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첫째는 타이밍이다.
교회에서 이 사역을 시작하는 사람들은 (1) 너무 성급하거나, 또는 (2) 너무 둔할 수 있고; 그리고 교회는 (3) 너무 바쁘거나 또는 (4) 문화가 호의적이 아닐 수도 있다.
너무 성급함: 여러분은 자신들이 제대로 준비되기 이전에 너무 일찍 시작할 수도 있다. 사역을 시작하기 이전에 모든 것이 잘 준비되도록 시간을 가져야 한다.
너무 늦음: 여러분은 너무 늦게 시작할 수도 있다. 야구 경기도 최절정의 시즌이 있듯이, 교회도 절정이 있다. 야구팀은 경기가 끝나기 몇 주 전인 여름의 막바지를 향해 갈 때이다. 어떤 교회들은 성도들을 준비시켜 명단을 만드는데 꾸물거리면서 시간을 허비하기도 하고, 그러는 가운데 열정을 가졌던 잠재적인 평신도목회자들은 점점 더 식어지게 된다.
바쁨: 교회가 다른 프로그램과 사역을 시작하거나 이미 계획된 행사에 주력할 수도 있다. 벌써 꽉찬 스케쥴 속에 평신도목회를 소개하는 것은 불가능하다. 사람들은 너무 바뻐서 그것에 관심을 가질 수가 없다.
문화: 이 사역을 위해서 교인전체를 준비시키는 것은 필수적이다. 어떤 목사님은 평신도목회에 대한 설교를 시리즈로 한후, 관심있는 사람들을 만나 그 사람들에게 첫번째 책을 나누어주어 읽어보도록 하면서 설교(비전)을 현실로 만들었다. 그래서 어떤 사람들은 사역자들이 되었고 다른 사람들은 목회적 돌봄을 받게 되었다.
마찬가지로 타이밍은 잘 안되는 사역에도 중요하며, 비틀거리는 사역에 새생명을 불어넣는 데에도 중요하다.
둘째는 리더십이다.
제한적인 헌신, 은사와 소명의 의구성, 개인주의, 초과적인 바쁨 그리고 성장에만 초점을 맞추는 것은 사역을 약하게 만든다. 좋은 소식이 있는데 이 모든 것이 강하게 바꾸어질 수 있다는 것이다.
제한적인 헌신: 우리 주님 예수님께, 그리고 평신도목회에 의도적이고 단호한 헌신은 지도하는 모든 사람들에게 필수적이다. 예수님은 눅 9:62절에서 이렇게 말씀하셨다: “쟁기를 손에 들고 뒤를 돌아보는 자는 하나님 나라에 합당치 않다”
은사와 소명의 의구성: 이 사역은 은사와 관계된 것이지 원한다고 되는 것이 아니다. 이것은 부름에 근거한 것이지 본인이 원하는 자원봉사식이 아니다. “하나님께서 이 사역을 우리교회에 원하시고 내가 그것을 이끌기를 바라신다”는 내적인 확신이 지도자에게는 있어야 한다.
개인주의: 건강한 사역이 되기 위해서는 지도자가 팀 개념을 가져야 한다. 혼자하는 것보다는 협력한다는 것으로 항상 생각해야 한다. “나” 보다는 “우리”라는 말을 더 많이 사용해야 한다. 원리는 잠언 11:14절에 있다: “..모사가 많으면 평안을 누린다.” 목사 혼자만 할 수 있는 것이 아니다. 평신도목회자 혼자서도 할 수 없다.
초과적인 바쁨: 에너지가 많고, 헌신적이고, 은사가 있는 사람이 우선권을 재정비하는 것은 고통스러운 일인데 왜냐하면 그것은 어떤 사역을 포기해야하는 것이기 때문이다. 만약 사역이 건강하려면 지도자는 활동의 범위를 좁혀야 하고, 그래서 시간, 에너지, 창조성을 한군데로 모아야 한다.
제한된 성장: 지도자는 계속 성장해야 한다. 사역과 리더십 양쪽에 대해 배울 것이 참 많다. 하나님께서 베드로에게 양무리를 돌보라고 할 때는 그만한 리더십의 질적인 측면이 필요함도 암시한 것이다. 즉 부득이 함으로 하지 말고, 오직 하나님의 뜻을 쫒아 자원함으로 하며 더러움 이를 위하여 하지 말고 오직 즐거운 뜻으로 하며, 맡기운 자들에게는 주장하는 자세를 하지 말고 오직 양 무리의 본이 되라 (벧전 5:2). 만약 이런 질적인 측면에서 점점 더 자라게 된다면 여러분의 사역은 효과적이고 생산적이 될 것이다.(벧후 1:5-8)
여러분이 건강한 평신도목회가(LPM)가 되게 하려면 다음가 같은 5가지 원리가 지도자들에게 있어야 한다: 예수 그리스도에 대한 헌신과 사역에 대한 헌신; 영적인 은사와 부름에 대한 확실성; 협력성; 우선권; 계속적인 성장
셋째는 문화이다.
모든 교회는 그 나름대로의 독특한 문화를 가지고 있다. 교회의 각 멤버는 그 문화의 창조와 영속성에 참여하고, 그 문화의 독특성에 적응하는 한 부분이다. 에드거쉐인(Edgan H. Schein)에 의하면 문화는 이런 것이 포함된다고 한다:
a. 정규적인 행동
b. 편만한 가치관
c. 규정
d. 느낌 또는 분위기
문화는 평신도목회에 방해자가 될 수도, 또한 운반자가 될 수도 있다. 만약 목회적돌봄은 목사만이 할 수 있다는 생각들을 성도들이 가지고 있다면 LPM은 시작부터 실패를 예고하게 된다. 반대로 하나님께서는 목사뿐만 아니라 평신도목회자도 불러서 중요한 사역에 동참시킨다는 것을 성도들이 믿을 때에 이 사역은 성공하게 될 것이다.
이런 위의 세가지가 중요하다: 타이밍, 리더십, 그리고 문화. 건강한 사역을 위해서는 이런 것들이 필수적인데, 의도적으로 존중하지 않는다면 사역을 실패로 몰고 갈 수가 있다. 그러므로 반드시 시간과 에너지를 투자하여 고려해야한다.
209. Three Reasons Some Ministries Fail
ONE: TIMING
The people launching this ministry in a church may be (1) impatient or (2) pokey; and the church may be (3) too busy or (4) the culture may not be favorable.
Impatient: You may start too early, before you are adequately prepared. Take time to have most of your ducks in a row before starting the ministry.
Pocky: You may start too late. A church peaks like a baseball team peaks, rising to the highest level of fervor. It is ideal for a baseball team peak toward the end of the summer, a few weeks before the playoffs. Some churches dawdle after enlisting the leader, prepping the congregation and filling their potential lay pastors with enthusiasm wanes while forward movement is delayed.
Busy: The church may be launching other programs and ministries, or the focus may be on some scheduled event. To try to introduce the Lay Pastors Ministry into an already crowed calendar is impossible. People are too busy to give sufficient attention to it.
Culture: Getting a whole congregation ready (acculturated) for this ministry is imperative. One pastor preached a series of sermons on lay ministry, met with focus groups, and had books for people to read for months he finely tuned his sermons to the one ministry of lay pastoring. The readied some people to offer themselves to be lay pastors and the others to receive their pastoral care.
Timing is equally important for repairing a broken ministry or pumping new life into a faltering one.
TWO: LEADERSHIP
(1) Limited commitment; (2) doubtful gifts and call; (3) individualism; (4) excessive busy-ness; and (5) arrested growth all result in a weakened ministry. The good news is that they can all be changed to strengths.
Limited Commitment: Intentional and uncompromising commitment, first to Jesus Christ as one's Lord and then to the Lay Pastors Ministry are imperatives for all who lead. Jesus put it this way, ""No one who puts his hand to the plow and looks back is fit for service in the kingdom of God." (Luke 9:62)
Double Gifts and Call: This is gifted-oriented ministry, not for just anyone who is willing. It is call-based, not for just anyone who may volunteer. Leaders are persuaded inwardly that, "God wants this ministry in our church and zhe wants me to be leading it."
Individualism: For a healthy ministry, the leader must have the team concept; he or she must be committed to collegiality rather than the long-ranger style. "We" is used much more than "I." The principle is written in Proverbs 11:14, "In an abundance of counselors there is safety." It is not only true that the pastor can't do it alone; lay pastors cannot do it alone.
Excessive busy-ness: Rearranging priorities is painful for an energetic, committed, gifted person because it means that he or she will be left out of some ministries. If a ministry is to be healthy, the leader has to narrow the field of activities so as to pour his or her time, energy and creativeness into one ministry.
Arrested Growth: A leader needs to be ever growing. There is so much to learn, both about ministry and leadership skills. He or she needs to be Peter who, after writing "Care for the flock of God," concluded a list of leadership qualities with. "For if you possess these qualities in increasing measure, they will keep you from being ineffective and unproductive ..." (I Pet. 5:2; II Pet. 1:5-8)
Where you find a healthy Lay Pastors Ministry, you find a leader who has incorporated this cluster of five principles: (1)commitment to Jesus Christ and commitment to ministry; (2) certainty of spiritual gifts and God's call; (3) collegiality; (4) prioritization; (5) continuous growth.
THREE: CULTURE
Every church has its own distinctive culture. Each member of each church is an integral part of its culture, participating in its creation and perpetuation and adapting to its distinctives. According to Edgar H. Scheim (quoted by Stevens and Collins in The Equipping Pastor) culture includes:
a. The observed behavioral regularities. (Example: people do not pray out loud in groups in our church and they will be embarrassed if you ask them to.)
b. The dominant values. (Example: church attendance is the ultimate expression of spirituality.)
c. The rules or "ropes". (Example: the usual way to become a member of the church board is to serve several years on the finance committee.)
d. The feeling or climate that is conveyed. (Example: it is not acceptable to raise one's hands in worship.)
The culture is either a barrier to the Lay Pastors Ministry or a carrier. If the members of a congregation have the idea that only the ordained clergy can give pastoral care, a lay pastoral care ministry is doomed from the start. Conversely, if the members believe God calls lay pastor as well as clergy to do significant ministry, a lay pastoral care ministry will likely succeed.
There you have it: timing, leadership, culture - the three essentials for a healthy ministry, which, if not intentionally respected, may cause a ministry to fail. This gives us all a lot to work on.
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첫댓글 "어떤 교회들은 성도들을 준비시켜 명단을 만드는데 꾸물거리면서 시간을 허비하기도 하고, 그러는 가운데 열정을 가졌던 잠재적인 평신도목회자들은 점점 더 식어지게 된다."YES"
lpmkorea doing for three in 2014:
1. opening PACE International Church in February 2
2. going to UK for Conference
3. making PACE Mission Foundation (legally) for helping foreigners
Happy New Year to you as well!
It sounds like things are going so well and that God is being honored through your ministry.
Peace,
Tom