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******* Gameplay Balancing *******
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- 해적이나 원주민, 반란군을 상대로 군사 전통(좋은 장군 생산에 필요)을 올릴 수 없게 됩니다.
- 영해(함대 소모 0)는 이제 영유하는 땅에서만 인정됩니다(점령한 곳 해안은 영해가 아니게 됨)
- 교전 상대의 땅은 언제라도 탐험 가능합니다.
- 용병들은 더 이상 사기가 국가의 상태(질/양 등 or 군주의 능력)의 영향을 받지 않습니다. 오직 기술에만 영향을 받습니다.
- Pagan의 땅을 뺏으면서 얻는 BB가 감소했습니다.
- 기본 BB 한계치가 5 감소했으며, 난이도에 따라 낮아지고 높아집니다.
- 자국 문화가 아닌 문화는 안정도 비용을 높입니다.
- 민족주의 효과가 조금 더 혹독해집니다.
- 반란군의 규모는 이제 해당 지역의 세금과 맨파워에 영향을 받습니다.
- Tweaked internal revolt spawning probability check to be more like percentage per year.
-CoT에서 최우선권을 가지지 않는다면 상인을 해당 CoT에 5인 이상 보내지 않습니다.
- 새로운 CoT가 생길 때 CoT 지역 변화는 이제 즉시 발생합니다.
- 전쟁 세금은 전쟁 중에만 유효합니다.(기존에는 전쟁이 1개월만에 끝났으면 11개월간 사기로 전쟁세금을 걷었죠=_=)
- 이웃국가 보너스가 상당히 증가됬습니다.
- 공장의 가격이 전체 공장의 숫자에 비례해서 증가합니다.(기존에는 같은 종류별로 계산 되었습니다.)
- 모든 국가는 최대 5회의 은행 대출이 가능합니다.
- 은행 대출의 크기는 6개월분의 수입이며, 이벤트를 통해 12나 24개월까지 늘릴 수 있습니다.
- 식민지 체계가 상당히 바뀌었습니다. 이제 이주민을 보내려면 봉쇄되지 않은 항구에서부터 식민 최대 거리 내에 있어야만 합니다.
- 해군 기술은 식민 최대 거리를 증가 시킵니다.
- "range"라 불리울 식민지 거리를 제작했습니다.
- QftNW(Quest for the New World) 는 이제 50%의 추가 식민 거리를 부여합니다.
- 식민지와 해외는 이제 적합하게 운영됩니다(?)
- 해외 상태는 수도와 다른 대륙에 있으면서 불연속한 것을 의미합니다(이전에는 불연속하기만 하면 같은 대륙이라도 해외였습니다.)
- 해외 상태의 지역은 이제 33%가 아니라 50%의 세금이 줄어듭니다.
- 내륙을 식민화 하려면 반드시 인접한 식민지가 있어야합니다.
- 독립 보장을 지키면 높은 Prestige를 얻게 됩니다.
- 제국의 일원을 독립 보장하면 선제후들과 사이가 좋아집니다.
- 경고와 독립 보장은 이제 방어적 동맹 소환을 가능케 합니다.
- 속국화 되면 모든 경고와 독립 보장이 소멸됩니다.
- 경고와 독립 보장을 더 이상 서로 걸 수 없습니다.
- 사용 중인 군사 통행권을 취소할 수 없습니다.
- 속국은 더 이상 계승전쟁이나 인적 동맹의 상위 파트너가 될 수 없습니다.
- 동맹 관계는 인적 동맹이나 속국이 아니라면 관계가 0 이하가 되면 자동으로 해체됩니다.
- 군주가 죽은 시점에서 두 국가의 관계가 0 이상이라면 두 국가의 인적 동맹은 계속 유지됩니다.
- 왕실 결혼은 (아마 역사 모드에서)역사적 군주가 바뀌더라도 역시 깨집니다.
- 왕실 결혼은 일반적이지 않은 군주(예컨대 Doge나 Pope?)에게도 유효하게 됩니다.
- 혁명기의 국가는 신앙의 수호자임을 선포 할 수 없습니다.
- 해외 지역은 평화 협상시에 원래 가치의 절반입니다.
- 황제가 되어 제국령을 치는 것은 엄청난 Prestige 감소를 불러옵니다.
- 어떠한 국가를 합병하면 해당 국가가 영유했던 모든 영토를 밝히게 됩니다.
- Disabled turbo-annexation, though countries can collapse at peace-time to revolts.
- 이제 한 지역의 core를 획득하는 데에 50년이 걸립니다.
- 공성과 점령으로 인해 잃는 인구가 증가합니다.
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******* Multiplayer *******
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- 멀티플레이어의 로비에서 발생하는 옵션 변경시의 디스플레이 에러 수정..
- 멀티플레이어에서도 자동 교역 가능.
- 멀티플레이어 클라이언트에서 발생하는 치명적 오류 수정.
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******* Interface Enhancements **********
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- 중후반 AI가 상당히 향상 되었습니다.
- 게임 속도 설정이 약간 빨라졌습니다. (1-4였는데, 1은 너무 느려서...)
- 이벤트 창의 선택지가 뜨는 즉시 활성화 되지 않습니다.(아마도 아무 생각 없이 클릭하다가 잘못 누른 분이 많나 보네요=_=)
- 이벤트 선택지 자동선택 기간이 4개월로 증가되었습니다.
- 지역을 클릭했을 때 건물 생산도 표시됩니다.
- 이제 우클릭해서 병력 생산하는 경우도 직접 들어가서 생산하는 것과 동일한 페널티를 가집니다.
- "함선/병력 생산 속도" 가 "함선/병력 생산 시간"으로 바뀌었습니다.
- 다른 나라끼리 선물 받는 것의 인터페이스를 향상시켰습니다.
- 전체 화면에서 보급 한계치의 확인이 가능합니다.
- Baseval!ues for colonist chance and cost are now shown.
- 지역의 맨파워 내역을 자세하게 볼 수 있습니다.
- 전쟁 상황 창에서 Warscore를 자세하게 볼 수 있습니다.
- 전쟁 상황 창을 찍으면 Warscore 보정치를 볼 수 있습니다.
- Maintenance alert! now have a proper delayed tooltip.
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******* Modding Support **********
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- Added a new effect called, "define_ruler" which has the following syntax. define_ruler = { name = "name" regent = yes/no female = yes/no DIP= <num> MIL = <num> ADM = <num> leader= { <same as in define_general> }}
- Added an "overlord" scope change which goes to liege in vassal status or to major partner when in union.
- All diplomatic triggers now support this/from.
- The "vassal_of" trigger now works as originally intended and supports from/this as well.
- Fixed the display of the "culture = this" event effect.
- The various triggers for unions will now work in all cases intended.
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******* AI Improvements *******
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- Fixed a bug that would cause the invasion AI to never use more than 3 regiments for one target.
- An AI without ports will now disband its fleet.
- Vassals and union partners are disregarded in the ally counts AI consider if they want more alliances.
- AI is more likely to guarantee the independence of members of the empire when it is the Emperor.
- AI now takes guarantees into account when considering to declare war.
- AI will now consider war exhaustion and stability levels at their allies before starting wars.
- AI is less likely to start wars between HRE members if they lack CB.
- AI should be a bit more likely to go on unifying wars.
- The AI as emperor will now demand enemies fighting its members when in the same war defensively to primarily give up cores on the empire, release countries and break vassals before territorial gains.
- AI is more likely to give up colonial territory in peace now.
- AI will no longer accept >100 peace demands again.
- AI more likely to accept white peace or tributes if it has high war exhaustion.
- Tweaked AI peace priorities slightly.
- Improved the building AI a fair bit, telling it that constables is a good idea, and that manufactories may be good to build, and actually will consider manufactories without bonus goods.
- Improved AI priorities on tech research a bit, getting new ideas and new buildings is a good idea.
- AI should mint a bit less and pursue some technology more now.
- Tweaked the priorities for the AI when it comes to picking national ideas.
- AI will only pick vice-roys if it has an empire now.
- AI will now only explore within 125% of colonial range.
- AI will now pick QftNW if its a coloniser in an historical monarchs game again.
- Ai will no longer switch capitals due to rebels nearby.
- AI will now recruit generals and admirals at war, and not just explorers.
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******* Events *******
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- Added a few new events for junior partners of unions. Now junior Partners are likely to suffer a dip in relations if their overload has a poor monarch, a poor economy, a different culture or has been a bit of a bad boy.
- Corrected an error in the cultural absorption event
- Fixed some typos and trigger syntax in the idea events for engineering corps and humanistic tolerance
- Cultural uprisings are now more likely to happen in non-cores.
- Changed how the revolution originally triggers to include more government types. Will no longer check sliders, but low prestige, govtech 40 and high war exhaustion. (Aka France 1780s)
- Fixed a bug in the sliders events were it would try to add a level 4 fort you already had, rather than removing it as originally intended.
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*******Databases*******
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- Great Britain now uses the England uniforms at all tech-levels.
- Denmark now has a slightly grey/blue color, Netherlands now have a proper orange color, Savoy is now a bit more purple & Brandenburg is now a bit more red-grey on the map.
- Changed Kongo's state religion Catholicism in 1506
- Kansas, Osage, Tamaroa, Pawnee, Missouri, Omaha, Nakota, Iowa, Lakota, Dakota, Minnesota and Mandan change their religion to Protestantism and culture to american when they are annexed by the US and they get a city size.
- Norway adopts Protestantism in 1537
- Added Russian culture and increased the population size of St. Petersburg (Neva)
- Changed the date for the French occupation of Egypt
- Partium is controlled by Transylvania in 1563
- Increased the number of forts for Japan, Tibet, the Oirats and the Mongol Khanate
- Changed the capital of Thuringia to Dresden
- Updated the monarchs for Tibet and Vijayanagar
- Added Thomas Jefferson as ruler for the US
- Fixed misspelled leader for Saxony
- George IV replaces George III in 1811
- Extended the union and alliance between England and Hanover to 1805
- Linz leaves the HRE in 1806
- The Netherlands leaves the HRE after the Peace of Westphalia
- Changed the dates for the alliance between France and the US so that USA is allied to Revolutionary France instead of France
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******* General Bugfixes *******
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- Fixed the crash when exiting the tutorial.
- Historical advisors will now show their stats properly when they arrive as well.
- Monarchs as leaders in the historical monarchs option should no longer be lost on loading with historical leaders off.
- Gameplay settings file is now using proper naming in usermods.
- The correct amount of stars is now shown on leaders in the end of combat screen.
- Succession war target selection now works again.
- Prestige decline is now working properly.
- Fixed a problem with roman numerals for monarchs incase a middle name had L in the middle.
- Fixed a bug which caused naval attrition idea to work for land, and the land to not work.
- Fixed a bug in distance calculations.
- Fixed a few typos.
첫댓글 제길...지친다=_=
수고 많으십니다. 전 원문으로 읽는데도 읽다가 그 양에 지쳐서 ;;
음 패치 내용 텍스트 볼때는 만족스럽군요. 특히나 교전국 과 전쟁할때 하얀땅(탐험 안되는 땅)에서 우르르 오는 적들을 보면서 분노한적이 많았는데,,, 식민지 거리제한도 맘에 들고,,ai 의 탐험거리는 식민지 최대 거리 의 125%라 음, 아라곤이 캄차카 반도 먹을확율은 줄겠군요. 해외식민지의 가치하락도 괜찮고,, 독립보장은 상당히 자주 남발하는 스킬인데 더 좋아졌다니 . 기술타입에 따라서 새로운 유닛추가 또는 변화라던가 포병약간의 상승은 안되려나.. 거북선도 분명 있어야 될건데..(이건 에딧트해서 하나 만들어야 할텐데 모델링을 어찌 해야 하나..)
저도 이거 때문에 분노한 적이 많았습니다....식민지는 혁명 되었시유.
이제 한 지역의 core를 획득하는 데에 50년이 걸립니다. -> 이것도 참 덜덜덜 하죠...조선하기가 여러모로 까다로워 진듯;;;
워낙 벌려놓은게 많아서 앞으로 패치가 안나올지도..^^
Increased the number of forts for Japan, Tibet, the Oirats and the Mongol Khanate 이건 덜덜덜...그나마 만주가 없는게 다행인가. -_ㅠ
어떠한 국가를 합병하면 해당 국가가 영유했던 모든 영토를 밝히게 됩니다. - 이거 마음에 드네요. 왜 지도 획득같은게 안되나 참 짜증났었는데... 내친김에 지도 공유도 좀 넣어주지 -ㅅ-
만주땅도 죄다 포트 생겼음
이거 최악이네요 -_-;
반란율이 올라가고 코어되는 속도가 느리고 식민지에도 제한이 생기고 전체적으로 세계제국으로 너무 빨리 성장하는걸 막으려는 패치인 걸로 보이네요. 덕분에 조선으로 신대륙 빠른 고고씽 하기도 어려워졌네요.
허걱 조선플레이가.....
개척확률에 생산효율20% 적용된듯 하군요.