|
5형식 구조의 이해와 해석 |
04. 5형식 구조의 파악
영어의 문장 구조에는 5가지 형식이 있지만, 그 중 특히 5형식 문장은 우리말과 달리 영어가 지니고 있는 특이한 문장 구조이다.
5형식 구조가 우리말에는 없기 때문에 학생들이 독해시 5형식 구조를 놓치거나 잘못 해석하는 경우가 많으므로 이에 대한 정확한 이해가 필요하다.
[유제1] 다음 문장을 비교해 보라
He left the door open.
He left his son a large fortune.
He wished me a happy New York.
He wished himself dead.
His son promised him never to lie to him.
He advised his son not to tell a lie.
1. S + V + O + to R.V (-하다 -가 -하게)
S+V+O+to 부정사 |
[유제2] 다음 문장을 비교해 보라
She didn't want me to go.
They don't allow people to smoke.
My father forbade me to smoke.
His wealth enabled him to buy a car.
Poverty forced him to steal.
They persuaded me to go with them.
She reminded me to lock the door.
She begged her husband not to scold their boy.
We don't like them to come late.
일반적으로 「동사+전치사」의 형태는 5형식 문장에 사용되지 않는다. 그러나 rely on, wait for, long for, arrange for 의 경우는 5형식에 사용됨에 주의하길 !
I rely on you to be honest.
I waited for him to return.
Tom longed for three years to be over.
He arranged for his wife to prepare dinner.
2. S + V + O + -ing
지각동사 (see, hear, feel, watch, notice…) 및 기타 find, get, have, keep, leave … 등의 동사 다음에 동시상황을 나타낼 때에는 목적보어가 -ing 의 형태를 취한다. |
[유제3] 다음 문장을 비교해 보라
I found him dozing under the tree.
He had us laughing all through the meal.
I am sorry to keep you waiting in the rain.
I caught him stealing the car.
The news left me wondering what would happen next.
see, hear, keep, leave, want … 등의 동사가 이러한 꼴로 잘 쓰인다. |
[유제4] 다음 문장을 비교해 보라
Please keep your eyes fixed on the textbook.
I want my son educated in France.
I found the house deserted.
I can't make myself understood.
[예제] 다음 ( )속에 들어갈 알맞은 동사는?
(보라색이 정답)
1. When she found something wrong with a bill, she hurried to the shop to have it ( ).
① to change ② changed ③ changing
④ to be changed ⑤ change
2. We often hear it ( ) that the Korean people are industrious.
① say ② says ③ said ④ saying ⑤ to be said
[유제5] 다음 ( ) 속에 들어갈 알맞은 동사는?
1. I'm having my house ( ) at the moment, so could you com over next Friday instead?
① be painted ② paint ③ painted ④ to paint ⑤ painting
2. I did not ( ) you to go to such a dangerous place.
① make ② let ③ see ④ have ⑤ want
3. It's difficult to keep children ( ) during the holidays.
① amuse ② amused ③ amusing ④ to amuse ⑤ to be amused
4. Would you like to do this work yourself or would you like ( ) ? (2개 골라라)
① to get someone else do it ② someone else to do it
③ to have someone else to do it ④ to have done it by someone else
⑤ to have someone else do it
5. The farmer caught the boys ( ) the apples in his orchard.
① stolen ② stole ③ steal ④ stealing ⑤ to steal
6. He invited me ( ) lunch with him.
① have ② having ③to have ④ had ⑤ have had
7. She ( ) the dining room warm in winter.
① cared ② held ③ kept ④ received ⑤ took
8. John was so cowardly as to ( ) what he wanted to say.
① begin unsaid ② leave unsaid ③ go unsaid
④ be unsaid ⑤ find unsaid
9. We don't ( ) the students to have visitors after ten o'clock.
① allow ② prevent ③ let ④ forgive ⑤ make
10. I'm having my house ( ) at the moment.
① be painted ② paint ③ to paint ④ painting ⑤ painted
11. I saw three little girls ( ) on the grass for lunch.
① seated ② seating down ③ seating ④ who seat ⑤ to seat
이번에는 to + 동사원형(to 부정사)의 자리에 to가 없이 동사원형(원형부정사)을 목적어나 목적보어로 받는 동사들의 샘플 문장들을 해석해 봅니다. 사역동사 ( have, make, let ), 지각동사 ( see, watch, hear 등 ) 는 많이 문법책의 원형부정사에서 배웠기 때문에, 원형만 쓰는데, 익숙해 있지만 동사 help는 원형도 가능하고 to 를 안 써도 가능하다 배워서 약간 혼란스러울 수도 있습니다. 현대와 같이 바쁜 세상은, 안 써도 되고 줄일 수 있는 것은 안 쓰고 줄인다고 알면 됩니다. 즉 help 는 동사원형이 뒤에 온다고 아십시오. |
1. No one has to let errors of the past destroy his present or cloud his future. |
[유제1의 해설]
He left the door open.
그는 남겨두었다 그 문이 열려 있다.(5형식)
He left his son a large fortune.
그는 남겼다 그의 아들이 ≠ 큰 재산(5형식이 아님)
→ 그의 아들에게 큰 재산을(4형식)
He wished me a happy New York.
그는 바랬다 나에게 즐거운 새해를(4형식)
He wished himself dead.
그는 바랬다 자신이 죽었으면(5형식)
His son promised him never to lie to him.
그의 아들은 약속했다 그에게 거짓말을 안 하겠다는 것을(4형식)
He advised his son not to tell a lie.
그는 충고했다 그의 아들에게 거짓말을 하지 말라고(5형식)
[유제2] 다음 문장을 비교해 보라.
[안내]태그제한으로등록되지않습니다-xxonmouseover="namosw_exchange_src('namotwimage2', 'images/" [안내]태그제한으로등록되지않습니다-xxonmouseout="namosw_exchange_src('namotwimage2')">
She didn't want me to go. 그녀는 내가 가는 것을 원치 않았다
They don't allow people to smoke.
그들은 사람들이 담배 피우는 것을 허락하지 않는다.
My father forbade me to smoke.
아버지는 내가 담배 피우는 것을 금하셨다.
His wealth enabled him to buy a car.
그의 부유함은 그의 차를 사는 것을 가능하게 했다
Poverty forced him to steal.
가난은 그가 도둑질하도록 강요했다=그는 가난 때문에 도둑질을 하게 되었다.
They persuaded me to go with them.
그들은 내가 그들과 함께 가도록 설득했다.
She reminded me to lock the door.
그녀는 내가 문을 잠그도록 일깨워 주었다.
She begged her husband not to scold their boy.
그녀는 남편이 애를 꾸짖지 말도록 간청했다.
We don't like them to come late.
우리는 그들이 늦게 들어오는 것을 싫어한다
[유제3] 다음 문장을 비교해 보라.
[안내]태그제한으로등록되지않습니다-xxonmouseover="namosw_exchange_src('namotwimage2', 'images/" [안내]태그제한으로등록되지않습니다-xxonmouseout="namosw_exchange_src('namotwimage2')">
I found him dozing under the tree.나는 그가 나무 아래에서 졸고 있는 것을 발견했다
He had us laughing all through the meal. 그는 우리가 식사 중 내내 웃게끔 했다
I am sorry to keep you waiting in the rain.당신을 빗속에서 기다리게 해서 미안합니다
I caught him stealing the car.나는 그가 차를 훔치고 있는 것을 포착했다.
The news left me wondering what would happen next.
그 소식은 내가 다음에 무엇이 일어 날지 궁금해하도록 했다.
[유제4] 다음 문장을 비교해 보라
Please keep your eyes fixed on the textbook.눈을 교과서에 고정시키세요.
I want my son educated in France.나는 내 아들이 프랑스에서 교육받기를 원한다.
I found the house deserted.나는 그 집이 버려진 것을 발견했다.
I can't make myself understood.나는 내가 말한 것을 이해시킬 수 없다.
[예제] 다음 ( ) 속에 들어갈 알맞은 동사는?
1. When she found something wrong with a bill, she hurried to the shop to have it ( ).
① to change ② changed ③ changing
④ to be changed ⑤ change
2. We often hear it ( ) that the Korean people are industrious.
① say ② says ③ said ④ saying ⑤ to be said
[예제 설명] 다음 ( )속에 들어갈 알맞은 동사는? (보라색이 정답)
1. When she found something wrong with a bill, she hurried
to the shop to have it (-the bill ) changed (by the shopkeeper).
시키기 위해 계산서가 수정되도록 (가게 주인에 의해가 -생략 )
2. We often hear it said that the Korean people are industrious.
한국인이 근면하다는 점이 이야기되는 것을 (사람들에 의해)
[유제5] 다음 ( ) 속에 들어갈 알맞은 동사는?
1. I'm having my house ( ) at the moment, so could you come over next Friday instead?
① be painted ② paint ③ painted ④ to paint ⑤ painting
저는 지금 집에 칠을 하게 하고 있으니 지금 말고 다음 주 금요일에 와 주지 않으시겠습니까?
2. I did not ( ) you to go to such a dangerous place.
① make ② let ③ see ④ have ⑤ want
나는 당신이 그런 위험한 곳에 가기를 바라지 않는다.
3. It's difficult to keep children ( ) during the holidays.
① amuse ② amused ③ amusing ④ to amuse ⑤ to be amused
휴가 중에 어린이들을 계속 즐겁게 해 주기는 어려운 일이다.
4. Would you like to do this work yourself or would you like ( ) ? (2개 골라라)
① to get someone else do it ② someone else to do it
③ to have someone else to do it ④ to have done it by someone else
⑤ to have someone else do it
당신은 이 일을 스스로 하고 싶습니까? 아니면 다른 누군가가 하도록 하고 싶습니까?
5. The farmer caught the boys ( ) the apples in his orchard.
① stolen ② stole ③ steal ④ stealing ⑤ to steal
그 농부는 자기 과수원에서 사과를 훔치던 소년들을 잡았다.
6. He invited me ( ) lunch with him.
① have ② having ③to have ④ had ⑤ have had
그는 점심 식사를 함께 하자며 나를 초대했다.
7. She ( ) the dining room warm in winter.
① cared ② held ③ kept ④ received ⑤ took
그녀는 겨울철에 식당을 따뜻하게 유지했다.
8. John was so cowardly as to ( ) what he wanted to say.
① begin unsaid ② leave unsaid ③ go unsaid
④ be unsaid ⑤ find unsaid
존은 매우 소심해서 말하고 싶은 것을 말하지 않은 채 떠나버렸다.
9. We don't ( ) the students to have visitors after ten o'clock.
① allow ② prevent ③ let ④ forgive ⑤ make
우리는 10시 이후에는 학생들이 방문객을 맞이하는 것을 허용치 않는다.
10. I'm having my house ( ) at the moment.
① be painted ② paint ③ to paint ④ painting ⑤ painted
나는 바로 지금 집에 칠을 하도록 시키고 있다.
11. I saw three little girls ( ) on the grass for lunch.
① seated ② seating down ③ seating ④ who seat ⑤ to seat
나는 세 명의 소녀들이 점심을 먹으려고 잔디에 앉아 있는 것을 보았다.
1. No one has to let errors of the past destroy his present or cloud his future. 해석 : 아무도 과거의 잘못이 그의 현재를 파괴하거나 그의 미래를 가로막게 허용해서는 안됩니다. 해설 : 위 문장에서는 let (허용하다) 이라는 사역 동사 때문에, destroy 가 원형만 쓰인 것이고, 또한 or 뒤에 있는 cloud 도 구름이라는 명사가 아니라 뒤의 his future 를 목적어로 받는 동사 아니, destroy와 or로 연결된 원형 부정사입니다. |
2. Weather satellites also help scientists study changes in the Earth's weather. 해석 : 기상위성 또한 과학자들이 지구 기상의 변화를 연구하는 것을 도와줍니다. 해설 : 동사 뒤에 명사가 나오고 그 뒤에 to부정사가 나오면 to부정사는 그 명사의 동작을 의미합니다. 위 문장의 study는 모양이 동사이지만 원래는, help때문에 원형의 모습으로 나타난 부정사
|
3. Supermarket managers' aim is to make customers go more slowly through the supermarket. 해석 : 수퍼마켓 주인들의 목표는 고객들이 수퍼마켓을 더 느리게 나서게 만드는 것입니다. 해설 : make 가 사역동사이므로 go 가 원형부정사입니다. |
해석 : 과학을 우리가 연구하는 것이 우리로 하여금 미신으로부터 사실을, 허위로부터 진실을 해설 : recognize 와 eliminate 두 단어가 help 뒤에 있습니다. recognize 는 1 ~ 3 번에서 본 형태인데 eliminate 는 help와의 사이에 명사가 없죠. |