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주일예배순서 March 9th 2025 11:00AM
■ 기 원 Invocation ………………… 다 같 이 All
■ 찬 송 Hymn …………………… 찬 송 316
■ 교 독 문 Responsive Reading … 17
■ 성 가 대 Choir
■ 성경봉독 Scripture Lesson from 요한복음 20:24-29
■ 말 씀 Sermon …………………… 인도자 Leader
■ 기 도 Prayer …………………… 인도자 Leader
■ 찬 송 Hymn ……………………… 찬 송 257
□ 축복의 말씀 Sharing Blessing ……………… 함께 Altogether
교독문 Responsive Reading 시편 Psalm 65
하나님이여 찬송이 시온에서 주를 기다리오며
Praise awaits you, O God, in Zion;
사람이 서원을 주께 이행하리이다
to you our vows will be fulfilled.
기도를 들으시는 주여
O you who hear prayer,
모든 육체가 주께 나아오리이다
to you all men will come.
죄악이 나를 이기었사오니
When we were overwhelmed by sins,
우리의 죄과를 주께서 사하시리이다
you forgave our transgressions.
주께서 택하시고 가까이 오게 하사
Blessed are those you choose and bring near to live in your courts!
주의 뜰에 거하게 하신 사람은 복이 있나이다
We are filled with the good things of your house, of your holy temple.
땅을 권고하사 물을 대어 심히 윤택케 하시며
You care for the land and water it; you enrich it abundantly.
하나님의 강에 물이 가득하게 하시고
The streams of God are filled with water
이같이 땅을 예비하신 후에
to provide the people with grain,
저희에게 곡식을 주시나이다
for so you have ordained it.
초장에는 양떼가 입혔고 골짜기에는 곡식이 덮였으매
The meadows are covered with flocks and the valleys are mantled with grain;
저희가 다 즐거이 외치고 또 노래하나이다.
they shout for joy and sing.
기독교 회복 The Recuperation 3
또 내가 보매 천사가 무저갱 열쇠와 큰 쇠사슬을 그 손에 가지고 하늘로서 내려와서 용을 잡으니 곧 옛 뱀이요 마귀요 사단이라 잡아 일천년 동안 결박하여 무저갱에 던져 잠그고 그 위에 인봉하여 천년이 차도록 다시는 만국을 미혹하지 못하게 하였다가 그 후에는 반드시 잠간 놓이리라 요한계시록 20:1-3
Then I saw an angel coming down from heaven, holding the key of the abyss and a great chain in his hand. And he laid hold of the dragon, the serpent of old, who is the devil and Satan, and bound him for a thousand years; and he threw him into the abyss, and shut it and sealed it over him, so that he would not deceive the nations any longer, until the thousand years were completed; after these things he must be released for a short time. Revelation 20:1-3
오늘은 죄 문제에 대하여 생각해 보겠습니다. 기독교 교리와 신앙에 있어서 자신의 죄를 인정하는 것은 매우 중요한 부분을 차지합니다. 자신이 죄인임을 인정하게 하는 데에 많은 비중을 할애합니다. 죄는 법을 기준으로 합니다. 오래 전에는 십계명이 그 역할을 했습니다.
죄가 율법 있기 전에도 세상에 있었으나 율법이 없을 때에는 죄를 죄로 여기지 아니하느니라. 로마서 5:13
주님 초기 사역의 말씀들은 죄의 기준을 더 확장하여 거의 아무도 이 법의 정죄를 빠져 나가지 못하게 하시는 듯 보입니다.
옛 사람에게 말한바 살인치 말라 누구든지 살인하면 심판을 받게 되리라 하였다는 것을 너희가 들었으나 나는 너희에게 이르노니 형제에게 노하는 자마다 심판을 받게 되고 마태복음 5:21-22
이제 신앙이 깊어지기 시작하면 행동으로 나타난 죄를 문제 삼는 것이 아니라 마음에서 일어나는 성품의 죄를 두고 다루기 시작합니다. 그리고 얼마 지나지 않아 이것이 불가능하다는 것을 알아차리게 됩니다. 어쩌면 주님께서도 죄를 마음의 영역으로 확장하신 이유가 결국 이것이 불가능하다는 사실을 인식하고 이를 인정하게 하시려는 것이었을 것입니다. 그리고는 또 다시 다음과 같이 말씀하십니다.
또 네 이웃을 사랑하고 네 원수를 미워하라 하였다는 것을 너희가 들었으나 나는 너희에게 이르노니 너희 원수를 사랑하며 너희를 핍박하는 자를 위하여 기도하라 마태복음 5:43-44
이를 위의 계명에 적용해 본다면 단순히 미워하지 않으려는 시도를 지속하려 하는 것이 아니라 죄에 대한 접근에 대하여 발상을 전환하라는 뜻입니다. 한 신학자가 십계명을 두고 새로운 관점과 접근법을 제시하였습니다. 십계명의 이웃에 관한 조항들은 모두 금지의 표현을 하고 있습니다. 즉 하지 말라는 식입니다. 그는 이를 소극적 이해라 하였습니다. 그리고 이 각 항목에 대하여 적극적 태도로 지켜야 할 것이라 하였습니다. 즉 살인하지 말라는 데 대해서 주께서는 미워하는 것이 곧 살인죄라 하셨습니다. 그런데 여기에 대하여 적극적 태도는 미워하지 않고 마는 것이 아니라 더 나아가서 사랑하고 이웃을 위하여 목숨을 희생해야 한다는 것입니다.
여기서 우리는 발상의 전환을 경험합니다. 물론 소극적이던 적극적이던 그것을 실제로 지키려 하면 이것이 불가능하다는 사실을 알게 됩니다. 하지만 최소한 발상의 전환을 경험할 수는 있습니다. 즉 죄 문제를 해결하기 위해서 죄를 짓지 않으려는 접근법으로는 결코 해결할 수 없습니다. 이는 적극적으로 나서서 오히려 사랑을 실천하려 해도 마찬가지입니다.
문제는 더 깊은 곳에 있습니다. 이는 주체의 문제입니다. 살인의 원인은 미움입니다. 미움의 원인은 내가 가진 것에 손해를 볼까 하는 두려움입니다. 즉 이는 소유와 관계되어 있습니다. 사람이 소유를 자신이라고 여기는 근본 마음은 그것이 없는 자신은 아무 것도 아니라는 두려움입니다. 이는 인생이 자신의 재료를 인식한 것입니다. 즉 자신은 결국 만물의 찌끼로 된 소멸될 존재로 본 것입니다. 이것이 주와 분리된 인생의 자기인식입니다. 즉 선악을 알게 하는 나무의 실과를 따 먹은 후 가지게 된 인식입니다.
위에 언급한 십계명의 적극적 태도는 실은 내 수고와 노력의 결과가 아닙니다. 그것은 성령의 열매, 즉 하나님의 생명과 하나 된 결과입니다. 나 홀로 이루어낼 수 있는 것이 아니기에 불가능하다 한 것입니다. 그러나 우리에게는 그리스도와의 연합이 이루어져 있기에 이 결실을 얻을 수 있고 그 세계에서만이 비로소 참으로 죄 문제가 더 이상 문제되지 않는 것을 발견하게 됩니다.
Today, we will think about the problem of sin. Admitting one's sins is a very important part of Christian doctrine and faith. You devote a lot of weight to making yourself acknowledge that you are a sinner. Sin is based on the law. The Ten Commandments played that role a long time ago.
for until the Law sin was in the world, but sin is not imputed when there is no law. Romans 5:13
The words of the Lord's early ministry seem to extend the standard of sin further so that almost no one can escape the purity of this law.
"You have heard that the ancients were told, 'YOU SHALL NOT COMMIT MURDER' and 'Whoever commits murder shall be liable to the court.' "But I say to you that everyone who is angry with his brother shall be guilty before the court Matthew 5:21-22
Instead of addressing the sins of the mind, the sins of character, which occur when the faith begins to deepen. And soon you realize that this is impossible. Perhaps the Lord wanted to recognize and acknowledge that this was not possible because he extended the sin to the realm of the mind. He then goes on to say the following.
"You have heard that it was said, 'YOU SHALL LOVE YOUR NEIGHBOR and hate your enemy.' "But I say to you, love your enemies and pray for those who persecute you, Matthew 5:43-44
Applying this to the above commandments means not simply trying not to hate, but changing your mind about approaching sin. A theologian has proposed a new perspective and approach to the Ten Commandments. All provisions about the Ten Commandments' neighbors express prohibition. In other words, don't do it. He referred to this as passive understanding. And he said you should keep each of these items in an active manner. In other words, the LORD said that it is the crime of murder to hate not killing. However, the positive attitude toward this does not mean not to hate, but to go further and love and sacrifice your life for your neighbors.
Here, we experience a change of opinion. Of course, if you try to keep it, whether you are passive or active, you will find that this is impossible. However, at least you can experience a change of opinion. In other words, you can never solve the sin problem with a non-incriminating approach. This is the same even if you are active and try to practice love.
The problem lies deeper. This is the subject's problem. The cause of murder is hate. The cause of hate is the fear of losing what I have. In other words, it is related to possession. The fundamental mind that a person regards possession as himself is the fear that he is nothing without it. This is that life recognizes one's own material. In other words, he eventually saw himself as an extinct being that became the jack of all things. This is the self-awareness of life that is separate from the Lord. In other words, it is the perception that I have after eating the fruits of trees that make me know good and evil.
In fact, the Ten Commandments' above active attitude is not the result of my efforts and efforts. It is the result of the Holy Spirit's fruit, or God's life, united. It is impossible because it cannot be accomplished alone. However, because we have a union with Christ, we can achieve this fruit, and only in that world will we discover that the sin issue does not really matter anymore.
축복의 말
Blessing
여호와는 네게 복을 주시고
너를 지키시기를 원하며
여호와는 그 얼굴로 네게 비취사
은혜 베푸시기를 원하며
여호와는 그 얼굴을 네게로
향하여 드사 평강 주시기를 원하노라
민수기 6:24-26
The LORD bless you,
and keep you;
The LORD make His face
shine on you,
And be gracious to you;
The LORD lift up
His countenance on you,
And give you peace.'
Numbers 6:24-26