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# Features
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* Strike Craft attack behavior was changed
함재기 공격 행동이 바뀐다.
* It is no longer necessary to control planets to demand them in war, but controlling planets that are set as wargoals now generates more warscore
전쟁에서 행성을 지배하는데 행성을 점령할 할 필요는 없어졌다. 그러나 행성을 지배하면 이전보다 더 많은 승점을 준다.
* It is now possible to set a custom ruler/heir title for your custom empires
커스텀 제국의 지배자/후계자 타이틀을 바꿀 수 있다.
* It is now possible to write a biography for your custom empire
커스텀 제국의 일대기를 쓸 수 있다.
* Added an Influence reward for establishing communications, or conversely being contacted
첫 접촉을 위해 탐사를 하거나 대화를 하면 영향력을 보상으로 준다.
* Collection of strategic resources on planet tiles is no longer suppressed by buildings
행성에 있는 전략 자원 수집은 더이상 건물을 지어도 사라지지 않는다.
* Added settings for AI aggressiveness in the galaxy setup screen
시작할 때 AI 공격성 정도를 조절 할 수 있다.
* "Shipwright" mandate for democractic empires has been reworked
민주정을 위해 "조선공" 통치자가 수정된다. <통치자 특성인듯>
* Added resource reward to Raid on Smugglers event
밀수범 이벤트 진압시 자원 보상이 추가된다.
* Individualist empires will no longer generate election candidates with slaver mandates, and Individualist Pops are less likely to vote for candidates with slaver mandates
개인주의 제국은 더이상 노예 통치자를 선거에 내보내지 않는다. 개인주의 POP은 노예 통치자를 대상으로 표를 덜 준다. <통치자 공약을 의미하는듯>
* Slaver mandate no longer possible if slavery is outlawed
노예 통치자는 정책에서 노예가 불법이면 안 나온다. <마찬가지로 공약>
* It is now possible to set difficulty in multiplayer
멀티플에서 난이도 설정이 된다.
* Symbols of Domination is now available for everyone
통치 심볼이 추가 된다.
* Platypus species portrait and Paradox empire flag is now available for everyone
오리너구리 종 포트레이트와 파라독스 깃발이 추가된다.
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# Balance
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# Technology
* Technology costs now increase by +10% per owned planet (up from +0%) and by +1% per Pop (down from +3%)
연구 기술은 이제 행성당 10%, POP당 1%씩 증가한다. (이전엔 행성당 0%, POP당 3%?? 2%로 기억하는뎅)
* Unlocking Spaceport technologies now makes you more likely to get research options for new reactor techs
우주항구 테크를 올리면 반응로<함선 에너지 생성기> 연구가 생길 확율을 올려준다.
* Spiritualists and Materialists now get tech progress towards Frequency Tuning for researching Space Whales
정신주의자와 물질주의자는 우주 고래(티안키)로부터 Frequency Tuning 연구를 할 수 있다. <에너지 흡수기 무기>
# Ethics
Fanatic Individualist
광적인 개인주의자
* Pops are now more unhappy in collectivist empires
집단주의자 제국에서 POP은 더 불행해진다.
* No longer have increased ethics divergence
윤리관 분할량은 증가하지 않는다.
Individualist
개인주의자
* Pops are now more unhappy in collectivist empires
* No longer have increased ethics divergence
Fanatic Xenophobe
광적인 순수주의자
* Rivalries now provide 50% more Influence
라이벌을 지정하면 영향력을 50% 더 얻는다.
Xenophobe
순수주의자
* Rivalries now provide 25% more Influence
라이벌을 지정하면 영향력을 25% 더 얻는다.
Fanatic Xenophile
광적인 조화주의자
* Alliance Influence cost reduced by 100%
동맹 영향력 비용이 100%로 줄어든다.
* Maximum number of embassies increased by 2
대사 숫자가 2명 늘어난다.
Xenophile
조화주의자
* Alliance Influence cost reduced by 50%
동맹 영향력 비용이 50%로 줄어든다.
* Maximum number of embassies increased by 1
대사 숫자가 1명 늘어난다.
Fanatic Militarist
광적인 군국주의자
* No longer gains additional Influence from rivalries
라이벌로 영향력 점수 없다.
* No longer have an increased Influence cost for being in an Alliance
동맹 영향력 비용 증가가 없다.
Militarist
* No longer gains additional Influence from rivalries
* No longer have an increased Influence cost for being in an Alliance
Fanatic Pacifist
광적인 평화주의자
* Pops are now more unhappy in militarist empires
군국주의 제국 안에서 POP는 더 불행해진다.
* No longer increases Food output, but rather reduces growth needed for a new Pop by 30%
식량 추가 생산(20%)은 없어진다. 대신 새 POP 생산시 필요한 식량이 30% 줄어든다.
Pacifist
* Pops are now more unhappy in militarist empires
* No longer increases Food output, but rather reduces growth needed for a new Pop by 15%
식량 추가 생산(10%)은 없어진다. 대신 새 POP 생산시 필요한 식량이 15% 줄어든다. <전반적으로 버프입니다>
# Components
* Strike Craft engagement range was significantly increased
함재기의 작전 반경이 넓어진다.
* Strike Craft launch time reduced from 5 to 3 days
함재기의 출격 시간이 5 → 3일로 단축.
* Fighter movement speed increased from ~2 to 3.5
전투기 이동 속도가 2 → 3.5로 증가
* Bomber movement speed increased from 1.5 to 3
폭격기 이동속도가 1.5 → 3으로 증가
* Chemical Thrusters Chance to Evade reduced from +10 to +5
* Ion Thrusters Chance to Evade reduced from +20 to +10
* Plasma Thrusters Chance to Evade reduced from +30 to +15
* Impulse Thrusters Chance to Evade reduced from +40 to +20
엔진 업글시 얻는 회피량이 절반으로 줄어듬.
# Buildings
* Research Institute modifier to research speed reduced from +10% to +5%
연구 협약<물질주의자 고유 건물>이 주는 연구 속도가 10% → 5%로 감소 <하향>
* Colony Shelter modifier to ethics divergence reduced from +20% to +10%
콜로니 쉘터<이주선 착륙한거>시 생기는 윤리관 분할이 20% → 10%로 감소. <상향>
# Government forms
Theocratic Republic
신정 공화국
* Additional Core Planets reduced from +2 to +1
직할령이 2개에서 1개로 줄어듬. <너프>
Transcendent Republic
<신정 공화국 업글버전>
* Additional Core Planets reduced from +4 to +2
직할령이 4개에서 2개로 줄어듬. <너프>
# Traits
* Aggressive - fire rate bonus reduced from +20% to +10%
* Butcher - army damage bonus reduced from +20% to +10%
* Glory Seeker - army morale damage bonus reduced from +10% to +5%
<제독이랑 장군 너프>
# Modifiers
* Youthful Elite modifier effect on leader lifespan reduced from +50 to +25 years
Youthful Elite 수정치로 리더 수명이 +50 에서 +25로 감소. <이벤트로 얻는 국가 수정치인듯.
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# AI
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# Misc.
* Computer-controlled Empires will start outlawing AI over time during a certain Crisis
컴퓨터가 조종하는 제국은 크라이시스가 지속되는 동안 AI 금지를 시작합니다. <신스 반란시 정책 수정하는걸 말하는듯>
* Increased negative opinion scaling for relative power of subjects
* AI will now colonize far away systems if COLONIZE_NON_ADJACENT define is enabled
* Fixed a bug where the AI would not use planetary edicts due to too small stockpile cap
* Empires that were previously controlled by a player (for example if said player drops in multiplayer) will now refrain from making any major changes to the country for a period of 10 years
* Fixed a bug where AI was modifying their species with bad traits, effectively giving them lots of traits
* Fixed a bug where military focused sectors would not build military stations
* Fixed an issue where the AI would not enslave any Pops
# Diplomacy
외교
* AI will no longer accept a white peace when they are winning in warscore
AI는 승점 이기는데 항복 안함.
* AI is now more open to trading access, migration rights and (for some personalities) research treaties
AI는 민간선 통행, 이주권, 기술 교환을 잘 허가함.
* Fixed a bug where AI would offer peace deals that gave allies' war goals to the player
* Fixed AI spamming the player with military access offers
* AI is now more aggressive against easily defeated targets
AI는 이제 약한 대상에게 더 공격적이다.
# Economy
* Fixed an issue where the AI would not disband ships even when running a heavy energy credit deficit
# Sector
섹터
* Respect Tile Resources setting will now prevent sector from building the wrong type of building for a tile regardless of special circumstances
타일 자원 보존을 선택하면 상황에 관계 없이 타일에 잘못된 건물 올리는 걸 막음. <이전에는 미네랄 떨어지면 식량땅에 미네랄 짓고 그랬나보구나...>
* Improved the way sectors determine which resources the country needs when constructing buildings
섹터에서 빌딩 건설 고르는거 상향.
* Fixed a bug where sector AI would move Pops back and forth
섹터 AI가 POP을 반복적으로 움직이는 버그 제거
* Fixed budget issues that were preventing sectors from properly managing spaceports and construction ships
우주항과 건설선에 의해 자동 생산시 섹터가 방지하기 위한 예산 오류를 제거. <우주항으로 강제 생산하는건 제국돈으로 하는 건데 그동안 AI는 섹터 비용이 들어가는 걸로 계산했나봄. 그러니까 미네랄 부족으로 착각하지>
# Warfare
전쟁
* Improved military tactics and handling of units
유닛 조종이랑 군사적 전술 향상. <무조건 비비는거 말하는듯>
* Improved handling of military fleets vs. transport fleets
함선 vs 수송선 교전 향상.
* AI now fights Crises
AI는 크라이시스랑 싸움.
* Fixed issues where military fleets would not move
함선이 이동하지 않는 버그 수정 <거리가 양쪽에 같을 때 생기는 버그였던가?>
* AI should be better at trying to regain control of occupied planets
AI는 점령당한 행성을 되찾으려 노력함.
* AI should be better at trying to invade planets taken by ""AI uprisings"
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# User Interface
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* Diplomatic notifications and pop-ups have been improved
교섭 알림과 팝업이 개선
* End of combat UI has been improved
전투 종료 UI 개선
* Colony Ships now show which Pop it is carrying
이주선이 어떤 POP를 태우고 가는지 보여줌.
* Localization of armor/shield penetration updated
장갑/실드 관통을 나눠서 알려줌.
* If a weapon has both shield penetration and a corresponding reduced damage to shields the two effects are replaced by a single line: "Ignores X% Shields"
실드 관통과 실드 상대론 피해가 줄어드는 효과가 같이 있는 무기는 설명이 1줄로 변경됨: "x%로 실드 무시"
* Habitability icons in galaxy map and systems view have been improved
적응도 아이콘이 갤럭시 화면, 성계 화면에서 보이는거 개선
* (BETA) Added a new experimental option for GUI-scaling in the options menu
(베타) 새로 실험하는 GUI 스케일을 옵션 메뉴에 넣어둠
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# User modding
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* Ported system for weights/triggers on songs from HoI4/EU4
* Fixed so that effect set_name can use localization system
* Moved Domination victory condition into defines
* Added NOR operator
* Species Appearance screen is now moddable
* Species City Appearance screen is now moddable
* Ship Appearance screen is now moddable
* Added num_energy trigger
* Reading a single on_action entry from multiple files will now append the events to the list entry rather than overwriting it. This should allow more mods to be compatible
* Prescripted countries can now set the attribute "disallow_editing = yes" to disable the edit button in the Empire selection view before game start
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# Performance
성능 향상
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* Optimized daily AI calculations
AI가 매일매일 계산하는거 조정
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# Graphics
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* Lighting for ship preview images has been improved
함선 미리보기에서 광원 개선
* 8 new event images added to the game
이벤트 이미지 8개 추가
* Textures for Massive Reptilians have been improved
파충류 함선 텍스처 개선
* Improved textures for space event assets
* Optimized textures for event assets
* Increased texture resolution for ancient drone station
* Optimized textures for pirate ships
* Updated textures for generic station
* Increased texture resolution for AI Core
* Optimized textures for AI ships
* Improved texture for Arthropoid colony ship
<각종 텍스처 개선>
* Added cover art for Digital OST
디지털 OST를 위한 커버 아트 추가
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# Bugfixes
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* Military Station maintenance is now correctly discounted by 25% instead of increased by 75%
군사 스테이션 유지비가 75% 증가했는데, 이젠 25% 감소로 맞게 적용.
* Fixed negative opinion modifiers being applied to owners of planets that the Prethoryn Scourge is purging
* Extradimensional Invaders should no longer spawn inside Fallen Empire borders
최종 침략자가 몰락 제국 안에서 생성되지 않음. <떠넘기기 방지>
* Reduced chance of generating the Improbable Orbit anomaly
불가능한 선회 이상현상 확률 줄어듬. <이게 차주전자 이상현상이던가>
* Fixed the Master's Teachings edicts "Philosophical Mindset" and "Warring States" not being applied after event project finished
* Fixed "Colonial Failure" anomaly event handing out a Colonization tech you already had
* Fixed an issue with the VO not triggering for the mining station tutorial mission
* Researched robot Pops are now always listed, but are not buildable if AI policy is set to Outlawed
로봇 POP을 연구하면 목록에 뜬다. 그러나 AI 정책상 불법이면 생성 불가. <AI 불법이어도 버튼 눌러서 로봇팝 생성이 됬나보네>
* Injured Queen project is now properly cancelled and visual asset removed when another Empire researches it first
부상당한 여왕 프로젝트는 다른 제국이 먼저 연구해버리면 취소되고 사라진다.
* Species Procurement event chain descriptions now correctly refer to planet names
* Various localization bugs have been fixed
* Fixed outdated Avian name list titles in Brazilian Portuguese, French, Polish and Spanish
* Fixed some faction events not printing planet names properly
* Loyalist-affiliated candidates now display proper faction names in Election view
* Fixed observation post events sometimes not printing planet name correctly
* Changed the way native reservations are placed for colony event related to colonizing planets that have primitive natives
* Fixed a bug where missiles could appear on the galaxy map
* Ring World habitability-trait now has proper localization
* Fixed a bug where Destroyer Assembly Yard didn't require the correct Spaceport level to build
* Fixed an issue where trait randomization didn't respect opposing traits
* Fallen Empires are now able to build armies
몰락 제국도 병사 뽑음.
* Fixed an exploit where you could reduce the cost of resettlement by moving pops around on the same planet
* Newly enlightened countries should no longer be despicable neutrals
* Fixed right click not working to give additional orders while in FTL transit
FTL 중에 추가 명령을 내릴때 우클릭이 안 먹히는거 수정
* Fixed an issue where embassies and rivalries could remain after an empire was annexed
제국이 합병한 이후에도 대사와 라이벌이 남아있는 문제 수정
* Fixed an issue where you could always enable edicts
* Fixed Swarm Infestors and Constructors sometimes not reinforcing properly
* Robot Pops should no longer get shuffled ethics from divergence
로봇POP은 윤리관 분할이 생기지 않음.
* Heirs now keep the dynasty name of the ruler in monarchies
군주제에서 후계자는 왕조의 이름을 유지함.
* Added missing localization strings for leaders who gained the arrested development trait
* Fixed Power Overwhelming achievement
* Fixed Domo Arigato achievement
* Fixed Elixir of Life anomaly potentially spawning multiple times if not researched
* Fixed Living Metal deposits not being minable
* Fixed Sublight Probe event chain sometimes breaking after combat with the Salvage Skippers
* Fixed being unable to change speed with (-) and (+) on American keyboard
미국식 키보드에서 +-키로 속도조절 안되는 버그 수정
삭제된 댓글 입니다.
글게요; reduced라고 써져있는데 'ㅅ';;
@주우토피아아 수정. 착각했습니다.
'If a weapon has both shield penetration and a corresponding reduced damage to shields the two effects are replaced by a single line: "Ignores X% Shields"'
이건 무시한다는 문장 추가가 아니라 쉴드 무시라는 설명으로 대체된다는 소리같네요.
효과는 그대로인데 설명을 좀 더 직관적으로 바꾼듯요.
적용되는 게 아크 이미터랑 에너지 어뢰인데, 구체적으로 어떻게 적용된다는건지는 모르겠습니다. 원래부터 어떻게 적용된건지도 모르겠고.
@nefos 실드 관통력이란게 원래 쉴드랑 헐에 같이 데미지를 입히는 방식인데(관통력 100에 데미지가 200이면 쉴드에 200뎀, 헐에 200뎀이고 관통력 50에 데미지가 200이면 쉴드에 200뎀 헐에 100뎀)
아크이미터랑 에너지어뢰는 쉴드데미지에 감소옵션이 붙어서 결과적으로 쉴드 무시의 효과가 발생했죠..(아크이미터는 쉴드에 50% 데미지 헐에 50%데미지, 에너지어뢰는 쉴드에 0%데미지 헐에 100%데미지)
그래서 이걸(쉴드 관통효과랑 쉴드 뎀감이 같이 붙어있는경우) 이해하기 쉽게 쉴드 무시효과라는 설명으로 대체한다는 소리인듯요.
섹터 자원 비축된거 뽑아낼 수 있도록 해달라고 ㅠㅠ
* Fallen Empires are now able to build armies
몰락 제국도 병사 뽑음.
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드디어 연구를 퍼주는 호구제국이아닌 진정한 몰락제국이 되는건가... 1거점방어5유틸리티 91퍼회피 콜벳사라졌는데 이제 몰락제국 상대하기힘들겠네..
armies라 지상군 뽑는다는 소리일걸요.
@락테름 그럼 다시 호구제국
역시 초계함 손보는군요 회피율너프 햇으니 좀더 중급에 신경써라 이건가 보네요
다 좋은데 전쟁중 적국이 아군의 보호국을 해방지정하면 승점 무한대로 -% 되는건 수정 안됐나보네요.....
그거 번역을 보면 해방전쟁시 월에 승점을 1씩 얻습니다 라고 적혀있던데요. 즉 버그가 아니라 의도된거라는거........?????? ㅁㅊ
@사용가능한닉네임입니다. 해방전쟁시 적이 목표의 성계를 점령해야 월당 승점 1점 아니였나요!?
미사일 좀 상향 안해주려나요.
미사일이 구린것보다 거점방어가 너무좋아서그래요 충분히좋음 미사일자체는
@주우토피아아 거점 방어가 사기라는걸 몰랐으면 이런소리 하지도 않겠죠...
행성 지표면 켤 때 마다 살짝씩 끊겨서 짜증났었는데 고쳐져서 매우 기분 좋네요
구우우우웃 이네요 ㅋㅋ 다음패치인 아시모프도 기대되는구뇨 ㅋㅋ
일종의 대규모 버그픽스로 군요ㄷㄷ
grand admiral이 없는 건 잘못된 게 아니고 뭔가 방법이 있다는 건가요;;;
업그레이드 빨라져서 좋더군요