남유다 왕 아사(Asa) 신앙(信仰)의 진면목(眞面目)
2022.7.28
(왕상15:9-24)
9 In the twentieth year of Jeroboam king of Israel, Asa became king of Judah, 10 and he reigned in Jerusalem forty-one years. His grandmother's name was Maacah daughter of Abishalom. 11 Asa did what was right in the eyes of the LORD, as his father David had done. 12 He expelled the male shrine prostitutes from the land and got rid of all the idols his fathers had made. 13 He even deposed his grandmother Maacah from her position as queen mother, because she had made a repulsive Asherah pole. Asa cut the pole down and burned it in the Kidron Valley. 14 Although he did not remove the high places, Asa's heart was fully committed to the LORD all his life. 15 He brought into the temple of the LORD the silver and gold and the articles that he and his father had dedicated. 16 There was war between Asa and Baasha king of Israel throughout their reigns. 17 Baasha king of Israel went up against Judah and fortified Ramah to prevent anyone from leaving or entering the territory of Asa king of Judah. 18 Asa then took all the silver and gold that was left in the treasuries of the LORD'S temple and of his own palace. He entrusted it to his officials and sent them to Ben-Hadad son of Tabrimmon, the son of Hezion, the king of Aram, who was ruling in Damascus. 19 "Let there be a treaty between me and you," he said, "as there was between my father and your father. See, I am sending you a gift of silver and gold. Now break your treaty with Baasha king of Israel so he will withdraw from me." 20 Ben-Hadad agreed with King Asa and sent the commanders of his forces against the towns of Israel. He conquered Ijon, Dan, Abel Beth Maacah and all Kinnereth in addition to Naphtali. 21 When Baasha heard this, he stopped building Ramah and withdrew to Tirzah. 22 Then King Asa issued an order to all Judah--no one was exempt--and they carried away from Ramah the stones and timber Baasha had been using there. With them King Asa built up Geba in Benjamin, and also Mizpah. 23 As for all the other events of Asa's reign, all his achievements, all he did and the cities he built, are they not written in the book of the annals of the kings of Judah? In his old age, however, his feet became diseased. 24 Then Asa rested with his fathers and was buried with them in the city of his father David. And Jehoshaphat his son succeeded him as king.
아사(Asa)의 개혁
미동(美童)들을 퇴치(退治)하고
아세라 목상을 철거 불사른 재를 기드론 시내에 뿌려 버리고
온 이스라엘을 우상화 시킨 할머니의 위를 폐하는 결단을 보여 줬다
그러나...
산당은 없이하지 못했다 한다
왜 그랬을까?
왜?
그 이유를 하나님은
북이스라엘의 바아사와 전쟁을 하는 과정을 통해서 말씀하신다
아사는 하나님께 묻고 듣는 행위 대신
자신의 머리에 드는 생각대로 아람왕 벤하닷의 도움을 받아 바아사로 하여금 전쟁을 중단하고 돌아가도록 하는 수를 썼다는 것
그러니까
아사의 개혁은 저가 하나님을 신앙하는 진실함에 의해서가 아니라
정치적인 신념에서 비롯된 정책의 일환이었음을 깨닫게 한다
그런 원인이 있으니 인본주의(人本主義) 모습을 보인 것이라 보인다
자신의 뜻을 관철하기 위하여
왕궁 보물만이 아닌
하나님의 성전에 있는 하나님의 것 까지 동원했다는 것은
아사의 신앙의 정체를 자인(自認)하는 것이라 볼 수 있는 것이다
게다가 23절의 내용을 통해 보면
아사가 발병이 들어 죽었다하니
누구나 병이 들어 죽기 마련이지만
하나님의 특별하신 언급을 통해서 보면 이는 하나님의 심판성(審判性) 사망(死亡)임을 알게 하고자 하심이 아닌가...하는 생각을 갖게한다
현대의 가장 무서운 우상은
제종교들의 우상이 아니라
인간 자신(自身)이라는 생각이 든다
믿어진다
나도 나를 보면
유사시(有事時)에는 나도 모르게...한다는 생각을 해 본다면
나 역시 온전(穩全)하지 못하다는 생각을 하게 된다
그래서 오늘도 그리고 내일도 모래도 하나님의 긍휼성은혜은총(矜恤性恩惠恩寵)을 구(求)하고 기대(期待) 앙망(仰望)하는 삶을 살아아 하겠다는 생각을 또 한다
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♬ (찬 425) 주님의 뜻을 이루소서
(1)주님의 뜻을 이루소서 고요한 중에 기다리니
진흙과 같은 날 빚으사 주님의 형상 만드소서
(2)주님의 뜻을 이루소서 주님 밭앞에 엎드리니
나의 맘속에 살피시사 눈보다 희게 하옵소서
(3)주님의 뜻을 이루소서 병들어 몸이 피곤할때
권능의 손을 내게 펴사 강건케 하여 주옵소서
(4)주님의 뜻을 이루소서 온전히 나를 주장하사
주님과 함께 동행함을 만민이 알게 하옵소서 (아멘)