|
준동사의 파악 및 절과 구의 구별 |
07. 준동사의 파악 및 절과 구의 구별
준동사는 부정사, 동명사, 분사를 가리키는 것으로서, 문장의 독해시 준동사의 용법을 잘 파악하는 것이 대단히 중요합니다. 준동사의 용법은 매우 다양하나 모두 공통적인 특징을 가지고 있다.
즉, 준동사는 주어와 동사를 갖춘 절로 표현되는 내용을 구로 간략히 표현해낼 수 있는 특징이 있다.
준동사의 정리
동명사,현재분사 자, 먼저 동사의 원래 형태(여러분들이 사전을 찾으면 보게 되는 단어의 형태) 에 ing 를 붙인 것들이 동명사인지 현재분사인지를 구분하는 연습을 해봅니다. 모양은 똑같은데 동명사는 명사로서 역할을 하여 주어나 보어 또는 목적어( 전치사 뒤에 나오는 전치사의 목적어와 타동사 뒤에 나오는 타동사의 목적어)로 쓰이지만, 현재분사는 주로 형용사의 역할을 하기 때문에 둘의 차이는 굉장히 크고 분명합니다. |
과거분사, 완료, 수동태 여기에서는 준동사 중 가장 중요하다고 생각되는 과거분사에 대해서 좀 더 자세히 살펴 보겠습니다. |
Be 동사 + to 부정사 여기에서는 be동사뒤에 to부정사가 있을 때를 공부하겠습니다. 1) My only wish is to live in peace. 1) 나의 유일한 바램은 평화롭게 사는 것이다. (예의가 운명할 의도이다 ) |
[예제] 다음은 같은 뜻을 가진 문장이다.
준동사에 밑줄을 치고 각각 어떤 용법으로 쓰였는지 살펴 보자.
1.That he is idle is the cause of his failure.
Being idle is the cause of his failure. ( 그가 게으른 것이 실패의 원인이다.)
2. She insists that her son see the doctor.
She insists on her son's seeing the doctor. (그 여자는 아들이 병원에 가야 한다고 주장한다.)
3. The boy who stands in the corner is my friend.
The boy standing in the corner is my friend. ( 구석에 서 있는 소년은 나의 친구이다.)
4. While I was walking along the street, I met a friend of mine.
Walking along the street, I met a friend of mine.
( 길을 따라 걷는 동안 나는 한 친구를 만났다.)
5. As she was tried of reading, she took a nap.
Tired of reading, she took a nap. ( 독서에 지쳐서 그녀는 낮잠을 잤다.)
[강의]
1. That he is idle is the cause of his failure.
주어로 쓰인 명사절
Being idle is the cause of his failure.
동명사구=명사구
[강의]
(명사절을 이끄는 접속사 that이 없어지고 주어 he는 뒤에 his가 있으므로 생략되고 'is'가 'being'으로 바뀌어 명사절이 명사구가 되었다.)
2. She insists that her son see the doctor.
목적어로 쓰인 명사절
She insists on her son's seeing the doctor.
목적어로 쓰인 동명사구=명사구
[강의]
(목적절을 이끄는 접속사 that이 사라지고, that절의 주어인 her son이 동명사의 주어 her son's로 바뀌었다.)
3. The boy who stands in the corner is my friend.
the boy뒤에 달린 형용사절
The boy standing in the corner is my friend.
the boy뒤에 달린 분사구 = 형용사구
[강의]
(관계대명사절이 이끄는 who가 사라지고 'stands'가 아니고 'standing'으로 바뀌면서 형용사절이
형용사구가 된다.)
4. While I was walking along the street, I met a friend of mine.
때를 나타내는 부사절
Walking along the street, I met a friend of mine.
접속사 없이 때를 나타내는 분사구 = 부사구
[강의]
(접속사 'while'이 사라지고 분사 'walking' 이하가 부사절을 대신하는 부사구로 쓰였다.)
5. As she was tried of reading, she took a nap.
이유를 나타내는 부사절
Tired of reading, she took a nap.
접속사 없이 이유를 나타내는 분사구 = 부사구
[강의]
(접속사 'as'와 주어 'she' 그리고 'be' 동사가 생략되어, 부사절이 부사구가 되었다.)
준동사의 여러 가지 역할
1. 주어나 목적어, 보어 등 문장 성분으로 쓰이는 준동사→동명사와 부정사 |
1. It is necessary for you to see a doctor at once. (네가 즉시 의사를 찾아가는 것이 필요하다.)
[강의] to see가 문장의 주어, for you는 부정사의 주어
2. A brief letter led to her being engaged as a teacher.
(짤막한 편지 한 통이 그 여자가 선생님으로 고용되는 결과를 낳았다.)
[강의] being이 전치사의 목적어, her는 동명사의 주어
2. 명사 앞, 뒤에서 명사를 수식하는 준동사 → 부정사와 분사 |
3. She kissed the sleeping baby. (그녀는 자고 있는 아기에게 입 맞추었다.)
[강의] 분사가 일반 형용사와 똑같이 명사 앞에서 수식
4. She kissed the baby sleeping peacefully in the cradle.
(그녀는 요람에서 평화스럽게 자고 있는 아기에게 입 맞추었다.)
[강의] 현재분사구가 baby 수식
5. Foreigners like cameras made in Germany. (외국인들은 독일제 카메라를 좋아한다.)
[강의] 과거분사구가 camera 수식
6. I have no relative to lend me the money. (나는 내게 돈을 빌려 줄 만한 친척이 없다.)
[강의] to 부정사가 relative 수식
3. 부사절을 대신하는 준동사 → 부정사와 분사 |
1. He raised his right hand to ask some questions.
[강의] to부정사가 목적을 나타낸다. (질문을 하기 위해서)
2. Going down this street, you will get to the hospital.
[강의] 분사가 조건의 부사절을 대신한다. (이 길 아래로 내려가면)
3. This book, written in haste, has many misprints.
[강의] 분사가 이유절을 대신한다. (급히 씌워졌기 때문에)
4. The policeman ran after the thief, finally catching him.
[강의] 분사가 동작의 계속을 나타낸다. (마침내 그를 잡았다.)
분사구문의 확인과 해석
분사구문이 문장 속에서 쓰이는 모양 comma(,)에 의해 주 문장으로부터 독립되어 있는 -ing, -ed는 분사구문이다. 형용사구로 쓰이는 분사구는 반드시 명사 뒤에 위치해야 하지만 부사절을 대신하는 분사 구문의 위치는 문장의 맨 앞, 맨 뒤, 가운데 등 자유롭다. |
다음의 예문들은 모두 같은 뜻이며 분사구문의 위치가 매우 다양할 수 있음을 보여 준다.
While the president was traveling in Europe, he met many important political leaders.
(대통령이 유럽을 여행하는 동안, 그는 많은 중요한 정치적 지도자들을 만났다.) a. While traveling in Europe, the president met many important political leaders.
b. Traveling in Europe, the president met many important political leaders.
c. The president met many important political leaders while traveling in Europe.
d. The president, while traveling in Europe, met many important political leaders.
e. The president, traveling in Europe, met many important political leaders.
|
[유제] 다음 글에서 준동사를 각각 찾아내어 그 용법을 밝혀 보자.
Having finished his homework. Geraldo would often turn on the television. Tired of studying but interested in learning more English, he would watch TV to improve his listening comprehension. Watching the news one night. Geraldo noticed that the man reading the news reports mispronounced the name of the president of Geraldo's country. The news report was about an important meeting to be held in his country, and Geraldo was surprised that a person chosen for the important job of news-reporting did not know how to pronounce the names of all the world's leaders. Geraldo's roommate, a Canadian student who had visited Geraldo's country the year before, said that it was not surprising. "News reporters in your country often mispronounce the name of the Canadian prime minister," he said. |
준동사의 정리
1. We are to meet at the coffee shop. |
[유제] 에 대한 [해설]
다음 글에서 준동사를 각각 찾아내어 그 용법을 밝혀 보자.
Having finished his homework. Geraldo would often turn on the television. Tired of studying
때를 나타내는 분사구(∼한 후에)
but interested in learning more English, he would watch TV to improve his listening compre
이유를 나타내는 분사구 목적을 나타내는 부정사구
-hension. Watching the news one night. Geraldo noticed that the man reading the news
때를 나타내는 분사구(∼할 때) the man을 꾸며주는 형용사구
reports mispronounced the name of the president of Geraldo's country.
The news report was about an important meeting to be held in his country, and Geraldo
meeting을 꾸며 주는 형용사구
was surprised that a person chosen for the important job of news-reporting did not
person을 꾸며주는 형용사구
know how to pronounce the names of all the world's leaders. Geraldo's roommate, a
의문사 + to 부정사 = 명사구
Canadian student who had visited Geraldo's country the year before, said that it was
student를 꾸며 주는 형용사절
not surprising. "News reporters in your country often mispronounce the name of the
Canadian prime minister," he said.
숙제를 마치고 제랄도는 종종 텔레비젼을 켜곤 했다. 공부하는 데는 지쳤지만 영어를 좀 더 배운다는 것에 흥미를 느껴서 그는 청취력을 기르기 위해 텔레비젼을 보곤 했다. 어느 날 밤 뉴스를 보면서 제랄도는 뉴스 리포트를 읽는 사람이 자기 나라 대통령의 이름을 잘못 발음하는 것에 주목했다. 그 뉴스는 고국에서 열릴 중요한 회담에 관한 것이었는데, 뉴스를 보도하는 중요한 업무에 선발된 사람이 전세계 지도자들의 이름을 제대로 발음하는 법을 모른다는 사실에 제랄도는 충격을 받았다. 일 년 전에 제랄도의 나라를 방문했던 캐나다 학생인 제랄도의 룸 메이트는 그것은 놀랄 만한 일이 아니라고 말했다. "당신 네 나라의 뉴스 리포터들도 가끔 캐나다 수상의 이름을 잘못 발음하고 있다."라고 그는 말했다. |
동명사, 현재분사
1번 해석과 해설 1. I remember seeing him. |
2번 해석과 해설 2. He was proud of being brave. |
3번 해석과 해설 3. Don't wake up the sleeping child. |
4번 해석과 해설 4. The child sleeping on the floor is my nephew. |
5번 해석과 해설 .5. She was playing the violin when I entered the room. |
6번 해석과 해설 6. Laughter is the most powerful force for calming tension. |
7번 해석과 해설 7. Using a computer, he gave them the virtual experience of climbing mountains and walking across high bridges. |
8번 해석과 해설 8. Without knocking, a young bellboy entered a woman guest's room to deliver a letter. |
9번 해석과 해설 9. When I was eight, I received a pocket flashlight, and it allowed me to read under the blankets at night without my parents knowing. |
10번 해석과 해설 10. Confucius spent his whole life developing and teaching his theory of the proper way to govern a state. |
11번 해석과 해설 11. The hurricane hit our country, the result being that many people were left homeless. |
과거분사, 완료, 수동태
1번 해석과 해설 1. The letter written by Ju-no was sent to his grandfather. |
2번 해석과 해설 2. He has been saying that this work is too easy. |
3번 해석과 해설 3. I was taken to the hospital and treated. |
4번 해석과 해설 4. A kennel is a small building made especially for a dog to sleep in. |
5번 해석과 해설 5. A fund was launched to set up a monument in memory of the dead men. |
1번 해석과 해설 1. We are to meet at the coffee shop. |
2번 해석과 해설 2. You are to do your homework before supper. |
3번 해석과 해설 3. How am I to pay my debt? |
4번 해석과 해설 4. He was never to see his homeland. |
5번 해석과 해설 5. You must work hard if you are to succeed. |