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안나(Anna)는 성모 마리아의 모친이다.
성모 마리아의 부모는 신약 외경인 야고보 원복음서에 성 요아킴과 성녀 안나로 전해진다. 안나와 요아킴이 오랫동안 아기를 얻지 못하다가 열심한 기도로 천사의 약속을 얻어 아기를 낳은 이야기는 구약의 ‘한나’가 사무엘을 얻게 된 이야기(1사무 1:9-20)와 유사점이 많다. 안나(Ann, Anna)라는 이름도 히브리어 한나(Hannah)와 같은 이름이다.
안나와 요아킴은 구약의 메시아 기대의 상징이며, 마리아와 함께 신약에 소개된 것은 하느님이 인간이 되는 역사의 한 분기점을 형성했기 때문이다.
성 안나에 대한 공경은 성모마리아 공경과 연관되어 발전된 것으로 6세기에 예루살렘에서 시작하여 콘스탄티노플로 전파되어 중세 초기에 로마와 유럽으로 전해졌고, 중세 후기에 무염시태 (無染始胎)의 신앙으로 인해 절정에 달하였다. 성녀 안나 축일은 6세기에 동방교회에 소개되어 8세기에 로마로 전해졌고 14세기에 대중화되었다.
요아킴 (Joachim)은 성모 마리아의 부친이며, 성녀 안나의 남편이다.
이름은 야고보 원복음서(原福音書) 및 라틴어 계류(系類)에까지 소급되지만, 라틴교회에서는 약간의 예외 말고는 중세 후기에 이르기까지 승인되지 않았다. 그리스교회는 7∼8세기 이래로 요아킴이란 이름에 관한 전설이 끊임없이 전해져 왔다.
외전(外典)에 의하면 요아킴은 자식이 없었기 때문에 예루살렘의 사제들에 의해 희생집전에서 제외되어, 황야의 목자들에게 가서, 하늘의 계시를 받았고, 부부가 된지 20년 만에 딸을 얻었다고 전해지고 있다.
십자군 시대 이래의 한 전설에 의하면 요아킴은 갈릴래아의 세포리스(Sephoris) 태생이다. .
야고보 원복음서(2세기) 및 매우 오래된 몇몇 순례기록에 의하면 요아킴은 안나와 함께 만년에는 예루살렘에 살았다고 전해지고 있다. 예루살렘 성전 인근에 안나의 집터로 추정되는 곳- 베세자 연못가(Pools of Bethesda.) "양의 우물" 인접한 곳에서 성모 마리아가 탄생한 곳이다.
성모 마리아가 태어나 살던 그곳에 성 마리아 성당이 건립되었으나,
1130년경,십자군의 볼드윈 1세의 부인 아르메니아인 여왕 아르다(Arda)가 성모 마리아의 어머니인 성 안나를 기리기 위해 수도원에 거금을 기부하고 성당을 짓도록 하였다.
그리하여 마리아가 태어난 동굴 위에 성당을 지어 성 안나에게 봉헌한 것이 성 요아킴 및 성 안나의 성당 (묘지가 있음)이다.
St. Anne's Church, Jerusalem
The St. Anne's Church Jerusalem is dedicated to Anna and Joachim, the parents of Saint Mary, who according to tradition lived here. The foundation of a church on this site dates to the Byzantine period, from when the building was continually in use until the Abbasid period.
The pool is known from the New Testament story of healing the paralytic at Bethesda, from the fifth chapter of the Gospel of John; the gospel describes a pool in Jerusalem, near the Sheep Gate, which is surrounded by five covered colonnades.
Church of Saint Anne
French: Église Sainte-Anne
Latin: Ecclesia S. Anna
Arabic: كنيسة القديسة حنة
Hebrew: כנסיית סנטה אנה
Jerusalem, St. Anna church
The Church of Saint Anne (French: Église Sainte-Anne, Latin: Ecclesia S. Anna, Arabic: كنيسة القديسة حنة, Hebrew: כנסיית סנטה אנה) is a French Roman Catholic church and part of the French national domain in the Holy Land [fr] located in the Muslim Quarter of the Old City of Jerusalem, near the start of the Via Dolorosa, next to the Lions' Gate. The site is also known as al-Madrasa as-Salahiyya (Saladin's madrasa).
Central apse with main altar
Jerusalem, St. Anna church
170~180년경에 기록된 “야고보 원복음서”(Protoevangelium Jacobi)는 비록 교회에서 위경(Apocrypha)으로 간주하지만, 마리아의 부모에 대해서 귀중한 정보를 제공해 주고 있다
안나와 요아킴부부는 오랫동안 아이가 없었다.
결혼 후 20년만에 아이를 얻게 되는데...
이스라엘에서 자녀가 없다는 것은 하느님의 축복을 받지 못하는 상태로 여겨져 대사제로부터 제단 앞에 나설 자격이 없다는 핀잔을 받고 쫓겨나기도 했었다.
요아킴은 단식하며 하느님께 간절히 기도할 결심으로 광야에 갔다. 그동안 집에 홀로 남겨진 안나 역시 주님 앞에서 울며 탄식의 기도를 바쳤다. 이 부부의 간절한 기도는 곧바로 응답을 받았다.
한 천사가 성녀 안나에게 나타나 그가 잉태하여 낳을 아이는 온 세상에 그 이름을 떨칠 것이라고 예고해 주었다. 이에 성녀 안나는 그 아이를 주님께 봉헌하겠다고 약속했다.
광야에서 기도하던 중 이와 비슷한 환시를 본 성 요아킴 역시 기뻐하며 집으로 돌아왔다. 성녀 안나는 남편이 돌아온다는 전갈을 받고 성문 앞으로 마중 나가서 기쁨의 포옹을 했다.
그 후 성 요아킴과 성녀 안나는 딸을 낳았고, 성녀 안나는 아기에게 마리아라는 이름을 지어 주었다. 아이가 세 살이 되었을 때, 성 요아킴과 성녀 안나는 하느님께 약속한 대로 마리아를 예루살렘 성전으로 데려가 그곳에서 양육 받도록 맡겼다고 한다.
1584년 교황 그레고리우스 13세(Gregorius XIII)가 7월 26일을 성 요아킴과 성녀 안나의 기념 축일로 지정하였다.
요아킴전(傳)으로부터 나온 예술적 표현(대개 안나와 함께 묘사된)은 마리아전의 실마리로서, 동방에서나 서유럽에서나 5세기 중에 드물게, 이어서 이탈리아에서는 지오토(Giotto di Bondone, 1266?∼1337) 이래로, 프랑스에서는 13세기 내지 15세기에, 독일에서는 15세기 및 16세기의 자료에서 볼 수 있다.
그리스도교 예술에서는 노인 요아킴이 두 마리의 비둘기가 들어있는 새장을 손에 들거나(루가 2:24), 또는 어린 마리아를 안은 모습으로 표현된다.
교회 미술에서 성녀 안나는 주로 영원하고 신적인 사랑을 상징하는 초록색 망토와 빨간색 드레스를 입은 모습으로 표현되며, 책을 들고 있거나 어린 마리아를 교육하는 모습으로 묘사되곤 한다.
반면, 성 요아킴의 상징은 성전에서 행하던 그의 경건한 제사와 관련해서 어린 양, 백합,
노인이 두 마리의 비둘기가 들어있는 새장을 손에 들거나(루가 2:24), 또는 어린 마리아를 안은 모습으로 표현된다. .♧
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Magdala: Home of Mary Magdalene
막달라: 막달라 마리아의 고향
Magdala: Home of Mary Magdalene (image credits: Flickr)
Magdala, resting gently on the western banks of the Sea of Galilee, holds a special place in the narrative of Jesus. It is famously known as the town of Mary Magdalene, one of His most loyal followers.
Recent archaeological endeavors have unearthed a first-century synagogue here, stirring excitement among historians. The possibility of Jesus having led teachings here is significant, as it provides a tangible connection to His ministry within a thriving Jewish community.
The ruins of Magdala invite us to imagine the rich tapestry of life where spiritual teachings intersected with daily existence.
갈릴리 바다의 서쪽 기슭에 부드럽게 자리 잡은 막달라는 예수의 이야기에서 특별한 위치를 차지합니다. 이곳은 그분의 가장 충성스러운 추종자 중 한 명인 막달라 마리아의 마을로 유명합니다.
최근의 고고학적 노력으로 이곳에서 1세기 회당이 발굴되어 역사가들 사이에 흥분을 불러일으켰습니다. 예수가 이곳에서 가르침을 이끌었을 가능성은 번성하는 유대인 공동체 내에서 그분의 사역에 대한 실질적인 연결을 제공하기 때문에 중요합니다.
막달라의 폐허는 영적 가르침이 일상 생활과 교차하는 삶의 풍요로운 태피스트리를 상상하도록 초대합니다.
Nain: The Village of Compassion
나인: 연민의 마을
Nain: The Village of Compassion (image credits: Wikimedia)
Nestled in the heart of Galilee is the quaint village of Nain, forever imprinted in history by one of Jesus' most compassionate acts. It was here that Jesus resurrected a widow's only son, a story that resonates deeply with themes of compassion and mercy.
The young man's revival not only brought joy to his bereft mother but underscored the profound empathy Jesus held for those marginalized by society. This miraculous event encapsulates the essence of His teachings—providing hope and relief to those in desperate need of kindness.
Bethsaida: Fishing Village and Birthplace of Apostles
베ㅅ세이다: 어촌 마을과 사도들의 출생지
Bethsaida: Fishing Village and Birthplace of Apostles (image credits: Flickr)
The village of Bethsaida, perched near the Sea of Galilee, carries the rich legacy of being the birthplace of apostles like Peter, Andrew, and Philip. Various miracles, including the restoration of sight to a blind man, are believed to have taken place here.
The remnants of this ancient fishing village shed light on the everyday lives of its people. It was here, amidst the simplest of lives, that the profound teachings and mission of Jesus would have left a lasting imprint.
Tyre and Sidon: Beyond Jewish Territories
티레와 시돈: 유대인의 영토를 넘어서
Tyre and Sidon: Beyond Jewish Territories (image credits: Wikimedia)
When Jesus journeyed to the regions of Tyre and Sidon, His ministry had crossed into the ancient Phoenician territories, which are now part of modern-day Lebanon. Known for His interaction with a Canaanite woman, this trip speaks to a broader aspect of His mission—the inclusion of diverse communities in His message.
By healing her daughter, Jesus demonstrated the universality of His compassion and teachings. This act marked a pivotal reminder of His boundary-breaking ministry, transcending cultural and religious divides.
Decapolis: The Ten Cities Region
데카폴리스: 10개 도시 지역
Decapolis: The Ten Cities Region (image credits: Flickr)
The Decapolis, a well-known cluster of ten cities with pronounced Greco-Roman influences, beckoned to Jesus during His travels. Predominantly Gentile, this region was the stage for dramatic events, like Jesus healing a man in Gadara thought to be possessed by demons.
His ventures into the Decapolis signify the remarkable spread of His influence, reaching populations beyond the confines of Jewish enclaves. Here, His teachings resonated with diverse audiences, challenging prevailing social norms.
Caesarea Philippi: A Center of Pagan Worship
가이사랴 빌립보: 이교 숭배의 중심지
Caesarea Philippi: A Center of Pagan Worship (image credits: Wikimedia)
Caesarea Philippi's past as a hub of pagan worship, including dedications to the Greek god Pan, creates a striking backdrop for one crucial episode in Jesus' life. Here, amidst the shadow of pagan temples, Peter declared Jesus the Messiah.
This significant event highlighted the stark contrast between the prevailing beliefs of the period and the nascent Christian faith. It is a testament to the challenges Jesus faced in proclaiming His message amidst contrasting religious ideologies.
Jericho: The City of Palms
제리코: 야자나무의 도시
Jericho: The City of Palms (image credits: Unsplash)
Jericho, steeped in age-old history, served as a backdrop for some compelling moments in Jesus' ministry. Known as the City of Palms, Jericho was where Jesus healed blind Bartimaeus and dined with the tax collector Zacchaeus.
These accounts emphasize His transformative power and His call for repentance and salvation. As an important trading hub, Jericho would have seen countless travelers, including Jesus and His disciples on their journeys.
Sychar: The Samaritan Encounter
수가성 : 사마리아인과의 만남
Sychar: The Samaritan Encounter (image credits: Wikimedia)
In the Samaritan town of Sychar, an extraordinary interaction unfolded at Jacob's Well. Jesus' conversation with the Samaritan woman was groundbreaking, breaking social conventions of His time.
This encounter transcended the entrenched ethnic and gender divides, sharing the profundity of His message with far-reaching consequences. It brought many Samaritans to the new faith, underscoring the inclusivity He championed.
야곱의 우물(Jacob's Well) 또는 수가의 우물(Well of Sychar)은 서안 지구 팔레스타인 도시 나블루스 교외의 발라타(Balata) 마을에 위치한 기독교 성지이다. 현재 동방 정교회와 수도원 안에 위치한 이 우물은 약 2000년 동안 성서의 족장 야곱과 종교 전통을 연관시켜 왔다.
야곱의 우물은 신약성경 요한복음에서 예수님이 사마리아 여인을 만난 장소로 언급된다.
Emmaus: The Revelation
엠마오: 계시
Emmaus: The Revelation (image credits: Wikimedia)
Emmaus, a village situated near Jerusalem, witnessed an intimate revelation of the resurrected Jesus. After His resurrection, Jesus joined two traveling disciples on their journey to Emmaus.
As He broke bread with them, their eyes were opened, recognizing Him as Christ. This post-resurrection appearance is a poignant reminder of His enduring guidance and the promise of spiritual enlightenment.
The precise location of Emmaus remains a tantalizing mystery, with multiple sites vying for the honor. In exploring these lesser-known destinations, one uncovers layers of cultural, social, and religious contexts that defined Jesus' ministry.
Each place holds a unique story that adds to the rich tapestry of His life and teachings.
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