<10> 莊嚴淨土分
佛告須菩提於意云何如來昔在燃燈佛所於法有所得不不也世尊如來
在燃燈佛所於法實無所得須菩提於意云何菩薩莊嚴佛土不不也世尊
何以故莊嚴佛土者卽非莊嚴是名莊嚴是故須菩提諸菩薩摩訶薩應如
是生淸淨心不應住色生心不應住聲香味觸法生心應無所住而生其心
須菩提譬如有人身如須彌山王於意云何是身爲大不須菩提言甚大世
尊何以故佛說非身是名大身
제10, 세상을 장엄하다[莊嚴淨土分]
부처님께서 수보리에게 말씀하셨습니다.
“수보리야, 그대는 어떻게 생각하는가? 여래가 옛적에 연등(燃燈)부처님 처소에서 법(法)에 대하여 무엇을 얻는 것이 있는가?”
“아닙니다, 세존이시여. 여래께서는 연등 부처님 처소에 계실 적에 법에 대하여 실로 얻은 것이 없습니다.”
“수보리야, 그대는 어떻게 생각하는가? 보살이 세상을 장엄(莊嚴)하는가?”
“아닙니다, 세존이시여. 왜냐하면 보살이 세상을 장엄한다는 것은 곧 장엄이 아니며, 그 이름이 장엄일 뿐이기 때문입니다.”
“그러므로 수보리야, 모든 보살마하살은 반듯이 이와 같이 텅 빈[淸淨] 마음을 낼지니라.
반듯이 사물에 머물지 말고 마음을 낼 것이며, 반듯이 소리와 냄새와 맛과 감촉과 그 외의 어떤 것에도 머물지 말고 마음을 낼지니라.
그래서 머무는 바 없이 그 마음을 낼지니라.[應無所住而生其心]
수보리야, 비유하자면 마치 어떤 사람의 몸이 수미산만하다면 그대는 어떻게 생각하는가?
그 몸을 크다고 하겠는가?”
수보리가 사뢰었습니다.
“아주 큽니다, 세존이시여. 왜냐하면 부처님께서 말씀하신 것은 몸이 아니며, 그 이름이 큰 몸일 뿐이기 때문입니다.”
Section Ⅹ. Setting Forth Pure Lands
Buddha said: Subhuti,what do you think? In the remote past when the Tathagatg was with Dipankara Buddha,did he have any degree of attainment in the Good Law?
No,World-honoured One. When the Tathagata was with Dipankara Buddha he had no degree of attainment in the Good Law.
Subhuti,what do you think? Does a Bodhisattva set forth any majestic Buddha-lands? No,World-honoured One. Wherefore? Because setting forth majestic Buddha-lands is not a majestic setting forth;this is merely name.
〔Then Buddha continued:〕Therefore, Subhuti, all Bodhisattvas,lesser and great,should develop a pure,lucid mind,not depending upon sound,flavour,touch,odour or any quality. A Bodhisattva should develop a mind which alights upon no thing whatsoever; and so should he establish it. Subhuti,this may be likened to a human frame as large as the mighty Mount Sumeru.
What do you think? Would such a body be great?
Subhuti replied: Great indeed,World-honoured One. This is because Buddha has explained that no body is called a great body.
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