해질녁에 우리는 와이오밍과 유타의 경계를 해매였어요.; 창문은 깨졌고, 라디오 음악 지직 거렷고 마후라는 터졌어요.. ,뒤축은 흔들렸고 . 피어싱을 한 24살 청년과 라이딩 샷건, 짧은 머리로 44살 먹은 작가 (접니다.) ,뒤에는 색갈있는 표지의 책과 담요순진한소년. 우리는 염소를 찾고 있었어요.
뉴욕타임즈 트레블 란에 나온 기사입니다.
미국사람들은 어떻게 종주코스를 즐기나 궁굼하기도 하던차에 종주기사가 실렸길래 한번 해석해 보았습니다.
우리와 방식이 많이 차이 나는 군요. 팀구성에서 부터, 장비, 짐운반 등등.....
160Km를 10일간 횡단했으니 하루에 16Km 을 걸은 샘이고, 초원지대 평지가 절반이상이니
별루 힘들지는 않았을 듯 하네요. 짐의 대부분을 염소가 옮겼으니 재미 있겠어요.
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유타에서 100마일을 4살짜리 꼬마가 횡단하다.
해질녁에 우리는 와이오밍과 유타의 경계를 해매였어요.; 창문은 깨졌고, 라디오 음악 지직 거렷고 마후라는 터졌어요.. ,뒤축은 흔들렸고 . 피어싱을 한 24살 청년과 라이딩 샷건, 짧은 머리로 44살 먹은 작가 (접니다.) ,뒤에는 색갈있는 표지의 책과 담요순진한소년. 우리는 염소를 찾고 있었어요.
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“이 트럭은 곧 나가 떨어질꺼야. 당근을 입에 문채 4살 아들 보디가 말했어요. 오랬동안 우리 가족의 친구인 아베는 그의 낡은 토요타차를 더 세게 몰으면서 그말을 무시 했어요. 굴러다니는 풀더미들이 평원을 여기저기 가로막고 있었어요.; 지평선 저너머가 우리의 목적지이다. 우인타 산 50만 에이커의 오지황야.
십마일 누런 샛강 저수지에서 , 우리는 지난흔적이 없는 길을 돌아 내려왔어요.
클레이 지머맨 56살 퇴역 공군 기술자가 비닐벽으로 된 집에서 우리를 맞아 주었어요., (클레이는 유일하게 짐나르는 염소를 빌려주었어 짐염소는 애완동물처럼 사랑 스러워요. 그리고 만약 그 염소가 다른 염소무리와 섞이면 나는 비슷해서 그염소를 구분을 할수 없어요.)
짐염소에 대한 장점은 이런거예요.: .염소는 작은 동물이고 다루기 쉽고 재갈과 고삐가 필요업고 등반가의 발을 잘따라 오고, 말이 갈수 없는 길을 갈수 있고, 말처럼 아무거나 먹지 않고, 독이 없는 식물만 골라 먹고 하루종일 물을 안먹어도 되고에서 시작되지요.
존 미온진스크의 저서 "나와 누구의" "짐염소" 따르면— 저는 이전에 몇년동안 고민끝에 알아냈어요.— 잘 훌련된 염소는 개보다 충성심이 강하고, 영리하고, 중노동을 잘하고, 다른 짐나르기 동물 보다 뛰어나다.
어떻게 짐승으로 짐나르는 것이 불결하고, 성가시고, 동물학대로 취급할수 있단 말인가?
왠지 이유를 알고 싶어,
클레이의 왭사이트를 뒤져보고,클레이가 추천해준 하이라인 종주를 위해서10일간 4마리 염소를 빌리기로 예약했어요., 유타의 고산 척추를 가로 지르는 100마일 루트를 지났고의 가끔 1만피트를 오르 내렸지요. 염소를 신뢰하기 어려웠죠’ 온난한 성품의 자유분방한 큰아들을 데리고 처음으로 오지종주를 했어요. 틀림없이 — 불쾌한것은 아니지만 — 저는 집떠난후 책임감이 들었어요.
클레이는 장신에 마르고 부드러운 턱수염을 가진 사람 입니다.— 놀랍게도 25마리 짐 염소들이 서로밀치며 울타리에 있었어요. 먹이를 준후, 운동을 시켯어요., 우리는 동결건조 식품을 넣었어요. 그리고 슬리핑백을 광주리에 넣었어요.. 클레이가 그때 말하길 나는 y올을 보내기로 결정했어 : 잠깐, 이것은 부자간의 배낭 여행으로 계획했는데 . (좋아 아빠 와 아들 그리고 아배, 아배는 사춘기에 우리 이웃이 되었어요,아베와 가족처럼 지네죠.) 우리는 한무리 안에서 짐염소를 골랐어요. 왜냐면 우리는 우리스스로 동물을 다루기를 원했기 때문이죠. 한 염소는 지난주에 새로 왔어요. 클래이가 설명해줬어요. ” 문제를 만들려 하지 마세요.”
나는 그가 내아들을 걱정하고 있다고 생각했죠. 그 걱정은 이해 될만 했지만 필요 없었죠.; 보디는 그의 삶의 1/4를 텐트에서 보냈죠.
“45구경 장총을 가지고 가세요.” 골조배낭을 주면서 클래이가 말했어요.. “푼돈으로 총알을 살수 있어요..”
“야생동물용 으로요?” 눈이 휘둥그래진 보디가 물었어요.
“아니 사람용”
보디의 눈은 더 커졌어요. And that was it 그게 다였어요. 클레이는 가고 있었어요.
담날아침 쏠트레이크시티 동쪽 3시간 거리에 있는 서리가 내린 주차장에 우리는 정지 했어요..클레이는 거세한 염소를 뽑아 줬어요(원래 숫양 : 냄세가 덜나고, 용감하다). : 회검정색 라벤, 순백 카프리콘, 잡색 쿠퍼, 갈색 밥. 각각 30파운드(13.6Kg)의 짐을 날랐어요.천으로 된 가벼운 안장을 프라스틱 버클로 묶고, 찍찍이와 고리로 바구니를 매달았어요.
염소에게 맨 안장에서 작은 벨트와 고리가 덜컹거리며 우리는 길을 가고 있었어요. 클레이는 앞에 갔어요. .아베는 그의 뒤에 따라오는 염소들을 보며 첫 배낭여행에 흥분했어요. 보디와 나는 따라 갈려고 애썼어요. 나의 아들로 부터 많은 질문이 쏟아 졌어요.: 염소가 집을 잃을까요? 염소는 어디서 자요? 우리는 어디서 자요? 간식시간은 언제이죠?
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염소들은 서열쌈을 하느라 서로 계속 밀쳐 댓어요.뒤에 처진 염소는 꾸물 댓어요. 아직 따라 잡을려고 시도도 안했죠. 그리고, 제일 앞서 나갔죠. 인간들의 행동과 비슷했어요.
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우리는 바위지대로 올라갔어요.. 건조한 야생화들의 껍질들이 날리고— 범위귀, 데이지,펜스테몬(야생초 이름)— 발 밑에서 뽀삭거렸어요..몇가지 기억나는 색갈은 : 붙칠한 듯한 애스터색과 밝은 노랑의 아니카 바람에 날려린듯한 가문비나무. 이후 차가운 샘터에서 물을 병 담고. 우리는 록키호수길을 향해 1200피트(365미터)를 올라 갔어요.
몇시간후 고산 호수가에서 보디는 바위와 바위사를 뛰어 다녔어요 (결국 물에 젖었지만,). 그사이 클레이는 줄침대를 나무사이에 걸었고, 나는 텐트를 쳤고, 염소들은 억제할수 없는 호기심에 나를 밀쳤어요. 클레이가 알려준대로 염소를 떼어 놓기 위해 나는 물병에 물을 염소에게 뿌렸어요우리는 조용히 식사하기 바빴어요. 신선한 공기와 바람 태양 그리고 노력은 서로다른 우리들을 결합해 주었어요
날이 어두워져도 판에 박힌 작업들은 착착 진행됐어요. 고원에 호수와 산과 들도 여기저기 흩어져 있었어요. 이 종주코스는 집체만한 바위를 지나가며, 벼랑 아래를 지나고 있었다. 우리는 사슴과 엘크 무스사슴들을 발견했어요.
보디는 행렬을 이끌며 작은 다리를 깡총이면서 반나절을 걸었어요. 보디는 처음에는 자연보다 문명의 이기들을 좋아 했지요.나는 두려움으로 부터 인내와 간단한 교류를 하는 염소의 행진을 가족으로서 자랑스럽게 바라봤죠.
그리고 보디는 반나절은 계속 몸부림치며, 조잘거리면서 저의 등에 실려 갔지요. 그때가 행복했어요. 아베는 -겁나는 이런 황당한 여행은 그의 젊은 혈기와 나의 황혼을 이끌어 줄것이다.- 적정무개의 짐을 요구했어요.
내 아내는 매일 작은 선물을 보내줬지요. 보디는 그걸 새벽마다 먼저 열어 봤구요: 무지개 막대사탕 운동기록계, 목걸이 그다음 작은 불행 : 만보계는 보디의 벨트에서 잃어 버렸어요. 보디는 하루 4만보를 걸었어요.일기에 적어 놨었죠. 탈진, 보디는 화를 내며 바위에서 골아 떨어지곤 했어요.
미동도 없이 잠을 자면서 그의 주근깨는 태양에 더욱 진해 졌지요.집에 대한 기억이 히미해질때 마다 보디는 집을 일깨워줬지요. 찝개처럼 딸각소리를 내며 일깨워 줬지요. 그의 의존은 내안에 깊은 감정이 부글거리는 것쳐럼 낫설고, 원시적인 것이었요.; 조그만 자극에도 울음 내팔위에 소년의 무거운 머리가 있는것 처럼.
4일째 우리는 한때 양치기가 머물렀던 3피트 높이의 집이 있는 초원에서 캠핑을 했지요. 오후에 천둥과 바람이 우리를 덮쳤어요. 이슬비가 먼지쌓인 절벽을 짙은 포도주색으로 변화 시켰어요.
I폭풍후 고요 - 수백,수천마리의 양떼가 지나갔어요. 양치기는 젤앞에 서서 걸었어요. 그 양치기는 이름은 마르셀로 라는 향수병을 앓고 있는 멕시코 사람이라고 해요.. 그러나 염소들은 그를 무시했어요.그가 핸폰으로 사진찍으세요라고 소리질럿어요.
여정은 계속됐어요(죽은 말, 레드높, 텅스텐, 엔더슨). 유타에서 가장 높은 왕산 정상(13528ft, 4123m)을 지나 쳤지요. —그러나 우리의 멋진계획은 온화하고 멋진 관경으로 증명되었어요. 왜 여기 아무도 안살까? 유타는 자주 멋진곳을 관과해요(텐톤, 쏘우토스, 그리고 바람강).그리고 배낭여행잡지에 보면 매년 50명의 여행자가 이 하이라인 종주를 한다고 한다.
염소가 우리를 따르는 동안 목에걸린 종에서 계속 세네라데를 연주했어요. 한번은 내가 일몰을 촬영하러 나갔는데 염소 4마리가 나를 따라왔어요. 한번은 일보러 숲속에 들어 갔는데 뒤에보니 염소의 얼굴이 보이더군요.
9일째 우리는 유타강에서 캠핑을 했어요. 아베는 캠프파이어를 할려고 나무를 한다발 해왔어요.우리는 오래동안 마쉬멜로를 궈먹고 달 뜨는것을 감상했지요.
;.네명의 이상한 남자들, 몇십년 별거한듯한, 고립에 저당잡힌, 땀과 염소, 우리 여정의 끝은 가까왔어요.
HOW EXTREME?
Rankings are from 1 (not at all) to 4 (very).
Remoteness: 3
Hikers should come prepared: encountering others on the trail is rare, and help is usually a full day’s hike away.
In Utah, a 100-Mile Trek With a 4-Year-Old Boy
We roared across the Wyoming-Utah border at sunset; windows down, stereo cranked, muffler cracked. Behind the wheel was a well-tattooed, pierced 24-year-old. Riding shotgun, a 44-year-old writer with three-day-old stubble (that would be me). And in the back, buried beneath coloring books and blankets, a cherubic boy. We were all three in search of goats.
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“This truck is going to fall apart,” announced my 4-year-old son, Bodi, his mouth full of baby carrots. Abe, a longtime family friend, ignored the comment, pushing his rusty Toyota even faster. Sage and tumbleweed stretched across the flatlands; beyond, on the horizon, was our destination: the Uinta Mountains, a half-million acres of forgotten wilderness.
Ten miles past Sulphur Creek Reservoir, we turned down an unmarked dirt lane. Clay Zimmerman, a 56-year-old retired Air Force mechanic, waited for us outside a vinyl-sided house. Clay may be the only person on the entire planet who rents pack goats. (Pack goats are as beloved as household pets to their handlers, and if there were any other goat renters out there, I couldn’t find them.)
The argument for goat packing goes something like this: To begin, as relatively small animals, they are easy to handle. Requiring neither lead nor halter, trained goats will happily follow in a hiker’s footsteps all day. Better still, goats can go places horses can’t, eat things horses won’t (including woody and poisonous plants) and survive for days without water. According to John Mionczynski — whose book, “The Pack Goat,” I’d stumbled upon years earlier — properly trained goats make strong, hardworking and disciplined pack animals, with an intelligence and loyalty that rivals dogs’.
So how does all this jibe with the animal’s almost universally held reputation as a nasty, stinky, cantankerous troublemaker? I wanted to find out.
After stumbling upon Clay’s Web site (highuintapackgoats.com), I’d arranged the trip via e-mail, reserving four goats for 10 days, with plans to tackle the nearby Highline Trail, which Clay recommended. Traversing the spine of the High Uintas Wilderness, the 100-mile route crosses nine major passes and rarely dips below 10,000 feet. Unable to convince my wife of goats’ genial nature, this escapade would mark the first time I took our eldest son into the wilderness alone. An unmistakable — but not unpleasant — sense of responsibility settled on my shoulders the instant we left home.
Clay is tall and gaunt, with a wispy chin beard — astoundingly similar to the 25 curious goats jostling behind a nearby fence. After feeding the herd, and taking them for a walk, we began to stuff freeze-dried meals and sleeping bags into panniers. It was then that Clay announced: “I’ve decided to come along with y’all.”
Wait a minute. This was supposed to be a father-and-son backpacking journey. (O.K., father-and-son-and-Abe, but after entering our lives as a rebellious youth years ago, Abe is family.) We had chosen pack goats, in part because we relished the challenge of managing the animals ourselves.
“A goat took off on renters last week,” Clay explained. “Don’t want to risk more trouble.”
I suspected he was worried about my young son. The concern was understandable, but unnecessary; Bodi has spent a quarter of his life in tents.
“Got a semiautomatic .45,” Clay said, patting a vintage external-frame backpack. “Loaded with the best hollow points money can buy.”
“For wild animals?” Bodi asked, wide-eyed.
“Nope, people.”
Bodi’s eyes widened even further. And that was it. Clay was coming.
The next morning we saddled the beasts in a frosty parking lot, just three hours east of Salt Lake City. Clay had selected four wethers (neutered males; less stinky and aggressive) for the journey: jet-black Raven, snow-white Capricorn, mottled Cooper and coffee-brown Bob. Each carried about 30 pounds of gear. Their lightweight fabric saddles were held in place by plastic buckles, the panniers slung using Velcro and hooks.
Amid the clatter of hooves and tiny bleats, we were under way. Clay strode out front. Abe, mildly overwhelmed by his first backpacking journey, tucked in behind him. Bodi and I, holding hands, struggled to keep up. An avalanche of wondrous questions from my son had already begun: Will the goats miss home? Where will they sleep? Where will we sleep? When is snack time?
The goats jostled endlessly as they established hierarchy. Get behind one on the trail and the animal would dawdle. Yet attempt to overtake it, and the goat would race ahead. It was uncannily reminiscent of human behavior.
We ascended into a landscape of scree and rock. Desiccated husks of spring wildflowers — saxifrage, penstemon and daisy — crunched underfoot. A few splashes of color remained; paintbrush, aster and brilliant yellow arnica sprung up around windblown spruce. After filling water bottles at an icy spring, we ascended 1,200 feet to Rocky Sea Pass, overlooking a vista of ridges and brick red peaks.
Hours later, on the shores of an alpine lake, Bodi leapt from boulder to boulder (eventually getting soaked) while Clay hung his hammock between two immense fir trees. I set up a tent, and the goats — irrepressibly curious — tried to join me inside. Spray from a water bottle (a Clay-approved technique) sent them scattering. We ate together in contented silence. Fresh air, winds, sun and exertion had begun to bond our disparate team.
Days began to blur, but routine made us efficient. The alpine highlands were a swirl of tarns, meadows and shattered mountains. The trail traversed beneath neck-stretching cliffs, weaving amid boulders the size of suburban homes. We spotted deer, elk and moose on ridgelines before they suddenly disappeared.
Bodi walked about half of each day, little legs bounding as he led the parade. Given that he is not instinctively drawn to animals (he seems to prefer gasoline engines to ambient beings), I watched with pride as his relationship with the goats progressed from fear to toleration to tentative interactions.
He spent the rest of his time in the child carrier, nattering in my ear and squirming endlessly. I loved every minute. Abe — fearful this extra “training” might lead to my eclipsing his youthful strength — insisted upon his fair share of carrying.
My wife sent along a small present for each day of the trip, which Bodi opened eagerly every morning: rainbow lollipops, a Spirograph, beads for bracelet-making. Then, a minor tragedy: a pedometer disappeared from Bodi’s belt. He had been averaging 40,000 steps a day, and was recording the results in a journal. Exhausted, he unleashed a spirited tantrum — then promptly fell asleep on a rock.
Asleep beside me, his body was perfectly still, his freckles pronounced after days in the sun. Far from the certainties of home, I was Bodi’s only anchor, and he had clamped on like a barnacle. His dependence was so primal and unfamiliar that deep emotions bubbled up in me; tears welled at the slightest provocation — like a boy’s heavy head on my arm.
On the fourth night we camped in open grasslands, near a collection of three-foot-tall log structures that once sheltered Basque shepherds. Afternoon thunder and winds assaulted us. Drizzle turned dusty cliffs to a dark merlot.
In the post-storm silence, sheep began streaming past, by the hundreds — maybe even thousands. A shepherd followed atop a coal gelding. He turned out to be a homesick Mexican named Marcelo, who had been in these highlands alone for three months. But the goats perked him up. “Que maravilloso!” he exclaimed, taking photos on a flip-phone.
The trail led over pass after pass (Dead Horse, Red Knob, Tungsten, Anderson) and traversed just beneath Kings Peak — at 13,528 feet, the highest point in Utah. But the inclines proved gentle and the views fantastic. So why was no one else here? The Uintas are often overlooked in favor of more famous neighbors (Tetons, Sawtooths and Wind Rivers), and according to Backpacker magazine, as few as 50 hikers tackle the Highline Trail annually.
Meanwhile, the goats followed us everywhere, their bells a constant serenade. When I dashed out of camp to photograph a sunset, all four raced behind me. Later, I sneaked into the woods for a private moment, only to discover curious faces inches from my backside.
On the ninth night we camped on the banks of the Uinta River. Abe collected armfuls of wood, heaping them on the campfire. We stayed up late, roasted marshmallows and watched the moon rise; four unlikely males, separated by decades, bonded by isolation, sweat and goats, nearing the end of our journey.
HOW EXTREME?
Rankings are from 1 (not at all) to 4 (very).
Remoteness: 3
Hikers should come prepared: encountering others on the trail is rare, and help is usually a full day’s hike away.
Creature Discomforts: 2
By mid-August, the bugs are gone and the temperatures pleasant. The regular afternoon thundershowers pass quickly.
Physical Difficulty: 3
The Highline Trail offers good footing and gentle inclines. With goats carrying the gear, the most taxing part of this 100-mile journey may simply be living outside for 10 days.
이글의 출처는 카페 굿산악회(히말라야 돌소금) http://cafe.daum.net/CHAKHAN
첫댓글 짐염소라...
이제 짐염소 공구해야 겠어요. 염소도 캠핑장비 중에 하나란것을 알았으니...ㅎㅎ
염소가 중요한 운행 장비중에 하나가 되는군요....^^
염소는 자기 밥은 알아서 길가에서 뜯어 먹겠죠? ^^
희안하네 ... 저 나라 염소는 사람말을 듣나보네요.. 우리나라 염소는 전혀 아닌데 ...
ㅎ 저어릴때 시골에서 집에서 키우는 염소 타고다녔는데 어릴적 생각나네요..