서강대학교의 교표는 "방패의 모습"을 바탕으로 한 것이다. 방패가 가문 또는 군기 등
여러 가지 휘장의 바탕이 된 것은 서구의 오랜 전통이며, 현재는 우리나라에서도 많은
학교의 교표의 바탕으로 쓰여지고 있다. "방패"의 주홍색은 서강대학교의 교색(校色)으로 정해진 것이며 충성과 승리를 상징한다. 그 한복판의 삼각형 은색 도형은 "서강"의 첫 음자인 "ㅅ"을 도안화 한 것이며, 서강의 지성의 굳센 기백을 나타낸다. 머리부분에 쓰여진 IHS는 그리스문자로 IH∑OΥ∑(예수, "이예수스")의 모노그람을 다시 라틴문자화 한 것이다. 도형화 된 이 글자는 이미 4-5세기경부터 그리스도교의 신앙과 진리의 상징으로 사용되었고, 중세말 이래 교회미술과 전례(典禮)에 광범하게 사용되어 왔다. 성이냐시오 로욜라는 400년전에 예수회를 창설하면서부터 이 유서깊은
심볼을 동회의 정신을 집약하는 휘장으로 제정하였다. 아래 부분에 자리잡고 있는 왕관은 대학의 목표인 모든 지식과 학문의 면류관인 예지를 뜻한다. 아래는 IHS에 대한
영어로된 설명도 있습니다. 영어공부도 하실겸 보세요. 감사합니다.
조인영 알베르토 SJ 수사.
A monogram of the name of Jesus Christ. From the third century the names of our
Saviour are sometimes shortened, particularly in Christian inscriptions (IH and XP, for
Jesus and Christus). In the next century the "sigla" (chi-rho) occurs not only as an
abbreviation but also as a symbol. From the beginning, however, in Christian
inscriptions the nomina sacra, or names of Jesus Christ, were shortened by
contraction, thus IC and XC or IHS and XPS for Iesous Christos. These Greek
monograms continued to be used in Latin during the Middle Ages. Eventually the right
meaning was lost, and erroneous interpretation of IHS led to the faulty orthography
"Jhesus". In Latin the learned abbreviation IHC rarely occurs after the Carlovingian era.
The mongram became more popular after the twelfth century when St. Bernard insisted
much on devotion to the Holy Name of Jesus, and the fourteenth, when the founder of
the Jesuati, Blessed John Colombini (d. 1367), usually wore it on his breast. Towards
the close of the Middle Ages IHS became a symbol, quite like the chi-rho in the
Constantinian period. Sometimes above the H appears a cross and underneath three
nails, while the whole figure is surrounded by rays. IHS became the accepted
iconographical characteristic of St. Vincent Ferrer (d. 1419) and of St. Bernardine of
Siena (d. 1444). The latter holy missionary, at the end of his sermons, was wont to
exhibit this monogram devoutly to his audience, for which some blamed him; he was
even called before Martin V. St. Ignatius of Loyola adopted the monogram in his seal
as general of the Society of Jesus (1541), and thus it became the emblem of his
institute. IHS was sometimes wrongly understood as "Jesus Hominum (or
Hierosolymae) Salvator", i.e. Jesus, the Saviour of men (or of Jerusalem=Hierosolyma).