제 9 과
나는 그 무엇도 지금 있는 그대로 보고 있지 않다.
W-9.1. 이 관념은 명백히 앞의 두 관념에서 나온다. 2그러나 이를 지적으로는 받아들일 수 있을지 몰라도 아직은 네게 아무 의미가 없을 것이다. 3하지만 현 시점에서는 이해가 필수 사항은 아니다. 4오히려 네가 이해하지 못한다는 사실을 인정하는 것이 사실 너의 잘못된 관념을 해제하는 필수 조건이다. 5이 연습은 이해가 아니라 실습을 목표로 한다. 6이미 이해하고 있다면 실습할 필요가 없다. 7이해를 목표로 하면서 이미 이해하고 있다고 가정한다면 제자리를 맴돌 뿐이다.
W-9.2. 훈련되지 않은 마음은 자신이 그려내는 듯한 것이 존재하지 않는다고 믿기 어렵다. 2이 관념은 상당히 불안하게 만들 수 있고, 어쩌면 수많은 형태로 적극 저항할 수도 있다. 3하지만 저항이 적용을 방해하지는 못한다. 4이번 연습 뿐 아니라 다른 연습에서도 적용하라는 것 이상을 요구하지 않는다. 5작은 한 걸음 한 걸음이 어둠을 조금씩 몰아내고, 어둡게 하던 편린들을 깨끗이 제거하여 마침내 마음 구석구석을 밝혀줄 이해가 찾아오리라.
W-9.3. 오늘 연습은 서너 차례면 충분하다. 차별 없이 적용하고, 예외를 두지 않는다는 주요 규칙을 기억하면서, 주변에서 무엇을 보게 되든지 오늘의 관념을 적용하라. 2예를 들면
3나는 이 컴퓨터를 지금 있는 그대로 보지 않는다.
4나는 이 전화기를 지금 있는 그대로 보지 않는다.
5나는 이 팔을 지금 있는 그대로 보지 않는다.
W-9.4. 가장 가까이 있는 사물에서 시작해서, 차츰 범위를 넓혀가라.
2나는 저 옷걸이를 지금 있는 그대로 보지 않는다.
3나는 저 문을 지금 있는 그대로 보지 않는다.
4나는 저 얼굴을 지금 있는 그대로 보지 않는다.
W-9.5. 모든 사물에 일일이 적용하려 해서도 안 되겠지만, 특정한 것을 제외해서도 안 된다는 점을 다시 강조한다. 2이를 정직하게 분별하라. 3어쩌면 너는 그것을 모호하게 하고 싶은 유혹을 느낄지도 모른다.
[출처] 제 9 과 나는 그 무엇도 지금 있는 그대로 보지 않는다. (기적수업 한국 모임) | 작성자 구정희
LESSON 9
I see nothing as it is now.
1. This idea obviously follows from the two preceding ones. But while you may be able to accept it intellectually, it is unlikely that it will mean anything to you as yet. However, understanding is not necessary at this point. In fact, the recognition that you do not understand is a prerequisite for undoing your false ideas. These exercises are concerned with practice, not with understanding. You do not need to practice what you already understand. It would indeed be circular to aim at understanding, and assume that you have it already.
2. It is difficult for the untrained mind to believe that what it seems to picture is not there. This idea can be quite disturbing, and may meet with active resistance in any number of forms. Yet that does not preclude applying it. No more than that is required for these or any other exercises. Each small step will clear a little of the darkness away, and understanding will finally come to lighten every corner of the mind that has been cleared of the debris that darkens it.
3. These exercises, for which three or four practice periods are sufficient, involve looking about you and applying the idea for the day to whatever you see, remembering the need for its indiscriminate application, and the essential rule of excluding nothing. For example:
I do not see this typewriter as it is now.
I do not see this telephone as it is now.
I do not see this arm as it is now.
4. Begin with things that are nearest you, and then extend the range outward:
I do not see that coat rack as it is now.
I do not see that door as it is now.
I do not see that face as it is now.
5. It is emphasized again that while complete inclusion should not be attempted, specific exclusion must be avoided. Be sure you are honest with yourself in making this distinction. You may be tempted to obscure it.
https://acim.org/workbook/lesson-9/
첫댓글 Each small step will clear a little of the darkness away, and understanding will finally come to lighten every corner of the mind that has been cleared of the debris that darkens it.
어서 오십시오, Jean님. 좋은 하루 되십시오