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ISTD Test-Latin Part 1, 'General'
Yes, you can take both tests i.e. Ballroom and Latin on the same day. It depends on how your examiner wants to do it. You will of course arrange it well in time.
그렇다. 같은 날 볼룸과 라틴 시험을 같이 볼 수 있다. 시험관이 어떻게 나오느냐에 달려 있는 것이다. 당신도 물론 시간 배정을 할 수 있다.
So, now after and exhausting 8 hours Ballroom test for 2 people came my turn for the Latin. This can be a grueling day for both you and the examiner. This could be a blessing or a curse. If you are really sailing thru, I think it is a blessing and it doesn't take him/her long to decide whether you deserve your ticket or not. However if you are not well prepared, be prepared for a rough ride.
그래서 지금 2명이 8시간 볼룸 테스트로 녹초가 된 다음에 내가 라틴 볼 차례가 온 것이다. 나나 시험관이나 둘 다 녹초가 된 날이다. 이것은 축복 아니면 저주가 될 수 있다. 당신이 진정으로 항해할 작정이라면 내 생각에는 축복이며 티켓을 확보했건 못 했건 간에 결정하는데 그리 오래 걸릴 일이 아니다. 그런데, 준비가 충분치 못하다면 험난한 여정을 각오해야 한다.
Latin syllabus poses more questions that it answers. Several years ago in 1995 when I took the test the ISTD was revising its syllabus. So, when I called Mr. Billet to schedule my test he was kind enough to warn me that the syllabus was under review and if I waited for a month or so, I may be in an advantageous situation. If you recall the old "red book" that covered all 5 dances had silver level steps included as bronze level. Bronze refers to Associate and Silver to Licentiate (old membership) when it comes to teacher certification. I was impatient and I said I will take the test now and indeed he tested me on many advanced steps such as La Passe in Paso and Spiral in Rumba etc. Luckily I was ready.
라틴 안무는 더 많은 질문을 내게 한다. 몇 년 전 1995년 내가 ISTD 시험을 봤을 때 안무가 바뀌었다. 그래서 내가 미스터 빌레를 테스트 때문에 스케줄 문제로 불렀을 때 그가 친절하게도 안무가 개정 중이며 한 달 더 기다리라고 했으므로 내게 유리한 상황이 벌어졌었다. 빨간 표지의 책을 회상해보면 5종목 댄스가 들어있으며 브론즈 레벨이 포함 된 실버 레벨 스텝이 들어 있었다. 강사 자격증에서 브론즈는 어소시에이트 과정이며 실버는 라이센시에이트(그전에는 멤버쉽이라고 했음)과정이다. 나는 참을 성 없게도 바로 시험을 보겠다고 했고 정말 시험을 치루게 되었는데 파소도블레의 라 파쎄, 룸바의 스파이럴 같은 상급 루틴도 하면서 다행히 나는 준비가 되어 있었다.
So, my friends if you are contemplating to take ISTD test at what ever level make sure you have a clear understanding what is expected of you. I don't mean to give you an authoritative answer and I am speaking as an "examinee" rather than ISTD examiner or their representative in any form.
그러니, 여러 분! 무슨 레벨이 되었던 ISTD 시험을 본다고 생각해본다면 무엇을 기대하는지 확실히 이해해야 할 것이다. 내가 권위 있는 대답을 주겠다는 뜻은 아니고 시험관이나 어떤 형태이든 ISTD의 대표로서 보다는 단지 시험 응시생으로 얘기하는 것이다.
As you know we have now 5 ISTD books, one on each latin dances. I believe these books list the appropriate steps for each dance and these levels are categorized as, Student, Associate, Licentiate (used to be Member) and Fellow. If you study carefully there is a lot of shuffling and many advanced steps are moved to Associate level. For example:
잘 알듯이 지금 라틴 종목별 5종목의 책을 가지고 있다. 내가 믿기로는 이책들은 각 eost의 적당한 스텝들이 나와 있고 이 레벨은 스튜던트, 어쏘시에이트, 라이센시에이트(그전에는 멤버라고 했음), 펠로우로 카테고리가 나뉘어 있다. 자세히 공부해보면 거기에 수많은 춤 동작이 들어 있고 여러 상급 스텝도 어쏘시에이트 과정으로 옮겨져 있다는 것을 알게 된다. 예를 들면;
Paso Doble: Ecart, Promenades, Grand Circle and Open Telemark used to be higher level but now are listed as Associate or even Student level (Ecart).
파소도블레: 에카르트, 프로미네이드, 그랜드 서클, 상급 레벨에 있던 텔레마크이 어쏘시에이트 또는 심지어 스튜던트 레벨(에카르트)로 와 있다.
Samba: This a whole different ball game. Not only the step list but the Bounce Action interpretation. Voltas, Rocks, Shadow Voltas and Criss Cross are Associate Level. Using the Basic Bounce in Man's Basic 123, I have a hard time teaching students to close RF to LF without weight on "a" even though I know what it means. It gives more time on 1 and that "sticky" feeling. I have a hard time explaining or understanding if "a" is part of 1st beat or the 2nd beat in this interpretation.
삼바: 이것은 전체가 다른 볼 게임이다. 스텝 뿐 아니라 바운스 액션의 해석도 있다. 볼타, 락, 셰도우 볼타, 크리스 크로스가 어쏘시에이트 레벨이다. 남성 베이직 123에서 베이직 바운스를 사용하면서 무슨 뜻인지 알면서도 나는 학생들에게 a에 체중을 두지 말고 오른발을 왼발에 붙이라고 했을 때 가르치면서 힘들었다. 1에서 시간을 좀 더 가지며 끈적한 느낌을 가지라고 한 것이다. 이 해석에 있어서 a가 첫 번째 비트의 한 부분 또는 두 번째 비트인지 이해시키고 설명하는데 애 먹었다.
Summary: I can go on and on but basically what I am saying is; it would be better for you to check from your examiner well in advance on the Syllabus and other Miscellaneous information such as errata in the new books. England ISTD and US-ISTD both have excellent websites and are updated frequently. They are an excellent source and a guide for these examinations and provide detailed information on text books and audio-visual aids.
요약: 나는 진도를 계속 나갈 수 있으나 기본적으로 내가 얘기하고 싶은 것은: 미리 시험관에게 안무와 그밖에 여러 가지 새로 개정된 책에 풋노트로 나와 있는 정보를 체크해보는 것이 좋다는 것이다. 영국 ISTD와 미국 ISTD 둘다 웹사이트가 잘 되어 있으며 자주 업데이트 된다. 아주 좋은 소스이며 시험에 대한 가이드로서 교본과 시청각 자료로 상세한 정보를 제공해준다.
-글:번역:캉캉-http://cafe.daum.net/dancenjoy-
ISTD Test, Latin-Part 2, The Rumba
1. Count Natural Top in Beats and Bars: Boy O'Boy, I wasn't ready for that, no matter how simple it is. I did not know what to do with count 1 of previous bar of music before starting Natural Top. So with his help the count was 2.3.4-1, 2.3.4-2, 2.3.4-3. There you have it, 3 bars of music. It made me very humble.
내추럴 탑의 비트와 마디를 카운트 하라.. 오우! 하느님, 나는 이것은 얼마나 간단한 것인지를 떠나 준비를 못했었다. 내추럴 탑 하기 전에 음악의 전 마디에서 카운트 1에서 뭘 해야 할지 몰랐다. 그래서 시험관의 도움을 받아 카운트는 2.3.4-1, 2.3.4-2, 2.3.4-3 로 했다. 3 마디 음악을 하게되는 것이다. 이것이 내를 엉키게 만들었다.
2. I was asked to show the Natural Top both Man and Ladies part. Then he asked me the foot work and I said Ball Flat on all steps. Then he asked me when does the heel lower on RF (man). The answer is as you start to move the LF to side.
내추럴 탑 남성, 여성의 휘겨를 해보라고 했다. 시험관이 푸트워크를 물어서 전부 볼 플랫이라고 했다. 그러면 남성은 오른발 힐을 로워 해주는지 물었다. 대답은 왼발 사이드로 스타트해서 움직일 때이다.
3. Natural Opening Out Movement: We spent quite a bit of time on that. My body movements were OK but I was not very clear on analyzing what was happening. So with a little help from him we finally nailed it down. Actually on count 2, Man has slight body turn to right with "tension (not a good word) in his left arm to encourage her to open to her right and then he turns his body slightly left on count 3 to achieve more opening out and then his body return to normal on count 41.
내추럴 오프닝 아웃 무브먼트: 여기서 시간을 많이 쏟았다. 내 바디무브먼트는 오케이였으나 분석에는 명료하지 못했다. 그래서 시험관의 도움을 조금 받아 결국 성공했다. 실제로 카운트 2에서 남성은 오른쪽으로 약간 바디 턴을 하고 왼팔에 텐션(좋은 표현은 아님)을 줘서 여성을 여성의 오른쪽으로 가게 한 다음, 카운트 3에서 남성은 왼쪽으로 약간 바디 턴하여 더 벌려주며 그 다음에 카운트 41에서 바디가 제 자리로 돌아오게 하는 것이다.
4. Import!ant Follows to Natural Top: You just have to give two. Basically it could be Basic Movement and Natural Opening Out or Fan.
중요한 후행 휘겨: 두 가지만 말하면 된다. 기본적으로 베이직 무브먼트와 내추럴 오프닝 아웃 또는 팬이다.
5. Ladies steps in Hip Twist to Fan: The lady should go forward-forward after the hip twist and then turn to step back on LF for Fan. Very common problem. You know what I mean?
힙 트위스트에서 팬으로 갈 때 여성 스텝: 여성은 힙 트위스트 한 다음에 전진, 전진해야 하고 팬으로 왼발 후진해야 한다. 아주 일반적인 문제이다. 무슨 뜻인지 아는가?
6. Show Ladies Hockey Stick: A little discussion of where, when and how is her turn to left. You split the beat 3 (step 5) in two, "3 &". Step forward on RF on 3, then on &, turn sharply left on ball of RF and step back on LF on 41. Ladies you must understand this and get help from your teacher if you dont know what I am talking about.
여성 하키스틱을 해 볼 것: 여성이 어디서 언제 어떻게 왼쪽으로 턴을 해야 하는지 잠시 협의가 있었다. 비트 3(스텝 5)를 “3 &”두 비트로 나눈다. 3에서 오른발 전진, 그리고 &, 오른발 볼로 예리하게 왼쪽으로 턴하고 41에서 왼발 후진. 여성은 이것을 반드시 알아야 하고 내가 말하는 것을 모른다면 선생에게 도움을 받아야 한다.
7. Show Ladies Spiral: Again at the end of spiral, go forward, forward and back. How many times this is repeated all thru rumba.
여성 스파이럴을 해 볼 것: 스파이럴의 끝에서 다시 전진, 진진 그리고 후진. 룸바를 하는 동안 얼마나 자주 이것을 하게 되는가.
8. Construction of Rumba: Walks; Basically we agreed on the terms i.e. Normal Forward and Backward Walks and Delayed walks. The Delayed Forward Walk can be knee straight or knee bent but the delayed back walk is always knee bent (naturally). Interesting to note that we did not use ISTD terms of Pressed Walks and Extended Walks from their Manual on Rumba.
룸바의 구조: 워크,: 기본적으로 우리는 그냥 포워드 워크, 백워드 워크, 딜레이드 워크는 안다. 딜레이드 포워드 워크는 무릎을 펼수도 있고 구부릴 수도 있다. 그런데 딜레이드 백워드 워크는 항상 구부려야 한다(자연스럽게) 재미있는 것은 룸바 매뉴얼에서 ISTD 용어인 프레스드 워크와 익스텐디드 워크는 사용하지 않았다는 것이다.
O'Yes, I forgot, you must be able to explain the mechanics of hip motion and I think it will be difficult to pass a test without a basic understanding of Cuban Motion.
잊은 것이 있는데, 힙 모션의 매커니즘을 설명할 수 있어야 한다. 쿠반 모션의 기본적인 이해가 안 되어 있으면 시험에 패스하기 어렵다고 본다.
If you can satisfy him on all this in Rumba, don't worry, all other latin will movequick and smooth. Rumba is the Basis.
룸바에서 시험관에게 이 모든 것을 만족시킬 수 있으면 나머지 라틴은 부드럽고 빠르게 진행된다. 룸바가 기본이기 때문이다.
글:번역:캉캉-http://cafe.daum.net/dancenjoy-
ISTD Test, Latin Part 3, Cha Cha Cha
As I said before, if you satisfied him in Rumba, chances are there will be no more hassles in Cha Cha. O'by the way when I say "him" I certainly don't mean that there are only male ISTD examiners. It just happened that my examiner was Mr. Billet and as a reflex I just refer to him as "him". There are just as many Lady Examiners and Fellows of ISTD and I certainly don't mean to ignore that aspect.
전에 말했듯이, 룸바에서 시험관을 만족시켰다면 차차차에서는 들볶을 일이 없다. 내가 시험관이라고 지칭하는 것은 남성만을 뜻하는 것은 아니다. 우연히 나는 미스터 빌레가 남자였기 때문에 “그”라고 했지만 ISTD에는 여러 명의 이그재미너와 펠로우 시험관들이 있다. 여성이라고 해서 무시하려고 하는 것은 아니다.
1. Should I take a Lady Examiner? Many times prospective candidates ask me that if they are male, should they take a Lady examiner and vice versa. I do not believe it makes any difference. When it comes to taking training I certainly recommend a Man teacher for a Lady and a Female teacher for a Man. However if you are getting certified as a teacher, you have to show both Lady's and Man's part proficiently for that level irrespective of your own sex. I do feel that it is more tedious for lady teachers to do Man's steps and I think Lady Candidates may have a slightly harder time in a test.
여성 시험관을 택할 수 있나요? 시험 볼 사람 중에 여러 사람들이 남자는 여자 시험관을 여자는 남자 시험관을 택할 수 있느냐고 묻는다. 내 생각에는 차이가 없다. 트레이닝을 할 때는 나는 여성에게는 남성 선생 그리고 남성에게는 여성 선생을 분명히 추천했었다. 그렇지만 자격증을 따게 되면 당신의 성과 관계없이 남녀 모두 보여줄 수 있어야 한다. 내가 보기에는 여성이 남성 스텝 하는 것이 더 지루해서 여성 수험생이 시험에서 약간 더 힘들다고 본다.
2. So what is new in Cha Cha Cha. Really we did not spend much time in this dance after Rumba. Most of the time was spent in Basic Step. I must say that I had a different opinion than my examiner on how large the steps should be in the basic.
차차차에서 새로운 것이란 무엇인가? 실제로 룸 바 다음에 이 종목에서는 그리 시간이 걸리지 않았다. 대부분의 시간은 베이직 스텝에서 보냈다. 내가 꼭 얘기하고 싶은 것은 베이직에서 스텝을 얼마나 크게 해야 하는지에 있어서는 시험관과 다른 의견을 가지고 있다.
My Examiners interpretation: I was told that in the basic chasses the first 2 steps are quite small and the third step is slightly bigger. In other words this interpretation lends to "little, little, big" concept.
시험관의 해석: 베이직 샤쎄에서 처음 2 스텝은 아주 작게 그리고 세 번째 스텝은 약간 크게 하라고 들었다. 다른 말로 하면 이것은 작게-작게-크게라는 개념이다.
My Interpretation: When I took my training I saw early straightening of Legs as I switched from American Style to International. I saw my teachers taking just normal length steps to do 'side chasses'. But I also saw many other teachers teaching "little, little, big". As I experimented, it was difficult to straighten knees early if I made the first two steps quite small. So I just did what I felt natural. Then as I read the Technique, it simply said (man) step 3, LF to side, on 4, RF foot half close to the LF and on 5 step LF to side.
나의 해석: 내가 트레이닝 받을 때 내가 아메리칸 스타일에서 인터내셔널 스타일로 바꿨으므로 다리가 일찍 펴지는 것을 본 적이 있다. 나는 선생이 사이드 샤쎄를 할 때 보통 보폭으로 하는 걸 보았다. 그런데 다른 선생들은 “작게-작게-크게”로 가르치는 것을 본 것이다. 내가 실험해본 결과로는, 첫 두 스텝을 작게 하게 되면 다리를 일찍 펼 수가 없다는 것이었다. 그래서 자연스럽게 해봤다. 그래서 내가 책에서 봤더니, (남성) 스텝 3, 사이드, 4에서, 오른발 절반만 왼발에 붙이고 그리고 스텝 5에 왼발 사이드라고 되어 있었다.
This was no time to press my point of view so I simply said, Yes Sir..and that was it. However this topic is open for discussion.
내 관점을 고집 할 시간이 없어서 알았다고 했지만 이 문제는 논란의 소지가 있다고 본다.
And then as I attended a group with Louis Van Amstel, I was happy to see that, that is what he was doing. I did come out from his lesson with following strong points on the basic:
그리고 나서 나는 루이스 반 암스텔의 단체반에 들어갔었는데 이것이 거기서 배운 것들이다. 그 레슨에서 베이직 관련 아래 중요한 포인트들이 나왔다.
Step 1, LF forward (man) in Basic is a Checked Forward Walk. with following characteristics:
스텝 1, 베이직에서 왼발 앞으로(남성) 는 아래 특성을 가진 체크드 포워드 워크이다.
1. The Foot and Leg is slightly in advance of the body
발과 다리는 바디 보다 약간 앞 서 간다.
2. The Foot is more externally rotated
발은 바깥으로 로테이션 된다.
3. There is partial weight (I think 85-90%)
부분 체중을 쓴다(내 생각에는 85-90%)
4. The right knee veers toward the back of left knee.
오른쪽 무릎은 왼쪽 무릎 뒤로 휘어진다.
Is the Lady expected do the same thing on her forward step LF..? I dont know, you tell me.
여성은 왼발 전진에서 같이 해야 하는가? 모르겠다.
-글:번역:캉캉 -http://cafe.daum.net/dancenjoy-
ISTD Test, Latin part 4, Samba
Most of the time was spent on discussion of "Bounce Action". I presented the following interpretation and the examiner was satisfied and it is easy for me to teach it to students. However the recently published manuals have created some confusion in my mind and I find that interpretation difficult to explain to students. Hopefully you can express your opinion.
대부분의 시간을 바운스 액션에 보냈다. 나는 아래 내 해석을 제시했고 시험관은 만족해했으며 그것을 학생들에게 가르치는 것은 쉬운 일이다. 그런데 최근에 발간된 매뉴얼에는 내가 보기에 좀 혼란스럽고 학생들에게 설명하기에 어려웠다. 당신 의견은 어떤가?
By convention, 1 a 2 rhythm means the beat value "3/4 1/4 1". It does seem logical because I have been told that "a" or "&" belongs the beat that has gone by, right? This description of Samba Basic is consistent with what was written in the old ISTD Technique and was then put forth by Laird in the "diagram format" but basically both meant the same thing.
컨벤션에서 1a2 리듬은 박자 값 “3/4 1/4 1”이라는 뜻이라고 했다. 내가 듣기로는 a 또는 & 는 지나간 비트에 속한 것이다 라는 말이 논리적으로 보인다. 삼바 베이직에 대한 언급은 옛날 ISTD 교본에 나온 것과 일치 한다. 그 다음에 레어드가 차트 식으로 만들었지만 같은 것이다.
The Laird diagrammatic showed that on 1 you step forward LF (Man-Reverse Basic) and compress the knees. This takes 1/2 beat. On "&" you straighten the knees. This takes also 1/2 beat. However you use partial weight on RF at the end of "&" and count "a". Then on 2 you transfer weight back to LF. The knee compresses and then it straightens on "&" again. This creates the typical bounce action. Thus the count of basic starting from a down position becomes "&1&a2&1&a2". This means beat value of 3/4-1/4-1.
레어드의 표에 보면 스텝 1에 왼발 전진(남성- Reverse Basic) 그리고 무릎을 콤프레스 한다. 여기서 1/2 비트를 먹는다. “&”에서 무릎을 펴는데 역시 1/2 비트이다. 그런데 &의 끝과 a에서 오른발에 부분 체중을 둔다. 그리고 나서 2에 체중 왼발로 옮긴다. 무릎은 콤프레스이고 &에서 다시 펴준다. 이것이 전형적인 바운스 액션인 것이다. 그래서 베이직의 카운팅은 다운 포지션에서부터 “"&1&a2&1&a2"이 되는 것이다. 이 뜻은 박자 값이 3/4-1/4-1이 된다는 것이다.
Now let's look at the new ISTD manual and see the "Changing Trends"
그러면 새로 나온 ISTD 책에서 바뀌는 경향이라는 것에 대해 알아보자.
Reverse Basic: 1. LF fwd. count 1......... 2. Close RF to LF without weight, count "a"......... 3. Take Minimal weight to RF and replace weight to LF, count 2
리버스 베이직: 1 왼발 앞으로. 카운트 1.......2 오른발 왼발에 체중없이붙이고 카운트 a....3. 오른발 최소 체중으로 했다가 왼발로 제자리, 카운트 2.
If I had to take the examination today, I do not know how I will interpret this action but I hope this helps you to understand different interpretations that are out there. I hope you can appreciate this major "changing trend". In other words now, the partial weight on "a" (old description) is out, now there is no weight on "a" and according to new technique the partial weight is now part of second beat. So are we saying that the beat value is*1, 1/4 3/4 according to new technique? I do not believe so.
내가 오늘 시험을 치렀다면 이 액션을 어떻게 해석했을지 모르지만 이것은 다른 해석을 이해하는데 도움을 준다. 이 중요한 변경에 대해 평가하기 바란다. 다른 말로 하자면, a(옛날 표현)에서 부분 체중은 없어지고 지금은 a에서 체중이 없다는 것이다. 새로운 책에 의하면 부분 체중은 두 번째 비트이다. 그래서 우리가 말하기로는 박자 값은 새 교본에 의하면 1 1/4 3/4이다. 나는 그렇게 보지 않는다.
THE GOOD. Obviously it can be interpreted *that way but I am inclined to think that this is not what is meant here. I think what they are saying that don't "rush on 1 and delay your part weight on "a" and then take full weight on 2. It simply means that create "more samba tick" and bring that "freeze effect on 1". I agree that this concept encourages a good samba rather than a monotonous rhythm that sounds more like 1 and 2.
좋은 점: 분명히 이것은 그렇게 해석할 수 있다. 그러나 내 생각을 이것은 그 뜻이 아니라고 본다. 내 생각에는 그 사람들이 얘기하려는 것은 ‘1에서 서두르지 말고 a에서 부분 체중을 딜레이 시키고 2에 전체 체중을 얹으라는 것이다. 이 말은 좀 더 삼바 틱을 하라는 뜻이고 1에서 멈추는 효과를 가지라는 것이다. 나는 이 개념이 1 and 2처럼 들리는 단순한 리듬보다 좋은 삼바를 만들려는 것으로 본다.
THE BAD: You try teaching that to a student that there is no weight on "a" and see the results yourself.
나쁜 점: 학생들에게 가르칠 때 a에서 체중을 두지말라고 하고 결과를 지켜 볼 것.
-글:번역:캉캉- http://cafe.daum.net/dancenjoy-
ISTD Test Latin (contd.) Part 5, The Jive
It was my desire to write some articles based on my personal experience of taking an ISTD Associate Test. When I took the test there was absolutely no guidance available and there was nothing that could help us to get even the slightest idea of what this test is like. So, I have tried to describe my experience in the hope that someone somewhere will appreciate this series.
ISTD 시험을 본 내 경험을 근거로 해서 이 글을 쓴다. 내가 시험을 볼 때는 전혀 가이드가 없었고 이 시험이 어떤 거라는 것에 대한 조그만 아이디어조차 없었다. 그래서 누가 어디선가 이 글을 보고 고마워할 것이라는 희망으로 내 경험을 쓰는 것이다.
Syllabus: Actually 5-6 years ago there was a lot of confusion as to what is the syllabus. It seemed that even figures, now from Licentiate (membership then) were included at Associate Level. However hopefully this is over and the new ISTD Manuals (each dance on separate manual) describes clearly what you will be expected to be tested upon for each level.
루틴: 실제로 5-6년전만 해도 루틴이라는 것에 대해 많은 혼란이 있었다. 휘겨에서도 지금 라이센시에이트에 있는 것이 어쏘시에이트 레벨에 들어 있었다. 그렇지만 이런 혼란은 끝났고 새 ISTD책에는 시험보고자 하는 각 레벨 별로 명료하게 되어 있다.
Usually the Jive and Paso will be left for the end of the test. By this time the examiner already has made up his/her mind as to whether you pass or fail. Now really it almost becomes a teaching session and the examiner will tell you about areas that they universally find lacking in knowledge in most students.
통상 자이브와 파소도블레는 시험에서 맨 끝으로 돌린다. 이때쯤이면 시험관은 당신을 패스 시킬 것인가 떨어뜨릴 것인가 결정을 한다. 실제로 가르치는 분위기가 되며 시험관은 대부분의 학생들이 광범위하게 잘 모르는 것에 대해 얘기한다.
Jive Basic: In my earlier days I used to think that Jive Terminology was tedious for no good reason. But as I have become used to teaching, I feel the terms used in Jive are very explanatory.
자이브 베이직: 내가 초급 때, 자이브 용어들은 아무 이유 없이 지겨웠다. 그런데 내가 가르쳐 보니 그 용어들이 대단히 설명적이라는 것이다.
Fallaway Rock: Yes it is a "Fallaway" because during the Rock you and the Lady go into a Fallaway position. For the beginners,Fallaway position is when both of you step back in Promenade Position. I am really indebted to Mr. Billet who gave me such basic information on Technique that without this concept Jive feels Flat. It is import!ant that the Man provide a firm "Tone and Frame" so that the Lady gets a Lead to go into Fallaway. He must initiate the Lady to turn to her right before he makes 1/8 turn to his left. Therefore the Ladies turn will be slightly more than 1/8 and they would have achieved a good fallaway on beat 1. Actually when he opens her up to her right he will also feel a little torsion to right in his upper frame and then he will turn left on the Rock and then again right when he does his Chasse LRL to face his partner. This will improve your Jive Rock as it did mine.
훨어웨이 락: 그렇다. 이것은 훨어웨이이다. 락을 하는 동안 남녀 모두 훨어웨이 포지션에 들어가는 것이다. 초급자들에게는 훨어웨이 포지션은 둘다 프로미네이드 포지션에서 후진하는 것이다. 나는 자이브가 평범하다는 개념도 없이 테크닉에 대한 베이직 정보를 미스터 빌레에게서 신세를 졌다. 남성은 확고한 “톤과 프레임”을 해야 하는 것이 중요하고 훨어웨이로 들어가는 리드를 받게된다. 남성은 왼쪽으로 1/8 턴하기 전에 여성을 여성의 오른쪽으로 턴하도록 주도해야 한다. 그러므로 여성의 턴은 1/8이 약간 더 되어야 비트 1에서 제대로 훨어웨이를 하게 된다. 실제로 남성이 여성을 여성의오른쪽으로 오픈하게 되면 남성은 위쪽 프레임에 오른쪽으로 약한 비틀림을 느끼게 된다. 그 다음에 남성은 락에서 왼쪽으로 턴하게 되며 파트너를 보며 샤쎄 LRL을 할 때 다시 오른쪽으로 오게 된다. 이렇게 하면 자이브가 나아질 것이다.
Fallaway Throwaway: The Lady just fills the space that you leave vacant by not turning right after the Fallaway, you know what I mean?
훨어웨이 쓰로어웨이: 여성은 훨어웨이 바로 다음에 오른쪽으로 턴하지 않으면서 남겨두었던 공간을 채운다.
Hip Motion: You will certainly be asked about Hip Movement. I have found this to be a controversial subject. My own answer is that Hip movement in Jive is not really "cuban" like in Rumba and Cha Cha The side movement is minimal at the end of the chasse and slightly more pronounced on Rock. It is not fair to teach Jive to Slow music and then say "move your hip to side" etc. Jive is more Bouncy.
힙 모션: 이것은 반드시 물어보는 질문이다. 이것은 내가 보기에 논란의 여지가 있는 주제이기도 하다. 내 대답은 자이브에서의 힙 무브먼트는 룸바 차차처럼 “큐반”이 아니다. 샤쎄의 끝에서 사이드무브먼트는 최소로 하고 락에서 약간 더 뚜렷하게 한다. 슬로우 음악에 자이브를 가르치면서 “힙을 사이드로 보내세요” 한다는 건 맞지 않는다. 자이브는 더 바운스가 있어야 하는 춤이다.
We talked about the amounts of turn in Spanish Arms, Windmill and Rolling off the Arm but don't worry these figures are now at Licentiate level and I believe you will not be tested on these more advanced Figures.
스페니쉬암, 인드밀, 롤링오프디 암스에서 회전량에 대해 얘기했었는데 이 휘겨들은 지금은 라이센시에이트 레벨이므로 걱정할 필요 없다. 어쏘시에이트 레벨에서는 이런 상급 휘겨들은 테스트 받지 않을 것이다.
There used to be a Link and a Link Rock and now there is just "Link" which is the good old Link Rock. Check your old and new manual.
링크와 링크 락이 있었는데 지금은 그냥 링크만 쓴다. 옛날 책과 새책을 비교해 볼 것.
I still don't like the terms Change of Places. They are confusing to beginners. Why cant we say Under Arm Turn to Right and Left"...?
나는 체인지 오브 플레이스라는 용어를 싫어하는데 초급자들에게는 혼동된다. 이것을 언더 암 턴 투 라이트 또는 레프트라고 하면 어떨까?
-글: 번역:캉캉-http://cafe.daum.net/dancenjoy-
ISTD Certification-Final
Just back from a summer vacation and as I said earlier, it was always my desire to write on ISTD Certification which I did in my Tid-bits for past several weeks. The reason for this Dancing Tid-bit series was that when I took the test, not much information was available and there was a lot of confusion on the syllabus. However more recently this confusion has been eradicated specially in Latin Dancing and the Syllabus is standardized as prescribed in the new Manuals "Latin American" one for each dance.
여름 휴가에서 막 돌아 왔는데 전에 말했듯이 지난 몇 주 동안 쓴 내글에서 ISTD시험에 대해 쓰고 싶었다. 연재 글의 이유는 내가 시험을 봤을 때 정보도 많지 않았고 루틴에서 상당히 많은 혼란이 있었기 때문이었다. 그러나 최근 이러한 혼란은 특히 라틴에서 해소 되었고 루틴은 종목별로 “라틴 아메리칸” 매뉴얼에 규정으로 표준화 되었다.
A few thoughts came to my mind and I like to finish this series with following statements.
몇 가지 생각이 스쳐갔는데 다음 몇 마디로 이 연재를 마치고자 한다.
1. This series is a summary of my experience with ISTD testing examinations for certification of teachers and is not official nor endorsement of ISTD.
이 연재는 ISTD자격시험에 대한 내 경험을 요약한 것이고 공식적인 것도 아니고 ISTD의 승인을 받은 것도 아니다.
2. All information was based for the Associate Level Certification.
모든 정보는 어쏘시에이트 레벨에 근거 한 것이다.
3. There are 3 Levels, (a). Associate, (b). Licentiate (previously known as Membership) and finally the (c). Fellow.
레벨에는 어쏘시에이트, 라이센시에이트(그전에는 멤버쉽), 최종적으로 펠로우 레벨이 있다.
4. There are websites both from England ISTD, www.istd.organd United States ISTD www.usistd.organd much information is available from these websites.
영국 ISTD와 미국 ITD 웹사이트 둘 다 있는데 많은 정보가 들어 있다.
5. Their scoring system was based on 100 points. I think 50 is passing grade and 80 gets "High Commendation"
점수를 매기는 시스템은 100점 만점에 50점이면 패스, 80점이면 하이 코멘데이션이다.
6. Each session ie Ballroom and Latin is conducted separately and each discipline takes about 4 hours.
각 부문은 라틴과 볼룸으로 별도로 치러지며 각각 4시간 정도 걸린다.
7. Each dance is graded separately and accordingly.
각 종목은 별도로 점수가 매겨진다.
8. First you demonstrate all dances for that level with your partner and then starts the oral part of the examination for each dance separately.
처음에 레벨에 따르는 모든 댄스를 파트너와 같이 시범 보여야 하며 그 다음에 각 종목 별로 구두 시험을 본다.
9. Suggested dress code is a tie and a jacket, you cant go wrong.
권장하고 싶은 복장은 타이와 자켓이다.
10. Try to discuss with your prospective examiner and discuss various points with her or him personally well in advance.
미리 시험관이 될 사람과 개인적으로 여러 가지 포인트에 대해 협의하라.
11. During your practice runs, first dance right and then analyze various aspects. Don't try to remember things by rote memory.
연습할 때는 춤을 제대로 추고 그 다음에 여러 면에서 분석해볼 것. 기계적인 암기에 의존하지 말 것.
- 글:번역:캉캉-http://cafe,daum.net/dancenjoy-
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