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1. 최근 내년 이후 강화되는 선박 연료유에 대한 기준에 관한 문의들이 있어 관련 규정과 번역본을 첨부하오니 업무에 참조 하시기 바랍니다.
2. 현재 많은 지역의 서플라이어들이 강화된 규정인 MAX sulphur Content 3.5%를 맞춰 공급하고 있긴 하지만 곳에 따라 또는 서플라이어에 따라 3.5% Guarantee를 하지 않는 곳도 상당 수 존재하는 합니다.
따라서 벙커 오더 전에 꼭 Sulphur content Max 3.5% 인지 확인 하시어 PSC 등 각 종 검사에 불이익 당하시는 일이 없도록
하시기 바랍니다.
3. 아울러 Sulphur content Max 3.5% 개런티 현황표를 함께 첨부하오니 업무에 참조하시기 바랍니다.(개런티 되는 항구 또한 지역적 또는 서플에 따라 개런티 되지 않을 수도 있으니 꼭 확인하시고 공급 받으시기 바랍니다.)
황함유량 – 결의서 14
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황산화물 배출은 결의서 2.9에 정의된 주기/보조기기(보일러, 발전기 포함)사용되는 모든 선박 연료유에 대해 적용된다.
이 규정은 주된 목적은 ECA(Emission Control Areas)지역과 그 외 지역에 선박 연료유의 용도로 실려있는 벙커에 황함유량 최대치를 규정하는데 있다. 황함유량 규제는 다음과 같은 절차에 따라 진행 된다.
ECA 외 지역
2011.12.31까지 MAX.황함유량 : 4.5%
2012.01.01 이후 MAX.황함유량 : 3.5%
2020.01.01 이후 MAX.황함유량 : 0.5%*
ECA 지역
2009.12.31까지 MAX.황함유량 : 1.5%
2012.01.01 이후 MAX.황함유량 : 1.0%
2015.01.01 이후 MAX.황함유량 : 0.1%
* 2018 년도에 중간 과정을 검토한 후 필요한 연료유의 어베일에 따라 2025년 1월 1일까지 연기 될 수 있다.
ECA 지역이라 함은
1. 발틱 해역 – Annex I of MARPOL (SOx only)
2. 북해지역 - Annex V of MARPOL (SOx only)
3. 북 아메리카지역 - Appendix VII of Annex VI of MARPOL(SOx, NOx and PM)
// 2012 .08 1일 부로 편입 예정
4. 캐리비안 해역 – Appendix VII of Annex VI of MARPOL (SOx, NOx and PM).
// 2014.01.01 부로 편입 예정
을 이른다.
예외적인 케이스를 제외하고, ECA 지역 안/밖 을 항해하는 모든 선박은 해당 지역에 맞춰 규정에 부합하는 연료유를 써야 한다.
본선에는 ECA 지역에 진입하기 전에 규정에 부합하는 연료유로 완전히 전환하기 위한 절차가 문서화 되어 있어야 한다. 또한 ECA 지역에 벗어 난 후 ECA 외 지역에 사용되는 연료유로 전환을 위한 절차 또한 문서화 되어 있어야 한다. 만약 OIL RECORD BOOK 등 기록에 관한 다른 특별한 요건이 없다면, 기국 정부에서 발행한 로그북에 기록되어야 한다.
첫번째 방법은 선박에 실리는 연료유 자체를 컨트롤 하는 것이다. 황함유량 최대치는 결의서 18상 다른 요구치와 함께 벙커 공급업자에 의해 BDN(Bunker delivery note) 상 기재되어야 한다. 또한 본선 선원은 ECA 지역에 사용될 용도로 수급한 연료유에 대해 별도의 Tank에 수급하고 이송 중도 다른 고유황유와 섞이지 않도록 하여 ECA 기준 황함유량 최대치를 유지하여야 한다.
결과적으로 결의서 14는 황함유량의 최대치와 동 요건을 만족 시킬 방법을 규정하고 있다. 하지만 ECA 내외에서 황함유량 규정치를 준수 할 수 있는 다른 방법이 있을 수도 있다. 이러한 방법들로는 첫째로 오염물질 생성 자체를 막는 것이고 둘째로는 생성은 되더라도 대기 중으로 배출 전에 정화 하는 것이다. 결의서 4.1은 기국정부에 승인을 받는 조건으로 위와 같은 방안들에 대해 허가하고 있다. 기국정부는 이런 장비에 대하여 승인을 할 때 관련 가이드라인을 준수해야 한다. 2010 10월 현재 첫째 방안에 대한 가이드라인은 없으며, 둘째 방안에 대한 가이드라인(MEPC 184(59))은 배기가스를 배출 전에 물로 정화하는 배기가스정화 시스템이 채택되었다. 이러한 시스템을 같춘 경우 시스템 cert상 다른 언급이 없을 경우 황 함유량에 대한 제한이 없다.
Transferred by E-bunker trade
Sulphur oxides (SOx) – Regulation 14
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SOx and particulate matter emission controls apply to all fuel oil, as defined in regulation 2.9, combustion equipment and devices onboard and therefore include both main and all auxiliary engines together with items such boilers and inert gas generators. These controls divide between those applicable inside Emission Control Areas (ECA) established to limit the emission of SOx and particulate matter and those applicable outside such areas and are primarily achieved by limiting the maximum sulphur content of the fuel oils as loaded, bunkered, and subsequently used onboard. These fuel oil sulphur limits (expressed in terms of % m/m – that is by weight) are subject to a series of step changes over the years, regulations 14.1 and 14.4:
Outside an ECA established to limit SOx and particulate matter emissions Inside an ECA established to limit SOx and particulate matter emissions
4.50% m/m prior to 1 January 2012
1.50% m/m prior to 1 July 2010
3.50% m/m on and after 1 January 2012
1.00% m/m on and after 1 July 2010
0.50% m/m on and after 1 January 2020*
0.10% m/m on and after 1 January 2015
* depending on the outcome of a review, to be concluded in 2018, as to the availability of the required fuel oil, this date could be deferred to 1 January 2025.
The ECA established are:
1. Baltic Sea area – as defined in Annex I of MARPOL (SOx only);
2. North Sea area – as defined in Annex V of MARPOL (SOx only);
3. North American area (expected to enter into effect 1 August 2012) – as defined in Appendix VII of Annex VI of MARPOL (SOx, NOx and PM); and
4. United States Caribbean Sea area (expected to enter into effect 1 January 2014) – as defined in Appendix VII of Annex VI of MARPOL (SOx, NOx and PM).
Most ships which operate both outside and inside these ECA will therefore operate on different fuel oils in order to comply with the respective limits. In such cases, prior to entry into the ECA, it is required to have fully changed-over to using the ECA compliant fuel oil, regulation 14.6, and to have onboard implemented written procedures as to how this is to be undertaken. Similarly change-over from using the ECA compliant fuel oil is not to commence until after exiting the ECA. At each change-over it is required that the quantities of the ECA compliant fuel oils onboard are recorded, together with the date, time and position of the ship when either completing the change-over prior to entry or commencing change-over after exit from such areas. These records are to be made in a logbook as prescribed by the ship’s flag State, in the absence of any specific requirement in this regard the record could be made, for example, in the ship’s Annex I Oil Record Book.
The first level of control in this respect is therefore on the actual sulphur content of the fuel oils as bunkered. This value is to be stated by the fuel oil supplier on the bunker delivery note and hence this, together with other related aspects, is directly linked to the fuel oil quality requirements as covered under regulation 18 – see below. Thereafter it is for the ship’s crew to ensure, in respect of the ECA compliant fuel oils, that through avoiding loading into otherwise part filled storage, settling or service tanks, or in the course of transfer operations, that such fuel oils do not become mixed with other, higher sulphur content fuel oils, so that the fuel oil as actually used within an ECA exceeds the applicable limit.
Consequently, regulation 14 provides both the limit values and the means to comply. However, there are other means by which equivalent levels of SOx and particulate matter emission control, both outside and inside ECA, could be achieved. These may be divided into methods termed primary (in which the formation of the pollutant is avoided) or secondary (in which the pollutant is formed but subsequently removed to some degree prior to discharge of the exhaust gas stream to the atmosphere). Regulation 4.1 allows for the application of such methods subject to approval by the Administration. In approving such equivalents an Administration should take into account any relevant guidelines. As of October 2010 there are no guidelines in respect of any primary methods (which could encompass, for example, onboard blending of liquid fuel oils or dual fuel (gas / liquid) use). In terms of secondary control methods, guidelines (MEPC.184(59)) have been adopted for exhaust gas cleaning systems which operate by water washing the exhaust gas stream prior to discharge to the atmosphere, in using such arrangements there would be no constraint on the sulphur content of the fuel oils as bunkered other than that given the system’s certification.