2025년 4월14일 월, 오후8시- 6교시
Attention as Love
Attention and consciousness are all encompassing topics, and it is helpful that we are able to study ourselves in addition to working with the research of others. I have already described some of my experiences with young children.
Through the course of this exploration, I have also begun to understand that, whether one is the giver, the receiver, or sharing an experience of with others, attention in the fullest sense involves all of our soul faculties- thinking, feeling and willing. Mary Oliver, the poet, writes, “Attention without feeling… is only report.” (11)
Simone Weil, the French philosopher, activist and mystic, wrote compellingly about the role of attention in life and education.
“The poet produces something beautiful by fixing his attention on something real. It is the same with an act of love. To know that this man who is hungry and thirsty really exists as much as I doꠓthat is enough, the rest follows of itself. […]
The authentic and pure values- truth, beauty and goodness- in the activity of the human being are the result of the one and same act, a certain application of the full attention to the object. Teaching should have no aim but to prepare, by training the attention, for the possibility of such an act.” (12)
Supporting the Forces of Life and Growth
The danger of our attention being co-opted by values and interests that are not our own and as such, significantly influencing our own and our children’s lives seems well founded.
Some of the young people that I know are beginning to be aware of the need to consciously manage their media use, but they seem to be exceptions to the norm. It is equally clear that attention is a powerful force that can be transformative.
If we parent and teachers are willing to look at our own habits of attention and try to be healthy models for their children, it is possible to preserve and even strengthen the best of our human capacities.
___________________________________________________________
Holly Koteen-Soulé has been a Waldorf early childhood educator since 1997. Currently, she is the early childhood program advisor of the Sound Circle Center in Seattle and a member of the WECAN Early Childhood Research Group.
She is also a member of the Pedagogical Section Council in the USA. She lives on Whidbey Island in Washington State, enjoys working in her tiny garden and is exploring new ways to bring social healing through puppetry.
This article is published with the kind permission of the WECAN Gateways newsletter, through the Online Waldorf Library, USA.
사랑으로서의 관심
주의력과 의식은 모두 포괄적인 주제이며,
다른 사람들의 연구와 더불어 스스로 공부하는 것이 도움이 됩니다.
저는 이미 어린 아이들과 함게 한 경험중 일부를 설명했습니다.
이 탐구과정을 통해 저는 주의를 주는 사람이든, 받는 사람이든, 다른 사람과 공유하는 사람이든, 완전한 의미의 주의는 사고, 느낌, 의지등 우리의 모든 영혼의 능력을 포함한다는 것을 이해하기 시작했습니다.
시인 메리 올리버는 " 느낌없는 주의는 ... 보고에 불과하다" 라고 썼습니다.
프랑스의 철학자이자 운동가, 신비주의자인 시몬느 웨일은 삶과 교육에서 주의집중의 역할에 대해 설득력 있는 글을 썼습니다.
" 시인은 실제적인 것에 주의를 집중함으로써 아름다운 것을 만들어 냅니다. 사랑의 행위도 마찬가지입니다. 배고프고 목마른 이 사람이 정말 나만큼 존재한다는 것을 아는 것 그것으로 충분하고 나머지는 저절로 따라온다...
인간의 활동에서 진정하고 순수한 가치, 질리, 아름다움, 선함으ㅡㄴ 하나의 동일한 형태 즉 대상에 대한 완전한 주의의 특정적용 결과입니다.
가르침은 주의를 훈련시켜 그러한 행위의 가능성을 준비하는 것 외에는 목표가 없어야 합니다.
생명과 성장의 힘 지원
우리의 관심이 우리 자신이 아닌 다른 가치와 이해관계에 휘둘려 우리 자신과 자녀의 삶에 큰 영향을 미칠 위험은 충분히 근거가 있는 것 같습니다.
제가 아는 젊은이들 중 일부는 미디어 사용을 의식적으로 관리해야 할 필요성을 의식하기 시작했다.
그들은 예외적인 경유인 것 같습니다. 주의력이 변화를 일으킬 수 있는 강력한 힘인 것은 분명합니다.
부모와 교사가 우리 자신의 주의습관을 기꺼이 돌아보고 아이들에게 건강한 모델이 되려고 노력한다면 인간의 능력을 최대한 보존하고 강화하는 것이 가능할 것입니다.
홀리 코틴-소울레는 1997년부터 발도르프 유아 교육자로 활동해 왔습니다. 현재 그녀는 시애틀의 사운드 서클 센터의 유아 프로그램 고문이며 WECAN 유아 연구 그룹의 일원입니다.
그녀는 또한 미국 교육학 섹션 협의회의 일원입니다. 그녀는 워싱턴 주 휘드비 섬에 살고 있으며, 작은 정원에서 일하는 것을 좋아하고 인형극을 통해 사회적 치유를 가져올 새로운 방법을 모색하고 있습니다.
이 기사는 미국 온라인 발도르프 도서관을 통해 WECAN Gateways 뉴스레터의 친절한 허가를 받아 게시되었습니다.
번역상 주의라는 말을 사용하긴 했지만 우리나라에서 주의력은 사고 , 감정, 의지를 포함하는데
단순히 우리나라에서 말하는 주의력, 집중력과는 조금 다른 의미인듯합니다.
여기서는 주의가 있는 그대로를 딱 맞닥뜨렸을때 그대로 온전히 우리 안에 들어오는 것을 Attention으로 사용하지 않았나 싶습니다
훨씬 포괄적인 의미이지요
확 열려있을 때 무언가 들어오게 되면 완전히 거기에 몰입되게 되는데
예를들면 무방비 상태의 우리 아이들에게 스마트폰을 보여주는 그런상황을 연상하게 됩니다.
Attention 주제는 이것으로 마무리하며 다음주부터는 새로운 주제를 가지고 논의해봅니다