2014~2021 사이의 개발과정:
- April 13/2021: KF-21 Prototype Korea Aerospace Industries (KAI) has rolled out
<시제기 출고>
- March 3/2021: Assembly Almost Complete According to South Korea’s Defense Acquisition Programme Administration (DAPA)
<조립 거의완성>
- October 9/2019: Second Phase South Korea’s Defense Acquisition Program Administration (DAPA) said in a report presented to the National Assembly for a parliamentary audit that the country will launch the second phase of the F-X project in 2021. $3.3 billion will be allocated for this phase of the project.
<방위사업청이 2021년에 2단계 F-X사업을 개시한다는 감사안을 국회에 제출하고 3.7조원의 예산이 배정될 것.>
- September 12/2018: UK company lands another contract UK defense company Meggitt is deepening its involvement in the South Korean KF-X fighter program. The company will supply Korea Aerospace Industries (KAI) with engine vibration monitoring units (EVMUs) to be installed on KF-X prototypes. Meggitt already delivers fire detection and bleed air leak detection systems, produces wheels and brakes, and designs the jets sensors and displays.
<영국 Meggitt 社 엔진진동모니터 공급키로, Meggitt 는 화재감지 및 블리드에어 누출감지 시스템과 바퀴, 브레이크 및 제트센서와 디스플레이를 이미 공급했다.>
- July 23/2018: More British parts UK firm Meggitt is set to contribute towards South Korea’s KF-X fighter program. The company will supply Korea Aerospace Industries (KAI) with its fire detection and bleed air leak detection systems. Meggitt
has already won a number of multi-million contracts in support of the program, including the production of the KF-Xs nose and main wheels, carbon brakes, brake control system; and for the design, development and supply of standby flight displays, engine displays, and heading sensors for the fighter jet. Meggitt’s fire detection system uses a pneumatic detector that senses a rise in average temperature across the whole overheat sensor.
<Meggitt 社는 기체의 nose부분을 포함 主바퀴, 카본브레이크, 브레끼 컨트롤시스템, 비상대기비행 디스플레이, 엔진 디스플레이, 헤딩센서, 기체 전반 과열탐지를 어우르는 평균온도상승감지를 위한 공압식 감지시스템을 개발, 설계 및 공급.>
- April 12/2018: Oxygen systems British aerospace equipment manufacturer Cobham has been selected by Korea Aerospace Industries (KAI) to provide oxygen systems for South Korea’s indigenous fighter effort—the KF-X. The multi-year agreement covers the aircraft’s development phase and tasks Cobham with designing an onboard oxygen generating system that includes technologies such as the Next Generation Oxygen Concentrator—which creates breathable oxygen from engine bleed air—and the Electronic Seat Mounted Regulator that allows pilots to control the flow of oxygen. This will be the forth contract given to Cobham for various systems on the KF-X. So far the firm has been tasked with providing missile ejection launchers, communication, navigation and identification conformal antennas, as well as the fighter’s external fuel tanks and pylons.
<영국 Cobham 社 oxygen 시스템 공급사로 선정. 조종사가 산소의 흐름을 제어하는 전자식 좌석고정 레구레타 및 엔진의 브리드에어로 부터의 활성산소를 만드는 차세대 산소응축장치와 같은 기술을 포함하는 기체 산소발생 시스템의 설계와 개발을 담당한다. 또한 Cobham 社는 미사일 사출시스템, 통신, 네비게이션, 안테나등각 시스템, 기체 외부연료 탱크 및 포탑을 공급했다.>
- March 27/2018: Ejectors Selected Korea Aerospace Industries (KAI) selected he Mk18 ejection seat produced by Martin-Baker for its KF-X fighter program.
<Martin-Baker 社, 사출좌석업체로 선정>
- November 21/2017: Subcontract-BRUs Harris Corporation will deliver bomb rack units to Korea Aerospace Industries (KAI) for use on the next-generation KF-X experimental fighter.
<Harris Corporation(미국), BRUs(폭탄거치 유닛: Bomb Rack Units) 공급사로 선정.>
- August 25/2017: Cobham Mission Systems has been selected to provide launchers
<Cobham 社(미사일 사출장치 회사), 사출기업체로 선정>
- May 24/2017: Elta Systems has been brought in to help South Korean efforts to support the testing of an indigenous AESA radar for the KAI KF-X fighter. The state-run Defense Acquisition Program Administration (DAPA) stressed that the contract is just for support and not development work—which is being led by Hanwa Thales. The value of the contract is believed to be worth $35.5 million.
<Elta Systems(이스라엘), AESA 레이다시스템 제휴사로 선정, 계약규모는 400억원>
- March 6/2017: Korea Aerospace Industries (KAI) has selected Triumph Group to provide Airframe Mounted Accessory Drives for the KF-X fighter project. Triumph will support the project by designing and producing the AMADs, which will allow the aircraft to receive and distribute engine power to generators, pumps and other systems. The award follows January’s selection by KAI of the US-based Texstars for the provision of canopy and windshield transparencies for the aircraft.
<Triumph 그룹, 동체부착 악세서리 구동(AMADs: Airframe Mounted Accessory Drives) 업체로 선정, AMAD는 항공기로 하여금 엔진동력의 일부를 발전기, 펌프, 및 기타 시스템으로 분배시키고 공급받도록 하는 시스템. 이 계약이전에 미국의 Texstars 社는 투명도 높은 캐노피 윈드쉴드의 공급사로 선정됨 바 있다.>
~ 휴, 너무 길고 많아서 이정도로만 해두고 ...... 국산전투기 누구못지않게 환영하는 바 입니다.
그런데, 현장은 너무나도 하나도 안 바뀌었군요.
국산화 하지말라는 얘기 아니고, 기술제휴 하자말라는 얘기 아닙니다.
1976년 제공호 전투기와 똑같은 방식이 45년이 지난 후에도 조금도 바뀌지 않았다는 건데, 제공호(f5) 스티커만 국내생산인데 국산으로 둔갑시키는거 뭐 정치적인 이유 뭐 다 좋습니다만, 45년동안 하나도 안바뀌는게 너무 한심하다는 거.
10여년전 일선근무 시 국내 터빈제작사와 한쿡의 카이스트에서 공동개발한 단순한 제너레이터가 테스트출력 30%도 안나와 부랴부랴 독일대학에 설계의뢰해서 다시 제작해서 미디어로는 국산화로 발표하는 일들이, 우리나라 대형업체들 털면 다 나오는데 ...
그래도 이제는 쫌 나아져야 할거아냐? ...... 아직도 그대로네!!
외계기술급의 엔진, 동체설계, 미사일 같은것들의 국산화는 꿈에도 바라지 않습니다 (그런건 우리뿐 아니라 쭝국, 일본(일본은 소형만 가능)등도 못합니다), 니미럴 알고보니 윈드쉴드도 수입하는데 도대체 뭘 보고 국산화 65%라고 대외적으로 구라를 피는지? ......
이런짓 아직도 그러구 하고있으니, 맨날 코쟁이들한테 맨날 인종차별 당하지!!
제발 그만좀 합시다.
그냥, 방공 또는 방위사업을 위해서 외국기술과 제휴하고 개발한다고 떳떳하게 하고 개발을 하던가 했으면 합니다, 뭔 맨날 국산화 했다고 파보면 하나같이 그짓말들이나 하고 있는데 45년간, 아니 그 이상
효성 크루즈II 125 오토바이에 매우 만족하고 애정을 마구 쏟고 있지만, 이 역시 스즈키 기술제휴로 개발된 기종이죠, 심지어 제휴 담당회사(효성) 자체가 이 squish 연소기술을 채택한 고출력 엔진의 적정 오일점도 지수조차도 모르고 있을정도로
우리 산업의 그야말로 원천기술, 핵심기술들의 실체들을 파보면 ..... 진짜 한심합니다!
애들 교육걱정되서 어쩌다 국영 ebs 영어 프로그램이나 생물, 수학 프로그램보면 정말로 철저히도 아직까지 문제풀이 주입식위주로 학생들을 그냥 갈아넣고 있더군요
이러니, 암만 십수년간 영어공부 달달달 해봐야, 영어 한마디 못하고, 고등수학이나 기타 학문의 경지에 가면 그러니깐 아예 명함도 못내밀정도인데!
좀 답답 합니다
얼마나 국산화 됐나 살짝, 정말 사알짝 들춰보니 아직도 이러구 있군요! ㅠㅠ
출처 https://www.defenseindustrydaily.com/kf-x-paper-pushing-or-peer-fighter-program-010647/