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금지된 門 MIXED MEDIA ON PANEL 150X75CM 1995
'금지된 문
인간의 한계상황,또는 그 너머를 향한 몸짓:노춘석의 '금지된 문'
연전에 '문명의 저편'으로 첫 개인전을 가졌던 노춘석이 제2회전을 맞으면서 '금지된 문'을 발표한다.애초 그의 출발은 평면이라는 한정된 테두리 안에서 형상성을 회복시키되 질료의 물질성을 공존시키고 상호 대비시킴으로써 인간의 실존적 상황을 드러내려는데 있었다.그가 다루어 온 인체 이미지의 모티프는 남자 누드와 코스츔의 뒷모습(때로는 앞모습도 등장 시키지만)이었다.흔히 그가 다루어 온 인체 이미지는 요동하는 몸짓의 섬세 강렬한 표정의 그것이었다.
예컨대 '문명의 저편'의 경우 리얼한 몸짓과 근육표정의 자태를 에어브러쉬의 정치한 처리에 의해 화면의 중심부와 전면에 부상시키면서 그 주변으로 아크릴릭에 의한 질료의 범람을 시도함으로써 투명한 얽힘과 중첩,그리고 은닉된 상황의 표출을 극적으로 유도하였다.여기에다 화면을 평면으로 엄격히 제한하고 또한 등장 이미지의 한계상황을 시사하기 위해 철판의 꼴라쥬 처리가 특별히 도입되었다. 대개 인체는 어둠 속에서 커다란 볼륨과 힘에 넘친 에너지를 동반한 몸짓을 조용히 그러면서도 화면 전체의 분위기 속에서 인간의 존재 상황을 수사학적으로 드러내는데 기여하였다.
Critical situation of humanity,or human gesture towards the other side of the world:"forbidden door"of RHO CHOON SEOK
Rho choon seok,who had a private exhibition with " The other side of civilization"in the first round,now publishes "forbiddend door" in the second round.
Originally, he intended to recover the shape within the framework of plane for co-existance with matter and mutual comparison,so as to lay bare the existential situation of human being.The motives of human image treated by him were nude man and the back view of his costume(but sometimes front view also appeared).The image of humam body often expressed by him was a strong and delicate expression of dynamic gesture.
He dramatiically indused transparent entanglemant and overlap as well as exposure of hidden situation.
Besides,he introduced a special treatment of iron plate in other to restrict the screen strictly to the plane and depict the critical situation of images on screen.In genaral,human body shows,in darkness,a gesture of big volume and dynamic energy and a quiet mysteryous movement accompanied by a thundering noise.
Morever,the drawings of overlapped multiple forms and nude,or those sharp strokes of charcoal and tubes contribute to rhetorcally depicting the existential situation of human being in the whole atmosphere of screen.
금지된 門 MIXED MEDIA ON PANEL 75X75CM 1995
'은 이러한 작품 상황의 발전적인 것으로 읽혀진다.
그 정황을 부연하자면 이러하다.우선 인체의 표정이 종전의 경우와는 달리 화면 가운데로 내면화되어 질료의 상태는 사라져 있거나 동체 대신 손과 발의 자태로 대치되었거나 누드 전체상의 포토로 꼴라쥬하였거나 나아가서는 화면 전체 표정 안으로 잠복되는 면모를 보여주고 있다.
그런가 하면 부적과 같은 옛기념물의 일부나 잡지의 포토, 신발이나 미지의 인상들이 점경으로 화면에 꼴라쥬되면서 등장하기도 한다.
한마디로 말해 초기 '문명의 저편'의 경우에 비해 '금지된 門'은 도입된 정보의 양이 증대되었다는 것과 화면이 보다 더 평면 자체의 존재감을 강화시키는 쪽으로 기울고 있다는 것을 특징으로 들 수 있다.이러한 특징의 배후에는 그의 근본의도가 평면과 이미지의 엄격한 일원화를 겨냥해 있음을 암시한다.
특히,평면의 질량을 증대시키기 위해 철판을 보다 더 높은 빈도로 도입하고 있다든가 철판에다 이미지들을 각인하듯이 설정할 뿐만 아니라 철가루가 동가루를 안료에다 섞어 표면의 무게를 더하고자 한 것이라든지 나아가서는 포토꼴라쥬와 인물(인체)의 페인팅과 드로잉을 평면개념 안으로 절제하고 제한시키는 모든 수법들이 그가 평면안에서 질료와 형상의 긴장, 그리고 양자간의 엄격한 균형을 추구하고 있음을 보여준다.
"Fobidden door" is interpreted as a process of development of the work.Here goes explanation in detail. Human body is expressed different from the former; is either internalized in the middle of the screen not to be seen as matter, or face of hands and arms are contrasted instead of body,or full ficture of nude is taken, or futher the body is hidden in the entire expression of the screen.
Or somtimes a part of old memorial like amulet ,a photo in a magazine,a pair of shoes or some oter mysterious image gradually appear on the screen.
In a word, contrary to the former part "The other side of civilization","Forbidden door" is characterized by increased information and strong suface impression of screen. Especially,it intends to show that all the techniques express the tention between matter and its image on plane and pursue the balance between the two;e.g.,it not only introduces iron plate more often and engrave images on it to increase the mass of plane,but also adds weight to plane by mixing iron and copper powder in pigment or cut down and restricts enlargeg photo as well as painting and drawing of human being(his body) to the plane.
금지된 門 MIXED MEDIA ON PANEL 230X200CM 1995
그렇다면 '문명과 저편'과 특히 '금지된 문'을 뒷받침하고 있는 그의 의도나 시점은 무엇일까.다시말해 형상과 질료를 평면에다 제한하고자 하는 것의 진의는 무엇일까. '금지된 문'에 대하여 작가는 '한계상황,인간사의 이야기,이에 반응하는 인간의 몸짓'이나 나아가서는 '인간의식의 어두운 면,이를 헤치고 벗어나려는 의지,불가사의한 영적인 세계'를 엿보고자 한다고 쓰고 있다.
현실의 억압이나 갈등,소외,고독은 인간으로 하여금 우상을 창조하고픈 욕구를 일으킨다.결코 채워지지 않을 허무와 고독,죽음에 대한 공포를 일순간이라도 망각해 보고자하는 인간의 순수한 몸부림인지도 모른다.현실에서 갈망하는 것은 '금지된 문'을 두드리고 있는 순간일 것이다.우리는 소멸하는 그 순간까지 금지된 문을 벗어날 수 없을 것이다.
그러나,가장 아름다운 것은 그러한 금지된 문 안에 있지 않다는 것이다.예술은 어떤 불만족이나 희열, 견딜 수 없는 권태,이루지 못한 소망,잃어버린 것에 대한 추억,불가사의한 세계의 가시화에 대한 욕망의 소산이다. 인간적인 것의 통로는 열려져 있어야 하고 초인간적인 것으로 발전하고 신에게 다가설 때,그러한 의지가 보일 때만이 진정한 예술이다.(노트에서 일부 번안)
이에 의하면 '금지된 문'은 인간의 한계상황과 너머의 세계를 자유로이 넘나들고자 하는 '무한자유'의 표명이다.무한자유를 그러나 현실적 제 욕구와 의지의 경계선을 사이에 두고 현실에 대해서는 이 경계를 엄숙히 용인하지만 예술에 대해서는 이를 무한히 철폐하고자 하는 의도를 담고 있다.그는 일찌기 '문명의 저편'에서 문명과 인간의 숙명적인 관계나 현대인의 익명성,불확실한 미래에 대한 불안, 세계에 대한 긍정과 부정의 교차 등 제 시각들을 종합하려했고 이어서 '금지된 문'에서는 이들 제 사항들을 '현실의 벽' 이라 할 한계상황을 가운데 두고 차안과 피안의 '화해',내지는 '경계의 해체'를 상정하려는 사유의 변모를 밟고 있다.
After all, 'The other side of civilization'and, in particular, in 'Forbidden door', the writer describes the critical situation of humanity and the story of human history,human reaction to it, dark side of human consciousness,human will to get out of it look into mystical spiritual world.
Suppresion of reality or conflict with it, alienation or solitude make man have desire to create an idol.
It may be his struggle to forget, even for a moment,nihility and solitude never to be filled and fear of death. What he desires in reality will be the moment when he knocks at the 'forbidden door'.Until death, we shall not be out of this forbidden door.Nevertheless, the most beautiful is the fact that we are not inside this forbidden door.Art is born of dissatisfection or joy,unbearable boredom, wish for somthing unrealized,memory of loss and desire to look into mystical world.Human path should be open to something superhuman,i,e.,God.When this will is visible,true Art is created.
(Quotation from the notebook)
According to this, 'forbidden door'is an expression of unlimited freedom to go beyond the human border to other world freely.It views unlimitted freedom with a boundary between real desire and will and shows the will to abolish it completely in reality.
In 'The other side of civilization',he tried to integrate defferent views such as the fatal relationship between civilization and human being,anonymity of contemporary man,anxiety about uncertain future, crossing of affirmation and negation of the world. And in 'forbidden door',he is going through the change of thought that allows to view all these items with the wall of reality in betwween and to destroy this wall in the end.
금지된 門 MIXED MEDIA ON PANEL 230X200CM 1995
그의 작품들은 이러한 의미에서 그가 자신의 사유와 욕망을 다스리는 방법으로써 그리고 이 세계의 현실들과 대결하려는 직접적인 통로로써 제안되었다고 잘라 말할 수 있다.그의 작품들에서 그 자신 또는 그 자신을 닮은 신체와 몸짓을 등장시키며 그 자신의 욕구와 갈망, 한계상황에 대한 인종과 그 너머에 대한 열렬한 동경 등 '한계' 와 '자유' 모두를 향한 몸부림과 몸짓을 공히 서술하고자 한다는 점에서 그의 작품적 방황과 편력의 일단을 엿볼 수 있다.
그는 '금지된 문'에서 한계를 상징하는 사각의 공간을 또 다른 하위의 작은 사각들로 나눌 뿐만 아니라 그 가운데다 형상을 포치하며 잠입시키거나 전면으로 돌출 시키고자 한다.그러나 '한계상황' 저 너머에는 허허한 여백과 이름 붙일 수 없는 무한한 초월적 신상(神像)의 메아리를 듣는 듯한 여운을 어김없이 남겨 놓는다.
적어도 그의 '금지된 문'은 이러한 인간 실존의 양면을 여지없이 폭로하고 그 사이의 경계를 해체하고자 한다. 그럼으로 해서 그의 작품들은 오늘의 현실 상황들이 사실상 그러한 존재의 양면성간에 구별이 불확실해지고 해체되는 과정에서 비롯되는 굉음들을 적나라하게 보여준다고 말할 수 있다.
이러한 의미에서 그의 근작전은 하나의 형상적 표출과 표현으로서의 '회화'가 가질 수 있는 특권의 하나를 극적으로 복원시키고자 하며 이를 그 자신의 실존적 체험의 과정을 통해서 해결하고자 한다는 데 커다란 뜻이 있다
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1995.2 김복영(미술 평론가,홍익대 교수)
In this sense, his work in his own way to govern by reason and desire and want confrontation with the reality of the world as a direct pathway has been proposed cut is to say. In his work th describes toward both alike to the sense emergence of his own needs and desires, and limitations on the situation of race and beyond, including an passionate admiration, 'limits' and 'freedom' struggle and gestures by his own and resembled in his own body and the body language. We steal a glance at one of his workable wandering and itinerrancy.
He banned the door "limits on the space of a square, a symbol of another sub-divided into small rectangular shapes, as well as those deda gown, or to the front porch overhang, and seeks to infiltrate, but the 'limit situation' over there. empty margins and can not be named for the infinite transcendent view of God seems to hear echoes of lingering sure to leave the flat.
At least his' forbidden doors "Without these two sides of human existence to uncover and dismantle the boundaries between them should want to. And so the reality of the situation today, his works exist in nature, such a distinction between the two sides of the star becomes uncertain, the process of dismantling shown to arise from the boom can say that naked people.
In this sense, one of his recent works fguraional expression and represented as 'paintings' have the privilege to want to restore one of the dramatic and his own existential experience it through the process of trying to solve a great means to that is
written by Kim bok young (an art critic and the professors of hong ik university)