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주일예배순서 September 1st 2024 11:00AM
예배하는 자가 신령과 진정으로 예배할지니라.
His worshipers must worship in spirit and in truth.
경 배 와 찬 양 Worship and Praise
■ 기 원 Invocation ………………… 다 같 이 All
■ 찬 송 Hymn …………………… 찬 송 82
■ 교 독 문 Responsive Reading … 43
■ 성 가 대 Choir
■ 성경봉독 Scripture Lesson from 요한복음 John 4:31-38
■ 말 씀 Sermon …………………… 인도자 Leader
■ 기 도 Prayer …………………… 인도자 Leader
■ 찬 송 Hymn ……………………… 찬 송 257
□ 축복의 말씀 Sharing Blessing ……………… 함께 Altogether
교독문 Responsive Reading 마태복음 Matthew 6
내가 너희에게 이르노니 목숨을 위하여 무엇을 먹을까 무엇을 마실까 몸을 위하여 무엇을 입을까 염려하지 말라
Therefore I tell you, do not worry about your life, what you will eat or drink; or about your body, what you will wear.
목숨이 음식보다 중하지 아니하며 몸이 의복보다 중하지 아니하냐
Is not life more important than food, and the body more
important than clothes?
공중의 새를 보라 심지도 않고 거두지도 않고 창고에 모아 들이지도 아니하되
Look at the birds of the air; they do not sow or reap or store away in barns,
너희 천부께서 기르시나니 너희는 이것들보다 귀하지 아니하냐
and yet your heavenly Father feeds them. Are you not
much more valuable than they?
너희 중에 누가 염려함으로 그 키를 한 자나 더할 수 있느냐
Who of you by worrying can add a single hour to his life?
또 너희가 어찌 의복을 위하여 염려하느냐
"And why do you worry about clothes?
들의 백합화가 어떻게 자라는가 생각하여 보라
See how the lilies of the field grow.
수고도 아니하고 길쌈도 아니하느니라
They do not labor or spin.
그러므로 염려하여 이르기를 무엇을 먹을까 무엇을 마실까 무엇을 입을까 하지 말라
So do not worry, saying, 'What shall we eat?' or 'What shall we drink?' or 'What shall we wear?'
이는 다 이방인들이 구하는 것이라 너희 천부께서 이 모든
것이 너희에게 있어야 할 줄을 아시느니라
For the pagans run after all these things, and your
heavenly Father knows that you need them.
너희는 먼저 그의 나라와 그의 의를 구하라
But seek first his kingdom and his righteousness,
그리하면 이 모든 것을 너희에게 더하시리라.
and all these things will be given to you as well.
어디로 갈까? Where Shall We Go? 2
저희가 나온바 본향을 생각 하였더면 돌아갈 기회가 있었으려니와 저희가 이제는 더 나은 본향을 사모하니 곧 하늘에 있는 것이라 히브리서 11:15-16
이같이 하나님이 그 사람을 쫓아내시고 에덴동산 동편에 그룹들과 두루 도는 화염검을 두어 생명나무의 길을 지키게 하시니라 창세기 3:24
또 보매 다른 천사가 살아계신 하나님의 인을 가지고 해 돋는 데로부터 올라와서 요한계시록 7:2
And indeed if they had been thinking of that country from which they went out, they would have had opportunity to return. But as it is, they desire a better country, that is, a heavenly one. Hebrews 11:15-16
So He drove the man out; and at the east of the garden of Eden He stationed the cherubim and the flaming sword which turned every direction to guard the way to the tree of life. Genesis 3:24
And I saw another angel ascending from the rising of the sun Revelation 7:2
성막은 그리스도와의 연합의 의미를 충만하게 담고 있습니다. 오늘은 성막 설치의 방향에 대하여 알아보겠습니다. 성막이 세워졌던 사막은 오늘 우리가 살아가는 세상을 의미합니다. 이스라엘 백성은 그곳에서 한 곳에 정착하지 않고 늘 이동하는 생활을 해야만 했습니다. 우리는 한 곳에 정착하여 수 십 년을 살아 왔을 수 있으나 이 역시 여행자라는 생각에 큰 이견은 없으리라고 봅니다. 성막은 이러한 여행자의 삶에 함께 하시는 하나님의 복음을 담고 있습니다.
모세는 하나님의 명을 좇아 성막의 설치의 방향을 정하였습니다. 그것은 늘 동서를 향하였고 지성소는 서쪽에, 그리고 출입구는 동쪽에 위치하게 하였습니다. 이 방향이 의미하는 바를 해석하는 데에서는 대부분의 신학자가 공감하는 것이 있습니다. 그것은 에덴동산에서 쫓겨나온 아담과 하와가 동쪽으로 나갔다는 것과 같은 의미라는 것입니다. 즉 아담과 하와에게 있어서 생명나무가 있는 에덴동산은 서쪽에 위치하고 있었던 것입니다.
그리고 이와 연관하여 노아의 후손들이 동쪽으로 이동하다가 바벨탑을 쌓은 것이나 아브라함과 갈라선 롯이 동쪽에 있는 소돔 고모라 성을 선택한 것들을 예로 들고 있습니다. 이러한 방향성은 성막을 설치하고 백성들의 거처와 또 제사를 위해 성막에 들어오는 출입구의 방향들을 설정하는 데 하나의 공통된 점을 보입니다. 하나님께 나아가는 방향은 서쪽에 있다는 점입니다. 그러나 동쪽을 해석하는 면에서는 다시 생각해 보아야 할 점이 있습니다.
물론 여기의 동서남북의 향방이 실제 물리적 방향을 나타내지는 않습니다. 여기서 생각해 볼 점은 오늘 제목인 ‘어디로 갈까?’의 문제입니다. 이구동성으로 하나님께 나아가는 자는 서쪽을 향해 나아가야 한다고 합니다. 그리고 동쪽으로 간 노아의 후손이 바벨탑을 쌓았고 롯은 소돔과 고모라로 향했으며 아담과 하와는 에덴에서 쫓겨나 동쪽으로 나아갔다고 합니다. 즉 동쪽은 죄와 연관된 세상으로 향하는 것이니 그리로 가서는 안 된다는 해석뿐입니다.
그러나 이제 생각할 점은 성막은 사람들이 오래 머물며 살 공간은 아니라는 것입니다. 이와 마찬가지로 아담과 하와가 에덴동산에서 쫓겨났다고 하지만 하나님께서는 이미 그들로 밭을 경작하게 하시려는 의도가 있으셨음을 발견할 수 있습니다. 이는 에덴동산 역시 영구히 살 공간은 아니었다는 것입니다. 광야에서의 이스라엘 백성은 오직 성막에 제사를 위해 나아갔고 그들의 모든 삶은 자신들의 장막에서 이루어졌습니다.
오늘날 교회는 광야에서의 성막과 같다고 여겨집니다. 그러면서 동시에 그리스도와의 연합을 나타냅니다. 위의 여러 경우에 대한 해석을 적용해 본다면 교회나 그리스도와의 연합은 제사와 예배 그리고 회복을 위한 장소와 조건이라면 우리의 실제 삶은 각자의 생활이어야 할 것입니다. 물론 그곳은 바벨탑이 세워지고 소돔 고모라이며 죄악을 접하고 죄를 지을 수 있는 장소임에는 분명합니다.
하지만 그 곳은 동시에 해 돋는 방향을 나타내기도 합니다. 그리고 해 돋는 데로부터 천사가 올라와 하나님의 뜻을 성취하게 됩니다. 그곳이 우리가 주님을 만나는 갈릴리이기도 합니다. 우리는 우리의 삶에서 주와의 연합을 실제로 경험하게 됩니다. 주님은 성막과 지성소에서 우리와 연합하시기도 하지만 또한 동시에 각자의 삶의 현장에서 함께 하시며 거기서 우리를 만나십니다. 거기가 우리 각자의 해 돋는 곳입니다.
The Tabernacle is full of the meaning of union with Christ. Today, we will learn about the direction of the tabernacle installation. The desert where the tabernacle was built means the world we live in today. The people of Israel did not settle in one place and had to live on the move all the time. We may have settled in one place and lived for decades, but I don't think there is much disagreement with the idea of being a traveler. The tabernacle contains the gospel of God who is with these travelers in their lives.
Moses followed God's orders and set the direction of the tabernacle. It always faces east and west, with the sanctuary in the west and the entrance in the east. There is something that most theologians agree on in interpreting what this direction means. It means that Adam and Hawah, who were driven out of the Garden of Eden, went east. For Adam and Hawah, the Garden of Eden, where the tree of life is located, was located in the west.
In this regard, the construction of the Tower of Babel by Noah's descendants traveling east, and Lot's choice of Sodom Gomora Castle in the east, separated from Abraham, are examples. This direction shows one thing in common in setting up the tabernacle and setting the directions of the people's residences and the entrances to the tabernacle for ancestral rites. The direction toward God is in the west. However, there is something that needs to be reconsidered in terms of interpreting the east.
Of course, the direction of east, west, north, and south here does not indicate the actual physical direction. What we should think about here is today's title, Where to Go? He who is moving in unison toward God must move west. And it is said that the descendants of Noah who went east built the Tower of Babel, Lot headed for Sodom and Gomorrah, and Adam and Hawah were driven out of Eden and moved east. In other words, the interpretation is that the east is heading for a world related to sin, so you shouldn't go there.
However, the point to consider now is that the tabernacle is not a place for people to stay and live long. Likewise, although Adam and Hawah were expelled from the Garden of Eden, we can see that God already intended to let them cultivate the field. This means that the Garden of Eden was not a permanent place to live. The Israelites in the wilderness only went on to offer sacrifices to the tabernacle, and all their lives took place in their tents.
Today, the church is thought to be like a tabernacle in the wilderness. At the same time, it represents a union with Christ. Applying the interpretation of the above cases, if the church or the union with Christ is a place and condition for sacrifice, worship, and restoration, our actual lives should be separate. Of course, it is clear that the Tower of Babel is built, a Sodom auntie, where you can encounter and sin.
But it also represents the direction of the sun rising at the same time. And an angel rises from the sun rising to fulfill God's will. That is Galilee, where we meet the Lord. We actually experience a union with the Lord in our lives. The Lord associates with us in the tabernacle and in the sanctuary, but at the same time, he also joins us in the scene of our respective lives and meets us there. That is where our respective sun rises.
축복의 말
Blessing
여호와는 네게 복을 주시고
너를 지키시기를 원하며
여호와는 그 얼굴로 네게 비취사
은혜 베푸시기를 원하며
여호와는 그 얼굴을 네게로
향하여 드사 평강 주시기를 원하노라
민수기 6:24-26
The LORD bless you,
and keep you;
The LORD make His face
shine on you,
And be gracious to you;
The LORD lift up
His countenance on you,
And give you peace.'
Numbers 6:24-26