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언젠가 ‘평화방송’에서 광주대교구 윤공희 대주교의 인터뷰를 본 기억이 납니다. 윤 대주교는 교구장으로 지낸 삶을 회고하면서 1984년 5월에 있었던 요한 바오로 2세 교황의 광주 방문을 떠올렸습니다. ‘한국 천주교회 200주년’의 해를 맞아 한국을 처음 방문한 교황은 다른 어느 곳보다도 광주를 꼭 가 보아야겠다는 의지를 보였다고 합니다. 그 이유는 1980년 광주 시민들이 군부 독재에 반대하며 민주화를 부르짖는 과정에서 너무나 큰 희생을 치렀기 때문입니다. 광주를 찾은 교황은 시민들이 겪은 시련을 언급하면서 ‘용서’라는 주제로 역설하였다고 대주교는 회상하였습니다. 이에 인터뷰하던 기자가 이렇게 물었습니다. “광주 시민들의 입장에서는 ‘용서’라는 주제의 말씀을 받아들일 수 있었을까요? 지금도 의문점이 많지만 그 당시는 5·18 민주화 운동의 진상에 대해 정부가 확실히 밝힌 시점도 아니었는데 말이죠.” 윤 대주교는 이렇게 대답하였습니다. “진상을 밝히는 것과 용서를 하는 것은 별개의 문제입니다. 용서란 잘못한 것에 대해 무조건 덮는 것이 아닙니다. 그 잘못에 대해서는 철저히 물어야 하는 것이 맞습니다. 다만 그 잘못을 저지른 사람에 대해서는 용서해야 합니다. 그 사람도 하느님께 사랑받는 자녀이기 때문입니다. 죄는 미워하되 사람은 미워하지 않아야지요.” 오늘 예수님께서는 용서에 대하여 가르치십니다. 우리는 용서란 상대방의 허물을 무조건 덮는 것이라고 흔히 생각합니다. 그러나 용서를 하는 것과 죄를 묻는 것은 별개입니다. 예수님께서 이렇게 말씀하십니다. “네 형제가 죄를 짓거든 꾸짖고, 회개하거든 용서하여라.” 그렇습니다. 우리가 싸워야 할 대상은 죄를 지은 사람이 아니라, 이 세상에 악을 퍼뜨리는 죄 그 자체입니다. 죄를 지은 사람은 싸움의 대상이 아니라 용서의 대상입니다. |
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지혜는 하느님에게서 오는 다정한 영입니다. 그러기에 비뚤어진 생각을 하는 사람은 하느님에게서 멀어지고 어리석은 자로 드러나기 마련입니다(제1독서). 예수님께서 제자들에게 죄에 대하여 가르치십니다. 남을 죄짓게 하지 않도록 조심해야 할 것이며, 형제가 죄를 짓거든 꾸짖으면서도 그를 용서해 주어야 합니다(복음). |
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마르티노 주교는 316년 무렵 헝가리 판노니아의 이교인 가정에서 태어났습니다. 로마에서 공부한 그는 군인으로 근무하던 중 인생의 전환점이 되는 신비 체험을 하였습니다. 곧, 추위에 떨고 있는 거리의 한 걸인에게 자신의 외투 절반을 잘라 주었는데, 그날 밤 꿈속에 그 외투를 입은 모습의 예수님께서 나타나셨던 것입니다. 곧바로 세례를 받고 신자가 된 그는 나중에 사제가 되었으며, 370년 무렵에는 프랑스 투르의 주교로 임명되어 착한 목자의 모범을 보이며 복음 전파에 전념하였습니다. 프랑스 교회의 초석을 놓은 마르티노 주교는 프랑스 교회의 수호성인 가운데 한 분으로 존경받고 있습니다. | |
November 11, 2013
Memorial of Saint Martin of Tours, Bishop Lectionary: 491
Love justice, you who judge the earth; think of the Lord in goodness, and seek him in integrity of heart; Because he is found by those who test him not, and he manifests himself to those who do not disbelieve him. For perverse counsels separate a man from God, and his power, put to the proof, rebukes the foolhardy; Because into a soul that plots evil, wisdom enters not, nor dwells she in a body under debt of sin. For the holy Spirit of discipline flees deceit and withdraws from senseless counsels; and when injustice occurs it is rebuked. For wisdom is a kindly spirit, yet she acquits not the blasphemer of his guilty lips; Because God is the witness of his inmost self and the sure observer of his heart and the listener to his tongue. For the Spirit of the Lord fills the world, is all-embracing, and knows what man says.
R. (24b) Guide me, Lord, along the everlasting way. O LORD, you have probed me and you know me; you know when I sit and when I stand; you understand my thoughts from afar. My journeys and my rest you scrutinize, with all my ways you are familiar. R. Guide me, Lord, along the everlasting way. Even before a word is on my tongue, behold, O LORD, you know the whole of it. Behind me and before, you hem me in and rest your hand upon me. Such knowledge is too wonderful for me; too lofty for me to attain. R. Guide me, Lord, along the everlasting way. Where can I go from your spirit? From your presence where can I flee? If I go up to the heavens, you are there; if I sink to the nether world, you are present there. R. Guide me, Lord, along the everlasting way. If I take the wings of the dawn, if I settle at the farthest limits of the sea, Even there your hand shall guide me, and your right hand hold me fast. R. Guide me, Lord, along the everlasting way.
Jesus said to his disciples, “Things that cause sin will inevitably occur, but woe to the one through whom they occur. It would be better for him if a millstone were put around his neck and he be thrown into the sea than for him to cause one of these little ones to sin. Be on your guard! If your brother sins, rebuke him; and if he repents, forgive him. And if he wrongs you seven times in one day and returns to you seven times saying, ‘I am sorry,’ you should forgive him.” And the Apostles said to the Lord, “Increase our faith.” The Lord replied, “If you have faith the size of a mustard seed, you would say to this mulberry tree, ‘Be uprooted and planted in the sea,’ and it would obey you.”
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