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사도 요한- 폴리캅- 안식일 예배자
다음의 자료들을 살펴보시면 사도 요한과 폴리캅의 믿음과 실행에 관하여 많은 것을 알수 있습니다. 나중에 좀더 자세히 번역하여 살필수 있겠습니다만, 폴리캅의 서신과 서머나 교회의 기록, 다른 초기 그리스도인들의 서신서 등을 살펴보면 다음과 같이 요약할 수 있습니다.
1. 폴리캅이 순교한 시기는 156AD 였으며, 로마에서 화형당했습니다.
순교시에 그는 지난 86년동안 주님은 한번도 자기를 버리거나 배반하시지 않았는데 어떻게 그분을 배반할 수 있겠는가? 하고 반문하였습니다. 이 고백으로 인하여 사람들은 폴리캅의 출생시기를 69AD 로 보는 견해가 있으며 위키에서도 그렇게 계산하고 있습니다.
2. 그런데 폴리캅에 관한 여러 문헌들을 살펴본 학자들에 의하면, 폴리캅은 40세에 서머나 감독으로 사도 요한에 의해 선임되었음을 확인합니다. 그렇다면 사도 요한이 110AD 까지 살았어야 합니다. 또한 다른 여러 자료들에 의해서 계산되는 연대가 52AD 라는 것이며 86년간 주님이 한번도 폴리캅을 배반하시지 않았다는 말은 바로 폴리캅이 거듭난 이후의 삶이 86년간이었다는 뜻으로 해석됩니다.
3. 그리하여 폴리캅의 출생시기가 52AD 였으며 그가 죽을 때 나이 104세였다는 것이 좀더 신빙성있게 들립니다.
4. 폴리캅은 다음과 같은 교훈을 가르쳤습니다.
1) 장로들은 신자들에게 자비하여야 한다.
2) 안식일에 모임과 예배를 실행하였다
3) 안식일 준수에 관하여는 매우 풍부한 자료들이 증명하며 그는 나사렛파로 불리웠다.
4) 안식일 뿐만 아니라 유월절과, 속죄일과 초막절을 지켰다
5) 예수 그리스도의 신성을 가르쳤다
6) 성령에 대해서는 신성을 가르친 기록이 없다.
7) 신약성경을 집대성하였다.
8) 신약성경의 모든 서신서들을 언급하고 있다.
9) 예수님의 부활을 가르쳤다.
10) 터키 서머나 지역 감독으로서 로마에 와서 마르시온 등의 이단들과 싸웠으며
로마 감독들은 그런 이단들을 물리치지 못하였으나 가장 강력하게 싸움으로서 그들을 이단으로 정죄 출교하였다.
11) 로마 교회보다 서머나 교회의 영적 우월성을 드러낸 사람이었다.
12) 이스터, 혹은 부활절은 지켜지지 않았으며 니산월 14일에 유월절을 지켰다.
13) 크리스마스도 행사되지 않았다.
14) 10계명을 가르쳤다.
15) 사순절은 가르쳐지지 않았다.
16) 림보도 가르쳐지지 않았다.
17) 연옥설도 가르쳐지지 않았다.
18) 천년왕국이 가르쳐졌다.
19) 누룩있는 빵들이 성도들의 집에서 제거되었다.( 아마도 무교절 기간중)
20) 유머가 있는 사람이었으며 순교시에도 그런 유머감각을 드러냈다. 그는 사도 요한과 오랫동안 교제한 사람이었음이 이레니우스 터툴리안 유세비우스 등에 의해 증언된다.
21) 로마 카톨릭과 동방 정교회는 그를 성인으로 추대하였다.
주목할 것은 폴리캅이 신약성경을 집대성하였다는 것과 그가 안식일에 예배모임을 가졌었다는 것입니다. 그의 안식일 준수는 많은 사람들에게 알려진 유명한 사실입니다.
사도 요한에게서 배웠으며 요한과 오랜 세월에 걸쳐서 교제하였습니다. 요한이 죽을 때 그는 대략 50세 정도 되었을 것입니다.( 위키에 의하면 30세 정도)
그는 다른 초기 그리스도인들에게 중요한 역할을 하였음이 분명합니다만 그에게 오류가 없었다고 말할 수는 없을 것입니다.
나머지 자료들은 추후에 정리 번역해보겠습니다.
2013. 11. 5 하토브
위키피디아 자료
Great Sabbath[edit]
Because the Smyrnaean letter known as the Martyrdom of Polycarp states that Polycarp was taken on the day of the Sabbath and killed on the Great Sabbath, some believe that this is evidence that the Smyrnaeans under Polycarp observed the seventh day Sabbath.
William Cave wrote "... the Sabbath or 'Saturday' (for so the word sabbatum is constantly used in the writings of the fathers, when speaking of it as it relates to Christians) was held by them in great veneration, and especially in the Eastern parts honoured with all the public solemnities of religion. This is plain, not only from some passages in Ignatius and Clemens's Constitutions, but from writers of more unquestionable credit and authority. Athanasius, bishop of Alexandria, tells us that they assembled on Saturdays... to worship Jesus Christ, the Lord of the Sabbath."[13]
Some feel that the expression the Great Sabbath refers to the Christian Passover or another annual holy day. If so, then the martyrdom would have had to occur between one and two months later as Nisan 14 (the date that Polycarp observed Passover) cannot come before the end of March in any year. Other Great Sabbaths (if this is referring to what are commonly considered to be Jewish holy days, though observed by many early professors of Christ) come in the Spring, late summer, or Fall. None occur in the winter.
The Great Sabbath may be alluded to in John 7:37. This is called the Last Great Day and is a stand-alone annual holy day immediately following the Feast of Tabernacles. It is, however, disputable whether such biblical references mean a common practice or just onetime events.
Importance[edit]
Polycarp occupies an important place in the history of the early Christian Church.[8] He is among the earliest Christians whose writings survive. Saint Jerome wrote that Polycarp was a "disciple of the apostle John and by him ordained bishop of Smyrna".[14] He was an elder of an important congregation which was a large contributor to the founding of the Christian Church. He is from an era whose orthodoxy is widely accepted by Eastern Orthodox Churches, Oriental Orthodox Churches, Church of God groups, Sabbatarian groups, mainstream Protestants and Catholics alike. According to David Trobisch, Polycarp may have been the one who compiled, edited, and published the New Testament.[15] All of this makes his writings of great interest.
데이빗 트로비쉬에 의하면 신약성경은 폴리캅에 의해서 수집되고 편집되고 발행되었다. 제롬에 의하면 폴리캅은 사도 요한의 제자였으며 그에 의해서 서머나의 감독이 되었다. 그는 기독교 교회 건설에 중요한 역할을 한 모임의 장로였다. 그는 그것의 정통성이 동방정교회, 동방 정통교회, 하나님의 교회, 안식일 준수자들과 주류 개신교인들과 카톨릭 모두에 의해 광범위하게 인정되는 한 시대의 사람이다. 이 모든 것은 그의 저술들을 크게 흥미롭게 한다.
Irenaeus, who had heard him preach in his youth, said of him:[16] "a man who was of much greater weight, and a more steadfast witness of truth, than Valentinus, and Marcion, and the rest of the heretics". Polycarp lived in an age after the deaths of the apostles, when a variety of interpretations of the sayings of Jesus were being preached. His role was to authenticate orthodox teachings through his reputed connection with the apostle John: "a high value was attached to the witness Polycarp could give as to the genuine tradition of old apostolic doctrine", Wace commented,[2] "his testimony condemning as offensive novelties the figments of the heretical teachers". Irenaeus states (iii. 3) that on Polycarp's visit to Rome, his testimony converted many disciples of Marcion and Valentinus.
http://en.wikipedia.org/wiki/Polycarp#cite_note-15
하나님의 교회 자료
1. 폴리캅은 신약성경의 집대성자.- 사도 요한이 죽기전 이미 신약성경의 목록이 거의 모두 결정되었고, 폴리캅은 그의 필립포인들에게 보내는 편지에서 신약성경 27권의 목록을 거의 모두 인용합니다. 그에 의해 신약성경이 집대성되고 정리 편집되었으리라고 추정하는 것은 결코 무리하지 않습니다.
Polycarp's Epistle to the Philippians (circa 108-135 A.D.) is written in the manner of one quite familiar with the New Testament as it starts out similar to some of Paul's writings. And according to the portion of Charles Leach's book, Our Bible: How We Got It (1898) where he discusses Polycarp's epistle,
In the whole Epistle, which occupies but ten minutes to read, we find the language of Matthew, Luke, John, and the Acts of the Apostles; of the Epistle of Peter; and of Paul's Epistles to the Romans, Corinthians, Galatians, Thessalonians, Ephesians, Philippians, Colossians, Timothy, and Titus. Here, then, we get a link in our chain which connects us to the actual writers of the New Testament, and assures us, beyond all possibility of doubt, that the contents of our New Testament were in the hands of the men who lived before the last of the Apostles were dead.
This has been confirmed by other scholars as well (see Holmes MW, ed. The Apostolic Fathers Greek Texts and English Translations. Baker Books, Grand Rapids, 3rd printing 2004, pp. 202-204). Actually, an annotated version of Polycarp's Letter to the Philippians lists scriptural references that I put together is at the second half of the link to Epistle to the Philippians--and I believe it shows that Polycarp either quoted from or alluded to all 27 books of the New Testament.
Polycarp taught the resurrection of the dead as he wrote:
But He who raised Him up from the dead will raise up us also, if we do His will, and walk in His commandments, and love what He loved (Polycarp. Letter to the Philippians, Chapter II. From Ante-Nicene Fathers, Volume 1 as edited by Alexander Roberts & James Donaldson. American Edition, 1885).
Polycarp taught that the body and soul were to be resurrected, hence he taught against the immortality of the soul doctrine:
I bless you for because you have considered me worthy of this day and hour, that I might receive a place among the number of martyrs in the cup of your Christ, to the resurrection to eternal life, both of soul and of body, in the incorruptibility of the Holy Spirit (The Martyrdom of Polycarp, 14:2. In Holmes M.W. The Apostolic Fathers, Greek Texts and English Translations. Baker Books, Grand Rapids (MI), 2004, p.239).
But not everyone will be pleased with the resurrection as Polycarp also taught the following:
Polycarp said; 'Thou threatenest that fire which burneth for a season and after a little while is quenched: for thou art ignorant of the fire of the future judgment and eternal punishment, which is reserved for the ungodly (The Martyrdom of Polycarp 11:2).
Polycarp's position on the resurrection tends to differ from that of Protestant, Roman Catholic, Eastern Orthodox churches or instead is more consistent with that of the Continuing Church of God.
More on this subject can be found in the article What Did the Early Church Teach About the Resurrection?
Polycarp kept the seventh day Sabbath.
How do we now this?
There are at least four reasons:
According to the letter The Martyrdom of Polycarp by the Smyrnaeans:
"on the day of the preparation, at the hour of dinner, there came out pursuers and horsemen" and Polycarp was killed "on the day of the great Sabbath (The Martyrdom of Polycarp, Bishop of Smyrna, Verses 7.1 & 8.1. Charles H. Hoole's 1885 translation. © 2001 Peter Kirby).
The use of these two expressions ("day of the preparation" and "the day of the great Sabbath") strongly indicates that those in Polycarp's area were still keeping the Sabbath in the latter portion of the 2nd century. Otherwise, since Asia Minor (including Smyrna) was a Gentile area, the terms preparation and Sabbath would not have been relevant.
Furthermore, since when Polycarp visited Rome, he confronted the heretic Marcion, it should be noted that Marcion was probably the first who professed Christianity to write against Sabbath observance. And according to Irenaeus, Polycarp turned Christians away from the heretic Marcion (Irenaeus. Adversus Haeres. Book III, Chapter 3, Verse 4).
The 17th century historian William Cave reported that the early Christians in Asia Minor (which he called "the Eastern parts"), kept the Sabbath. Notice his report:
...the Sabbath or Saturday (for so the word sabbatum is constantly used in the writings of the fathers, when speaking of it as it relates to Christians) was held by them in great veneration, and especially in the Eastern parts honoured with all the public solemnities of religion...This is plain, not only from some passages in Ignatius and Clemens's Constitutions, but from writers of more unquestionable credit and authority. Athanasius, bishop of Alexandria, tells us, that they assembled on Saturdays, not that they were infected with Judaism, but only to worship Jesus Christ, the Lord of the sabbath (Cave William, D.D. Primitive Christianity: or the Religion of the Ancient Christians in the First Ages of the Gospel. 1840 edition revised by H. Cary. Oxford, London, pp. 84,85).
Sozomen, in the mid-fifth century reported:
The people of Constantinople, and almost everywhere, assemble together on the Sabbath as well as on the first day of the week, which custom is never observed at Rome or at Alexandria (Sozomen. THE ECCLESIASTICAL HISTORY OF SOZOMEN. Comprising a History of the Church, from a.d. 323 to a.d. 425. Book VII, Chapter XIX. Translated from the Greek. Revised by Chester D. Hartranft, Hartford Theological Seminary UNDER THE EDITORIAL SUPERVISION OF PHILIP SCHAFF, D.D., LL.D., AND HENRY WACE, D.D., Professor of Church History in the Union Theological Seminary, New York. Principal of King's College, London. T&T CLARK, EDINBURGH, circa 1846).
This shows that Sabbath keeping continued in parts of Asia Minor through the time of Sardis and into what is sometimes considered to be the Pergamos era, but that Rome and Alexandria were only observing Sunday (even though they observed the Sabbath until at least the early second century).
For the fifth reason (which is why I wrote "at least four"), please see the section of this paper titled The Life of Polycarp.
It may be of interest to note that a Jewish Rabbi Ifaac in the 15th century considered that Polycarp was a Nazarene as he wrote:
Polycarp…Born late in the reign of Nero, he became a Nazarene (Hoffman , David. Chronicles from Cartaphilus: The Wandering Jew. Published by T. Bosworth, 1853. Original from the University of Michigan. Digitized Sep 7, 2007, p. 636)
Although Ifaac has the wrong birth time (Polycarp appears to have been born in the reign of Claudius), the fact is that Polycarp had the beliefs and practices of various ones called Nazarenes. The Apostle Paul was called a Nazarene (Acts 24:5) and most account of Nazarenes show that they held to practices like Sabbath-keeping (see Nazarene Christianity: Were the Original Christians Nazarenes?).
http://www.cogwriter.com/polycarp.htm
There is a partially questionable book called The Life of Polycarp. This book, which seems to somewhat based on some truths in the second century, was changed--at least slightly--in the fourth century. The Life of Polycarp contains some possibly helpful information about Polycarp.
For example, it specifically mentions the Sabbath, Passover, the Days of Unleavened Bread, Pentecost, and the Last Great Day of the Feast of Tabernacles. And it endorses keeping them:
In the days of unleavened bread Paul, coming down from Galatia, arrived in Asia, considering the repose among the faithful in Smyrna to be a great refreshment in Christ Jesus after his severe toil, and intending afterwards to depart to Jerusalem. So in Smyrna he went to visit Strataeas, who had been his hearer in Pamphylia, being a son of Eunice the daughter of Lois. These are they of whom he makes mention when writing to Timothy, saying; Of the unfeigned faith that is in thee, which dwelt first in thy grandmother Lois and in thy mother Eunice; whence we find that Strataeas was a brother of Timothy. Paul then, entering his house and gathering together the faithful there, speaks to them concerning the Passover and the Pentecost, reminding them of the New Covenant of the offering of bread and the cup; how that they ought most assuredly to celebrate it during the days of unleavened bread, but to hold fast the new mystery of the Passion and Resurrection. For here the Apostle plainly teaches that we ought neither to keep it outside the season of unleavened bread, as the heretics do, especially the Phrygians...but named the days of unleavened bread, the Passover, and the Pentecost, thus ratifying the Gospel (Pionius. Life of Polycarp, Chapter 2. Translated by J. B. Lightfoot, The Apostolic Fathers, vol. 3.2, 1889, pp.488-506).
What must one say, when even He that was gentler than all men so appeals and cries out at the feast of Tabernacles? For it is written; And on the last day, the great day of the feast, Jesus stood and cried saying, If any man thirsteth, let him come to Me and drink (Chapter 19).
And on the sabbath, when prayer had been made long time on bended knee, he, as was his custom, got up to read; and every eye was fixed upon him. Now the lesson was the Epistles of Paul to Timothy and to Titus, in which he says what manner of man a bishop ought to be. And he was so well fitted for the office that the hearers said one to another that he lacked none of those qualities which Paul requires in one who has the care of a church. When then, after the reading and the instruction of the bishops and the discourses of the presbyters, the deacons were sent to the laity to enquire whom they would have, they said with one accord, 'Let Polycarp be our pastor and teacher' (Chapter 22).
And on the following sabbath he said; 'Hear ye my exhortation, beloved children of God...' (Chapter 24).
Hence there is an ancient document that claims that Polycarp did keep the Sabbath and the Holy Days (of course, other ancient documents, as shown in this article, support this). And there would have been no reason for Greco-Roman supporters in the 4th century to change the document to indicate that he did so, hence The Life of Polycarp does claim that Polycarp kept the Sabbath and the Holy Days (yet, there are reasons to believe that one or more added information about Sunday, hence that is one reason that I consider that The Life of Polycarp was tampered with).
The Life of Polycarp also shows that Polycarp believed, studied, and used the Scriptures:
Polycarp advanced greatly in the faith that is in Christ and that pursues a virtuous life. And in his untiring diligence, he from his Eastern stock bore (if one may so say) blossom as a token of good fruit hereafter to come. For the men who dwell in the East are distinguished before all others for their love of learning and their attachment to the divine Scriptures...Thus reflecting on this with a godly delight he offered himself day and night wholly and entirely as a consecrated sacrifice to God, exercising himself in the oracles contained in the divine Scriptures and in continual services of prayer and in devotion to all those who needed either attention or relief and in contentment of living (Chapter 6).
Such was his behaviour towards those from whom no benefit could be got. But bad men he avoided as mad dogs or wild beasts or venomous serpents; for he remembered the Scripture (Chapter 7).
...proving this from all the Scriptures (Chapter 13).
For he would extend his discourse to great length on diverse subjects, and from the actual Scripture which was read he would furnish edification with all demonstration and conviction (Chapter 18).
So also he pursued the reading of the Scriptures from childhood to old age, himself reading in church; and he recommended it to others, saying that the reading of the law and the prophets was the forerunner of grace, preparing and making straight the ways of the Lord, that is the hearts, which are like tablets whereon certain harsh beliefs and conceptions that were written before perfect knowledge came, are through the inculcation of the Old Testament, and the correct interpretation following thereupon, first smoothed and levelled, that, when the Holy Spirit comes as a pen, the grace and joy of the voice of the Gospel and of the doctrine of the immortal and heavenly Christ may be inscribed on them (Chapter 19).
The wealth of the grace given by Christ to Polycarp has led us on, while recording his course of life, to explain in turn the character of his teaching likewise. How he used to interpret the Scriptures, we will defer relating till another time, setting it forth in order and showing our successors also how to minister correct instruction in the holy and inspired Scriptures (Chapter 19).
And all things whatsoever being taught of God ye know, when ye search the inspired Scriptures, engrave with the pen of the Holy Spirit on your hearts, that the commandments may abide in you indelible.' Thus speaking in this way from time to time, and being persistent in his teaching, he edified and saved both himself and his hearers (Chapters 24-25).
The Life of Polycarp also shows that Polycarp believed in proper church governance:
And without any delay, not many days after, gathering together bishops from the cities round about and making preparations for the reception of the visitors, they took measures for the appointment of a successor to preside over the Church...When then, after the reading and the instruction of the bishops and the discourses of the presbyters, the deacons were sent to the laity to enquire whom they would have, they said with one accord, 'Let Polycarp be our pastor and teacher'...then having assented, they appointed him {Polycarp}... (Chapters 21,22).
Now among others whom Polycarp appointed deacons was one named Camerius, who also became bishop the third in succession from him and next after Papirius. This man Polycarp took with him and went into the country, for he was careful to superintend the churches scattered through the villages also (Chapter 27).
Thus, according to The Life of Polycarp, Polycarp was an original believer in keeping Judaeo-Christian practices, emphasized scripture (not tradition), and believed in proper church governance (for more on governance, please see The Bible, Polycarp, Herbert W. Armstrong, and Roderick C. Meredith on Church Government).
{An odd part of The Life of Polycarp, though is that it does not mention the apostles, and most other sources indicate that John and/or other apostles placed Polycarp in charge (though technically they could have been part of the bishops/presbyters that The Life of Polycarp mentions, as John called himself a presbyter in both 2 John 1 and 3 John 1).}
There is also a writing that may have been written by Polycarp know as Polycarp, Fragments from Victor of Capua. Basically, because it tells about the Apostle John being saved from boiling oil in Rome, allegedly before he was exiled to Patmos (Revelation 1:9), some dispute that Polycarp wrote it. In that Fragments from Victor of Capua book, directly or indirectly, all four Gospel accounts are referenced.
http://www.cogwriter.com/polycarp.htm
A Binitarian view, that
acknowledged the Holy Spirit, was held by the apostolic and post-apostolic true
Christian leaders, like Polycarp.
Hierarchical church governance was advocated by
Polycarp.
Christmas was not observed
by Polycarp nor any
professing Christ prior to the third century, or ever by those holding to early
teachings.
Deification for Christians
was taught by the early leaders of the Church, including Polycarp.
Easter per se was not observed by the apostolic church, and Polycarp fought against it.
The Fall Holy Days were observed by true early Christians, including Polycarp.
The Father was considered to be God by all early professing
Christians, including Polycarp.
Polycarp taught against idols (and that would include icons).
Polycarp taught against the immortality of the soul.
Jesus was considered to be God by the true Christians,
including Polycarp.
The Kingdom of God was taught by Polycarp.
Leavened Bread was removed from the homes of early Christians like Polycarp.
Lent was not observed by Polycarp.
Limbo was not taught by Polycarp.
Military Service was not allowed for true early Christians like Polycarp.
Millenarianism (a literal
thousand year reign of Christ on Earth, often called the millennium) was taught
by the early Christians who succeeded Polycarp.
Passover was kept on the 14th of Nisan by Polycarp.
Purgatory was not taught
by Polycarp.
The Resurrection of the dead was
taught Polycarp.
The Sabbath was observed on
Saturday by Polycarp.
The Ten Commandments were observed by the apostolic and true
post-apostolic Christians, including Polycarp–and
in the order that the genuine Church of God claims they are in.
http://www.cogwriter.com/polycarp.htm
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첫댓글 폴리갑이 안식일에 잡혀서 순교를 당했다는 사실은 검색을 통해서 이미 알고 있습니다만
그러나 안식일에 잡혀서 순교를 당했다는 사실이 안식일에 모임을 가지고 안식일을 지켰다는 내용은 아니라고 생각합니다
그것은 안식일 집회를 바라는 일부 사람들의 확대해석이라고 보여집니다
제가 어학에 꽝이이서 혹시 잘못 본 부분이 있을지 모르니 다른 문서적인 증거들이 있었다면
영어를 해석해 주시고 알려주시면 좋겠습니다
답변자의 중요한 부분의 논점에 대한 영어 해석은 모든 독자 분들에 대한 기본적인 배려라고 생각합니다
위 자료만 가지고서 폴리카르포스 교부가 안식일을 지지했다는 직접적 결론을 도출할 수는 없습니다.^^+
1. 주님의 계명을 지지하는 거야 모든 기독교인 공통입니다. 그러나 '안식일' 포함 여부는 확인할 수 없지요.
2. 과(유)월절의 날짜 문제는 부활 시점의 안식 후 첫날 고정 문제와, 유월절로부터의 3일 중 어느 쪽에 비중을
둘 것인가의 문제이지, 안식일과 주일 논쟁이 아닙니다.
3,4 안식일을 고집한 소아시아 소수세력..을 논할 때 그들은 흔히 '에비온파'를 의미합니다.
제가 지금은 휴대폰에서 쓰고 있습니다. 추가 증거들은 나중에 올립니다.
'비전문가'님께서 두 번 째로 지적하신 바, "과(유)월절의 날짜 문제는 부활 시점의 안식 후 첫날 고정 문제와, 유월절로 부터의 3일 중 어느 쭉에 비중을 둘 것인가의 문제"를 따로 떼어서 저의 소견을 말씀 드리고 싶습니다. 즉 '유월절'은 1 주일 간 계속되는 '무교절'의 전야제 격으로 마치 크리스마스의 '이브'와도 같습 니다. 따라서이 두 절기는 곧바로 이어지므로 전혀 간격이 없는데, 특히 '유월절'의 첫 날과 마지막 날은 절기 '안식일'로 그 1 주일 사이에는 (제 4계명의) 계명 '안식일'이 징검다리 안식일로 끼일 수 있(었)습니다. 그리고 '초실절'은 바로 그 계명 안식일의 이튿날로서 예수님의 부활을 선포하는 것입니다
제가 이런 역사적 사실을 몰랐을 땐 일요일 예배가 성경적인 줄 알았습니다. 사실 이런 역사적 사실 없이 성경의 증거만으로도 안식일이 일요일로 대체 될 수 없는데 너무 오랫동안 눈이 가려 왔다는 사실이 안탑깝고 이제 때가 되어 우리 기독교인들에게 가리웠던 진리가 회복되는데도 반론을 제기하시는 분들을 보면 좀 이상합니다...
세굴라님은 양심이 바른 분이 아니시군요.. 어둠에 눈이 감기우신 분이신듯 합니다.. 검은 것을 희다하고 흰것을 검다 하실 분이십니다
율법을 버린 자는 악인을 칭찬하나 율법을 지키는 자는 악인을 대적하느니라.(잠언 28:4)
사람이 귀를 돌이키고 율법을 듣지 아니하면 그의 기도도 가증하니라(잠언 28:9)
이 말씀은 구약시대에만 진리입니까?
신약시대에는 폐해졌는데 바울이 의로 교육하기에 유익하다고 말했습니까?(딤후 3:15-17)
제 느낌으로 세굴라님은 안상홍장길자 하나님을 믿는 분으로 생각되었습니다
그래서 조금 제가 격하게 댓글을 썼는데 아니라면 죄송한 말씀을 드립니다
세굴라님 같이 댓글을 남길 사람은 안식교나 안상홍쪽인데 제가 경험한 안식교는 그래도 소정의 양심은 가지고 있는 사람들이었습니다
그래서 안식교인은 아닐거라 생각하고 안상홍 하나님교인으로 생각을 한것입니다
안상홍을 하나님으로 장길자를 하나님 어머니로 믿는 사람들은 어둠이 눈을 멀게한 사람들입니다
넘버쓰리님은 안식일 예배자들로 안식교도나 안상홍증인회 정도밖에는 금방 생각이 나지 않으실 수 있습니다. 그런 판단이 한국인들에게는 흔히 있는 일입니다. 그러나 여기 북미는 여러가지 다양한 종파들과 예외들이 많기 때문에 남들을 용인하는 것이 습관화 되어 있습니다. 세굴라님은 서울에 주소를 갖고 계시면서 미국에 사시는 것으로 알고 있는데 맞는지 모르겟습니다.
북미나 유럽 특히 북미에서는 다양한 자유와 다양한 생활양식들이 용인되고 있습니다. 아마 안식일 준수자들 모임들로는 적어도 50개가 넘는 종파들이 있는 줄로 알고 있습니다. 그중 가장 큰 그룹은 메시아 유대인, 안식교, 하나님의 교회, 제7일 침례교, 등입니다
@넘버쓰리 의견이 다르다고 '양심' 운운할 필요까지는 없다고 생각합니다. 성경을 해석하는 관점이 다르고,
초대교회사를 바라보는 관점 또한 다르기 때문이지요. 그들은 초대교회에서 2세기 이후 이단시되었고,
5세기 이후에는 완전히 사라진 유대계 기독교 전통에 주목하고, 근대 이후로 그 낡은 부대의 가르침을
부활시켜 지키는 무리들입니다.
@비전문가 의견이 달라서 양심을 말한 것은 아니구요.. 저는 저와 의견이 달라도 얼마든지 대화합니다
믿음의 다름의 문제가 아니고 태도에 대한 문제이겠지요
일례로 신천지 사람들도 얼마든지 대화할 수 있습니다만 신천지 사람들은 대부분 거짓과 속임과 위장과 어떠한 상황에도 마음이 굳어져있습니다 이는 그 속에 거짓된 영이 자리잡고 있기 때문일 것입니다
안상홍이 하나님이라는 교도 거의 비슷한 수준이라고 생각합니다
그렇지만 안식일교인들은 저는 좀 다르게 평가합니다 믿는 바는 틀리지만 그래도 신사적인 부분이 있고 양심적인 부분이 있다고 보아왔습니다 이건 진리여부를 떠나서 평가하는 말씀입니다
@하토브 외국상황은 제가 잘 모릅니다
그러나 이 카페에 오신 분들이 대부분 한국에 계신 분들이라고 생각하고 있었습니다
그리고 제가 이 카페에 온지 얼마 안되서 누가 누군지 잘 모릅니다
개톨익은 성경의 계명들을 짓밟는 기술을 연마해오고 있습니다. 계명들에 관한한 유대교적이라 하면서 우상숭배 계명을 없애고 다른 계명을 쪼개서 채워넣었습니다. 안식일에 대해서는 일요일로 바꿈으로 짓밟았습니다.
그러면서도 그들의 사제는 유대교식으로 사제라고 부릅니다. 예수님이 땅의 사람을 아비라 부르지 말라고 하신 말씀을 무시하여 사제를 세운다음 아비라 부르고 교황을 홀리 파파라 부릅니다. 개토릭의 교훈은 항상 조심하여야 합니다.
그들은 스스로 안식일을 일요일로 바꾼 장본인이기 때문에 무슨 수를 써서도 안식일을 회복시키는 것을 방해할 것입니다.
안식일은 안식일이고, 주일은 주일입니다. 주님의 가르침처럼, 새 술을 새 부대에 담았을 뿐이지요.
낡은 부대에 새 술을 담는 사람은 없습니다. 뭐.. 어떤 사람들은 님처럼 오래된 술만 고집하기도 하지요.
새 술은 주일에 모임을 갖는 기독교이고, 낡은 술은 안식일을 포함한 유대교 율법주의 세력입니다.^^+
가톨릭의 교훈을 조심하려면, 성경부터 조심하면 됩니다.^^+ 밑도 끝도 없는, 마르키온에 의한 신약의
개념이 나오기도 전에 이미 (신약)성경이 존재했다는 황당무계한 주장만 늘어놓지 말구요.^^
마르시온 이단들이 들여온 일요일 모임 습관을 개톨익이 좋다고 받아들여서 토요일에서 일요일로 바꾸어놓은 것이 뻔히 보입니다. 개톨익은 저희 들의 조작이 들통나고 사람들이 일요일 예배에서 안식일 예배로 돌아갈 까봐 맹렬히 공격할 것입니다. 그래도 하나님 한분이 믿는자를 돕고 지키시면 충분합니다. 15억이 덤벼도 그분이 나서면 개톨들 모두를 수박 쪼개듯이 쪼개버릴 것입니다! 할렐루야!
@하토브 아니요. 마르키온 이단은 '일요일 예배'와는 무관합니다.^^+ 님이 어디서 '카더라 통신' 자료를 하나
가지고 주장할지 모르지만 말이죠.^^ 마르키온 이단 성립 이전에 이미 '안식 후 첫날 새벽' 모임은 존재했고,
그 마르키온 이단을 쫓아낸 것은 바로 '가톨릭'입니다. 혹시라도 쫓겨난 그들이 '왈덴시안'이 되었다면, 그런
2세기 중엽의 이른 성경의 존재 획득도 가능했을지 모릅니다.^^
폴리캅이 마르시온 이단을 쫓아내기 위해 로마에 가서 그들을 정죄한 것은 안믿으십니까? 폴리캅이 개톨익이었다고요? 개톨익 교황이 따로 있었지 않습니까? 교황도 마르시온을 못 쫓아냈네요?
안식후 첫날 예수님 무덤에 갔으니까 예배를 시작했다고요? 해석도 궁하십니다! 그들은 그 며칠전까지 규례르 따라 안식일에 쉬었다고 말합니다. 루카 23장 끝을 읽어보십시오. 그런 그들이 아무런 지시도 없이 갑자기 일요일로 예배일을 바꾸었습니까?
그런데 왜 사도 바울은 자기의 규례대로 안식일마다 설교하였습니까?(행 17:2) 바울은 안식일마다 또 기도하였습니까?(행 16:13) 일은 하지 않았네요? 일요일마다 설교했다는 구절이
있습니까? 행 20장 7절은 다음날 떠나기 위해 밤중까지 말씀을 전했지요? 일요일날 여행 떠나기 위해서 말입니다. 하나님이 일주일중 첫째날은 쉬고, 둘째날부터 일하라고 언제 바꾸셨습니까?
@하토브 푸하핫..^^ 폴리카르포가 로마에 간 이유가 마르키온 이단을 쫓아내기 위해서라굽쇼? ^^? 님이
성경이 2세기 중엽에 존재했다고 주장하려면 마르키온을 님의 편으로 끌어들여야 할 텐데요? ^^?
어디서 이런 황당한 역사 자료 소스를 종종 얻어오는 지 참 궁금합니다.^^+
@하토브 또한 행 20장 7절은 안식 후 첫날 저녁에 모였다고 되어있습니다만..? 유대 시간과 로마 시간의
차이를 악용하여 안식 후 첫날의 모임을 어떻게든 부정하려는 시도는 그만두는 것이 좋지 않겠습니까? ^^+
기독교인에게 있어 첫날은 모임의 날이었고, 따라서 모임을 위해 가급적 일을 쉬는 것이 장려되었지, 안식일
계명처럼 무조건 쉬어야 함이 강제되지는 않았습니다.^^+ 안식일은 안식일이고, 주일은 주일입니다.^^+
님이 에비온파로 대표된 안식일 등의 유대 율법주의 이단의 습속을 따르든 말든 그건 님의 자유입니다.
하지만 정통적 가르침까지 부인하면서 무리수를 두는 것은 그다지 현명한 시도는 아니라고 생각합니다.^^