*** 요약 1
34. Nahum [néihəm 네이험] : 나훔
* sources : “Good News Translation English Bible Overview” (GNT영어성경 개요)
(Korean Translation : Lee Chang-bok)
1) Nahum Introduction (GNT Bible) : 나훔 소개
The Book of Nahum is a poem celebrating the fall of Nineveh, the capital city of Israel's ancient and oppressive enemy, the Assyrians. The fall of Nineveh, near the end of the seventh century b.c., is seen as the judgment of God upon a cruel and arrogant nation.
나훔서는 이스라엘의 고대 적국인 아시리아인의 수도인 니느웨의 몰락을 기념하는 시입니다. 기원전 7 세기 말 무렵 니느웨의 몰락은 잔인하고 오만한 국가에 대한 하나님의 심판으로 간주됩니다.
2) Outline of Contents : 내용 개요
Judgment on Nineveh (1.1-15) : 니느웨에 대한 심판 (1.1-15)
The fall of Nineveh (2.1—3.19) : 니느웨의 몰락 (2.1 ~ 3.19)
*** 요약 2
Summary
Summary of the Book of Nahum
This summary of the book of Nahum provides information about the title, author(s), date of writing, chronology, theme, theology, outline, a brief overview, and the chapters of the Book of Nahum.
요약
나훔서 요약
이 나훔서 요약은 나훔서의 제목, 저자, 저술 날짜, 연대기, 주제, 신학, 개요, 간략한 개요 및 장에 대한 정보를 제공합니다.요약
Author
The book contains the "vision of Nahum" (1:1), whose name means "comfort" and is related to the name Nehemiah, meaning "The Lord comforts" or "comfort of the Lord." (Nineveh's fall, which is Nahum's theme, would bring comfort to Judah.) Nothing is known about him except his hometown (Elkosh), and even its general location is uncertain.
저자
이 책은 "나훔의 환상"(1:1)을 담고 있는데, 그의 이름은 "위안"을 의미하고 "여호와께서 위로하시다" 또는 "여호와의 위로"를 의미하는 느헤미야라는 이름과 관련이 있습니다. (나훔의 주제인 니느웨의 멸망은 유다에게 위로가 될 것입니다.) 그의 고향(엘고스) 외에는 그에 대해 알려진 바가 없으며 대략적인 위치조차 불확실합니다.
Date
In 3:8-10 the author speaks of the fall of Thebes, which happened in 663 b.c., as already past. In all three chapters Nahum prophesied Nineveh's fall, which was fulfilled in 612. Nahum therefore uttered this oracle between 663 and 612, perhaps near the end of this period since he represents the fall of Nineveh as imminent (2:1; 3:14,19). This would place him during the reign of Josiah and make him a contemporary of Zephaniah and the young Jeremiah.
연대
3:8-10에서 저자는 B.C. 663년에 있었던 테베의 함락을 이미 지나간 일로 말하고 있습니다. 세 장 모두에서 나훔은 612년에 성취된 니느웨의 멸망을 예언했습다. 따라서 나훔은 663 년과 612 년 사이에 이 신탁을 발표했는데, 아마도 니느웨의 몰락을 임박한 것으로 묘사했기 때문에 이 기간이 끝날 무렵이었을 것입니다 (2 : 1; 3 : 14,19). 이것은 그를 요시야의 통치 기간에 놓이게 하고 그를 스바냐와 젊은 예레미야와 동시대 사람으로 만들 것입니다.
Background
Assyria (represented by Nineveh, 1:1) had already destroyed Samaria (722-721 b.c.), resulting in the captivity of the northern kingdom of Israel, and posed a present threat to Judah. The Assyrians were brutally cruel, their kings often being depicted as gloating over the gruesome punishments inflicted on conquered peoples. They conducted their wars with shocking ferocity, uprooted whole populations as state policy and deported them to other parts of their empire. The leaders of conquered cities were tortured and horribly mutilated before being executed (see note on 3:3). No wonder the dread of Assyria fell on all her neighbors!
배경
앗수르(니느웨로 대표됨, 1:1)는 이미 사마리아를 멸망시켰고(주전 722-721년), 그 결과 북쪽 이스라엘 왕국이 포로로 잡혀갔고, 현재 유다에 위협이 되었습니다. 아시리아인들은 야수라 할 정도로 잔인했으며, 그들의 왕들은 종종 정복당한 민족들에게 가해지는 소름 끼치는 형벌에 대해 흐뭇해하는 것으로 묘사되었습니다. 그들은 아주 잔인하게 전쟁을 수행했고, 국가 정책에 따라 전체 인구를 뿌리 뽑고 제국의 다른 지역으로 추방했습니다. 정복한 도시의 지도자들은 처형되기 전에 고문을 당하고 끔찍하게 불구가 되었습니다(3:3에 대한 설명을 보라). 앗수르의 두려움이 모든 이웃 나라들에게 엄습한 것도 당연합니다!
About 700 b.c. King Sennacherib made Nineveh the capital of the Assyrian empire, and it remained the capital until it was destroyed in 612. Jonah had announced its destruction earlier (Jnh 3:4), but the people put on at least a show of repentance and the destruction was temporarily averted (see Jnh 3:10 and note). Not long after that, however, Nineveh reverted to its extreme wickedness, cruelty and pride. The brutality reached its peak under Ashurbanipal (669-627), the last great ruler of the Assyrian empire. After his death, Assyria's influence and power waned rapidly until 612, when Nineveh was overthrown (see notes on 1:14; 2:1). (Further historical information is given in notes throughout the book.)
기원전 700년경 산헤립 왕은 니느웨를 앗수르 제국의 수도로 삼았고, 612년에 멸망할 때까지 수도로 남아 있었습니다. 요나는 일찍이 그 멸망을 선언했지만(요 3:4), 백성들은 적어도 회개와 멸망의 모습을 보여 멸망 일시적으로 피했습니다(요 3:10 및 주 참조). 하지만 그 후 얼마 지나지 않아 니누웨는 극도의 사악함과 잔인함과 교만으로 되돌아갔습니다. 잔인함은 아시리아 제국의 마지막 위대한 통치자인 아슈르바니팔(669-627) 치하에서 절정에 달했습니다. 그가 죽은 후 앗수르의 영향력과 권세는 612년 니느웨가 멸망할 때까지 급속도로 약화되었다(1:14; 2:1에 대한 설명 참조). (자세한 역사적 정보는 책 전체의 주석에 나와 있습니다.)
Recipients
Some words are addressed to Judah (see 1:12-13,15), but most are addressed to Nineveh (see 1:11,14; 2:1,13; 3:5-17,19) or its king (3:18). The book, however, was meant for Israelite readers living in Judah.
수신자
어떤 말들은 유다인을 대상으로 한 말이지만(1:12-13,15 참조) 대부분은 니느웨(1:11,14; 2:1,13; 3:5-17,19 참조)나 그 왕(3 :18)을 대상으로 하고 있습니다. 하지만 이 책은 유다에 사는 이스라엘 독자들을 수신자로 한 것이었습니다.
Literary Style
The contents are primarily made up of judgment oracles, with appropriate descriptions and vocabulary, expressing intense moods, sights and sounds. The language is poetic, with frequent use of metaphors and similes, vivid word pictures, repetition and many short -- often staccato -- phrases (see, e.g., 3:1-3). Rhetorical questions punctuate the flow of thought, which has a marked stress on moral indignation toward injustice.
문체
내용은 주로 심판과 관련된 말씀으로 구성되어 있으며 적절한 설명과 어휘, 강렬한 분위기, 시청각 상황을 동원하여 표현합니다. 언어는 은유와 직유, 생기 있는 문장(그림을 보는 듯한 생생한 서술), 반복 및 많은 짧은 구절(종종 스타카토)을 사용하여 시적입니다(예: 3:1-3 참조). 수사적 질문은 불의에 대한 강한 도덕적 분노를 강조하는 사고의 흐름을 강조합니다.
Theological Themes
The focal point of the entire book is the Lord's judgment on Nineveh for her oppression, cruelty, idolatry and wickedness. The book ends with the destruction of the city.
According to Ro 11:22, God is not only kind but also stern. In Nahum, God is not only "slow to anger" (1:3) and "a refuge . . . for those who trust in him" (1:7), but also one who "will not leave the guilty unpunished" (1:3). God's righteous and just kingdom will ultimately triumph, for kingdoms built on wickedness and tyranny must eventually fall, as Assyria did.
In addition, Nahum declares the universal sovereignty of God. God is Lord of history and of all nations; as such, he controls their destinies.
신학적 주제
전체 책의 초점은 니느웨의 압제, 잔인함, 우상 숭배 및 사악함에 대한 주님의 심판입니다. 이 책은 니느웨의 파멸로 끝납니다.
로마 11장 22절에 따르면 하나님은 인자하실 뿐만 아니라 준엄하십니다. 나훔에서 하나님은 "노하기를 더디 하시며"(1:3) "그를 믿는 자에게 피난처"(1:7)이실 뿐 아니라 "벌을 면치 않고 내버려 두지 아니하시는"( 1:3) 분이십니다. 하나님의 의롭고 공의로운 왕국은 궁극적으로 승리할 것입니다. 사악함과 폭정 위에 세워진 왕국은 결국 앗수르처럼 무너져야 하기 때문입니다.
또한 나훔은 하나님의 보편적 주권을 선포하십니다. 하나님은 역사와 모든 민족의 주님이십니다. 따라서 그는 그들의 운명을 지배하십니다.
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