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INTRODUCTION
도입
THE DISILLUSIONING and sometimes dramatic process that ended up in the decision to publish this treatise could fill a whole book. Due to considerations of space, however, that background can be only touched upon briefly here. Jehovah’s Witnesses are taught to put great trust in the Watch Tower Society and its leadership. Toward the end of my twenty-six years as an active Jehovah’s Witness, however, the signs indicating that such trust was mistaken had mounted. To the very last I had hoped that the leaders of the organization would honestly face the facts respecting their chronology, even if those facts should prove fatal to some of the central doctrines and unique claims of their organization. But when at last I realized that the Society’s leaders— apparently for reasons of organizational or “ecclesiastical” policy — were determined to perpetuate what, in the final analysis, amounts to a deception of millions of persons, doing this by suppressing information which they regarded and continue to regard as undesirable, no other course seemed open to me but to publish my findings, thus giving every individual who has a concern for truth an opportunity to examine the evidence and draw his or her own conclusions. We are each responsible for what we know. If a person has information on hand that others need in order to get a correct understanding of their situation in life— information that furthermore is withheld from them by their religious leaders—then it would be morally wrong to remain silent. It becomes his or her duty to make that information available to all who want to know the truth, however this may appear. That is the reason why this book has been published. 연대적 환상에서 깨어나, 이 논문을 발표하기로 결정하게 된 극적인 분위기가 책 전반에 걸쳐 자주 나타나게 될 것이다. 하지만, 주어진 지면을 고려하여 그 배경을 간단하게 짧은 지면에서만 볼 수 있게 하였다. 여호와의 증인들은 워치타워 협회와 그 지도력에만 온전히 신뢰를 두도록 가르침이 주어진다. 그러나 내가 활동적인 여호와의 증인으로서 스물여섯 해가 지나갈 무렵, 그러한 믿음에 오류의 흔적을 발견했다. 비록 그 사실들이 그들 조직의 몇몇 핵심적인 교리와 독특한 주장들에 치명적으로 작용한다 하더라도, 나는 조직의 지도자들이 연대기에 관한 사실들을 정직하게 바라보기를 최후까지 기대했다. 그러나 마침내 나는 이 협회의 지도자들이 (조직적이거나 "종교적" 방침의 이유로) 수백만 명의 사람들을 영구적으로 기만하기로 결심했다는 것을 깨달았다. 결국, 내가 제공한 연대의 정보를 억압함으로써 그들이 내가 제공한 연대정보를 바람직하지 않는 것으로 간주하였고 앞으로도 계속 그렇게 간주 하려는 결심에 이르런 것을 알게 되었다. 나의 연구 결과를 발표하기 위해서, 진실에 관심을 가진 모든 증인들에게 증거를 조사하여 자신만의 결론을 도출할 수 있는 기회를 드린다. 우리는 우리가 알고 있는 것에 대해 각자 책임이 있다. 만약 어떤 사람이 그들의 삶의 상황에 대한 정확한 이해를 얻기 위해 다른 사람들이 필요로 하는 정보, 즉 그들의 종교 지도자들에 의해 그들에게 더 이상 정확한 것이 아니어서 철회되어야 하는 정보들을 가지고 있는데도 침묵을 지키는 것은, 도덕적으로 잘못된 일일 것이다. 진실을 알고자 하는 모든 사람들이 그 정보를 이용할 수 있게 알리는 것이 그 사람의 의무이다. 그것이 바로 이 책이 출판된 이유이다. The role of chronology in the teachings of the Watch Tower Society 워치타워 교리에서 연대의 역활 Few people are fully cognizant of the very central role played by chronology in the claims and teachings of the Watch Tower Society. Even many of Jehovah’s Witnesses are not fully aware of the indissoluble connection between the Society’s chronology and the message they preach from door to door. Confronted with the many evidences against their chronology, some Jehovah’s Witnesses tend to downplay it as something they somehow can do without. “Chronology is not so important, after all,” they say. Many Witnesses would prefer not to discuss the subject at all. Just how important, then, is the chronology for the Watch Tower organization? 워치타워 협회의 주장과 가르침에서 연대가 가지는 가장 중심적인 역할을 완벽히 알고 있는 사람은 거의 없다. 대부분의 여호와의 증인들은 협회의 연대기와 그들이 호별방문을 통하여 전하는 메시지 사이의 불가분의 연관성을 완전히 알지는 못한다. 그들의 연대기에 충돌되는 많은 증거들에 직면하여, 일부 여호와의 증인들은 연대기에 관한 이해가 없이도 어떻게든 믿음 생활을 할 수 있는 것으로 평가절하하는 경향이 있다. "연대에 관한 인식은 그렇게 중요하지 않다"고 그들은 말한다. 그러한 증인들은 그 주제에 대해 논의하기를 전혀 원하지 않을 것이다. 그렇다면 과연 워치타워 조직의 연대는 워치타워 운동에 얼마나 중요한가? An examination of the evidence demonstrates that it constitutes the very foundation for the claims and message of this movement. The Watch Tower Society claims to be God’s “sole channel” and “mouthpiece” on earth. Summing up its most distinctive teachings: it asserts that the kingdom of God was established in heaven in 1914, that the “last days” began that year, that Christ returned invisibly at that time to “inspect” the Christian denominations, and that he finally rejected all of them except the Watch Tower Society and its associates, which he appointed in 1919 as his sole “instrument” on earth. 증거를 꼼꼼히 살펴 본다면 연대기가 워치타워 운동의 주장과 메시지를 위한 근본적인 토대가 된다는 것을 알게 된다. 워치타워 협회는 지상에서 하나님의 "단 하나의 통로"이자 "대변인"이라고 주장한다. 워치타워 법인의 가장 독특한 가르침을 요약하면, 그것은 하나님의 왕국이 1914년에 하늘에 세워졌고, "마지막 날"이 그 해에 시작되었고, 예수 그리스도는 기독교 종파를 "조사"하기 위해 보이지 않게 돌아왔고, 마침내 그는 1919년에 워치타워 협회와 그 동료들을 지상의 유일한 "도구"로 임명하였으며 그들을 제외한 모든 종파들을 거절하였다고 주장한다. For about seventy years, the Society employed Jesus’ words at Matthew 24:34 about “this generation” to teach clearly and adamantly that the generation of 1914 would positively not pass away until the final end came at the “battle of Armageddon,” when every human alive except active members of the Watch Tower organization would be destroyed forever. Thousands of Jehovah’s Witnesses of the “1914 generation” fully expected to live to see and to survive that doomsday and then to live forever in paradise on earth. As decades went by, leaving 1914 ever farther behind, this claim became increasingly difficult to defend. After 80 years had passed, the claim became virtually preposterous. So, in the November 1, 1995, issue of the Watchtower (pages 10 through 21), a new definition of the phrase “this generation” was adopted, one that allowed the organization to “unlink” it from the date of 1914 as a starting point. 협회는 약 70년 동안 마태복음 24장 34절에서 예수의 '이 세대'에 대한 말을 인용하여 워치타워 조직의 활동적인 성원을 제외한 모든 인간이 영원히 멸망되는 '아마겟돈 전쟁'에서 1914년의 세대가 마지막 종말이 올 때까지 사라지지 않을 것이라고 분명히 그리고 단호하게 가르쳤다. '1914년 세대'의 수천 명의 여호와의 증인들은 그날을 보고 살아남은 다음, 땅 위의 낙원에서 영원히 살게 될 것을 온전히 기대했다. 1914년이 도래한지 수십 년이 지나면서, 이 주장은 점점 더 방어하기가 어려워졌다. 80년이 지난 후, 그 주장은 사실상 터무니없는 것이 되었다. 그래서 1995년 11월 1일자 파수대(10~21면)에서는 "이 세대"라는 용어에 대한 새로운 정의가 채택되었는데, 이 세대는 1914년부터 시작점으로 하는 세대와 연계되지 않을 가능성을 허용하게 했다. 사라지지 않을 1914년 세대 Despite this monumental change, they still retained the 1914 date—in fact they could not do otherwise without dismantling their major teachings regarding Christ’s “second presence,” the start of the “time of the end,” and the appointment of their organization as Christ’s unique instrument and God’s sole channel on earth. Though now recognizing “this generation” as defined by its characteristics rather than by a chronological period (with a particular starting point), they still found a way to include 1914 in their new definition. They accomplished this by including in the definition an arbitrarily added factor, namely, that the “generation” is composed of “those persons who see the sign of Christ’s presence but fail to mend their ways,” resulting in their destruction. Since the official teaching continues to be that the “sign of Christ’s presence” became visible from and after 1914, this allows for the date’s continuing to form a key part of the definition of “this generation.” 이러한 획기적인 변화에도 불구하고, 그들은 여전히 1914년이라는 연대를 유지했다ㅡ 사실 그들은 그리스도의 "두 번째 임재", "마지막 때"의 시작, 그리고 그리스도의 하나뿐인 도구이자 하나님의 유일한 지상의 통로로 그들의 조직을 임명했다는 주요 가르침을 해체하지 않을 도리는 없었다. 비록 지금은 "이 세대"를 연대기가 아닌 그 특성에 의해 정의된 것으로 설명하지만, 그들은 여전히 1914년을 새로운 정의에 포함시킬 방법을 찾고 있었다. 그들은 이것을 정의 속에 임의로 추가된 요소, 즉 '이 세대'가 "그리스도의 임재의 징조를 보게 되지만 그들의 행로를 회개하지 않아 파멸될 사람들"로 구성되어 있다는 것을 포함시킴으로써 1914년을 고수하는 데 성공했다. 공식적인 가르침은 "그리스도 임재의 징조"가 1914년 이후부터 보이기 시작했기 때문에, 이것은 시기가 1914년 이후라도, "이 세대"의 정의의 핵심 부분을 계속해서 형성할 수 있게 한다. 따라서 세대의 길이는 늘어날 수 있다는 뜻이다. All these factors, then, bear testimony to the highly crucial role that 1914 plays in the teaching of the Watch Tower Society. Since the date itself obviously is not stated in Scripture, what is its source? That date is a product of a chronological calculation, according to which the so-called “times of the Gentiles” referred to by Jesus at Luke 21:24 constitute a period of 2,520 years, beginning in 607 B.C.E. and ending in 1914 CE.1 This calculation is the real basis of the principal message of the movement. Even the Christian gospel, the “good news” of the kingdom (Matthew 24:14), is claimed to be closely associated with this chronology. The gospel preached by other professed Christians, therefore, has never been the true gospel. Said The Watchtower of May 1, 1981, on page 17: 그렇다면, 이러한 모든 요소들은 1914년이 워치타워 협회의 가르침에서 매우 중요한 역할을 한다는 것을 증명해 준다. 시기 자체는 성경에 기록되어 있지 않는 것이 분명하기 때문에, 그 출처는 도데체 무엇으로부터 근거한 것인가? 그 시기는 연대 계산의 산물로서, 누가 21:24에서 예수께서 언급한 소위 "이방인의 때"가 기원전 607년에 시작하여 1914년에 끝나는 2,520년의 기간이라는 데서 연유한다. 이 연대계산은 워치타워 운동의 주요 메시지의 실질적인 기초가 된다. 그리스도인의 복음인, 왕국의 "좋은 소식" (마 24:14)도 이 연대와 밀접한 관련이 있다고 주장되고 있다. 그러므로 아무리 저명하더라도 다른 기독교인들이 전하는 복음은 결코 진정한 복음이 아니다. 1981년 5월 1일자 파수대 17면에 다음과 같이 말한다: Let the honest-hearted person compare the kind of preaching of the gospel of the Kingdom done by the religious systems of Christendom during all the centuries with that done by Jehovah’s Witnesses since the end of World War I in 1918. They are not one and the same kind. That of Jehovah’s Witnesses is really “gospel,” or “good news,” as of God’s heavenly kingdom that was established by the enthronement of his Son Jesus Christ at the end of the Gentile Times in 1914. [Italics mine.] 정직한 사람이라면, 수세기 동안 기독교 제도가 행한 왕국 복음의 전파와 1918년 제1차 세계대전이 끝난 이후, 여호와의 증인들이 행한 왕국의 소식을 전파한 것을 비교해 보자. 그들은 한 종류도 아니고 같은 종류도 아니다. 1914년 이방인의 때의 끝에, 그의 아들 예수 그리스도가 왕국의 왕으로 즉위함으로써 세워진 하나님의 왕국이라면, 여호와의 증인들의 소식은 참으로 '복음' 즉 '좋은 소식이다. [이탤릭체는 편집자.] In agreement with this, The Watchtower of May 1, 1982, stated that, “of all religions on earth, Jehovah’s Witnesses are the only ones today that are telling the people of earth this ‘good news’.” (Page 10) A Jehovah’s Witness who attempts to tone down the role of chronology in the Society’s teaching simply does not realize that he or she thereby radically undermines the major message of the movement. Such a “toning down” is not sanctioned by the Watch Tower leadership. On the contrary, The Watchtower of January 1, 1983, page 12, emphasized that “the ending of the Gentile Times in the latter half of 1914 still stands on a historical basis as one of the fundamental Kingdom truths to which we must hold today.”2 이와 일치하게, 1982년 5월 1일자 파수대는 "지상 모든 종교 가운데 오늘날 이 '좋은 소식'을 지상의 사람들에게 전하고 있는 것은 여호와의 증인뿐"이라고 명시했다(10면) 협회의 가르침에서 연대기의 역할을 애써 축소하려는 여호와의 증인이라면, 워치타워 운동의 주요 메세지를 근본적으로 훼손한다는 사실을 인식하지 못하는 것이다. 그러한 "축소된 인식"은 워치타워 지도부의 승인을 얻지 못한다. 이와는 반대로 1983년 1월 1일자 파수대 12면에서 "1914년 후반의 이방인의 때의 끝은 오늘날 우리가 반드시 고수해야 할 근본적인 왕국 진리의 하나로 여전히 역사적 토대 위에 서 있다"고 강조했다.2 The hard reality is that the Watch Tower Society views rejection of the chronology pointing to 1914 as a sin having fatal consequences. That God’s kingdom was established at the end of the “Gentile times” in 1914 is stated to be “the most important event of our time,” beside which “all other things pale into insignificance.”3 Those who reject the calculation are said to incur the wrath of God. Among them are “the clergy of Christendom” and its members, who, because they do not subscribe to that date, are said to have rejected the kingdom of God and therefore will be “destroyed in the ‘great tribulation’ just ahead.”4 Members of Jehovah’s Witnesses who openly question or discard the calculation run the risk of very severe treatment. If they do not repent and change their minds, they will be disfellowshipped and classified as evil “apostates,” who will “go, at death, . . . to Gehenna,” with no hope of a future resurrection.5 It makes no difference if they still believe in God, the Bible, and Jesus Christ. When one of the readers of The Watchtower wrote and asked, “Why have Jehovah’s Witnesses disfellowshipped (excommunicated) for apostasy some who still profess belief in God, the Bible, and Jesus Christ?” the Society answered, among other things: 인정하기 힘든 현실은 워치타워 협회가 1914년의 교리를 거절한다면 치명적인 결과를 초래할 수 있는 죄로 보는 것이다. 1914년 '이방인의 때' 의 끝에 하나님의 왕국이 세워졌다는 것은 '우리 시대의 가장 중요한 사건'으로 취급되며, 그 외에 '모든 것은 크게 중요하지 않은 것으로 취급된다'3 계산된 연대를 무시하는 사람들은 하나님의 분노를 산다고 주입한다. 그 가운데는 '그리스도교국의 성직자'와 그 성원들이 있는데, 그들은 그 시기를 인정하지 않기 때문에 하나님의 왕국을 거부했고, 따라서 목전의 '큰 환난'에서 멸망될 것이라고 한다."4 공개적으로 의문을 제기하거나 그 연대를 무시하는 여호와의 증인들은 매우 가혹한 처분의 위험을 무릅쓰야 한다. 만약 그들이 회개하여 마음을 바꾸지 않는다면, 그들은 미래의 부활을 기대하지 못하고 "죽을 때, 게헨나에 갈" 사악한 '배교자'로 분류되어 제명될 것이다.5 그들이 하나님, 성경, 예수 그리스도를 믿는다고 해도 달라질 것은 전혀 없다. 파수대의 한 독자가 편지로써 "여호와 증인들은 왜 아직도 하나님과 성경과 예수 그리스도를 믿는 자들을 배교했다는 이유로 제명(추방)하였느냐?"고 묻자, 협회의 답변의 요점은 이와 같다: Approved association with Jehovah’s Witnesses requires accepting the entire range of the true teachings of the Bible, including those Scriptural beliefs that are unique to Jehovah’s Witnesses. What do such beliefs include? . . . That 1914 marked the end of the Gentile times and the establishment of the Kingdom of God in the heavens, as well as the time for Christ’s foretold presence. [Italics mine]6 여호와의 증인과의 연합이 승인되려면 여호와의 증인 특유의 성서적 신조를 포함하여 성서의 가르침의 전체를 수용해야 한다. 그러한 신조에는 무엇이 포함되는가?. . . 1914년은 예언된 그리스도의 임재뿐만 아니라, 이방인의 때의 끝과 하늘에 하나님의 왕국이 세워진 때이다. [이탤릭체는 편집자]6 No one, therefore, who repudiates the calculation that the “Gentile times” expired in 1914, is approved by the Society as one of Jehovah’s Witnesses. In fact, even one who secretly abandons the Society’s chronology and thus may still formally be regarded as one of Jehovah’s Witnesses, has, in reality, rejected the essential message of the Watch Tower Society and, according to the organization’s own criterion, is factually no longer a part of the movement. 그러므로 1914년에 '이방인의 때'가 만료되었다는 사실을 반박하는 사람은 아무도 워치타워 협회가, 여호와의 증인으로 승인하지 않는다. 사실, 협회의 연대기를 속으로는 인정하지 않지만, 그래도 공식적으로 여호와의 증인으로 인정되는 사람이, 워치타워 협회의 중추 메시지를 실제로 거부했을 때, 워치타워 조직의 기준에 따라 본다면, 그 사람은 더 이상 워치타워 운동에 연합된 사람들의 일부가 아니다. |
1 The designations “B.C.E.” (Before the Common Era) and “C.E.” (Common Era) customarily used by Jehovah’s Witnesses, correspond to “B.C” and “A.D.” They are often used in scholarly literature, especially by Jewish authors, and have been adopted by the Watch Tower Society , as will be seen in the subsequent quotations from the Watch Tower publications . For the sake of consistency, these designations, B.C.E. and C.E., are regularly used in this work, the exception being where material is quoted in which the B.C. and A.D. designations are employed.
1 여호와의 증인들이 관습적으로 사용하는 'B.C.E'(기원전)와 'C.E'(기원)라는 명칭은 'B.C."와 "A.D."에 해당된다. 그것들은 종종 학술 문헌에 쓰이며, 특히 유대 필자들에 의해 쓰이므로, 워치 타워 협회가 이를 채택하였다. 이는 워치 타워 출판물의 계속되는 인용에서 볼 수 있을 것이다. 일관성을 위해, B.C.E. 및 C.E.는 본 연구에서 계속 사용되며, B.C. 및 A.D. 지정을 채택한 자료가 인용되는 경우는 예외이다.
2 Italics and emphasis added. The Watch Tower Society’s former president, Frederick W. Franz, in the morning Bible discussion for the headquarters family on November 17, 1979, stressed even more forcefully the importance of the 1914 date by saying: “The sole purpose of our existence as a Society is to announce the Kingdom established in 1914 and to sound the warning of the fall of Babylon the Great. We have a special message to deliver.” (Raymond Franz, In Search of Christian Freedom, Atlanta: Commentary Press, 1991, pp. 32, 33).
2 이탤릭체와 강조점이 추가되었다. 워치타워 협회의 전 협회장 프레데릭 W. 프랜츠는 1979년 11월 17일 본부 가족을 위한 아침 성경 토론에서 "협회로서 우리가 존재하는 유일한 목적은 1914년에 설립된 왕국을 알리고 큰 바빌론의 멸망의 경고를 울리는 것이다"라고 말했으며 1914년 연대의 중요성을 더욱 강력하게 강조했다.(레이몬드 프랜츠의 <그리스도인의 자유를 찾아서>, 아틀란타: 논평언론, 1991년, 32, 33항).
3 The Watchtower, January 1, 1988, pp. 10, 11.
3 1988년 1월 1일호 파수대 10, 11면.
4 The Watchtower, September 1, 1985, pp. 24, 25.
4 파수대, 1985년 9월 1일 24, 25면.
5 The Watchtower, April 1, 1982, p. 27. In The Watchtower of July 15, 1992, page 12, such dissidents are described as “enemies of God” who are “intensely hating Jehovah.” The Witnesses, therefore, are urged to “hate” them “with a complete hatred.” This exhortation was repeated in The Watchtower of October 1, 1993, page 19, where the “apostates” are stated to be so “rooted in evil” that “wickedness has become an inseparable part of their nature.” The Witnesses are even told to ask God to kill them, in imitation of the psalmist David, who prayed of his enemies: “O that you, O God, would slay the wicked one!” In this way the Witnesses “leave it to Jehovah to execute vengeance” Such rancorous attacks on former members of the organization reflect an attitude that is exactly the reverse of that recommended by Jesus in his Sermon on the Mount.—Matthew 5:43–48.
5 파수대, 1982년 4월 1일 27면. 파수대,1992년 7월 15일호 12면에는 이런 이단자들을 '여호와를 몹시 미워하는' '하나님의 원수'로 묘사하고 있다. 그러므로 증인들은 그들을 "완전한 증오"로 멀리할 것을 촉구한다. 이러한 권고는 1993년 10월 1일호 '파수대'에서 되풀이되었는데, 19면에는 '배교자'는 너무나 '악에 뿌리박혀서' "악은 그들 본성의 불가분의 일부가 되었다"고 기술되어 있다. 증인들은 심지어 원수들에 대해, 시편 필자 다윗이 한 기도를 흉내내어, 하나님께 그들을 죽이라고 청하라는 말도 듣는다. "오, 하나님, 악한 자를 죽이시기를 빕니다.' 증인들이 이와 같이 원한이 담긴 공격적 언어를 사용한다는 것은, 예수께서 산 위에서 가르치신 "복수를 집행하는 것은 여호와께 맡겨라"는 것과는 정반대의 태도를 반영한다.—마태 5:43–48.
6 The Watchtower, April 1, 1986, pp. 30,31.
6 파수대, 1986년 4월 1일 30, 31면.