출처 : Drum tuning bible ver.3
□ Snare, Construction brief
<재질에 따른 특징> ○ Brass : A very sharp edge to the sound and very rich with mellow overtones. 매우 날카로운 소리이며, 달콤한 오버톤dl 있는 풍성한 소리
○ Steel : A step more towards bright with a very pronounced ring, a lot of body and longer decay than brass. 좀 더 밝은 소리이며 울림이 명확함. 밀도있는 소리이며 brass보다 decay 더 김 (역주 : body는 울림통, 밀도, 농도라는 뜻도 함께 가지고 있으며 문맥상 밀도가 가장 적합한 듯 합니다.)
○ Aluminum : Clear, open sounds with bright, crisp overtones and is capable of incredibly loud rimshots 맑고 열린소리이며 밝고 부서지는 오버톤임. 그리고 믿을 수 없을 만큼 큰 림샷소리를 낼 수 있음
○ Bronze : A close cousin to brass with the overall character of woods, can be loud, a good all around drum. 브라스의 사촌격이며 나무의 대부분의 성격을 갖춤. 소리를 크게낼 수 있으며, 드럼 주위에 좋음(역주 : 번역이 약간 애매한데 어디에나 잘 어울린다는 뜻으로 보입니다.)
○ Copper : A close cousin to the Aluminum drum only slightly warmer. 알루미늄 사촌격이며 조금 더 따뜻한 경향
<가공에 따른 특징> ○ Hammered : Same overall characteristics as the parent material, only slightly less resonance to varying degrees. 모재(母材)의 특성을 그대로 이어받으나 공명이 조금 덜하고 공명이 변하는 정도가 다름
○ Metal Thickness : The 1mm shells are not as low to mid range resonant as thicker shells such as 3mm plus. 1mm 두께 쉘은 3mm 이상 두께 쉘보다 중저역의 공명이 두껍지 못하다 (역주 : 3mm 이상 두꺼운 금속쉘일경우 1mm 금속쉘보다 중저역의 공명이 두꺼운가봅니다.)
○ Metal Cast Drums : Very Loud and Resonant due to special cymbal alloys used in the casting process. 주조 공정에서 특별한 심벌 합금이 사용되기 때문에 무척 큰 울림, 큰 소리가 남
○ Wood Drums : See Wood Drums Characteristics.
○ Small Diameter : Means higher pitch. 통 직경이 작으면 피치가 높아짐
○ Longer Length : Means more power and shell resonance, longer decay. 깊은통은 파워가 더 있으며 통 울림이 더 있음. 소리 서스테인이 더 김
○ Shallow Depth : Means more articulate, less power due to decreased shell area. 얕은 통은 소리가 보다 분절되며 (역주 : 울림이 적어서 명확하며) 쉘 면적이 적어 파워도 적음
○ Snare Bed : A slight depression in the resonant side bearing edge to allow the snare to ride closer to the head. 바텀헤드(resonant head) 베어링 엣지에 살짝 파인 스네어베드는 스네피(snare)가 헤드에 더 밀착되게하는 효과
○ Bearing Edges : Less than 45 deg are not inferior, they simply make for a different sound, 45도 이하의 베어링 엣지는 나쁜것이 아니며 좀 다른 사운드를 만들어냄. (역주: 각도를 보는 기준의 차이인데, 여기서는 뭉뚝한 것을 말합니다.)
usually less resonant and darker in character the less the angle, 35 deg in popular on Birch Drums. 45도 이하의 베어링 엣지는 보통 공명이 덜 하고 좀 더 어두운 성향이 있으며 35도 베어링 엣지는 버찌 드럼에 많이 쓰임. (역주 : 여기서 말하는 35도 각도는 쉘을 깎아낸 각도가 아닌, 헤드에서 쉘이 이루는 베어링 엣지 각 -여각-을 말하는 것입니다.)
Drums get brighter if the crown of the bearing edge is a tighter radius (sharper) than if the radius is flatter (may be desired on the toms and kick). 엣지가 날카로울 때(sharper)가 엣지가 뭉뚝할 때(flatter)보다 소리가 밝으며, 뭉뚝한 엣지는 탐이나 킥에 요구될 수 있다.
□ Wood Drums Characteristics
<Albasia Falkata> Woods like albasia falkata are used as a substitute for American hardwood maple as well because it will finish extremely well and is cheap. To my ear it imparts a bright attack tone and is most appropriate as an inner layer. (역주 : 무슨 나무인지 몰라 패스하겠습니다. 흔히 한쿡 드럼에서 볼 수있는 나무는 아닌 듯 하군요)
<Maple, 단풍나무> Maple is a general overall warm souding product, it can reproduce frequencies of the drum fairly well across the spectrum. True slow growth old forest maple trees are most prized due to the narrow growth rings and stright grain. The wood resontes extremely well and the finishes are well accepted. Newer and reforested trees do not have as tight a growth ring habit and are not as prized as old grow timber. Solid shelled snare drums made of burled or Birdseye maple are very warm in overall tone but also impart a very bright attack. Maple is generally thought to have very even tone across the spectrum and is prized by many drummers.
메이플은 전반적으로 따뜻한 소리가 나는 제품이며 소리 스펙트럼 전체에 걸쳐 적절하게 주파수 복원을 할 수있음 삼림에서 정말 느리게 자란 오래된 메이플은 나이테 사이가 좁고 나무결이 곧아서 가장 귀하게 친다. 나무는 대단히 잘 울리며 마감이 잘 먹는다 새 나무나 옮겨심기한 나무같은 경우 나이테가 오래된 목재만 못하기 때문에 오래된 목재보다는 덜쳐준다. Burled 또는 Birdseye maple로 만든 솔리드 쉘 스네어같은경우 전반적인 톤이 매우 따스하나 밝은 어택도 낼 수 있다. 일반적으로 메이플은 사운드 스펙트럼 전체에 걸쳐서 균일한 톤을 낸다고 생각되며, 많은 드러머들에 의해 귀하게 여겨진다.
<Mahogany, 마호가니> True mahogany from USA or Honduras will have about a 20% increase in low frequency resonance over the maple drum, mid and high frequencies will be the same from a reproduction point of view but because the Mahogany has the 20% low end increase, the perceived tone is warmer. Certain deep red timbers from South East Asia are sold as a 'Mahogany' of Mahogany Finish' although they are not true Mahogany from USA or honduras. It's most likely called mahogany due either its common apperance (dark red) or due to the nature of the forestation being depleted and the stigma attached to it. Asian 'Philippine Mahogany' is often sourced from the endangered Dipterocarp forests of Indonesia, Malaysia and the Philippnes. Dependant on the source tree the timber types are often known as Meranti, Lauan and Keruing. Hence the name Philippine mahogany. The species known as Khaya Nyasica or African mahogany are more plentiful yet still endangered and therefore, not plentiful at this time.
(길어서 간단히 의역 하겠습니다.) 미쿡이나 온두라스에서 생산된 마호가니는 메이플보다 20%정도 저역 공명이 증대되었음 동남아산 붉은 목재가 마호가니나 마호가니 마감이라 하며 파는 경우가 있으나 진짜 마호가니가 아님 아시아산 필리핀 마호가니는 주로 인도네시아, 말레이시아, 필리핀에서 생산함. 아프리칸 마호가니는 필리핀 마호가니보다 자원이 더 많으나 채취가 위험하기 때문에 아직까지 필리핀 마호가니보다는 공급이 수월하지 않음
(아무튼 완소 오마하킴 스네어~^^;)
<Birch, 자작나무> (역주: 흔히 버찌라 하셔서 cherry를 연상하시는 경우가 많을텐데... 자작나무랩니다--; 나만 그랬나?) Birch is very dense tough wood, blond in color that tools well. It will have about a 10% loss in reprouction of low end compared to Maple and about a 20% increase in the high end, with the mid range remaining about the same, so the Birch kit will definitely be a "harder" and "brighter" sounding kit. Birch is derived from fast growth trees that are commonly large in diameter and finish reasonably well. Birch is often referred to as a naturally "EQ'd" drum set. This came from its popularity when used in recording studios where the attack portion of the sound was an important ingredient in recordings dating back to the late 60's. It made it easier to get the drums to cut through the mix with minimal effort.
버찌는 매우 밀도높고 강인한 나무이며 색이 연하고 가공하기 좋다. 메이플과 비교해서 소리 복원시 10%정도 저역대 손실이 있으며 고역대에서는 20% 증가가 있음. 중역대는 그대로임. 그래서 버찌 드럼킷은 확실하게 단단하고 밝은 소리를 냄 버찌는 직경이 큰, 빨리 자란 나무에서 목재를 얻으며, 마감도 꽤 잘먹는 편임. 버찌는 종종 자연적으로 EQ가 된 드럼이라고 하는데 이유는 60년대 후반에 레코딩을 할 때는 드럼의 어택감이 레코딩에 중요한 요소였기 때문임. Mixing을 최소한의 노력이 들어가므로 드럼 녹음을 쉽게 만든다 (역주 : cut이 취입하다 -녹음하다- 의 뜻도 있더군요.)
<Poplar, 포플러> (역주 : 버드나무과에 속한다는군요. 크게 네가지 종이 있는데, 한국에서 흔히 볼 수 있는 나무는 미루나무 정도가 있겠습니다.) Poplar is derived from fast growing straight medium hardwood trees and is a less expensive alternative to Birch and Maple. Its finish can be somewhat green in color and is therefore used in the inner ply layers as substitute for more expensive and less plentiful woods. To my ear it takes on more of the tone of birch or mahogany than maple.
버찌와 메이플에 비하면 덜 비싼 나무 저자에 의하면 버지나 마호가니보다는 메이플 소리에 가까웠다고 함
<Basswood, 배스우드, 미쿡 북동부에 많음> Basswood is a great less expensive hardwood that mimics the sound of Maple to some, Mahogany to others. Yet it is more plentiful and gives the manufacturer a price advantage. It in many ways is an upgrade to luaan, or remin and is often used as a core wood with a bit more of the lower register tone to it than realized out of maple. For this reason I tend to think of it more like mahogany than maple.
배스우드는 저렴하며 메이플, 혹은 마호가니의 소리와 유사한 나무. 자원이 풍족하기 때문에 가격적인 이점이 있음 나왕이나 remin 나무를 업그레이드하기위해 코어로 쓰이는 경우가 많으며 이 경우 음역 톤이 메이플보다 더 낮게남. 그래서 저자는 메이플보다는 마호가니소리에 가깝다고 생각함.
|