육도윤회 3
The six paths of samsara (reincarnation) 3
지옥, 아귀, 축생, 아수라, 인간, 천상
hell, hungry ghost, animal, asura, human, heaven
2. 아귀도
The path of hungry ghost
‘만족을 알아야 만족할 줄 안다’
가느다란 목구멍에 태산같은 배를 가진 아귀는 먹어도 먹어도 계속 배가 고프고 궁핍하게 됨.
마크 엡스타인은 인간의 끊임없는 욕망에 비유함.
‘Knowing satisfaction is knowing how to be satisfied’
A hungry ghost with a thin throat and a belly like a mountain will continue to be hungry and needy even if it eats and eats.
Mark Epstein's analogy to human desire.
1) 원인
cause
어린 시절 결핍과 좌절된 욕구와 과거 불만족을
충족시키고자 하는 집착이다.
아귀처럼 욕망을 쫓는 사람의 치료가 어렵다.
남녀관계에서도 동시에 여러 사람을 사귀지만 만족하지 못한다.
어장관리형 ㅋ
(양兩다리, 게다리, 문어다리 ㅎ)
Childhood deficiencies, frustrated needs, and past dissatisfaction
It is an obsession to satisfy.
It is difficult to treat a person who chases desire like a hungry ghost.
Even in a relationship between a man and a woman, he goes out with several people at the same time, but is not satisfied.
fishery management
(two legs, crab legs, octopus legs heh......)
2) 치료법 cure
-> 사발을 든 관세음보살
> Avalokiteshvara holding a bowl
사발에는 갈증을 멎게 할 부처님 가르침이 들어 있다.
사람은 서로 돕고 살아야 할 연기적 존재다.
경쟁, 질투의 원인은 선천적일까?
-> 생을 반복하면서 누적된 사회적, 문화적 산물이다.
The bowl contains the Buddha's teachings to quench thirst.
People are dependent origination (dependent arising) who have to help each other and live.
Are the causes of competition and jealousy congenital?
-> It is a social and cultural product accumulated over the course of life.
돈을 갈망하고 집착하는 사람은
Those who are greedy and obsessed with money
어릴 때 치명적임 돈의 결핍으로 인한 것일까?
Fatal in childhood Is it due to lack of money?
돈과 돼지? (豚)
moneny pig
-> 재벌 2,3 세의 물질적 탐욕을 보면
오히려 돈을 벌어서 돈을 제대로 쓰는
건강하고 합리적인 모델을
그들의 부모나 사회로부터 배우지 못해서가 더 타당한 것 같다.
반대로 가난하게 자랐지만
자수성가한 사람이 좋은 일을 많이 하는 사람도 있다.
물질을 탐하고 명품을 갈망하는 현상도 마찬가지다.
그리고 광고와 선전에 노출 되어서 그렇게 되는 것이다.
Looking at the material greed of the 2nd and 3rd generation chaebol
Rather, make money and spend it properly
healthy and reasonable model
I think it's more valid because they didn't learn from their parents or society.
Conversely, I grew up poor.
Some self-made people do a lot of good things.
It is the same with the phenomenon of coveting material and craving luxury goods.
And it is because of exposure to advertisements and propaganda.
집착을 내려놓지 않는 한
Unless you let go of your attachments,
-> 갈증과 허기진 것으로부터 자유로울 수없다
-> 집착의 결과는 괴로움.
집착의 대상은 고통뿐 아니라 즐거움도 주기에
즐거움의 기억과 경험을 포기하는 일은 어렵다.
-> you cannot be free from thirst and hunger.
-> The result of obsession is suffering.
Because the object of obsession gives pleasure as well as pain
Giving up memories and experiences of pleasure is difficult.
관심이란 이유로 그 사람의 모든 것을 공유하고 싶어 한다.
하지만 관심은 차츰 집착이 되어 그 사람과 나빠지게 된다.
We want to share everything about that person for reasons of interest.
However, the interest gradually becomes an obsession, and the relationship with the person deteriorates.
(수행법 / practice)
집착의 대상을 내려놓는 방법으로 부정관과 자, 비 수행이 있다.
사랑과 인정을 받고 싶은 욕구 -> 사랑하고 인정하는 행위로
전환하는 대치법이다.
그리고 집착의 해결책은 공(空)과 무아(無我)를 깨닫는 것인데
깨닫기 어려우니 대치법으로 봉사와 베풀고 보시하는 마음을 배양한다.
As a way to let go of the object of attachment, there are negative view, self, and non-practice.
The need to be loved and accepted -> through the act of loving and acknowledging
It is a substitute for conversion.
And the solution to obsession is to realize emptiness and selflessness.
It is difficult to realize, so cultivate a mind of service, giving, and generosity as a substitute method.
3. 축생도 The path of animal
-> 앞만 보고 가는 어리석음
> The foolishness of only looking ahead
가끔 정신이 버쩍 드는 따끔한 충고가 필요하다.
직진하는 돼지나 황소고집에 비유되며
좌우를 살필 줄 모르고 앞으로 무조건 돌진하며 밀고 나간다.
쵸감 트롱빠 린포체는
“남이 자기를 어떻게 보는지 모르고,
자신도 자신의 행위방식을 모르는 눈뜬 장님”이라고 했다.
Sometimes you need some mind-blowing advice.
It is likened to a pig that goes straight or a bull that is stubborn.
They do not know how to look left and right, and they rush forward unconditionally and push forward.
Chogam Trompa Rinpoche
“I don’t know how others see me,
He is a blind man who has opened his eyes and does not know how he behaves.”
규칙과 전통만 고수할 뿐, 다양한 조건과 상황에 맞게 적용할 줄 모른다.
유머감각도 결여되어 있고, 자아의식(ego)도 강하다.
마크엡스타인은 축생도의 특징을
‘식욕, 성욕을 충족시키려는 인간의 본능적이고 충동적인 부문’이라고 했다.
쵸감 드롱빠 린포체는
‘식욕, 성욕, 타자에 대한 인식 결여로
자기중심적 무지가 결합된 것’이라 했다.
여기에서 무지(無知, 어리석음)는
탐진치의 연기법을 모르는 무지(無智, 어리석음)가 아니다.
They only adhere to rules and traditions, but do not know how to apply them to suit various conditions and situations.
He lacks a sense of humor and has a strong ego.
Mark Epstein's characterization of the
He said that it is an instinctive and impulsive part of human beings to satisfy appetite and sexual desire.
Chogam Delongpa Rinpoche
‘Lack of appetite, sexual desire, and awareness of others
combined with self-centered ignorance.”
Ignorance here is
It is not ignorance (無智, stupidity) that does not know the dependent origination(dependent arising).
(치료 / therapy)
-> 책을 든 관세음보살
-> Avalokitesvara Bodhisattva holding a book
변화하는 세상을 모르는 무식함(꼰댸)에
최소한 현명해지기 위해서 공부하고
인과법, 연기법의 지혜를 가지기 위해
불법을 배우고 실천하라는 뜻한다.
-> Avalokitesvara Bodhisattva holding a book
In the ignorance of the changing world
At least study to be wise
In order to have the wisdom of the law of cause and effect
and the law of dependent origination (dependent arising)
It means to learn and practice Dharma.
두루 살피는 통찰력이 부족하여
옳다고 생각하면 한쪽 길만 가는 외골수다.
그래서 아무리 지식이 많더라도 세뇌되거나 그루밍 되어
맹목적 신앙이나 사이비에 빠지기 쉽다.
원인과 조건에 따라 결과가 생겨나는 인과법과
모든 것은 고정되고 독립적이지 않고 서로 관계하고 의존해서 존재한다는 연기법을 알려준다.
Lack of comprehensive insight
If you think it's right, you're a single-minded person who only goes one way.
So no matter how much knowledge you have, you are brainwashed or groomed
It is easy to fall into blind faith or pseudoscience.
The law of causation, in which results are produced according to causes and conditions,
It tells the law of dependent origination (dependent arising) that everything is not fixed and independent, but exists in relation to and depend on each other.
law of causation(인과법)
씨앗 + 조건(환경) = 열매
seed + condition (environment) = fruit
-> 열매 (씨앗) + 조건 환경 = 새로운 열매
-> fruit (seed) + conditio (environment) = new fruit
원인 + 조건, 환경 = 결과
cause + condition (environment) = result
얼음 <--------> 물 <-------> 수증기 ( H2O )
ice water steam ( H2O )
-> 결과 (원인) + 조건, 환경 = 결과
result(cause) + condition (environment) = result