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받는사람 |
: <k7227m@hanmail.net> 주소추가 | ||
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보낸날짜 |
: 2011년 3월 31일 목요일, 11시 37분 36초 +0900 |
차선생 영어 http://cafe.daum.net/English300
머리말은 다른곳에 있네여
그리고 보기좋게 차례로 활자크기를 조절해볼깨어
제1장 기본 문형
1.문장의 형식
부사나( suddenly ) 부사구 ( in the classroom )등은 형식에 관계가 없다. * 특히 4형식과 5형식에 관심을 가질 것.
1형식 He died suddenly. There is a girl in the classroom.
2형식 : 보어 ( 보어는 형용사: 주어의 상태 / 명사: 주어와 등식 성립 ) He is happy. It sound interesting. The leaves turned red.
He is an engineer. It is my duty.
감각동사는 주로 2형식으로 Mary looks happy. She feels thirsty. This ice cream tastes delicious.
*2형식에서는 부사 가 아니라 형용사
3형식 : 목적어 You will know the truth. My mother bought some apples at the store.
4형식 : 간접 목적어( 사람 ) + 직접목적어( 사물 )
He gave me some bread. ( 3형식으로 : He gave some bread to me. ) He told me an interesting story.( 3형식 :He told an interesting to me. ) * give/ tell/ show/send/teach...등이 3형식 전환에서 to 사용.
I bought my sister some flowers yesterday. ( 3형식 전환: I bought some flowers for my sister yesterday.) * buy/make/find... 등이 3형식 전환에서 for 사용.
기타 : *He asked me some question. (=He asked some question of me. )
5형식 -목적어 + 목적보어 ( 보어는 형용사: 목적어의 상태 /명사: 목적어와 등식성립 ) She made me happy. I found the movie very interesting.
She made me a doctor. We elected him president.
*문법은 크게 보아야 한다. -
동일한 3형식 - 단어든 문장이든 같은 목적어 역할을 한다. You will know the truth. You will know that he is honest.
동일한 4형식 He told me an interesting story. He told me that he was taller than I .
즉 목적어자리에 하나의 단어든 긴 문장이 들어가든 형식은 변하지 않는다.
혼동되는 1형식 동사(자동사)와 3형식 동사( 타동사 ): 바로 뒤에 목적어 ( 명사- 대명사 등 )이 온다.
The sun rises in the east. ( rise : 1형식 ) He raised his hand to ask something. ( raise : 3형식 : 즉 목적어가 온다 )
He sat on the sofa. ( sit : 1형식 ) He seated his children on the sofa. ( seat : 3형식 )
in the east, on the sofa 등은 장소를 나타내는 부사구 이처럼 전치사 +명사 는 대부분 부사구 역할을 하며 ( 60% ) 앞의 형용사구 ( 앞의 명사 수식 ) 역할도 한다. ( 15% )
2. 부정사/ 분사가 목적보어로 사용된 기본 문형
1. tell, ask, want, allow, order 등의 문형
He told me to stay here. ( 이 경우 told 는 명령의 의미로 말했다 임 ) He asked me to help her. ( 이 경우 asked는 요청했다/부탁했다 의 의미) I want you to go there.
* 특히 ask와 tell의 문형은 3번과 비교하여 의미를 비교할 것.
*. think/ expect/ believe의 문형 : 위와 동일한데 복문전환 가능 I expect him to stay until tomorrow. ( 복문전환: I expect that he will stay until tomorrow. )
2. see, watch, hear, feel 등 지각동사의 문형 ;
동사원형이나 -ing를 쓰며 수동관계가 성립하면 PP
I saw a man cross (=crossing) the street. I felt someone touch my back. =I felt my back touched by someone.
3. make, have, let 등 사역동사의 문형
동사원형을 쓰며 수동관계가 성립하면 PP I'll have him clear the room. I made him repair my bike. = I made my bike repaired.
기타. help의 문형 My father helped me (to) do my homework.
3. 목적어자리에 문장이 들어간 기본 문형
* 목적어자리에 문장이 들어가는 경우 문장을 하나의 단어처럼 볼 것
바로 뒤 명사절과 접속사 편과 관련됨.
He said that he could pass the test. ( 3형식 )
Do you know if he will come here? ( 3형식 )
He told me that he was taller than I am. ( 4형식 )
Mary asked me if I liked music. ( 4형식 )
* tell과 ask의 두 가지 문형
아래 네 문장도 숙달시키는 데 꽤 시간과 노력이 필요하다.
1. He told me to stay here. ( 명령의 의미 )
2. He told me that he was taller than I am. ( 의사전달 )
3. He asked me to help her. ( 요청했다. )
4. Mary asked me if I liked music. ( 물어 보았다. )
화볍편에서 평서문은 ( ) 번 의문문은 ( ) 번 명령문중 -부탁등은 ( )번 명령의 의미는 ( ) 번으로
여기까지 글자크기 조정 - 시간 되는데로
4. 의문문의 형식
묻고 대답하는 것은 생활 영어의 기본이다. 이해와 숙달을 요한다.
1. 원래 문장이 일반 동사인 경우 ( go/ see/ meet .... ) 조동사 + 주어 + 동사 ....어순 * 이때 조동사는 do/does/did Do you like her? Does he know your address? Did you meet her?
2. 원 문장에 Be동사 / 조동사가 있는 경우 -be동사나 조동사를 주어 앞으로 You are hungry. Are you hungry? It is your book. Is it your book? He is sleeping now. Is he sleeping now? You can swim? Can you swim? Will you help me?
3.의문사가 사용된 경우
의문사 - 의문 대명사 who ( 누가 ) whose( 누구의 ) whom ( 누구를 ) which ( 어느 것 ) what ( 무 엇 ) 의문 부사 - when ( 언제 ) where( 어디서 ) why ( 왜 ) how (어떻게 / 얼마나 )
의문사는 항상 문장 앞에
What did you do yesterday? Whose book is this? When did you meet her? Where is your mother? Why are you late? How do you go to school?
의문사가 주어인 경우 평서문의 어순과 동일 Who broke the window? Whomade this box? How + 형용사/ 부사 He is tall . How tall is he? How old are you? He has many books. How many books does he have?
4.간접의문문 : 의문문이 다른 문장의 목적어 자리에 들어가는 경우
의문사 + 주어 + 동사 의 어순을 취한다. ( 접속사 +주어+동사 와 동일 ) He asked me where her house was. ( Where is her house? ) He asked me what I liked. ( What do you like ? ) 의문사가 없는 경우는 If ( =whether )를 쓴다. He asked me if I liked her. ( Do you like her ? )
* 간접 의문문은 하나의 명사절 이라고 보면 된다.
제2장 명사절 / 부사절/ 형용사절
명사절과 접속사 ( that /if /whether/ ) 주어 -목적어 - 보어의 자리에 문장이 쓰일 때 명사절 이라 하고 접속사+문장의 형식을 취한다.
이때 접속사 that과 if(whether)를 구별해서 쓸 줄 알아야 한다. 여기에서 If (= whether )는 ..인지( 아닌지 )의 뜻
간접 의문문도 같은 부류이다.
It is true that he is diligent. ( That he is diligent is true .) - 주어
I think that he will like this color. -목적어
The trouble is that my son is in the hospital. - 보어
I wonder if she will come. - 목적어
We must find out whether the bank is open. - 목적어
I found it strange that she doesn't want to travel. - 가목적어 -진목적어 * 5형식 문장에서 it ( 가목적어 ) that ... (진목적어 ) 구문이 나온다. 이 경우 found 는 ‘알았다’ 라고 해석한다. 발견했다.( x )
If 의 두 가지 용법 구별 - 명사절 앞에서/ 부사절 앞에서 Do you know if she will come? ( 명사절-목적어 : ..인지 아닌지 =whether ) I will tell her if she comes. ( 부사절 : ..면 )
부사절과 접속사 문법에서 부사는 시간 / 장소/ 이유/ 목적/ 결과 등과 동사나 형용사 수식 을 말하는 데
부사: I met her yesterday.( 장소 ) When did you see her? (시간) 부사구: She is in the room.( 장소 ) I went there to meet her.( 목적:) 부사절 : When I was young ( 장소 ), I lived in Busan.
바로 위 문장처럼 접속사+ 문장이 부사의 역할을 하는 것을 말한다.
1.시간 - when /while /after /till / since
He studied hard when he was in middle school.
While I was speaking, he said nothing.
I watched TV after I ate supper.
You must wait here till he comes back.
I've seen three movies since last Sunday.
2. 이유 -because / since/ as
Mother is always busy because she has a lot of thing to do at home.
Since I have no money, I can't buy it.
As it was very late, I went to school by taxi.
참고 : because < since < as 3. 기타
If you get up early, you can catch the first train . ..한다면 ( = Get up early, and you can catch the first train.)
Unless you get up early, you will be late for school. ..하지 않는다면 (=If you don't get up early , you will .... ) (=Get up early, or you will be ...... )
*This book is so difficult that I can't read it. 너무 ..해서 (* It is such a difficult book that I can't read it.)
I got up early so that I could finish my homework. ... 하기 위해서
Make haste lest you should miss the last train. ..하지 않기 위해서 (=Make haste so that you may not miss the last train. )
Though he was poor, he like to help others. 비록 ..라 할지라도 (=Although )
The mountain is not high as we expected. ..만큼
Seoul is much bigger than I thought. ...보다
Do as I told you. ..대로 Every time you need this book, I'll lend it to you. (=Whenever) 네가 이 책을 필요로 할 때마다
By the time we reached the theater, the movie had begun. 우리가 극장에 도착할 때쯤 Take the umbrella in case it should rain. 비가 오는 경우에 대비하여 우산을 가져가라.
as는 접속사 중에서 가장 다양한 의미를 갖는다. 혼동되지 않도록 연습을
As it was very late, I went to school by bus. *매우 늦었기 때문에 Do as I told you. *내가 너에게 말한 대로 해라 Tom came in as I was watching T.V. * 내가 T.V.를 보고 있을 때 He sang as he walked in the park. *그는 공원을 걸으면서 노래했다. As we climbed higher, it got colder. *높이 올라갈수록, 더 추워진다. The mountain is not high as we expected. *우리가 예상한 것 만큼
또한 접속사 when where how 등에 -ever을 붙여 whenever (= no matter when ) 언제 ..한다 할지라도 wherever (= no matter where ) 어느 곳아라 할지라도 however (= no matter how ) 아무리 .. 할지라도
Wherever you may go, there is no place like home. However tired you may be, you must finish this work today. ( 어순 주의 ) ( you are tired you may be tired However tired you may be )
형용사 절과 관계사 뒤에서 앞의 명사 수식한다는 사실이 가장 중요. ( 우리말과 반대 ) 대부분 who-whom/which 는 that로 전환가능 ( 소유격 제외 ) 목적격 관계대명사는 대부분 생략되는 경우가 많다. 해석연습 많이 관계사 자체는 우리말로 해석이 되지 않는다. 영작을 통해서 연습 형용사절을 ( ) 로 묶고 문장 구조를 살펴보면 주격/소유격 목적격을 쉽게 구별할 수 있다.
1. 관계대명사
1. 문장결합하기 Jane has a brother. + He plays baseball very well.
There is a girl. + Her hat is yellow. There is a girl whose hat is yellow.
The girl is my daughter. + You met her yesterday. The girl whom you met yesterday is my daughter. 뒤의 문장 모두 The girl 뒤로 다 들어가 있다.
2. 관계대명사의 선택 * 형용사절을 ( )로 묶어보면 쉽다.
The man who is working in the yard is my father.
This is the girl whom I met in the park.
I know a boy whose name is Stone.
I have a car which was made in 1970.
I can't understand what you said. 사람과 동물이 같이 있는 경우 등 *You are the first man that entered my shop.
2. 복합관계대명사 what
What : 우리말로 ‘것’ 으로 해석되며 의문사 what과는 다르다. I know what you mean. ( what you mean을 하나의 목적어처럼 간주 ) What I need is your help. ( What I need를 하나의 주어처럼 간주 ) Whatever happens, you must do your duty. ( whatever: 어떠한 일이든지 )
비교 ) What are you doing here? ( What : 무엇 : 의문사 )
3. 관계 부사 시간을 나타내는 단어+ when / 장소를 나타내는 단어 + where 와 이유를 나타 낼 때의 why / 방법을 나타 낼 때의 how가 있다.
Tell me the time when you are able to come. when 자체는 해석하지 않는다. Yesterday I went to the house where I was born. where 자체는 해석하지 않는다. This is ( the reason ) why he was late for school. 이유이다
This is (the way) how they solved the problem. 방법이다
비교 When I was young, I lived in Busan.( 부사절을 이끄는 접속사이다.) When did you meet her? ( 의문사이다 .) Tell me the time when you are able to come. ( 선행사 the time이 있다. 관계부사이다. )
계속적 용법 접속사+대명사를 ,관계사로 바꾸는 경우 * I visited Mary and she gave me this book. I visited Mary, who gave me this book. ( 해석을 올바르게 )
아래 관계부사도 동일한 용법이 있다. He went to Seoul and there he bought a camera. He went to Seoul, where he bought a camera.
*접속사는 and이외에 but 이나 so등 여러 가지가 될 수 있다.
관계대명사와 관계부사의 구별 * 대명사는 형용사절 속에서 명사( 주,목,보 ) 역 활 * 형용사절을 ( )로 묶고 문장 구조를 살펴볼 것 * 전치사가 필요할 경우 관계부사 사용
The village ( which / where ) I visited last year is beautiful. The village 가 I visited last year속에 그대로 들어간다. I visited the village last year. 이런 경우는 관계대명사 which
The village (which / where ) I played is beautiful. The village 가 I played 속에 그대로 들어갈 수 없다. I played the village 이런 경우는 I played in the village 전치사 필요 이런 경우는 관계부사 where
즉 관계부사 = 전치사 + 관계대명사 * The village where I played (=in which I played ) was beautiful.
관계 대명사 복습 a sister who plays tennis very well. Tom has a sister who plays tennis very well.
the girl whose hair is red Look at the girl whose hair is red.
the teacher (whom ) everybody likes Mr. Brown is a teacher (whom) everybody likes
The book which is on the desk is mine.
Look at the book whose cover is red. =of which the cover/ the cover of which
an umbrella ( which ) I bought yesterday I lost the umbrella I had bought yesterday.
the movie (which ) we saw yesterday The movie we saw yesterday was very exciting. * 나를 사랑하는 사람 * the man who love me * 내가 사랑하는 사람 * the man whom I love the man I love
제3장 부정사/ 동명사 / 분사의 이해
동사가 명사적 : 주어( ...것은 ) -목적어( ..것을 ) - 보어( 것이다 ) 형용사적 ( 앞의 명사수식: ..할 ) 부사적 ( ..하기위해 , ..할 정도로 등 ) 으로 바뀌는 것을 말한다.
부정사의 이해
1.명사적 용법 * 주어 - 목적어 - 보어는 동일한 명사적 용법 주어로 ( ..것은 ) *To write in English is not easy. ( =It is not easy to write in English. )
보어로 ( ..것이다 ) *My dream is to travel around the world.
목적어로 ( ..를 (을) ) *My wife likes to take pictures.
She doesn't know where to go. (= where I should go ) 의문사 + to do 가 목적어 역할을 한다.
I found it difficult to finish the work in a short time. * 여기서 found 는 알았다 의미 ( 5형식 ) * 가목적어 - 진목적어 형식
목적보어로 사용된 용법 * 5쪽 준동사가 목적보어로 사용된 곳 참고
He told me to stay here. ( tell, ask, want ,allow, order .. ) I expect him to stay until tomorrow. ( think, expect, believe ) I saw a man cross(=crossing ) the street. (see, watch, hear, feel 등 지각동사 ). I'll have you use my computer. ( make, have, let 등 사역동사 ) * 통상적으로 위의 것들은 편의상 명사적 용법에 분류해 놓지만 명사의 성격은 없다. 그냥 목적보어로 쓰인 용법이라고 기억할 것
2.형용사적 용법 *명사 뒤에서 명사를 수식 *위치가 우리말과 반대이다. 연습을 많이.
a man to say so He is not a man to say so.
time to write a letter I have no time to write a letter.
3.부사적 용법 : ..하기 위해/ ..할 정도로 / ..하기에는 / ..해서 / 형용사수식
I went there to see my sister. ..하기위해 =I went there so that I might see my sister.
Tom is strong enough to carry this heavy box. =He is so strong that he can carry this heavy box.
This book is too difficult to understand. =This book is so difficult that I can't understand it.
I am glad to meet you.
부정사의부사적 용법 중 결과 구문 동사의 결과 to부정사가 아루어짐 My grandfather lived to be one hundred years old. The boy grew up to be a great scholar. He got up to find out his dog was missing. * missing : 실종된 비교) He got up to finish his work. * 비교해 보자 He told me to stay here. ( 목적보어 ) He called me to tell the news. ( 부사적 용법: 목적 ) 생김새는 비슷하지만 전혀 다르다.
4.의미상 주어 It is not easy for me to write in English. It is kind of you to help me. (* kind/ nice/ wise/clever/careless 등: 사람의 속성 )
He told me to stay here. me가 to stay 의 의미상 주어
5. 기타 1. to 부정사의 형용사적 용법과 전치사 I have no friend to play with. I have no house to live in. I need a sheet of paper to write on. I need a pen to write with.
* friend to play 에 전치사가 필요한지를 알려면 friend를 이동시켜 to play friend형태로 변환시켜 보면 된다. to play with friend 의 with가 필요
2. be to 의 용법: 의무, 예정, 가능, 운명 등을 나타낸다. You are to come back here by 11: 30. ( 의무 ) The president is to visit China next month.( 예정 )
비교) My dream is to visit your country.( 부정사의 명사적 용법 )
4. 부정사의 목적어의 이동 It is too difficult to understand this book. This book is too difficult to understand.
5. 독립 부정사 : 문두에 위치하며 숙어처럼 사용된다. to be frank with you, ( 솔직히 말해 ) so to speak ( 말하자면 ) to begin with ( 우선 ) to be sure ( 확실히 ) strange to say ( 이상하게도 ) needless to say ( 말할 필요도 없이 ) to make matters worse ( 설상가상으로 )
동명사의 이해 부정사와 마찬가지로 주어나 보어나 목적어의 역할을 한다. 목적어로 쓸 때는 부정사와 분사를 구별 하도록 한다.
1. 주어로 Speaking English well is very difficult. To speak English well is very difficult. It is very difficult to speak English well.
2. 보어로 His hobby is collecting foreign stamps. His hobby is to collect foreign stamps. 참고 : He is collecting foreign stamps. ( 현재 진행형 ) * 보어는 명사나 형용사가 사용된다. 부정사난 동명사가 주격 보어로 사용 됐다는 것은 명사대신 사용 되었다는 것이다. ( 등식 성립 ) 분사가 보어로 쓰이면 형용사 적으로 사용 되었다는 말이다. ( 주어의 상태 )
3. 목적어로 The baby began crying. The baby begin to cry.
4. 목적어로 부정사와 동명사의 구별
동명사와 부정사를 둘 다 목적어로 취하는 동사 like, love, begin, start, continue, hate 등 I like reading comic books. I like to read comic books.
부정사만을 목적어로 want, hope, decide, plan, promise 등 I want to see the movie.
동명사만을 목적어로 enjoy, finish, mind, give up, deny 등 I finished doingmy homework.
부정사와 동명사가 의미가 달라지는 것들: stop, forget, remember. try He stopped smoking. 담배피우는 것을 그만두다. He stopped to smoke. 담배 피우기 위해 (하던 일을) 멈추다 *I heard the harmful effect of smoking. So I stopped smoking.
forget ( remember ) to do ..할 것을 잊다 ( 기억하다 ) forget ( remember ) doing ..했던 것을 잊다 ( 기억하다 ) * Don't forget to call me tonight.
try to do ..하려고 노력하다 try -ing 시도해 보다.
5. 전치사 다음은 동명사를 쓴다. He went out without saying good-by. Don't be afraid of making mistakes in speaking English.
6.동명사의 의미상 주어는 소유격으로 I am sure that he will come here. = I am sure of his coming here.
Do you mind my smoking here?
7. 동명사가 들어있는 중요 구문 She goes shopping every day. I feel like drinking a cup of coffee now.
I look forward to hearing from you. ..하기를 고대하다. I am not used to eating Korean food. ..하는 데 익숙하다 비교) I used to church every Sunday. ..하곤 했다 * look forward to, be used to, 에서 to는 전치사이므로 동명사 사용한다.
This book is worth reading twice. ..할 가치가 있다 (= This book is worth while to read twice. )
cannot help + -ing ( = cannot but +원형 ) ..하지 않을 수 없다 have trouble(=difficulty ) in -ing ..히는 데 어려움을 겪다 There is no + -ing ..하는 것은 불가능하다 It 's no use + -ing ..하는 것은 소용없다 On( = Upon ) + -ing ,,하자마자 ( As soon as + S + V ) How ( What ) about -ing (= What do you say to -ing ) ..하는 것은 어떠니?
분사의 이해 * 또한 명사의 뒤에서 수식한다는 사실이 중요. ( 우리말과 반대 ) * 특히 독해에서 -ing/-ed(PP)가 동사인지 명사 수식하는 분사인지 명확하게 구별할 수 있어야 함
1. 현재분사 The man is standing by the door. ( be 동사와 결합하여 진행형 ) The man standing by the door is my uncle. ( 앞의 명사수식 ) I saw a man crossing the street. ( 지각동사의 목적보어 - 5쪽 )
2. 과거분사 The mountain is covered with snow. ( be 동사와 결합하여 수동태 ) The mountain covered with snow is beautiful. ( 앞의 명사수식 ) I felt my back touched by someone. ( 지각-사역동사의 목적보어 - 5쪽 )
현재분사의 명사수식 (재 ) The girl sleeping in the room is my daughter. The boy singing a song is Mike.
과거 분사의 명사수식 (재 ) The letter written by Tom is on the desk. This is the dress made in Italy. 과거분사의 명사수식 - 심화 *The food served in this restaurant is delicious. 이 식당에서 제공되는 음식은 맛있다. * serve :제공하다 *The subject discussed at the meeting came to the conclusion. 모임에서 토론된 주제는 결론에 이르렀다. * subject:주제/ 과목 *The area covered with woods is called forest. 나무로 덮인 지역은 숲이라 불리 운다.
3. 명사수식 용법에서 현재분사와 과거분사의 구별 The boy ( read ) a book is my brother. reading The picture ( paint ) by Picasso is very strange. painted * paint: 그리다 ('..하고있는 ,.하는' 으로 해석되면 -ing / ..된 수동느낌이 드는 해석인 경우는 -ed(PP) ) * 동사 앞에는 항상 주어이다. 목적어가 오지 않는다.
4. -하면서 / -한 채로의 의미( 주격보어 ) - 분사를 사용.
For two days, the poor boy sat crying in the darkness.
어둠 속에서 울면서 In the corner, the boy sat tired with many works. 많은 일들로 지친 채
감정을 나타내는 단어들은 -ing / pp(-ed) 의 형태로서 주격보어로 자주 쓰인다. exciting / excited , interesting / interested 등 주어와 관련하여 능동이 성립하면 ing 수동이 성립하면 PP(-ed ) The game was exciting. ( 그 게임은 흥미로웠다. - 흥미를 주는 주체 ) I was excited in the game . ( 나는 그 게임에 흥미로웠다.-흥미를 받는 입장 )
He is boring, so I am bored when I am talking with him. 그는 지겹다, 그래서 그와 이야기할 때 나는 지루하다. 동사의 과거형과 과거분사의 구별 대부분의 동사는 과거와 과거분사가 같은 모양이다. ( 물론 다른 경우도 있지만 ) 그래서 혼란이 생긴다. 물론 수동태인 경우는 be 동사가 있으므로 쉽게 구별된다. 1. Tom made this box. ( 동사의 과거 ) 만들었다. 2. This box was made by Tom. ( 수동태 ) 만들어 졌다. 3. I have a watch made in Italy. ( 과거분사: 명사수식 ) 만들어진 4. The house remained unbroken by storm. ( 주격보어 ) - 부서지지 않은 체 5. He had the box made. ( 지각-사역동사의 목적보어 )
참고 have + 명사 + PP 의 두 가지 용법구별 1. I had this box made. ( 시켰다 - 사역이라 한다 ) 2. He had his arm broken. ( 당했다 - 수동태의 일종 ) 분사의 관용적 표현
He kept working for six hours. ( keep + -ing : 계속 ..하다. ) Yesterday I was busy preparing for my trip. ( be busy -ing : ..하느라 바쁘다 ) He spent most of his time playing alone in the wood. ( spend + 시간 + -ing ..하는 데 시간을 보내다.)
* with + 명사 + 형용사 ( -ing / pp ) .. 한채로. ..하면서 의 의미이다. Don't speak with your mouth full. Don't sit with your legs crossed.
분사구문의 이해 ( 부사절의 단축 )
접속사 생략하고 주어가 같으면 생략하고 동사는 분사의 형태로. 중요한 것은 분사구문을 올바르게 해석하는 요령.
( ..때-동안 / .. 때문에/ ..한다면/ 그리고/ ..하면서 ) * 분사구문을 절로 고칠 때 .. 때문에 ( 원인 )이면 접속사는 As를! As > since> because
1. 분사구문 While I was walking on the street, I met an old friend of mine. =Walking on the street, I ....
As I have no money, I can't buy it. =Having no money, I ........
If you turn to the right there, you will find the building. =Turning to the right there, you ...
The train left at six, and it arrived at noon. =The train left at six, arriving at noon. ( 연속: 그리고 )
He went out of the house saying good-buy. ( 동시: ..하면서 )- 분사의 주격보어 *He stood looking at the sunset.
2. 수동태인 경우 As the letter is written in haste, it has many mistakes. =(Being ) written in haste, the letter ......... .
* Seen from a distance, it looks like a human face. * from a distance : 멀리서 영어의 특징 : 주어의 일치. 위에서 Seeing 이 아님.
3. 주어가 다른 경우 Because it was Sunday, there were many tourists. It beingsunday, there were many tourists. Having no money, I can't buy it. Walking on the street, I met an old friend of mine.
Having 의 의미는 현재, Walking의 의미는 과거 즉 분사는 주절의 시제와 같다고 보면 된다. ( 같거나 나중 ) 주절의 시제보다 앞선 시제를 나타내기 위해서는 Having + PP를 사용한다. 부정사와 동명사도 같은 원리가 적용된다.
Having finished the work, I am free now. * Having finished 의 의미는 주절의 시제 ( 현재 )보다 하나 앞서므로 과거 즉 As I finished the work, I am free now.
Written in haste, the letter has many mistakes. Written처럼 pp로 시작하면 수동태이다. PP는 수동태란 의미이지 과거란 의미가 아니다. 이때 시제는 주절의 시제가 현재이므로 be동사의 현재형 + PP ( 수동태는 be동사로 시제를 나타냄 ) As the letter is written in haste, it has many mistakes.
Placed in the center, the flowers will looks better. * place :놓다. 위치시키다. Placed 는 과거가 아니라 수동태이다. 착각 주의 If the flowers are placed in the center, it will looks better.
분사구문 관용구 Frankly speaking, 솔직히 말해 Strictly speaking, 엄밀하게 말하면 Considering ...., ..을 고려하면
준동사의 시제와 능-수동표현 부정사 -동명사 - 분사도 동사처럼
1. 능 /수동의 구별이 있고 ( to be PP/ being PP ) She want to be loved. A bird can fly without being taught.
2. 시제 - 본동사보다 앞선 경우는 ( to have PP / having PP ) He seems to be happy. He seems to have been clever when young. I am sorry to keep you waiting. I am sorry to have kept you waiting so long.
As I finished the work, I am free now. =Having finished the work, I am free now. ( 분사구문 )
3. 부정하는 경우는 앞에다가 not 이나 never My father told me to keep my room clean. My Father told me not to smoke. He tried not to sleep.
제4장 동사의 활용
시제 / 수동태 / 조동사 / 가정법
동사는 시제와 능 - 수동태가 복합되어 있어서 혼란스럽다.
시제는 기본형 - 진행형 - 완료형으로 나뉘고 각각은 현재 -과거- 미래가 있다 벌써 3X3= 9가지가 된다. 또한 동시에 능동과 수동태로 구별된다.9X2=18가지 이 18가지 중 하나를 올바르게 , 쉽게 선택하는 능력을 길러야 한다. 영문법은 단편적인 지식은 별 도움이 안 된다.
do 가 능동태인 경우
do 가 수동태인 경우
수동태는 be동사만이 시제와 관련된다는 사실을 반드시 기억할 것. 즉 위의 모든 것은 be + PP인데 be동사가 미래는 will be 현재는 am (is, are) 현재 진행은 am(is)are being 현재완료는 have(has) been 등으로 바뀌고 있는 것에 주목하면 된다.
결국 동사는 기본형 - 진행형 -완료형을 쓰는 것을 구분하고 동시에 능동과 수동 을 구별하면 된다. 현재와 미래 과거는 상식적으로 하면 된다.( 약간의 예외를 제외하고 우리말과 동일하다.)
예문) I ( live ) in Seoul for three years.에서 시제는 현재 완료형 이고 능-수동 관점에서는 능동이다 답 has been The first computer ( make ) about fifty years ago. 시제는 과거이고 능 수동 관점에서는 수동태이다. 답 was made
동사의 시제 * 현재와 과거 미래는 상식적으로 구분하고 기본형 / 진행형 / 완료형을 구별할 줄 알아야 한다. 진행형은 동작의 진행 중임을 기억하고 완료형은 우리말에는 없으므로 완료형이 쓰이는 경우 4가지를 기억해두자.
* 특히 복문에서 시제의 일치를 제대로 할 줄 알아야 한다. 두 동사의 시제 일치는 영어규칙대로 한다는 뜻이지 앞 단어가 과거라고 뒤도 과거를 쓴다는 뜻은 아니다.
1. 기본형 He studies English hard. ( 사실 ) I am happy now. ( 상태 )
He plays the computer game everyday. ( 습관-현 )
The sun rises in the east. ( 진리 -현 )
I will read this book tonight.
They are leaving Seoul tomorrow. (come, go. start. leave은 가까운 미래를 =They will leave Seoul tomorrow. 진행형으로 많이 사용 ) *When she comes, I will give it to her. ( 부사절에는 미래대신 현재형을 )
She wanted to go to India when ( she was ) young.
2. 진행형 - 동작의 진행 중임을 나타낸다. 기본형과 비교해 볼 것. I am playing the computer game now. ( 진행형 ) I play the computer game every day. ( 기본형 )
I was studying Math when you called me. ( 진행형 ) I studied Math Yesterday. ( 기본형 ) When my friend came, I was studying math.( 기본형과 진행형 비교 ) *기본형이 짧은 시간에 일어난다면 진행형은 지속적
3. 완료형이 쓰이는 경우 : 완료형은 우리말에는 없다. 그러므로 완료형이 쓰이는 경우를 기억하고 숙달해야만 한다. 1. for, since 앞에서(계속 ) 2. ..적이 있다(경험) ever, never, before 3. 막 ..했다 (완료) just, already 4. 과거의 행동이 현재에 영향을 미칠 때 (결과)
He has watched T. V. for four hours.( 계속 )
She has been ill since last week. (계속)
I have never met him. ( 경험 )
Have you seen the opera? ( 경험 )
The train has just left. ( 완료 )
* I lost my key. * I have lost my key. ( 옛날에 잃어 버려서 지금 없다는 의미가 있음 ) 결과 어디에 가본 적이 있다는 be동사로 I've been to New York. ( 나는 뉴욕에 가본 적이 있다.-경험 ) 이때 go를 쓰면 He has gone to New York. ( 그는 뉴욕에 가버렸다 ( 가고 없다 ) - 결과 )의 의미임
완료 진행 -위의 계속적 용법처럼 과거에서 현재까지 계속됨을 나타내는 데 현재도 진행 중임을 강조 It has been raining since last night.
4. 시제의 일치 * 관련문법: 화법 편 기준이 과거인 경우 1. 같은 경우 : 과거로 2. 나중인 경우: would + 동사 3. 전인 경우 : had + PP( 대과거 ) *우리말에는 없다.
He said that he had made a mistake. * 우리말에는 대과거가 없다.
He thought that he would win the game.
He asked me what I was thinking about.
특히 과거보다 앞선 시제 - 대과거 had +pp구문 * I asked the boy who had broken the vase. * When I arrived at the station, the train had already left. * I lost the umbrella I had bought yesterday.
일치의 예외 *He suggested that we forgive the boy. *She insisted that she marry Mr. kim. (suggest/ insist 다음 that 절에는 원형을: 원형 앞에 조동사 should 써도 됨 )
능동과 수동태
영어는 우리말과 달리 수동태가 많이 발달되어 있다. give는 주었다 이지만 was given 은 주어지다 즉 받았다 의 의미이다.
1. 영어의 동사 앞에는 항상 주어만 온다. ( 우리말은 목적어도 온다 ) 이것이 능동과 수동을 구별하는 가장 중요한 기준이다.
*The moon can be seen at night. * Automobiles are used for traveling. * These words must be looked up in your dictionary. *look up ; 찾아보다
2. 수동태는 Be 동사만이 시제와 관련된다. The house ( build ) three years ago. 수동태이며 과거형을 써야 한다. be built was built The house ( build ) for two months. 수동태이며 완료형을 써야 한다. be built has been built
3. 우리말 자동사가 영어에는 타동사인 경우가 많다. (surprise‘놀라다’ 아님 놀라게 하다 ) The dog surprised me. I was surprised at the dog.
4. 능동과 수동의 전환
1. 목적어를 주어로 2. 동사는 be동사 +PP ( be동사가 시제결정 ) 3. 나머지 그대로 4. 주어는 By+목적격
1. His teacher will praise him. He will be praised by his teacher. 2. 4형식 수동태 -2가지 가능 She teaches us English . We are taught English by her. Englishis taught us by her. 3. We call her Judy . She is called Judy by us.
4. Bell invented the telephone. The telephone was invented by Bell.
5. 목적보어의 원형은 to부정사로 We saw her enter the room. She was seen to enter the room.
6. by 이외의 전치사 쓰는 경우 ( 아래 참고 ) The snow covered the mountain. The mountain was covered with the snow.
7. 진행형 : be 동사의 진행형 +PP They are building many houses . Many houses are being built.
8. 완료형 Doctors have discovered many medicines. have 의 완료형 +PP Many medicines have been discovered by doctors.
9. 기타 Be동사가 상태를 강조한다면 get 은 변화 강조 He was hurt at the game yesterday. He got hurt at the game yesterday. ( be동사 대신 get이 쓰임 )
* have + 목 + PP : 당하다 의 의미이다. He had his arms broken.
by 이외의 전치사 쓰는 경우 be interested in be surprised at be filled with be pleased with be crowded with be satisfied with be known to (for )
조동사 조동사는 혼란을 피하면서 숙달시켜야 한다. 어느 곳이 혼동을 주는 지 구체적으로 알아보자.
1. do A: Do you like him. ( 일반 동사의 의문문에서 - 조동사로 ) B: Yes I do. ( do=like him. 대동사: 동사대신 ) He promised to send me the book and he did. 대동사: 동사대신 did = sent me the book. Never did I see such a thing. ( I never saw such a thing.) 도치: 조동사
I do think you must go there. 강조 ( 과거면 did로 )
2. can 가능과 추측 He can drive a car. (=He is able to drive a car .) 가능-현( ..할 수 있다.) He could drive a car when young. (= was able to ) 가능-과 ( ..할 수 있었다 ) Can it be true? No, it cannot be true. (부정적 )추측-현 ( ..일 리가 없다 ) He cannot have gone to school. It was Sunday. (부정적 )추측-과 (.이었을 리가 없다 )
3. may 허가와 추측 May I go out? Yes, you may. 허가-현 ( ..해도 된다 ) It may rain in the afternoon. 약한 추측-현 ( ..일지도 모른다 ) John may have been sick last night. 약한 추측-과 ( .이었을 지도 모른다 )
4. must 의무와 추측 You must keep your promise. (=have to ) 의무-현 ( 해야 한다 ) I had to come back. 의무-과 ( 해야 했다 ) *You don't have to come back. ..할 필요가 없다 She must be a movie star. 강한 추측-현 ( ..임에 틀림없다 ) She must have missed the bus. 강한 추측-과 (..이었음에 틀림없다 )
5. Will / Shall 단순미래 의지미래 (화자의 의지 ) I shall I will You will You shall He will He shall
I will go there. ( 의지 미래이다 ) I shall be thirteen years old next month. ( 단순 미래이다 )
의지미래는 화자 ( 말하는 사람 나 )의 의지 *You shall have this book. (= I will give you this book.) *He shall help you. (= I will make him help you.)
Shall I open the window? ( Shall we .. ) 관용구 ( 내가 ..할까요? ) Will you help me? 관용구 ( 상대방에게 ..해주시겠어요? ) * 과거는 would / should 이다. 6번의 would /should와 비교 He said, " I will go there. " He said that he would go there.
6. would / should
Every man should do his duty. ( 모두 자기의 의무를 다해야 한다. ) -의무-현
I would like to go to Jeju Do. ( I'd like to .... ) 관용구 ( ..하고 싶다 )
He would often take a walk in the morning. 불규칙 습관-과거 ( 가끔..하곤 했다 )
7. used to
They used to go fishing every Sunday. 규칙습관 -과 (자주 ..하곤 했다. ) I used to live in Busan. (= Once I lived in Busan but I don't live there. ) 규칙상태 -과 ( ..했었다 ) There used to be a church in our village. 위와 동일
8. 기타 자주 쓰이는 것 You had better start now. ..하는 편이 났다 You ought to see a dentist. ,,해야 한다. I would rather stay here than go home. 차라리 ..하겠다.
조동사 + have + PP 1-2-3 앞에서 나온 추측 1. He must have been sick yesterday. He was absent from school. ...이었음에 틀림없다. ( .했어야 했다 아님 ) = It is certain ( sure) that .....
2. She can't have gone to school. It was Sunday. (..이었을 리가 없다. )
3. John may have been sick last night. 약한 추측-과 ( .이었을 지도 모른다 ) 4. He should have gone there. ( =He had to go there, but he didn't .) ..했어야만 했다.( 하지 않아서 유감스럽다. ) = I am sorry that .........
명사절 부사절 속에서의 조동사
It is natural that she (should) say so. ( necessary / important /strange 등 뒤의 that 절에서 .. )
He suggested that we ( should ) forgive the boy. ( suggest/ insist 다음 that절 속에서 - 자주 생략 )
Make haste lest you should miss the last train.
He got up early so that he might finish the work. ( 현재는 may를 , 물론 can/ could를 사용해도 된다. )
가정법 가정법은 시제를 한 단계 아래로 쓴다. 즉 우리말로 현재를 써야 하는 경우는 과거를 ( 특히 be동사의 과거형은 were )쓴다. 과거는 과거 완료를 ( 3. 4. 참고 )
I wish 와 as if .. 다음의 절에서 의미상 주절의 동사와 시제가 같으면 과거형 ( 1. 2. 참고 ) 시제가 앞서면 과거완료형
동사의 시제표현을 충분히 숙달시키지 않으면 가정법을 배우면영어가 혼란스러워 진다. 안 배운 것만 못하다.
1. I wish I could go with you. I wish I were rich.
2. He talks as if he knew everything.
3. If I had some money now, I could lend it to you. 의미가 현재일 때는 과거를 - 가정법 과거라 부른다. 혼동 주의! 4. If we had taken your advice, we would have saved a lot of money. *조동사는 would/should/might 등으로 의미가 과거일 때는 - 과거완료를( 위처럼 ) - 가정법 과거완료라 한다. 관용구 * If it were not for ...이 없다면 * If it had not been for ..이 없었다면 but for= without / otherwise : 그렇지 않으면 * Without water, nothing could live. 참고 ) 의미가 주절의 시제보다 하나 앞설 때는 had pp로 I wish I had taken your advice. He talks as if he had seen nothing.
제5장 비교 구문 / 등위 접속사
비교 구문 문장 속의 형용사나 부사의 비교 1. 동등 비교 My room is as small as yours. He did not study as hard as I. He ran as fast as he could . ( = as fast as possible.)
불규칙 변화. 규칙 변화. good-well /better/ best tall / taller / tallest little/less/least beautiful / more beautiful / most beautiful bad /worse/worst many-much / more / most * 짧은 단어는 -er, -est 긴 단어는 앞에다가 more , most
2. 비교급 You are taller than your brother.
This song is more popular than that.
I know her better than you.
I know her less than you.
The clothes were much cheaper than I expected. ( 비교급 강조 훨씬: much/even/far/still/a lot )
It is getting hotter and hotter. ( 비교급 and 비교급 )
3. 최상급 *형용사 최상급 앞에는 the를 쓴다. He is the tallest boy in our class. of his brothers. * 전치사 of 는 ..중에서
This song is the most popular of all songs.-
최상급의 다양한 표현 Mt. Everest is the highest mountain in the world. Mt. Everest is higher than any other mountain in the world. No other mountain is so(=as ) high as Mt. Everest. No other mountain is higher than Mt. Everest.
4. 기타. the+비교급 ..... ,the +비교급 ( ..하면 할수록 더욱 ..하다의 의미 ) The sooner we leave, the sooner we get there.
As we climb the mountain high, it becomes cold. =The higher we climb the mountain, the colder it becomes.
등위 접속사 and, or, but 앞의 명사절을 이끄는 접속사 ( that, if, whether ) 부사절을 이끄는 접속사 ( when, while, because ..등 )는 종속접속사라 부른다. 다음 and, or . but 등은 앞과 뒤를 대등한 관계에서 연결하는 등위접속사라 한다.
1. 등위 접속사는 단어+단어/ 구+구 / 문장+문장을 연결한다.
I need a pencil and an eraser.
Would you like to stay home or go out.
The jacket was nice , but ( it was ) too small.
I was sick, so I was absent from school. ( so 는 앞 문장의 결과를 나타냄: 그래서 )
There was no food in the house, so we went out to have dinner.
I can't go out , for it is raining. ( for 는 앞 문장의 이유를 나타냄 : 왜냐하면 )
2. 등위 상관 접속사 -
She is not an American but a German.
Both animals and plants / need water and air.
Not only she but also we / were afraid of the dog. =We as well as she / were afraid of the dog . 동사는 we에 일치시킬 것. Either you or he / has to go there.
Neither his father norhis mother / is at home.
3. 평행 구조 - a( b+c ) / (a +b)c and, or , but 뒤에 단어든, 구든 절이든 앞에 나온 단어와 반드시 관련된다. 또 앞의 어떤 단어와 관련되는 가에 따라 해석이 달라질 수 있다. 중학교에서는 긴 문장이 드물지만 수능 수준에서는 이 평행 구조를 올바르게 이해하는 것이 해석을 올바르게 하는 데 도움을 준다. 영어 문장의 약 80% ( and, but, or가잇는 문장 )는 다 평행 구조로 이루어 저 있다.
1. 단어에서 * He went to New York, bought some books, and visited his daughter. bought some books visited his daughter * 3개의 어구가 모두 He 에 걸린다.
2. 구에서 * In the spring, I feel like to stop lesson and (to) play in the field. to play in the field. * 2개의 어구가 모두 like 에 걸린다.
3. 예문 비교 *I saw her coming and went out. (나는 그녀가 오는걸 보고 ( 내가 )나갔다. ) went out * went out 의 주어는 I 이다. her가 아니다.
*I saw her coming and going out. (나는 그녀가 왔다가 가는 것을 보았다. ) going out. * going out 의 의미상 주어는 her 이다.
* 위의 두 예문처럼 어떻게 결합하느냐에 따라 해석이 달라진다. 평행 구조는 해석상에 아주 중요하다.
4. 예문 비교 a. I love her more than he. 나는 그보다 그녀를 더 사랑한다. ( 그도 그녀를 사랑하지만 ) b. I love her more than him. 나는 그보다 그녀를 더 사랑한다. ( 나는 그도 좋아하지만 )
아주 긴 문장도 평행구조로 도해해 보면 쉽게 이해된다.
제6장 기타 구문
1.화법 전환 - 평서문 / 의문문/ 명령문의 간접화법 전환 * 특히 시제의 일치를 올바르게 ( 31쪽 ) He said, " I love you. " He said to me, " I will see her tomorrow." He said to me, " I met your brother on the street."
She said to him, " Do you like apples. " She said to me, "What do you want to have. "
He said to me, "Do it at once." He said to me, "Please help me."
정답 * He said that he loved me. * He told me that he would see her the next day. * He told me that he had seen my brother on the street.
* She asked him if he liked apples. * He asked me what I wanted to have.
* He told me to do it at once. * He asked me to help him.
의문문은 동사 ask로 ask + 사람 + if ( 혹은 의문사 ) .... tell ( ask ) + 사람 + to do * 6쪽 참고 해 보자!
2.강조 구문 I met Mr. Kim yesterday.
a. It was yesterday that I met Mr. Kim. ( yesterday 강조 )
b. It was Mr. Kim that I met yesterday. ( Mr Kim 강조 )
c. I did meet Mr. Kim yesterday. ( met 을 강조 )
3. seem, happen 등 구문
It seems that they know the truth. They seems to know the truth.
It seems that your father is angry. Your father seems to be angry.
It seems that she was a nurse. She seems to have been a nurse. 준동사의 시제 참고 : 주절의 시제보다 앞서면 to have pp
4. 나도 그래 * 일반 동사는 do(does)did활용 Be동사와 조동사는 그대로 *의문문 만들기와 동일
I like the movie. So do I. I enjoyed the game. So did I. I am fourteen years old. So am I. I can swim. So can I
5. 부가 의문
You go to church, don't you? You didn't go to school, did you? Tom is diligent, isn't he? You will join us, won't you? ........................ Please open the door, will you? ( 명령문은 will you? ) Let's start now, shall we? ( Let's 명령문은 shall we? )
6. 명령문 , and / 명령문 , or
Study hard and you will pass the test. = If you study hard, you will pass the test. Get up right now, or you'll be late. = If you don't get up now, you'll be late.
7. 대부정 부정사를 생략할 경우 to는 남겨둔다. A: Do you want to buy a new dress? B: No, I don't want to (buy a new dress).
8. 준 부정어 - 특히 해석을 올바르게 ( few / scarcely/ hardly . 등 )
He has a few friends ( 그는 친구가 적다 .) He has few friends. ( 그는 거의 친구가 없다. ) **I moved to Seoul a month ago. So I have few friends here. I had a little money. ( 나는 조금의 돈 밖에 없다.) I had little money. ( 나는 돈이 거의 없다. )
He hardly know the fact. ( 그는 거의 그 사실을 모른다.) ( hardly , scarcely 등 )
9. 부분 부정 not + all, always ,,, I didn't answer all the questions. (= I answer some of the questions. ) The rich are not always happy.
10. 재귀
You must do it yourself. ( 강조 - 생략가능 )
At night they covered themselves with their clothes. ( 재귀 - 주어와 같은 목적어 반복될 때 -생략 불가 ) 즉 목적어는 문장 요소에 반드시 필요 하므로 생략 불가. I enjoyed myself at the party.
11. *접속사와 전치사의 차이 접속사 뒤에는 반드시 S + V ( 우리말은 아주 자주 생략됨 ) because he was sick, = because of his sickness
12. do you think의 삽입 * Do you know who she is? * Who do you think she is ?
13. exciting/excited interesting/ interested 등 구별
*There was a soccer game yesterday. I watched the game on T.V. The game was very exciting. I was excited at the game.
14. 감탄문 She is beautiful. 감탄문으로 How beautiful she is!
She is a beautiful girl. 감탄문으로 What a beautiful girl she is!
*참고 a beautiful girl -- so beautiful a girl such a beautiful girl *참고 : How가 들어간 의문문
15. one과 it의 구별 it은 정해진 것 ( 그것) one은 막연한 것 * I bought a pen but I lost it. I don't have a pen and I need one. I lost my shoes, so I must buy ones at once.
16. 대명사 중요표현
There are two flowers. One is white and the other is yellow.
She has three cats. One is black another is white and the third is grey.
Some people are kind and others are not.
The climate of korea is different from that of England.
The ears of a rabbit is longer than those of a dog.
17. 도치 구문 * 특히 부사구가 압에 나온 자동사에서
There are many apples on the table. There lived a boy in China. At the corner stood a small table. * 여기에서 At the corner는 장소를 나타내는 부사구이다.
18. 생략 구문 : 주어+be동사의 동시생략
When ( I was ) studying in London, I met Tom. If ( they are) placed in the center, the flowers will look better.
The man ( who is ) standing by the door is my uncle. The mountain ( which is ) covered with snow is beautiful.
19. 수의 일치 Playing the computer games is interesting. ( 주어가 행위를 나타낼 대 -단수로 ) Either you or I am wrong. Not only you but also he is right. He as well as you is right. ( 주의: as well as 는 잎 단어에 일치 ) One third of the books are my father's. One third of the earth is covered with water. Every boy was silent. Each of them has his pride.
There are many students. There is a book on the desk.
A numbers of cars are running. The number of cars in Seoul is increasing.
20. 중요 표현들
She looks like her father.
I am looking forward to seeing you soon.
The rain prevented me from going to the party. ( prevented=kept )
We must be careful in choosing our friends.
A: Do you mind my smoking here? * mind: 꺼리다 B: Of course, not. ( 꺼리지 않는다. 담배 피워도 된다. )
Didn't you go to school yesterday? ( 우리말과 반대 ) Yes, I did. 간 경우 No, I didn't. 안 간 경우
.... 계속 .........
제7장 전치사
먼저 전치사의 기능을 이해하고 중요한 전치사 위주로 연습한다.
1. 전치사의 기능들
1. 전치사 +명사 가 앞의 명사수식 The moon in the sky was bright.
The girl in red clothes is my sister.
2. 전치사 +명사 가 부사구를 만듬 He is in the classroom.
He finished it with difficulty.(= difficultly )( 어렵게 )
3. 또 동사 명사 형용사와 결합하여 수많은 숙어를 만든다. 외우면 된다.
He looked at me. ( 동사+전치사 형 ) I looked for my friend
He took care of the baby. ( 동사 +명사 +전치사 형 ) Don't play tricks on him.
He is proud of his son. (be +형용사 +전치사 형 ) He was late for school
He took me to London. ( 동사 ..... 전치사 형태 ) She reminds me of my mother.
2. 전치사 +명사 가 부사구를 만드는 경우 연습
I will stay here till ten. I will come here by ten.
I will come back in a few hours. ( after a few hours. X )
She has been ill since last Sunday.
I have lived in Seoul for five years.
He works hard from morning to night.
I will go to the country during the winter vacation.
장소의 전치사 도표
There is a museum in the park.
They came into the classroom.
They went out of the classroom.
The Atlantic Ocean lies between America and Europe.
She stood before the mirror.( in front of the mirror )
The child hid behind the door.
Please came after me.
We walked along the river.
We will swim across the river.
The army passed through the country.
They sat around the fire. (=round )
He started for Seoul. ( The train for Jong-ro has just arrived. )
He walked toward the park.
The desk is made of wood. Paper is made from wood.
You should not write a letter with a pencil.
I usually go to school by train.
I usually go to school on foot.
I watched a soccer game on T.V.
We were for the plan.
We were against the plan.
He was standing with his eyes closed. * with + 명사 + -ing/ PP 로서 ..하면서/ 한 채로
3. 자주 사용하는 중요 전치사
He worked hard for his family. ( ..을 위해 )
This book is difficult for me. ( ..에게 )
We talked about animals. ( ..에 관하여 )
He is about thirty years old. ( 약 )
Nancy is like her mother. ( ..와 같은 )
* of 는 전치사중 왕 ( king ) 이다.
The rise of the sun ( 주어 )
love of nature ( 목적어 )
sound of music / the legs of the table ( 소유격 )
one of the most famous scientists ( ..중에서 )
명 사 명사의 종류 Two men ran away from the prison. ( 보통명사 )
My family is a large one. ( 하나의 집합으로 본다 ) There are only fifty families in this village. The Korean is a civilized people.
* My family are all very well. (구성원을 개별적으로 본다. )
Blood is thicker than water. ( 물질 명사 ) a glass of water a cup of coffee two sheets of paper .....
Art id long, life is short. ( 추상 명사 )
전치사 + 명사 가 형용사나 부사의 역할을 하는 관용구 of use = useful of no use = useless of importance = important ....
with ease = easily on purpose = purposely by accident = accidently .....
명사의 소유격 : 생물은 ’s 무생물은 of 사용 * Tom's sister is very beautiful. She is afraid of cat's eye. * The door of my room is old, so it must be repaired. Look at the roof of that house.
예외 ) Today's newspaper en years' journey * Inho is friend of mine. a(an), the , this, these, that, those, .... 와 소유격을 같이 쓸 때
the + 형용사 * The rich are not always happy. ( = reach people )
소유격 뒤 명사의 생략 * This building is my father's ( building ). How often do you go to the barber's ( shop ).
관용구 * To my surprise, she won the final game. To her sorrow, he went abroad.
무생물 주어 구문 - 우리말에는 무생물 주어 구문이 거의 없다. * An hour's walk brought me to my uncle's. No present can satisfy the queen. This medicine will make you feel better.
관 사 보통 셀 수 있는 보통명사는 a boy / boys the boy / the boys 이 네 가지 중 하나를 취한다. *the 대신 this ,that, these, those .. 가능
정관사 the 의 일반용법
1. 구체적인 것에. 정해진 것에 I met a girl on my way to school. The girl was my classmate. She has a book. I want to borrow the book.
2. 듣는 상대방이 아는 것 Please open the door. Pass me the salt ,please. I bought the house.
3. 수식어구로 한정 The book on the table is mine. I lost the book I had bought the other day.
4. 최상급/ 서수 He is the richest man in Korea. He was the first president of the university.
5. 유일한 것 the sun , the earth, the moon, the world, the Bible ...
6. 기타 She held me by the hand. He patted me on the back. He looked men the face. They sell sugarby the pound. She plays the piano very well. * They play tennis.
관용구 in the morning ( afternoon, evening) * at night, at noon in the dark, on the right( left ) in the future
* 고유 명사는 관사를 안 붙이는 것이 원칙이지만 붙이는 경우도 있다. He went to Japan. He went to the United States of America.
관사의 위치 She is a beautiful girl. A: What a beautiful girl ( she is )! B: How beautiful a girl ( she is)!
He is a clever boy. A: He is such a clever boy. B: He is so clever a boy. A형 what, such, many, quite 등 B형 how, so, too, as,등
All the boys went out. * the all books 이 아님 Both the books are hers. * the both books 이 아님
* He is a poet and politician. ( 시인이며 정치가 ) A poet and a politician are coming here. ( 시인과 정치가 둘 )
대명사
인칭 대명사
Julia is American, but she speaks Korean well. I met her yesterday. She was wearing her pretty hat. It was hers.
재귀 대명사의 용법 I did it myself. ( 강조 ) Brown painted himself in a baseball uniform. ( 재귀 : 목적어가 주어와 같다 ) They enjoyed themselves. 재귀 대명사가 목적어로 쓰일 때 생략하지 못한다.
재귀 대명사 관용구 by oneself = alone ( 홀로 ) for oneself ( 혼자의 힘으로 ) by itself (저절로 )
It 의 용법 대명사 It * 말할 때 this(that ) 은 it 으로 these ( those )는 they로 받는다. What's this? It is a desk. What's these? They are desks. I am cleaning a car. It is my aunt's.
one과 it의 구별 - it은 바로 그것 / one 은 막연한 것 * I bought a pen but I lost it. I don't have a pen and I need one. I lost my shoes, so I must buy ones at once.
Birds will not eat in the dark, but you may not believe it. ( it 이 앞 문장을 받는다.)
It : 비인칭 주어 * 날씨, 온도, 명암, 거리, 시간 등 . It is fine( cloudy, sunny ). It is cool ( hot, cold , mild ). It is dark. ( bright. ) It is far. It rained ( snowed ).
예문들 How far is it from Seoul to America. ( 거리 ) It is almost four hundred kilometers from Seoul to Busan.
How long does it take to get there? ( 시간 ) It takes fifteen minutes to get there.
It gets dark, so we must go back in a hurry. ( 명암 )
What date is it today? ( -월 -일을 물어볼 때 ) It's August 10.
What day is it today? ( 요일을 물어볼 때 ) It's Monday. What time is it now? ( = Do you have the time? ) * 몇시니? It's a quarter past ten. ( 10:15분 ) It's a quarter to ten. ( 15분전 10시 )
It's half past six. ( 6시 30분 ) It's eleven sharp. ( 11시 정각 )
It ; 가주어/ 가목적어
.........................
It : 강조 구문 ........................
지시대명사 This / these that /those
This is my room and that is my sister's. These are apples and those are oranges. What's this? It is a model airplane. 관용구들 this morning/ this afternoon/ this summer/ these days that ....... / that ........ / that ........ / those ......
This summer I am going to Busan. ( 올 여름 )
* of로 수식되는 명사를 대신할 때 that ( 단수) those ( 복수 ) The climate of Seoul is colder than that of Mokpo. The ears of *a rabbit are longer than those of a cat.
* I have a son and a daughter; this is four years old and that is seven. 여기에서 this는 가까운 daughter
* He who tries to do everything does nothing. Heaven helps those who help themselves. ..하는 사람 he who .... / ..하는 사람들 those who ...
* Do you think he is handsome? I think so. ( say, do, hope, ... )
의문 대명사 명사를 대신하여 주어 ,목적어, 보어로 쓰이면 대명사, 명사 수식하면 형용사,( 여기서 whose book , which color ) : 의문 형용사라 부른다. 기타는 부사
Who cleared the room? Whose book is this? Who(m) do you love? For whom did she buy the toy? ( = Who(m) did she buy the toy for? )
What is happening? What is he? ( 직업 ) What did you give them? What for? (= why )
무슨 일이니? 의 표현들? What's the matter with you? What's wrong with you? What's up? What's happening?
..하는 것이 어떠니? 의 표현들? What do you say to going to the market? How about going .......................................? What about going ..... ? Why don't you go to the market? Let's go to the market.
Which is yours? Which do you like better, an apple or a pear? Which color do you like?
Where were you born? When did you come back? Why don't you keep a cat? How do you go to school?
간접 의문문 : 문장 속 특히 목적어 자리에 의문문이 사용되는 경우 특히 어순에 관심을 의문사 + 주어 + 동사
Do you know? + What is she? Do you know what she is.
Did you know? + Where were they going? Did you know where they were going.
Do you know? + Is she beautiful? * 의문사가 없는 경우는 if를 사용 Do you know if (whether) she is beautiful?
* What do you think she is? Do you think what she is ?
부정대명사
One 명사를 대신 She doesn't have a bag, so she need one. I have a black cats and five white ones.
일반적 사람 One should keep one's promise. One must not tell a lie.
관용구 One day he came to my house. Some day I will visit your country.
No one knows the rule. None of the magazine are interesting.
She has two daughters, one is a doctor and the other is a musician. There are five books. One is mine, the others are his. There are three flowers, One is a lily, another is a rose, and the third is a tulip. Some students like the teacher but others don't.
the other day ( 요 전날 ) every other day ( 이틀에 한번씩 ) Mark and Martha loves each other. We Koreans should help one another.
all All the boys were playing baseball. ( 관사의 위치 ) All we must do is to study hard from now on. We all should take a rest for a while.
부분 부정 not + all, both, every, always, entirely, necessarily ..... The rich are not always happy. ( 부자라고 다 행복한 것은 아니다 . 행복한 사람도 있고 아닌 사람도 있다.) Not all the miners didn't found gold. ( 모든 광부가 금을 찾은 것은 아니었다. ) 비교 )* No miners found gold. ( 어떤 광부도 금을 찾지 못하였다. )
Both Both his brothers are diligent. ( 관사의 위치 ) Both of them are diligent.
Every, Each 단수로 받는다. Each girl does her best in doing everything. Every nation wants world peace.
Either/ neither
She recognized neither of the two. She didn't recognized either of the two. * either A or B : A와 B 둘 중 하나 neither A nor B: A와 B 둘 다 ..아니다.
Some/ any : some은 긍정 / any 부정 /의문/ 조건 I have some money. Do you have any books? Yes, I have some. No, I don't have any.
If you have any water, give me some. Is there anyone in the bathroom?
Would you like some more juice? ( 권유 일 때는 의문문도 some )
전치사편 숙어
1.동사+ 전치사(부사)형 * 뒤의 전치사나 부사의 의미를 잘 생각해보자. look at 보다 look for 찾다 get on ( off ) ( 차 ) 타다 ( 내리다) believe in ..의 존재를 믿다. break out ( =happen ) 일어나다 bring up 기르다. call on (=at ) 방문하다 call ... up 전화하다 come across 우연히 마주치다 come back 돌아오다 consist of ..로 구성되다 depend on ..에 의존하다 die of(from) ..로 죽다 do away with 없애다/ 폐지하다 do without ..없이 지내다 find out 찾다 / 알아내다 get to ( = reach ) 도착하다 get up 일어나다 give up 포기하다 go ahead 먼저 하세요. ( 권유 ) go on 계속하다 grow up 자라다 hear from ( of ) ..의 소식을 듣다 hurry up 서두르다 keep -ing 계속 ..하다 long for 갈망하다 look after (=take care of ) 돌보다 look down on 멸시하다 look up to 존경하다 look out 조심하다 prepare for ..을 준비하다 put down 내려놓다 put off ( =postpone ) 연기하다 * off 는 여기에서 분리를 나타냄 put on / take off (옻) 입다 ( 벗다 ) put up with 참다/ 견디다 run away 달아나다 run into 부딪치다/ 충돌하다 search for ..을 찾다 see off 배웅하다/ 전송하다 set free 석방하다 stand for 상징하다/의미하다 succeed in ..에 성공하다 take off ( 비행기) 이륙하다 take up 떠맡다 think of (about ) ..에 관해 생각하다 think out 생각해 내다 throw away 던지다/ 버리다 turn off / turn on ( TV/ 등 ) 끄다 / 켜다 wait for 기다리다 wake up 깨우다/ 일어나다
2. 동사+ 명사 형
do good 이롭게 하다 do harm 해를 끼치다 do one's best 최선을 다하다. do one's homework 숙제를 하다 go on a picnic 소풍가다 go out for a walk 산책가다 have a good time 즐겁게 시간을 보내다 keep a diary 일기를 쓰다 keep in mind 명심하다/ 마음속에 간직하다. eep one's word 약속을 지키다 make a mistake 실수하다 make a noise 소리를 내다 make a speech 연설하다 make haste 서두르다 make money 돈벌다 make up one's mind (=determine/decide ) 결심하다 take a walk 산책가다 take place (= happen ) 일어나다
동사+명사+전치사 유형 ( 하나의 타동사의 의미를 갖는다) take care of 돌보다 get rid of ( =remove ) 제거하다 have difficulty in ..하는데 어려움을 격다 have much to do with ..와 관련이 많다 help oneself to 마음껏 먹다 * Help yourself to the cake. make a fool of ..을 놀리다 pay a visit to 방문하다 pay attention to 관심( 주의 )을 기울이다. take a look at ..을 보다 take a picture of ..의 사진을 찍다
3.Be동사 + 형용사 + 전치사 be proud of 자랑스럽게 여기다 be absent from 결석하다 be late for ..에 늦다 be afraid of ..을 두려워하다 be different from ..와는 다르다 be famous for ..로 유명하다 be full of ...로 가득차다 be fond of ..을 좋아하다 be good at ,,을 잘 하다 be ready for ..을 준비하다 be sure of ..을 확신하다 be (=get ) used to ..에 익숙하다
동사 + PP + 전치사 ( 수동태에서 by 이외의 전치사가 쓰이는 경우 ) be crowded with ..로 붐비다 be filled with ...로 가득차다 be known to ..에게 알려지다 be interested in ..에 흥미를 갖다 be pleased with ...에 기뻐하다 be satisfied with ...에 만족하다 be surprised at ..에 놀라다
4. 부사구를 만드는 유형
for a while 한동안 after all 결국 all at once 갑자기 as a result 결과적으로 at first 처음에는 at last 마침내 at least 적어도 at once 갑자기 // 동시에 at that time 그 당시에 by oneself 홀로 for oneself 스스로 ( 혼자의 힘으로 ) by the way 그런데 first of all 무었 보다도 for a long time 한동안 at the same time 동시에 for a moment 잠시동안 for example(= for instance ) 예를 들어 for the first time 처음으로 from then on 그 이후로 죽 in advance 미리 in a hurry 서두르는 in fact 사실 /실제로 in other words 다른 말로 in search of ..을 찾아 in the distance 멀리서 in the future 미래에 in the past 과거에 /옛날에 in time/ on time 시간 안에 / 정시에 most of all 무었 보다도 not ... at all 결코 ..이 아닌 of course 물론 on business 사업상 of no use 쓸모없는 on one's way to ..로 가는 길에 once upon a time 옛날 한때 one after another 차례로 one day 어느 날 ( 과거 ) some day 어느 날 ( 미래 ) or so ...쯤 out of order 고장난 over and over( again) 반복하여 this is( to say ) 즉 ( 다시 말해 ) the day after tomorrow 모래 the other day 요전 날 ( 몇 칠 전 ) to begin with 처음으로 to one's surprise 놀랍게도 what for? (=why ) 왜 with a smile 웃으면서
6. 기타
a. 동사 .... 전치사 가 떨어져서 서로 호응하는 경우 He took me to London. 데려가다 She reminds me of my mother. 생각나게 하다 She asked her father for some money. 요구하다 They helped me with the work. 돕다 The rain kept me from going to the party. 못하게 하다 I owe my success to my uncle. ..의 덕택이다. They provided us with some food. 제공하다 The man robbed her of her watch. 빼앗다 I took him for his brother. 잘못 알다( 착각 ) I thank you very much for your help 고맙다
b.형용사구를 만드는 유형 a kind of 일종의 a great deal of 많은 a number of 많은 plenty of 많은 a lot of =lots of
c.전치사구 ( 두 단어 이상이 하나의 전치사 역할 ) according to .에 따르면 in front of ..의 앞에 instead of ..대신에 because of ...때문에 in spite of (=despite ) ..에도 불구하고 next to . .의 옆에 thanks to ..덕택에
d.기타 from A to B A에서 B까지 either A or B A든지 B든지 Not only A but also B A 뿐 아니라 B도 (=B as well as A ) neither A nor B A와 B 둘 다 아니다 not A but B A가 아니라 B
be able to do ..할 수 있다 be about to do 막 ..하려 하다 keep in mind 명심하다 had better ..하는 편이 좋다. How about -ing ...하는 것이 어떤가?
중고 영어 문법 에서 문법에서 명확한 구별을 요하는 것들 8가지
1. that 의 용법들
1. 관계대명사
I like the CD that you bought for me. ( 목적격 관계대명사 : 생략가능 ) There is a store that is open all night. ( 주격 관계 대명사 ) ..............................................................
2. 접속사 I know that he is honest. ( 명사절-목적어- 앞에 쓰는 접속사 :목적절인 경우 생략 가능 ) It is true that Jane likes Tom. ( 명사절-주어- 앞에 쓰는 접속사 )
..............................................
3. Is that your father? ( 지시 대명사 )
4. I know that boy over there. ( 지시 형용사 )
5. It was Tom that broke the window. ( 강조구문 )
It의 구별
a. 가주어 ( 해석 안 됨 ) * It is difficult to do the work.
* It is difficult for me to do the work.
* It is certain that Mr. Kirn loves Jane.
가목적어 ( 해석 안 됨 ) * I found it difficult to finish the work.
b. 강조 구문 ( 해석 안 됨 ) * It was Tom that broke the window.
c. 비 인칭 구문 * It is very far from here to the station
* It is very cold here.
d. 대명사 ( 반드시 해석 - 그것 ) * It is my book.
to 부정사의 용법구별 ... 부정사편 참고
3. when When it warm, she goes on a picnic. ( 부사절 이끄는 접속사 )
When did you meet her? ( 의문사 )
I remember the day when we first met. ( 관계부사 )
4. 동명사와 현재분사의 구별
The girl was dancing on the floor. ( 현재분사 : 진행형 )
The girl dancing on the floor is Jane. ( 현재분사 : 앞의 명사수식 )
My favorite sport is dancing. ( 동명사 : 여기서는 보어 역할 )
He is fond of dancing. ( 동명사 : 전치사의 목적어 )
5. If 의 구별 Do you know if she will come? ( 명사절 : ..인지 아닌지 =whether ) I will tell her if she comes. ( 부사절 : ..면 )
6. ask He asked me where I live. ( 물어보다/ 질문하다 )
He asked me to help him. ( 요청하다/ 부탁하다 )
7. what I don't understand what he said. ( 그가 말한 것 : 복합관계대명사 )
What did he say? ( 무엇 : 의문사 )
8. As 의 구별 : 특히 접속사 로 쓰인 경우의 해석
음 : 여기가 끝인가? |