부림절의 결핍(缺乏)
2024.8.6
(에9:18-32)
18 The Jews in Susa, however, had assembled on the thirteenth and fourteenth, and then on the fifteenth they rested and made it a day of feasting and joy. 19 That is why rural Jews--those living in villages--observe the fourteenth of the month of Adar as a day of joy and feasting, a day for giving presents to each other. 20 Mordecai recorded these events, and he sent letters to all the Jews throughout the provinces of King Xerxes, near and far, 21 to have them celebrate annually the fourteenth and fifteenth days of the month of Adar 22 as the time when the Jews got relief from their enemies, and as the month when their sorrow was turned into joy and their mourning into a day of celebration. He wrote them to observe the days as days of feasting and joy and giving presents of food to one another and gifts to the poor. 23 So the Jews agreed to continue the celebration they had begun, doing what Mordecai had written to them. 24 For Haman son of Hammedatha, the Agagite, the enemy of all the Jews, had plotted against the Jews to destroy them and had cast the pur (that is, the lot) for their ruin and destruction. 25 But when the plot came to the king's attention, he issued written orders that the evil scheme Haman had devised against the Jews should come back onto his own head, and that he and his sons should be hanged on the gallows. 26 (Therefore these days were called Purim, from the word pur .) Because of everything written in this letter and because of what they had seen and what had happened to them, 27 the Jews took it upon themselves to establish the custom that they and their descendants and all who join them should without fail observe these two days every year, in the way prescribed and at the time appointed. 28 These days should be remembered and observed in every generation by every family, and in every province and in every city. And these days of Purim should never cease to be celebrated by the Jews, nor should the memory of them die out among their descendants. 29 So Queen Esther, daughter of Abihail, along with Mordecai the Jew, wrote with full authority to confirm this second letter concerning Purim. 30 And Mordecai sent letters to all the Jews in the 127 provinces of the kingdom of Xerxes--words of goodwill and assurance-- 31 to establish these days of Purim at their designated times, as Mordecai the Jew and Queen Esther had decreed for them, and as they had established for themselves and their descendants in regard to their times of fasting and lamentation. 32 Esther's decree confirmed these regulations about Purim, and it was written down in the records.
오늘의 말씀은
부림절의 탄생에 관련한 내용
하만의 계략에서 전화위복(轉禍爲福)된 이야기
구사일생(九死一生) 기사회생(起死回生)의 이야기...
그런데...
읽어내려가는 동안
한가지 아쉬움이 강하게 밀려왔다
이유는 그 절기지킴에 하나님께 감사와 영광을 돌린다는 내용이 없기 까닭이다
물론 하나님의 은혜에 감사한다는 영광을 돌린다는 내용의 배경을 깔고 있다 할지라도
하나님은 그래도 언급해 주시기를 바라는 마음이 아니었을까... 하는 생각을 하게 된다
그래서 그 절기는 페르시아에서 한시적으로 지켜 온 절기가 되었는가 보다
하나님께 영광을 돌린다는 내용이 적어도 오늘의 본문 가운데에서는 등장하지 않기 까닭이다
렘13:16 “... 너희 하나님 여호와께 영광을 돌리라” 하셨고
웨스트민스터 소요리문답 제1문에는
“사람의 제일되는 목적은 무엇입니까?” 하고 묻고
“사람의 제일되는 목적은 하나님을 영화롭게 하는 것과 그를 영원토록 즐거워하는 것입니다”라고 되어 있음을 확인한다
모든 것이 하나님의 은혜임을
61년 살다보니 알겠더라
고백하게 되더라
헌데... 부림절... 적어도 오늘의 본문 속에서는 하나님 없는 자축일(自祝日) 자축절(自祝節)이었단 말인가...???...!!!
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♬모든 것이 은혜였소
내가 누려왔던 모든 것들이 내가 지나왔던 모든 시간이
내가 걸어왔던 모든 순간이 당연한 것 아니라 은혜였소
아침 해가 뜨고 저녁의 노을 봄의 꽃향기와 가을의 열매
변하는 계절의 모든 순간이 당연한 것 아니라 은혜였소
모든 것이 은혜 은혜 은혜 한없는 은혜
내 삶에 당연한 건 하나도 없었던 것을
모든 것이 은혜 은혜였소
내가 이 땅에 태어나 사는 것 어린아이 시절과 지금까지
숨을 쉬며 살며 꿈을 꾸는 삶 당연한 것 아니라 은혜였소
내가 하나님의 자녀로 살며 오늘 찬양하고 예배하는 삶
복음을 전할 수 있는 축복이 당연한 것 아니라 은혜였소
모든 것이 은혜 은혜 은혜 한없는 은혜
내 삶에 당연한 건 하나도 없었던 것을
모든 것이 은혜 은혜였소
모든 것이 은혜 은혜 은혜 한없는 은혜
내 삶에 당연한 건 하나도 없었던 것을
모든 것이 은혜 은혜였소
모든 것이 은혜 은혜였소 모든 것이 은혜 은혜였소