http://www.geaviation.com/press/military/military_19990613.html
ge사 홈페이지에 나와 있는 글이며 f110-ge-129 efe(현재의 -132 엔진일지도.)는 34,000lbs의 추력을 낼 수 있는 가능성이 있을 것이며 처음에 요구했던 추력은 32,000lbs, 그리고 추력을 36,000lbs로 강화할 수 있다는 것을 입증했다고 합니다.
The F110-GE-129 EFE will be qualified at 34,000 pounds of thrust and offered initially at a thrust rating of 32,000 pounds, with demonstrated growth capability to 36,000 pounds.
http://www.stratisc.org/Moteurs_13.htm
여기서는 f110 엔진의 추력 강화 단계는 3단계이며 1단계에서는 추력을 15~20% 강화한 33,000lbs, 35,000lbs이고 2단계는 1단계에서 36,000lbs,37,000lbs이고 3단계는 40,000lbs 이상으로 강화한다고 합니다. (1단계에서 엔진 부품의 내구성을 40% 증가시킨다네요.)
이런 엔진 추력 강화 단계는 구매자가 요구하는 대로 할 것이라고 합니다.
GE has developed plans for further performance increases, should our customers need them. We have defined three growth steps that could increase F110 thrust to more than 40,000 pounds (178 kilo- Newtons ). The first step would deliver a 15 to 20 percent thrust increase to about 33,000 to 35,000 pounds (156 kilo- Newtons ). Engine ratings will depend on customer requirements. As an alternative, this step could provide a 40 percent increase in engine parts life at current thrust levels.
Our second growth step would build on Step One to deliver performance in the 36 to 37 thousand pound thrust range (about 160 kilo- Newtons ).
To accomplish this, we would employ the latest CFM56 high-efficiency core. Dual use of this advanced engine core will lead to lower development costs and improved reliability for both engine programs. We would also introduce a long-life combustor with a laser-drilled multi-hole cooling pattern ; an air-cooled low pressure turbine, and a dual channel FADEC. While increasing performance and reliability, we also expect to cut engine acquisition cost compared with today’s F110 engine.
뭐... 돈이 얼마나 들어갈지는 모르겠지만요.
차라리 kf-x를 개발할 때 엔진을 국내개발할 수 없다면 이런 데 투자해서 기술도 얻고 고성능 엔진을 얻어낼 수 있었으면 합니다.
f-15k에 f110 엔진의 추력강화형이 달려도 정말 좋을 것 같고요.
첫댓글 돈은 주는대로 성능 향상이야 시켜주겠지만, 엔진 기술은 과연 줄까요? 그나마 좀 다급해보이는 유로제트 쪽이 가격은 비싸더라도 엔진기술을 줄꺼 같습니다.
F110엔진이 전투기용 엔진중에는 대형엔진인점도 고려해랴한다고 봅니다
기술이전 받아서 스스로 엔진 만든 나라가... 지금까지 없죠. 일본은 J79, F100, F110 등의 라이선스 생산을 수십년 하며 작은 엔진부터 시작해 이젠 추력 5톤급 XF5-1을 만들었고요.