김희창님께서 해주신 설명입니다.
chant.catholic.or.kr 의 성가게시판 5503번 게시글입니다.
일부영문과 다른 한글해석 모두 올립니다. 참고하십시오.
14세기에서 16세기에 걸쳐 형성된 화성의 일종으로 이탈리아 말로서 false Bass (불어로 fauxbourdon) 을 뜻 합니다.(제일 윗 성부가 멜로디를 끌고 있는 3성부로 쓰여진 곡에 4성부 파트를 즉흥적으로 넣는 화성체계인데 이 음이 주로 화성의 근음을 이룬다)
A chordal recitation based on root-position triads, with the form and often the melody of Gregorian psalm tone. Mostly intended for the singing of vasper psalms, Falsibordoni are in two sections, each of which is made up of recitation on one chord followed by a cadence. As a style, Falsobordone occurs in a wide variety of compositions from the 15th century to the 18th, particulary in psalms, responses, Passions, lamentations, reproaches, litanies and settings of the magnificant.
The Classical form and style of the falsobordone associated with the harmonization of psalm tones, appeared in southern Europe in 1480s. it was known in spain as ’fabordon’, a corruption of the french ’fauxbourdon’, but there is little apparent connection beyond that of the name.
Unlike the older fauxbourdon, both the Italian falsobordone and the Spanish fabordon chiefly use root-position triads and have all four parts written out.
Clarity of form, a cappella style, triadic writing, four-part harmony, homophonic texture, and a bass line that moves by 4ths and 5ths are striking features of these early pieces (see : crosses in the tenor mark the cantus firmus)
위 악보를 이해를 돕기 위해 아래단을 낮은 음자리표로 바꿔봅니다.
After the 1600 falsibordoni were almost invariably accompanied by a basso sequente, and compositions for solo voices and basso continuo began to appear.
한편 fauxbourdon(포오부르동)에 대하여 다른 해석을 하는 경우도 있는데 15세기전후로 3도6도화성이 정착되는과정에 주로 영국에서
1.최상성부: 주선율: 고정선율(cantus firmus)을 부른다,
2 그 밑으로 정확하게 4도 아래의 음정으로 움직이는 중간 성부, 이 중간 성부는 악보에 실제로 기보되어 있지는 않고 나머지 성부 중의 하나에 Falsobordone이라는 용어가 표기되어 있을 경우에 한하여 연주시에 즉흥적으로 첨가·연주된다.
3 최상성부와 주로 6도 관계의 진행을 이루지만 가끔씩 8도로도 해결되는 최하성부로이루어져 있다 (따라서 대부분이 6화음의 연속적인 진행으로 되어 있다).