 공의로 행하시는 분이십니다. 절대기준을 가지고 있으시고, 그에 따라 판단하시고 행하시는 하나님이십니다. 4절 “온 땅이여, 여호와께 즐거이 소리칠지어다. 소리 내어 즐겁게 찬양하며 찬송할지어다.”에 나오는 야곱은 이스라엘 백성을 가리키는 말입니다. 하나님은 하나님의 백성인 이스라엘 백성을 다스리시되 정의와 공의로 행하시는 분이십니다. 하나님은 이렇게 분명한 기준을 가지고 공의를 행하시는 분이시기에 사실 우리교회 공동체 사람이 헷갈릴 필요도 없습니다. 하나님께서 말씀하신 것에 따라 행하면 되기 때문입니다. 상황에 따라 바뀌는 하나님이 아니시기에 공의로우신 하나님의 통치를 받는 것은 오히려 안정감을 누릴 수 있는 것이기도 합니다. 그러한 하나님께서 우리교회 공동체를 다스리시니 하나님을 찬양하며 경배할 수밖에 없을 것입니다(5수금으로 여호와를 찬양하라. 수금과 음성으로 찬양래할지어다.).
정의와 공의로 행하시는 하나님은 은혜와 자비가 풍성하신 하나님이시기도 합니다. 하나님은 이스라엘 백성과 말씀을 나누시며(7바다와 거기 충만한 것과 세계와 그 중에 거주하는 사람은 다 외칠지어다.), 이스라엘 백성의 기도와 간구에 응답하시는 하나님이십니다(6나팔과 호각 소리로 왕이신 여호와 앞에 즐겁게 소리칠지어다.,8여호와 앞에서 큰 물은 박수할지어다. 산악이 함께 즐겁게 찬양할지어다.). 그리고 이스라엘 백성이 잘못했을 때에 그 잘못에 대해 행한 대로 갚기는 하셨지만, 용서해 주시는 하나님이십니다(8여호와 앞에서 큰 물은 박수할지어다. 산악이 함께 즐겁게 찬양할지어다.). 6절 “나팔과 호각 소리로 왕이신 여호와 앞에 즐겁게 소리칠지어다.”에서는 모세와 아론, 사무엘 등의 이름들을 거론하며 그들에게 응답하셨던 것에 대해 상기(想起)시키고 있습니다. 모세는 제사장이라고는 할 수 없지만, 하나님과 이스라엘 백성 사이에 중재자가 되었었던 것을 생각해 보면, 이스라엘 백성의 대표자들, 혹은 중재자들의 기도와 간구를 들으셨다는 것을 말씀하면서, 하나님은 이스라엘 백성에게 은혜와 자비를 베푸시는 하나님이시라는 것을 강조하고 있습니다. 이렇게 자비와 인자, 그리고 은혜가 풍성하신 하나님을 높이고 예배하는 것은 마땅하다고 고백하고 있습니다(9그분이 땅을 심판하러 임하실 것임이로다. 그분이 의로 세계를 판단하시며, 공평으로 그분의 백성을 심판하시리로다.).
시편99편은 하나님은(그는) 거룩하시다는 표현을 반복하고 있는데(3그분이 이스라엘의 집에 베푸신 인자와 성실을 기억하셨으므로, 땅 끝까지 이르는 모든 것이 우리 교회 공동체 하나님의 구원을 보았도다.,5수금으로 여호와를 찬양하라. 수금과 음성으로 찬양래할지어다.,9그분이 땅을 심판하러 임하실 것임이로다. 그분이 의로 세계를 판단하시며, 공평으로 그분의 백성을 심판하시리로다.), 이러한 반복되는 표현을 통해서 단락을 나누고 있다는 것을 알 수 있습니다. 하나님은 지존하시고 위대하신 하나님이심을, 하나님은 정의와 공의로우신 하나님이심을, 하나님은 이스라엘 백성에게 말씀하시면서 그 간구에 응답하시는 은혜와 자비가 가득한 하나님이심을 고백하면서, 이러한 하나님께 마땅히 경배하며 예배해야 한다고 강조하고 있습니다.
우리교회 공동체는 이러한 하나님을 뵐 때 예배자로 나아갈 수밖에 없습니다. 우리교회 공동체의 삶 속에서 이러한 하나님을 경험하고 살아가고 있는지 자신을 돌아보아야 합니다. 우리교회 공동체의 일상(日常)에서 이러한 하나님을 경험할 때 우리교회 공동체의 예배는 자연스럽게 회복될 수 있을 것입니다. 우리교회 공동체가 일상에서 이러한 하나님을 경험하지 못하기 때문에 예배의 감격도 사라지고, 예배의 깊이도 사라지게 되는 것입니다. 다가오는 2024년에는 이러한 하나님을 매일의 일상에서 깊이 경험하며 예배가 더욱 깊어지길 기대합니다.
- 시편99:1~9절 아침묵상 중에~
1새 찬양으로 여호와께 찬송하라. 그분은 기이한 일을 행하사, 그분의 오른손과 거룩한 팔로 자기를 위하여 구원을 베푸셨음이로다. 2여호와께서 그분의 구원을 알게 하시며, 그분의 공의를 뭇 나라의 목전에서 명백히 나타내셨도다. 3그분이 이스라엘의 집에 베푸신 인자와 성실을 기억하셨으므로, 땅 끝까지 이르는 모든 것이 우리 교회 공동체 하나님의 구원을 보았도다. 4온 땅이여, 여호와께 즐거이 소리칠지어다. 소리 내어 즐겁게 찬양하며 찬송할지어다. 5수금으로 여호와를 찬양하라. 수금과 음성으로 찬양래할지어다. 6나팔과 호각 소리로 왕이신 여호와 앞에 즐겁게 소리칠지어다. 7바다와 거기 충만한 것과 세계와 그 중에 거주하는 사람은 다 외칠지어다. 8여호와 앞에서 큰 물은 박수할지어다. 산악이 함께 즐겁게 친양할지어다. 9그분이 땅을 심판하러 임하실 것임이로다. 그분이 의로 세계를 판단하시며, 공평으로 그분의 백성을 심판하시리로다. 아멘.
[출처] - 안창국 목사
[원본링크] -https://www.facebook.com/visionville
People who show God can not but bow respectfully for God. Because God is majesty Ishi, and vast and great, and be an almighty creator. Our church community even speak that do not bow respectfully God properly something because not experienced God be. Is fearful even if see great natural phenomenon so much so that overwhelm our church community and I have a feeling of awe by mind that tremble, bows respectfully and may not can but praise God if see Supreme Being God that create all all things in the universe.
When Psalms 99 one ways also newly revise, it was not known by Psalms classified by (Sinjeongsi) who writes. Although conjecture that Psalms 99 one way Psalmists would write, imprecise.
From Paragraph 1 Paragraph 3 “1O sing unto the LORD a new song; for he hath done marvellous things: his right hand, and his holy arm, hath gotten him the victory. 2The LORD hath made known his salvation: his righteousness hath he openly shewed in the sight of the heathen. 3He hath remembered his mercy and his truth toward the house of Israel: all the ends of the earth have seen the salvation of our God.” feeling of awe for almighty Supreme Being God express. Is a God that have majesty that is overwhelmed as earth is shaken, and is great and is a tall personage. These who experience that God does real presence will is fearful for this God and bows respectfully by mind that tremble and praises(3He hath remembered his mercy and his truth toward the house of Israel: all the ends of the earth have seen the salvation of our God.).
I am recording Paragraph 1 that God sat between Kerub, and God is recording that there is to Zion to Paragraph 2 “The LORD hath made known his salvation: his righteousness hath he openly shewed in the sight of the heathen.”, Kerub(Cherubim) indicates Kerubim(כְּרוּבִים) by Hebrew language, it means angels that have specific rank. This Kerub is a being that is decorating covering of Ark of the Covenant in most holy place of holy temple. God can speak that speech as well as God that sit between Kerub expresses throne God that do real presence in the Temple of Jerusalem in this phrase although can mean sat of God kingdom. Revelation can see that is it describes God that do real presence in the holy temple to be expression that describe God to expressivity Temple of Jerusalem "Revelation is a Jehova to Zion" that appear to Paragraph 2 “The LORD hath made known his salvation: his righteousness hath he openly shewed in the sight of the heathen.”. Almighty and great God is a God that righteous and are rho of zero(4Make a joyful noise unto the LORD, all the earth: make a loud noise, and rejoice, and sing praise.).
God is a personage who have sovereignty(Jeoldaejugwon) absolutely, but personage who do inconsecutively selfishly Arni, it is a personage doing by justice and justice. Absolutely, it is a God that has, and accordingly judges and does standard. Jacob who appear to Paragraph 4 is horse which indicate Zion. God is a personage who rules Zion that is a people of God but does by justice and justice. As God is a personage who has such clear Test and does justice, man of actual fact cage need not to be confused. Because do according to that God says. As God that change according to circumstance is not, to receive government of God that is rho of zero is can enjoy sense of security preferably. Such God praises and may not can but bow respectfully God as manage us(5Sing unto the LORD with the harp; with the harp, and the voice of a psalm.).
God that do by justice and justice is a God that grace and mercy are abundant. God talks word with Zion and (7Let the sea roar, and the fulness thereof; the world, and they that dwell therein.), it is a God that respond to prayer of Zion and requesting(6With trumpets and sound of cornet make a joyful noise before the LORD, the King.). And when Zion mistook, repaid as do about the mistake, but it is a forgiving God(8Let the floods clap their hands: let the hills be joyful together). Is taking names of Moses and Aaron, Samuel etc.. lamp in Paragraph 6 “With trumpets and sound of cornet make a joyful noise before the LORD, the King.” and make preceding descriptions about responded to them.
Speaking Moses lifted Zion's delegates, prayer of and some interveners and requesting if consider had become intervener between God and Zion although priest can not do, God is emphasizing is a God giving grace and mercy to Zion. Like this, mercy and factor, and grace is confessing that it is befit that raises abundant God and worships(9Before the LORD; for he cometh to judge the earth: with righteousness shall he judge the world, and the people with equity.).
Though Psalms 99 are repeating expression that God(he) is holy, I can know being dividing short circuit through such repeated expression. That God does assigned and is a great God, that God is a God that is rho of justice and zero, God is emphasizing that should worship bowing respectfully suitably to this God confessing that grace and mercy that respond to the requesting saying to Zion are a full God.
Our church community can not but go forward by worshiper when show this God. Must experience this God within life of our church community and turn around yourselves whether is living. When experience this God in everyday of our church community, worship service of our church community may rally naturally. It is that because do not experience God that our church community is such on everyday, deep gratitude of worship service vanishes, and depth of worship service is disappeared. Experiences deeply this God on everyday of every day in comming 2024 and expects that worship service deepens more.
- Psalms99:1~9 morning contemplations ~
1O sing unto the LORD a new song; for he hath done marvellous things: his right hand, and his holy arm, hath gotten him the victory. 2The LORD hath made known his salvation: his righteousness hath he openly shewed in the sight of the heathen. 3He hath remembered his mercy and his truth toward the house of Israel: all the ends of the earth have seen the salvation of our God. 4Make a joyful noise unto the LORD, all the earth: make a loud noise, and rejoice, and sing praise. 5Sing unto the LORD with the harp; with the harp, and the voice of a psalm. 6With trumpets and sound of cornet make a joyful noise before the LORD, the King. 7Let the sea roar, and the fulness thereof; the world, and they that dwell therein. 8Let the floods clap their hands: let the hills be joyful together 9Before the LORD; for he cometh to judge the earth: with righteousness shall he judge the world, and the people with equity. Amen.
[origin] - an chang-guk minister
[original text link] - https://www.facebook.com/visionville
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