|
방시혁씨가 경영보다는 프로듀싱에 중점을 두는 인사이동을 단행했습니다. HYBE같은 엔터테인먼트기업에는 유능한 글로벌 인재들이 많이 일하고 있습니다.
Who are the key players at Hybe in the post-Bang Si-hyuk era?
Hybe의 방시혁시대 이후의 핵심경영자는 누구인가?
By Choi Ji-won최지원기자
Published : Jul 19, 2021 - 12:02 Updated : Jul 20, 2021 - 10:37
Korea Herald
On July 2, K-pop juggernaut Hybe announced it was reshuffling the company’s topmost personnel in an effort to vitalize its global operations.
7월2일 K팝 거함 Hybe는 글로벌경영을 활성화 하기위해 최고경영자들에 대한 인사를 발표했다.
Most notably, founder Bang Si-hyuk stepped down as CEO to focus on production. Replacing him is Park Ji-won, formerly CEO of Hybe’s headquarters.
가장 주목할 만한 것은 창업자 방시혁이 프로덕션에 전념하기위해 CEO 자리를 내려온 것이다. 후임은 전 Hybe 본사 CEO였던 박지원이다.
Hybe also introduced new leadership at its headquarters in South Korea, the US and Japan, ushering in a new era for the entertainment conglomerate.
Hybe 또한 이 엔터테인먼트 대기업의 새로운 시대를 대비해서 서울본사, 일본, 미국의 새로운 경영층을 소개했다.
Here’s a brief look into the new leadership at Hybe and its affiliates.
Hybe와 계열사의 새로운 경영진을 간략하게 살펴보자.
Bang Si-hyuk, chairman and producer of Hybe
방시혁, Hybe 회장겸 프로듀서
After stepping down as CEO, Bang, 49, will focus on his producer role, which is how he began his career in the industry.
49세의 방씨는 CEO직에서 내려와 이 업계에서 처음 시작했던 프로듀서역할에 집중할 것이다.
Having produced music for singer-producer Park Jin-young since 1997, Bang co-founded JYP Entertainment with Park in 2001 and stayed there until 2005. During that time he produced major hits for big-name artists such as g.o.d, Wonder Girls, 2AM and Rain.
1997년 이래 가수겸 프로듀서인 박진영의 음악을 프로듀싱했던 방씨는 2001년 JYP 엔터테인먼트를 공동창업하여 2005년까지 같이 일했다. 이기간 동안 그는 GOD, 원더걸즈, 2AM, 비 등의 유명가수들의 히트곡을 프로듀싱했다.
In 2005 he founded Big Hit Entertainment, now known as Hybe, and in June 2013 he made K-pop history by launching BTS. As a songwriter, Bang has contributed to numerous BTS songs, including “Dope,” “Fire,” “I Need You,” “Blood Sweat & Tears,” “DNA,” “Mic Drop” and “Spring Day.”
2005년 그는 현재 Hybe로 알려져 있는 빅 히트 엔터테인먼트를 창업했고 2013년 6월 BTS가 데뷔하여 K팝의 새역사를 썼다. 방씨는 작곡가로서 “Dope,” “Fire,” “I Need You,” “Blood Sweat & Tears,” “DNA,” “Mic Drop” and “Spring Day.” 를 포함한 수많은 BTS의 노래들을 작곡했다.
As talented as the band members are, Bang played a major role in BTS’ success. In recognition of his efforts, Bang was crowned best producer at major year-end music awards in 2016 and 2017 and received a presidential citation for his contributions to cultural exchange with the global success of BTS.
밴드구성원으로서 재능있는 방씨는 BTS 의 성공에 중심적인 역할을 했다. 2016년과 2017년의 연말 최고 프로듀서부문 음악상을 휩쓸었고 BTS의 세계적인 성공으로 문화교류에 공헌한 것을 대통령까지 언급하였다.
Under Bang’s leadership, Big Hit aggressively expanded as a company, acquiring smaller labels and launching new business units related to K-pop and entertainment. After marking a record-high sales figure of 35.2 billion won ($30.6 million) in 2016, the company saw those numbers escalate steeply every year and posted an astonishing 587.2 billion won in sales for fiscal year 2019.
방씨의 경영으로 빅 히트는 소기업을 인수하여 K팝과 엔터테인먼트에 관련된 새로운 사업부문을 시작했다. 2016년 352억의 매출을 기록한 후 매년 가파르게 성장하여 2019년에 놀랄 만한 5872억을기록했다.
The following year, Bang hit the jackpot when he succeeded in listing the company on the nation’s main bourse, the Kospi. Bang is the company’s biggest shareholder, owning a 34.7 percent stake as of June. He remains board chairman at Hybe and is expected to stay involved in its major decisions.
다음해 방씨는 KOSPI상장에 성공하여 잭팟을 터뜨린다. 방씨는 회사의 최대주주이고 6월현재 34.7%의 주식을 소유하고 있다. 그는 Hybe의 이사회 의장으로 회사의 주요결정에 참여한다.
Park Ji-won, CEO of Hybe 박지원, Hybe의CEO
Park Ji-won, 44, joined Hybe in May 2020 as the CEO of its headquarters. Before that, he was the chief executive officer of Korean gaming publisher Nexon.
44세인 박지원씨는 2020년 5월 본사의 CEO로 Hybe에 입사했다. 그전에는 한국의 게임회사인 넥슨의 CEO로 근무했다.
Since starting his career at Nexon in 2003, Park had held various critical leadership positions, including head of operations and planning for Nexon Japan, chief executive of Nexon Korea and global chief of Nexon Japan.
그는 2003년 넥슨에 입사해서 넥슨 재팬의 영업책임자와 기획담당, 넥슨코리아의 CEO, 넥슨 재팬의 글로벌담당임원 등 다양한 주요직책을 담당했다.
While at Nexon Japan, Park was recognized for his success in getting the firm listed on the Japanese stock market in 2011. After becoming CEO of Nexon Korea in 2014, Park was credited for expanding the company’s game lineup and maintaining a stable surplus both in the domestic and overseas markets. He also transformed the stiff corporate culture, establishing a flexible environment to bring out the employees’ creativity.
2011년 넥슨재팬에 있을 때 박씨는 회사를 일본주식시장에 상장시켜서 유명해졌다. 박씨는 2014년 넥슨코리아의 CEO가 된 후 회사의 게임 종류를 확대했고 국내외시장에서 안정된 성장을 지속했다. 그는 뻣뻣한 회사문화를 직원들의 창의성을 일으키는 유연한 환경으로 변화시켰다.
With his quick mind and accurate judgment in reading the market, Park has also brought about big changes in Hybe over the last year or so. According to Hybe, Park has focused on restructuring the company in light of its sprawling growth.
그의 시장을 읽는 신속하고 정확한 판단으로 박사장은 Hybe가 지난해 큰 변화를 할 수 있었다. Hybe에 따르면 박씨는 불규칙적인 성장에 초점을 두고 구조조정을 하였다.
As the new CEO, Park will be in charge not only of Hybe’s business strategies, but of the operations of the group as a whole.
박씨는 새로운 CEO로서 Hybe 의 비즈니스전략과 그룹전체의 운영을 담당할 것이다.
During his speech at the Next Rise 2021 forum on June 29, Park said the era of virtual content was only just beginning and the entertainment industry was about to undergo phenomenal expansion.
6월29일 Next Rise 2021포럼에서 박씨는 가상현실 컨텐트 시대는 이제 시작에 불과하고 엔터테인먼트산업은 놀랄 만한 성장을 할 것이라고 말했다.
“It will be hard to take the advantage against a new player in the market if we limit the competition in a narrow scope,” he said. “While maintaining our grounds in the music business, Hybe will seek new opportunities through achieving both competition and cooperation in all fields of the entertainment and lifestyle industries.”
“우리가 좁은 안목에서 경쟁을 제한한다면 새로운 플레이어들을 활용하기 어려울 것이다.” 라고 말했다. “Hybe는 우리의 음악비즈니스의 기초를 유지하면서 엔터산업의 전 분야와 라이프스타일 산업계와 경쟁과 협력을 통해서 새로운 사업기회를 추구할 것이다.”
Lenzo Yoon, co-CEO of Hybe America
Hybe 미국법인 공동CEO 렌조 윤 Helming Hybe’s business unit in the US is Lenzo Yoon, Korean name Yoon Seok-jun, who has been named as Hybe America’s co-CEO along with Ithaca Holdings executive Scooter Braun.
Hybe 의 미국비즈니스를 지휘하는 렌조 윤은 한국이름이 윤석준이고 Ithaca Holdings의 스쿠터 브라운과 함께 공동 CEO를 맡았다.
Since joining Big Hit in 2010 as the head of strategic planning, Yoon, 43, has played a significant role in the company’s business operations and planning, laying the foundation for the company’s advancement in the entertainment industry.
43세인 윤씨는 2010년 전략기획담당임원으로 입사한 후 회사의 엔터산업계에서 기초를 다지면서 회사의 운영과 기획에 중요한 역할을 했다.
Yoon found the way to enhance the experience of fans -- the company’s core customers -- by diversifying the business. According to Hybe, it was Yoon who predicted the importance of in-house content for a K-pop label to compete in the ever-flourishing market.
윤씨는 비즈니스를 다양화하여 팬들 -회사의 핵심고객- 의 경험을 증가시키는 방법을 발견했다. Hybe에 따르면 윤씨는 폭발하고 있는 시장에서 사내제작 K팝 컨텐트의 중요성을 예측했다.
After being named co-CEO of Big Hit Entertainment in 2019, Yoon began focusing on developing high-value-added products, content and services, and he strategically spun off Big Hit subsidiaries to enable each business to grow.
2019년 빅히트 엔터테인먼트 의 공동 CEO로 임명된 후 윤씨는 고부가가치 상품 즉, 컨텐트와 서비스를 개발하여 전략적으로 개별 비즈니스가 성장하여 관계회사로 독립시켰다.
As global CEO, Yoon worked on expanding Hybe’s business overseas by strengthening its global networks. Hybe has made several significant moves this year, including inking a strategic partnership with Universal Music Group to launch a new K-pop act in the US and acquiring American media giant Ithaca Holdings. Consequently, along with Bang, Yoon was named one of Billboard’s Indie Power Players of the year this past June.
윤씨는 글로벌 CEO 로서 글로벌 네트워크를 강화시켜서 Hybe의 비즈니스를 성장시켰다. Hybe는 올해 몇 가지 중요한 움직임을 보였는데 미국에서 새로운 K팝활동을 하기위한 유니버설 뮤직그룹과 전략적 파트너십을 맺었고 미국의 미디어 대기업Ithaca Holdings를 인수했다. 결과적으로 윤씨는 방시혁씨와 함께 지난 6월 빌보드의 올해의 인디파우어 플레이어로 명명되었다.
According to Hybe’s announcement, Yoon will take charge of the localization of Hybe’s K-pop business model in the US and will operate Hybe America together with Braun. He will oversee the training, production and marketing process through which new talent is discovered.
Hybe의 발표에 따르면 윤씨는 미국에서 Hybe의 K팝비즈니스 모델의 현지화를 담당하고 Hybe어메리카를 부라운과 함께 경영할 것이다. 그는 신인발굴을 통해서 교육훈련, 프러덕션, 마케팅을 담당할 것이다.
Scooter Braun, co-CEO of Hybe America
Hybe 아메리카의 공동 CEO 스쿠터 브라운
With Yoon, American music mogul Scooter Braun will lead Hybe America. Braun will focus specifically on solidifying Hybe’s presence in the US music industry.
미국음악계의 중요인물인 스쿠터 브라운은 윤씨와 함께 Hybe 아메리카를 경영할 것이다. 브라운은 미국에서 Hybe의 존재를 굳건히 하는데 중점을 둘 것이다.
Braun, real name Scott Samuel Braun, became part of the Korean entertainment conglomerate in April when Hybe America merged with Ithaca Holdings in a deal worth nearly $1 billion. The Hybe subsidiary gained complete ownership of Ithaca Holdings and its affiliates, which include SB Projects and Big Machine Label.
실제 이름이 스콧 사무엘 브라운인 브라운은 지난 4월 Hybe 아메리카가 10억달러에 Ithaca 홀딩스를 인수해서 이 한국의 엔터 대기업의 일원이 되었다. 이 Hybe 계열사는 SB프로젝트와 Big Machine Label을 포함한 Ithaca지주회사의 소유권을 획득했다.
With Ithaca Holdings overseeing a range of services in the US, the deal meant a breakthrough for the K-pop powerhouse into the American music market.
Ithaca 지주회사를 통해 미국내 서비스를 감독하는 것은 물론 미국의 음악시장에 K팝 파워하우스구축을 위한 돌파구를 마련한 것을 의미한다.
During an April interview with Variety magazine, Braun said, “This will be the first time Hybe’s groundbreaking systems and curation will be integrated in the US market at the onset of an artist’s career. Global opportunities for artists become exponential with this partnership. This is an opportunity for us to make history and further innovate the music industry and revolutionize the game itself.”
브라운은 지난 4월 Variety 잡지와 의 인터뷰에서 “이것은 Hybe의 첫번째 획기적인 시스템이고 미국에서 아티스트가 커리어를 시작할 때 큐레이션이 통합될 것이다. 아티스트들의 글로벌시장에 대한 기회는 이러한 파트너십을 통해서 폭발적으로 증가할 것이다. 이것은 우리에게 역사를 만들 수 있는 기회이고 음악산업을 혁신하고 시장 자체를 혁신할 것이다. According to Hybe, Braun will continue to oversee Ithaca Holdings, now a subsidiary of Hybe America, as its chairman, while cementing Hybe America’s competitiveness in the stateside market.
Hybe에 의하면 브라운씨는 현재 Hybe 아메리카의 계열사인 Ithaca 지주회사를 회장으로 경영하면서 Hybe 아메리카의 미국시장내의 경쟁력을 강화시킬 것이다.
Han Hyun-rock, CEO of Hybe Japan
Hybe 일본 CEO, 한현록
Taking the lead at Hybe’s regional headquarters in Japan is Han Hyun-rock, former CEO of Hybe Solutions Japan.
Hybe의 일본지역본부를 이끌 사람은 전 Hybe솔루션즈 재팬의 CEO인 한 현록씨 이다.
Hybe credited Han, 38, with setting the foundation for Hybe’s artists to advance into the Japanese market, thanks mainly to his unconventional mindset and entrepreneurship. As CEO of Hybe Solutions Japan, Han’s main responsibility was to expand the K-pop agency’s specialized business units in the local market in the areas of original content, intellectual property, education and games.
Hybe 는 38세의 한씨가 그의 틀에 박히지않은 마음가짐과 기업가정신에 의해 일본시장에서 Hybe의 아티스트의 기반을 다진 점을 높이 평가했다. Hybe 솔루션 재팬의 CEO로서 한씨의 업무는 이 K팝에이전시가 일본시장에서 최초 컨텐트, 지적재산, 교육, 게임 등의 특화된 비즈니스를 확장하는 것이었다.
While integrating all of its Japanese subsidiaries to establish the local headquarters, Hybe maintained Hybe Japan Labels as a separate entity in line with the company’s philosophy, which stresses the independence and creativity of individual artists and labels.
일본내 계열사들을 통합하여 지역본사를 설립하는 한편 Hybe 는 Hybe재팬을 개별 아티스트와 레이블을 중시하는 회사의 철학에 따라 독립법인으로 유지했다.
Under Han’s leadership, Hybe Labels Japan plans to launch a new boy band soon, while localizing Hybe units Label, Solution and Platform for Japan.
한씨의 지휘아래 Hybe 레이블 재팬은 일본을 위한 Hybe 유니트 레이블, 솔루션, 플랫폼을 현지화 하여 새로운 남자밴드를 시킬 계획이다.
Kim Tae-ho, chief operations officer of Hybe
김태호, Hybe의 최고운영담당 임원
Hybe’s newly appointed chief operations officer is Kim Tae-ho, the company’s former chief growth officer.
Hybe는 신임 COO(최고운영담당임원)로 회사의 전 최고성장담당 임원인 김태호씨를 지명했다.
Kim is an expert in marketing for IT businesses, having been affiliated with the nation’s major tech companies, Naver and Daum (now Kakao), before he co-founded a carpool startup called Poolus in 2016. He joined Hybe in 2019 as chief executive of Belift Lab, a joint venture label created by CJ ENM and Hybe to discover new K-pop talent through the 2020 Mnet survival show “I-Land.”
김씨는 IT비즈니스의 마케팅전문가로서 우리나라의 대표적인 테크기업 네이버와 다음(현재 카카오) 등과 같이 일했으며 그전에는 2016년 Poolus 라는 카풀 스타트업을 창업했다. 그는 2019년 K팝 신인을 발굴하기위한 CJ ENM과 Hybe가 2020년 Mnet 의 서바이벌 쇼 “I-Land”를 통해 만들어진 합작기업 Belift Lab 의 사장으로 Hybe에 입사했다.
Kim also remains the CEO of Weverse, a Hybe subsidiary that manages a mobile fan community and an e-commerce platform.
김씨는 모바일 팬들과 이코머스 플랫폼을 운영하는 Hybe의 계열사인 Weverse의 CEO직은 유지한다.
Lee Jae-sang, chief operations officer of Hybe America
이재상, Hybe 아메리카의 COO(최고 운영담당임원)
Lee Jae-sang, who played a central role in the acquisition of Ithaca Holdings as the company’s former chief strategy officer, was appointed chief operations officer of Hybe America.
회사의 전임 최고전략담당임원으로 Ithaca 지주회사인수에 중심역할을 한 이재상씨를 Hybe 아메리카의 COO로 지명했다.
Before joining Hybe in 2018 as chief of staff, Lee had served as manager of global brand campaigns for Hyundai Motor Group and global business manager for Google’s Seoul bureau. He joined Big Hit in 2020 as chief innovative growth officer and was soon promoted. He planned long-term survival strategies for Hybe in the global market, including the successful buyout of Ithaca Holdings.
2018년 Hybe에 비서실장으로 입사한 이씨는 현대차그룹의 글로벌 브랜드 매니저와 구글 서울의 글로벌 비즈니스 매니저로 일 했다. 그는 2020년 빅히트에 혁신성장담당임원으로 입사하여 곧 승진했다. 그는 Ithaca 지주회사의 인수를 포함한 글로벌시장에서 Hybe의 장기생존전략을 계획했다.
In his new role, Lee will focus on maximizing synergy between the firm’s business structure and Ithaca Holdings.
이씨는 새자리에서 회사의 비즈니스구조와 Ithaca지주회사의 시너지를 최대화하는데 중점을 둘 것이다.
Lee Jin-hyeong, chief communications officer of Hybe
이진형, Hybe의 커뮤니케이션 담당임원
Formerly chief operations officer, Lee Jin-hyeong has taken on the role of chief communications officer on the strength of his excellent background in corporate communications and public relations.
영업답당 최고임원이었던 이진형씨는 커뮤니케이션과 홍보업무의 강점을 살려 커뮤니케이션담당 임원으로 배치되었다.
Lee worked for global public relations and marketing agency FleishmanHillard’s Korea branch as a strategic communications and crisis management expert since 2004, before moving to popular mobile e-commerce operator WeMakePrice in 2015 as vice president.
이씨는 2004년부터 2015년 까지 글로벌 홍보와 마케팅회사인 FleishmanHillard’s 의 한국 지사에서 전략 커뮤니케이션과 위기관리담당으로 근무했고 2015년 부터는 모바일 이 코머스 운영회사인 WeMakePrice의 부사장으로 근무했다.
He joined Hybe in 2018, serving on the board of executive directors both at Hybe and at several of its subsidiaries.
그는 2018년에 Hybe와 계열회사의 이사회에서 일했다.
Min Hee-jin, chief brand officer of Hybe
민희진, Hybe의 브랜드담당 최고임원
Though Min Hee-jin’s role remains unchanged after the latest reshuffle at Hybe, as chief brand officer she was one of the most important players in the evolution of Big Hit Entertainment into Hybe -- and quite possibly in the history of K-pop. 민희진씨의 역할이 Hybe의 최근 인사이동에서 변화가 없었음에도 불구하고 브랜드담당최고임원으로서 그녀는 빅히트 엔터테인먼트가 Hybe로 진화하는 데 – 전체 K팝역사 속에서 - 가장 중요한 역할을 한 사람들 중 한사람이다.
Having started her career at S.M. Entertainment in 2002 as a graphic designer, she’s an industry forerunner.
2002년에 SM 엔터테인먼트에서 그래픽디자이너로 시작한 그녀는 이 산업계의 선두주자이다.
At S.M., Min led experimental concepts for some of the most popular K-pop groups, including SNSD, SHINee, f(x), EXO and Red Velvet. Min not only directed the designs, but decided on the overall concept for each album -- fashion choices, album covers, posters, symbols and everything else. She even took charge of the photo shoots herself. She later was given the title creative director, or visual director, and planned new albums and promotions for S.M.’s artists.
SM에서 민씨는 SNSD, 샤이니, f(x), EXO 와 레드벨벳을 포함한 K팝 인기그룹에 실험적인 개념을 도입했다. 민씨는 디자인를 기획했을 뿐 아니라 패션 선택, 앨범표지, 포스터, 심볼 등등 모든 것을 결정했다. 그녀는 사진까지 담당했다. 그녀는 후에 크리에티브 디렉터, 비주얼 디렉터 등의 직함을 가지고 SM의 아티스트들을 위해 새로운 앨범과 판촉을 기획했다.
With such a decisive presence at S.M., she joined its board of directors in 2017.
SM에서 이와 같은 존재감으로 2017년 이사회 임원으로 등재되었다.
In 2019, Hybe announced that Min would be joining the company as chief brand officer as it was gearing up to rebrand itself.
2019년 Hybe 는 민씨가 브랜드담당 최고임원으로 입사해서 리브랜딩을 촉진할 것으로 발표했다.
“Min Hee-jin is a true leader who brought light to the concept combining ‘visual director’ and ‘planner’ in K-pop,” Bang said at the time. “As a company focusing on content and fans, we feel rejoiced to be joined by such a talented expert leading the industry.”
“민희진씨는 K팝에 ‘비주얼 디렉터’와 ‘기획자’의 역할을 융합해서 빛을 가져다준 진정한 리더이다.”라고 방시혁씨는 말했다. “회사가 컨텐트와 팬에게 중점을 두면서 업계를 이끄는 이런 인재를 회사에 영입하여 기쁩니다.”
In March, Hybe unveiled a new corporate identity crafted under Min’s careful direction. This not only included a new name and logo, but a new brand philosophy and a design for the new headquarters.
지난 3월 Hybe는 민씨의 세심한 기획에 의한 새로운 CI를 공개했다. 이 CI는 새로운 이름과 로고는 물론 새로운 브랜드철학과 새로운 본사에 대한 디자인도 포함하고 있다.
Min is planning the debut of Hybe’s new girl group.
민씨는 Hybe의 새로운 걸그룹의 데뷔를 기획하고있다.
2021. 7. 24.
김 우정