Monetary Cooperation in East Asia: Exchange Rate, Monetary Policy, and Financial Market Issues
The introduction of the euro as a single currency by the European Union has continued to promote growth and stability in Europe. The Asia financial crisis of 1997-1998, and the evolution of the euro zone have drawn greater attention from both policy makers and economic analysts as to the possibility of an East Asian monetary union and what could be done with respect to monetary and exchange rate policy, and financial systems.
The ”Chiang Mai Initiative” in May 2000 outlined a plan for closer monetary and financial cooperation among Asian countries. Although East Asia is a long way from adopting a common currency bloc, the long term goal of a common currency for the region is worth considering.
An in-depth analysis of this study leads to the following assessment:
As East Asian economies grow more open and interdependent, they are vulnerable to disturbances from abroad, given the high degree of capital mobility across countries in the world. The spread of capital mobility makes it difficult for a single small country to keep its pegged exchange rates. Forming a single currency region may be desirable. Currently, such a currency area is a very distant prospect. The lack of political commitment and experience with political cooperation in East Asia constitute the decisive factors against the formation of a common currency area in the near future.
A transition process, the formation of a quasi-monetary bloc, remains a viable option to East Asia. It is suggested that a new organization be formed to assess needs, and coordinate and implement the steps necessary for the formation of a quasi-monetary union. The coordinating institution should provide the framework for implementing unified systems of flexible exchange rate and flexible inflation target to all member countries Flexible exchange rate systems together with flexible inflation targets are suitable to attain the objectives of lowering the costs of external shocks and keeping inflation low. In addition, the coordinating institution should monitor the progress of financial reforms and development. The financial systems should be improved, and good fiscal performance should be attained.
The systematic implementation by the East Asian countries and the coordinating institution will establish a quasi monetary bloc and lead to political convergence as well as economic convergence among the East Asian countries. Greater political and economic convergence is a necessary process toward establishing common monetary standards. Increasing intra-regional trade, a regional Free Trade Agreement and capital investment will work toward the formation for a common currency area.
China and Japan have been and continue to be important economic and political leaders in East Asia. Each has its own problems that will need to be resolved before asserting economic and political leadership in Asia. Both will play a leading role, with neither dominating the Asian transition process. This might hamper East Asia from forming a common currency block. However, there is still room for the pursuit of regional monetary and financial cooperation as outlined above.
Europe’s bold example has captured the imagination of many. We should note that European monetary integration took about 50 years and encountered many obstacles. Today, they have worked out an enviable system with many benefits for growth and stability. With a similar visionary insight of Asian leaders and peoples, the formation of a quasi-monetary bloc will yield successful monetary integration, essential for sustainable high growth and price stability.
유럽연합의 단일통화인 유로화 출범은 유럽내의 성장과 안정을 지속적으로 도모할 수 있는 초석이 되었다. 유로존(zone)의 이러한 진화과정은 1997~98년 아시아 금융위기를 겪으면서 동아시아 통화통합의 가능성과 통화·환율정책의 방향 및 금융시스템 구축에 관해 고민하는 정책입안자와 경제분석가들의 이목을 끌기에 충분했다. 2000년 5월 마련된 치앙마이 이니셔티브(Chiang Mai Initiative)는 아시아 각 국가간의 긴밀한 통화·금융협력을 위한 계획을 포함하고 있다. 동아시아가 비록 공통통화블럭을 채택하는 데 오랜 기간이 걸린다 할지라도 역내 공통통화를 장기적 목표로 삼는 것은 고려해 볼 만하다.
이런 맥락에서 본 연구는 다음과 같은 몇 가지 연구결과를 도출하고 있다. 첫째, 동아시아 경제가 점점 더 개방적이고 독립적으로 변화해감에 따라, 자본이동성 정도가 높은 동아시아 경제는 해외로부터의 교란에 매우 취약하다. 더욱이 자본이동의 확산으로 인해 단일 소규모경제가 페그된 고정환율제도를 유지하는 것은 지극히 어려운 일이다. 따라서 단일통화지역을 형성하는 것이 바람직하다. 그러나 현재로서는 단일통화지역이 아주 먼 미래의 과제로 보인다. 각국의 서로 다른 정치적 상황과 동아시아 역내 정치적 협력에 대한 경험부족은 가까운 시일내 동아시아지역에서 단일통화지역 형성을 방해하는 중대한 요인이 되고 있다. 둘째, 과도기 과정에서 준통화블럭의 형성이 동아시아에서 실행가능한 선택사항으로 남아 있다. 이때 새로운 조직이 준통화블럭을 형성하기 위한 단계를 조정하고 실행할 수 있어야 한다. 조정기관은 변동환율제도와 변동물가목표제와 같은 통합된 시스템을 실행할 수 있는 하부구조를 각 국가들에게 제공해야 한다. 변동물가목표제와 함께 변동환율제도는 외부충격의 비용을 줄이고 인플레이션을 낮추는 데 적합하다. 또한 조정기관은 금융개혁과 발달과정을 감독해야 한다. 이를 통해 금융시스템이 향상되고 건전한 재정정책이 수행될 수 있을 것이다. 셋째, 동아시아 각국과 조정기관의 이러한 체계적인 노력은 준통화블럭의 구축과 동아시아 국가간의 경제적·정치적 수렴을 가져올 수 있을 것이다. 보다 진전된 정치적·경제적 수렴은 공통통화지역을 구축하는 과정에서 필수적이다. 또한 역내 무역과 자본투자의 증가, 역내 FTA의 체결이 공통통화지역 형성에 중요한 역할을 할 것이다. 넷째, 중국과 일본은 동아시아 지역에서 중요한 경제적·정치적 지도자였으며 앞으로도 그러할 것이다. 따라서 두 국가는 아시아의 과도기 과정에서도 주도적 역할을 하게 될 것이다. 그러나 이들 양국은 아시아의 경제적·정치적 지도자이기는 하지만 동시에 해결해야 할 자국의 문제점을 안고 있다. 이는 동아시아 공통통화블럭을 형성하는 데 장애가 될 수도 있다. 그러나 앞서 언급했듯이 역내 통화·금융협력의 추진을 위한 여지는 여전히 남아 있다. 마지막으로 유럽의 예를 통해 알 수 있듯이 우리는 유럽의 통화통합이 반세기에 걸쳐 달성된 것이며 많은 장애에 부딪혔음을 상기해야 할 것이다.
오늘날 유럽연합은 성장과 안정이라는 많은 유익한 점을 지닌 체제를 수행해 나가고 있다. 아시아 지도자와 국민들의 통찰력과 함께 준통화블럭의 형성은 지속적인 고성장과 물가안정에 필수적인 통화통합을 성공적으로 이끌어낼 것이다.