와~~
이거 뜻밖에 대박이네요. 하이팅크가 69년도 이래 여태것 말러 9번을 재녹음하지 않은 보람이 충분히 있는 내실 가득찬 연주입니다. 얼핏
주의 기울여 듣지않으면 평이하게 다가올 수도 있지만, 일악장의 메인 클라이맥스를 비롯하여 곳곳에 내공이 단단한 수연입니다. 바바리안 심포니의 중후하고 실력 꽉찬 연주도 일품이구요. 녹음은 오케스트라 각 성부의 개성이 잘 살아 있고, 금관의 활약이 두드러지고, 클라이맥스가 상당히 파워있게 구현됬습니다. 강추!
Anyone with a faintest idea of what Mahler Ninth Symphony could mean should try Bernard Haitink's new recording with Bavarian Radio Symphony Orchestra.
In the department of sheer physical beauty and orchestral execution this one eclipses Haitink's own analogue version from the 60s by miles. Granted, there are no earthshaking moments - as expected from him - but virtually every note feels refreshingly new and alive thanks to the brilliant conducting from the podium. In short, before Haitink Mahler Ninth has never sounded so 'fascinating'.
In the great Adagio, the way the orchestra effortlessly lays out all the beautiful, autumnal melodies and counterpoints at such a steady tempo so persuasively is nothing short of breathtaking. Have we ever heard the middle portion of the Rondo Burleske in such a sober yet melancholy mood? What about the climaxes? They (I am thinking of the first movt's main collapse about 18 min. into the movement) are undone with all the power and authority (listen to the Bavarian brass!), but are also done so naturally but assuredly that I was left with an eerie feeling in the end. Tears in my eyes? Oh yes, surely!
To sum up, this is one of the most naturally powerful rendition of Gustav Mahler's last completed symphony. Haitink and BRSO really have something new to say about the piece and it's this listener's privilege to witness their accomplishment.
The recoding sound which was taken from a live concert is just fine, although it could be less dry and I wish there were more ambiance around the orchestra. It was recorded at a low level, so you need to turn up the volume to fully appreciate the performance.
A great Mahler Ninth and it now joins my list of desert island M9ths along with Bernstein, Levine, Solti, Karajan, and Ozawa.
첫댓글 사실 하이팅크는 80년대 중반에 유럽 유스 오케스트라와 9번을 라이브로 녹음한 적이 있지요. 최근에 일본필립스가 재발매하였습니다.
3악장 중간의 느린부분이 별 힘 안들이고서도 이처럼 멜란콜리하게 들리는 연주는 처음입니다. 그리고 곧 이어지는 코다는, 또 다시 금관의 파워가 살아나고....
그리고, 4악장에서 바이에른 방송교향악단의 현파트가 풍부한 음량과 완벽한 콘트롤로 대단한 실력을 발휘합니다. 이제 저의 베스트 말러 9번 리스트에 합류하였습니다!
마지막 악장.......마지막 마디..... 충격, 감동, 침묵...
정말로, 간만에 말러 9번을 들으면서 눈물을 흘렸네요... 이처럼 감격적인 피날레는 ...아니 카라얀, 레바인, 번스타인도 못 따라옵니다! 하이팅크옹 만만세!
하이팅크 말러 9번 실황 다녀오신 분들의 극찬을 하도 많이 들어서...별로 놀랍지도 않네요.ㅎㅎ 연주 실황은 궁극의 말러 9번이라던데 반드시 소장해야할 CD라고 생각하고 있습니다. 아직 득템하진 못했지만...
Don't walk! Run and run to your nearest CD store and grab it before too late!
전 그래서 라이브레코딩을 더 선호합니다. 퀴니님. 국내에서도 많이 남아있어요. 하이팅크옹의 말년의 연주나 요훔, 첼리비다케등등의 말년 녹음을 들어보면 신들이 내려와서 지휘하지 않나하는 생각이 들 때가 많아요.
아침에 자고 일어나서 새정신으로 다시 들어 봤습니다. 위의 평을 바꿀 생각 전혀 없습니다. 절대 놓치지 마시라!