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121. Work under the firmament and work above the firmament, solving the difficult problem of the end of mankind
121. 궁창 밑의 역사와 궁창 위의 역사, 인류 종말의 난제 해결
Ⅰ. Work under the firmament and work above the firmament (Ezek.1:22-28).
Ⅰ. 궁창 밑의 역사와 궁창 위의 역사(겔1:22-28).
When God showed Ezekiel, a captive in Babylon, what God's work was, He showed him the work below the firmament and the work above the firmament. Everyone should clearly know what the work below the firmament is and what the work above the firmament is. Genesis 1:6-8 says, "And God said, Let there be a firmament in the middle of the waters, and let it divide the waters from the waters. So God made the firmament, and separated the waters which were under the firmament from the waters which were above the firmament. And it was so. And God called the firmament Heaven." Therefore, the text speaks of the work above the firmament and the work below the firmament as follows.
하나님께서 바벨론 포로의 한 사람인 에스겔에게 하나님의 역사가 어떠하다는 것을 보여줄 때에 궁창 밑의 역사와 궁창 위의 역사를 보여 주셨습니다.
사람은 누구나 다 궁창 밑의 역사가 무엇이며, 궁창 위의 역사가 무엇인 것을 분명히 알아야 할 것입니다. 창1:6-8을 보면 “물 가운데 궁창이 있어 물과 물로 나뉘게 하리라 하시고 하나님이 궁창을 만드사 궁창 아래의 물과 궁창 위의 물을 나뉘게 하시매 그대로 된지라 하나님이 궁창을 하늘이라고 정하시었다.” 고 하였습니다.
그러므로 궁창 위의 역사와 궁창 밑의 역사가 어떻다는 것을 본문을 통하여 다음과 같이 말합니다.
@ And God said, Let there be a firmament in the midst of the waters, and let it divide the waters from the waters. 7. And God made the firmament, and divided the waters which were under the firmament from the waters which were above the firmament: and it was so. 8. And God called the firmament Heaven. And the evening and the morning were the second day.(Gen.1:6~8)
@ 하나님이 가라사대 물 가운데 궁창이 있어 물과 물로 나뉘게 하리라 하시고 7. 하나님이 궁창을 만드사 궁창 아래의 물과 궁창 위의 물로 나뉘게 하시매 그대로 되니라. 8. 하나님이 궁창을 하늘이라 칭하시니라 저녁이 되며 아침이 되니 이는 둘째 날이니라.
(창1:6~8)
1. Work under the firmament (22-26)
1. 궁창 밑의 역사 (22-26)
@ Whithersoever the spirit was to go, they went, thither was their spirit to go; and the wheels were lifted up over against them: for the spirit of the living creature was in the wheels. 21. When those went, these went; and when those stood, these stood; and when those were lifted up from the earth, the wheels were lifted up over against them: for the spirit of the living creature was in the wheels. 22. And the likeness of the firmament upon the heads of the living creature was as the colour of the terrible crystal, stretched forth over their heads above. 23. And under the firmament were their wings straight, the one toward the other: every one had two, which covered on this side, and every one had two, which covered on that side, their bodies. 24. And when they went, I heard the noise of their wings, like the noise of great waters, as the voice of the Almighty, the voice of speech, as the noise of an host: when they stood, they let down their wings. 25. And there was a voice from the firmament that was over their heads, when they stood, and had let down their wings.(Ezekiel.1:20~25)
@ 어디든지 신이 가려하면 생물도 신의 가려하는 곳으로 가고 바퀴도 그 곁에서 들리니 이는 생물의 신이 그 바퀴 가운데 있음이라. 21. 저들이 행하면 이들도 행하고 저들이 그치면 이들도 그치고 저들이 땅에서 들릴 때에는 이들도 그 곁에서 들리니 이는 생물의 신이 그 바퀴 가운데 있음이더라. 22. 그 생물의 머리 위에는 수정 같은 궁창의 형상이 펴 있어 보기에 심히 두려우며 23. 그 궁창 밑에 생물들의 날개가 서로 향하여 펴 있는데 이 생물은 두 날개로 몸을 가리웠고 저 생물도 두 날개로 몸을 가리웠으며 24. 생물들이 행할 때에 내가 그 날개 소리를 들은즉 많은 물소리와도 같으며 전능자의 음성과도 같으며 떠드는 소리 곧 군대의 소리와도 같더니 그 생물이 설 때에 그 날개를 드리우더라. 25. 그 머리 위에 있는 궁창 위에서부터 음성이 나더라 그 생물이 설때에 그 날개를 드리우더라. (겔1:20~25)
The human world and the kingdom of God were defined by the firmament. Below the firmament is the world we live in, and above the firmament is the world where God resides. Therefore, God made all activities under the firmament happen through living creatures. If we look at verses 20-21 of this chapter, it says, “Wherever the spirit went, the living creature went where the spirit went. And the wheels were lifted up beside them, for the spirit of the living creature was in the wheels. When they went, these went; and when they stopped, these stopped. And when they were lifted up from the earth, these were lifted up beside them, for the spirit of the living creature was in the wheels.” If we see this, we can see that living creatures always follow God’s work.
인간의 세계와 하나님의 나라는 궁창으로 한계가 정해졌습니다. 궁창 아래는 우리가 살고 있는 세계요, 궁창 위에는 하나님께서 계신 세계입니다. 그러므로 하나님께서 궁창 아래의 모든 활동은 생물을 통하여 하게 하셨습니다.
본장의 20-21을 보면 “어디든지 신이 가려 하면 생물도 가려 하는 곳으로 가고, 바퀴도 그 곁에서 들리니 이는 생물의 신이 그 바퀴 가운데 있음이라 저들이 행하면 이들도 행하고 저들이 그치면 이들도 그치고, 저들이 땅에서 들릴 때에는 이들도 그 곁에서 들리니 이는 생물의 신이 바퀴 가운데 있음이더라.” 하였습니다.
이것을 본다면 하나님의 역사에는 반드시 생물체가 따른다는 것을 알 수 있습니다.
And the appearance of something like a wheel turning shows the power that moves the great natural world in the universe. Therefore, we can know that the life in the universe exists by the power of living things. The life in the universe does not exist naturally, but it is in the work of the power of living things turning like wheels that all living things, including humans and animals, can exist and the natural world moves. This is the same as the four living creatures in Chapter 4 of Revelation. The works of living things shown moving with power like wings under the firmament teaches us that it moves the great nature of this world we live in and moves the happening of all things.
그리고 바퀴 같은 것이 돌아가는 모양이 나타난 것은 우주 안의 대 자연계를 움직이는 힘을 보여준 것입니다. 그러므로 우주 안에 생기가 있는 것은 생물체의 힘에 의하여 있다는 것을 알 수 있습니다. 우주 안의 생기라는 것은 자연히 있는 것이 아니고, 생물체의 힘이 바퀴 같이 돌아가는 그 역사에서 사람이나 동물이나 모든 생물이 존재할 수 있고, 자연계가 움직이고 있는 것입니다.
이것은 요한계시록 4장의 네 생물과 같습니다. 생물체의 역사가 궁창 밑에서 날개와 같은 힘을 가지고 활동하는 것이 보여 진 것은 우리가 살고 있는 이 세계의 대 자연을 움직이며, 삼라만상의 되어지는 일을 움직여주는 것을 가르쳤습니다.
Therefore, when the Lord said, “God clothes the lilies of the field and feeds the birds of the sky,” it does not mean that God directly clothes the lilies and feeds the birds, but that he enables the activities of living things and makes the plant and animal kingdoms move with their power.
If even today, the works of living things under the firmament were to disappear, this world would not be able to have any activities. This activity is a work that is carried out according to the word of God.
그러므로 주님께서 말씀하시기를 “들의 백합화도 하나님께서 입히시고 공중에 나는 새도 하나님께서 기르신다.”고 한 것은 하나님께서 직접 백합화를 입히고 새를 기른다는 것이 아니고, 생물체의 활동을 있게 해서 식물계나 동물계까지 그 움직이는 힘으로 되여 지는 것입니다. 오늘이라도 궁창 아래의 생물체의 역사가 없어진다면 이 세계는 아무런 활동이 있을 수가 없습니다. 이 활동은 하나님의 말씀대로 이루어지는 역사입니다.
@ And before the throne there was a sea of glass like unto crystal: and in the midst of the throne, and round about the throne, were four beasts full of eyes before and behind. 7. And the first beast was like a lion, and the second beast like a calf, and the third beast had a face as a man, and the fourth beast was like a flying eagle. 8. And the four beasts had each of them six wings about him; and they were full of eyes within: and they rest not day and night, saying, Holy, holy, holy, LORD God Almighty, which was, and is, and is to come.(Rev.4:6~8)
@ 보좌 앞에 수정과 같은 유리 바다가 있고 보좌 가운데와 보좌 주위에 네 생물이 있는데 앞 뒤에 눈이 가득하더라. 7. 그 첫째 생물은 사자 같고 그 둘째 생물은 송아지 같고 그 셋째 생물은 얼굴이 사람 같고 그 넷째 생물은 날아가는 독수리 같은데 8. 네 생물이 각각 여섯날개가 있고 그 안과 주위에 눈이 가득하더라 그들이 밤낮 쉬지 않고 이르기를 거룩하다 거룩하다 거룩하다 주 하나님 곧 전능하신 이여 전에도 계셨고 이제도 계시고 장차 오실 자라 하고
(계4:6~8)
2. Work on the firmament (26-28)
2. 궁창 위의 역사 (26-28)
@ And above the firmament that was over their heads was the likeness of a throne, as the appearance of a sapphire stone: and upon the likeness of the throne was the likeness as the appearance of a man above upon it. 27. And I saw as the colour of amber, as the appearance of fire round about within it, from the appearance of his loins even upward, and from the appearance of his loins even downward, I saw as it were the appearance of fire, and it had brightness round about. 28. As the appearance of the bow that is in the cloud in the day of rain, so was the appearance of the brightness round about. This was the appearance of the likeness of the glory of the LORD. And when I saw it, I fell upon my face, and I heard a voice of one that spake.(Ezekiel.1:26~28)
@ 그 머리 위에 있는 궁창 위에 보좌의 형상이 있는데 그 모양이 남보석 같고 그 보좌의 형상 위에 한 형상이 있어 사람의 모양 같더라. 27. 내가 본즉 그 허리 이상의 모양은 단 쇠 같아서 그 속과 주위가 불 같고 그 허리 이하의 모양도 불 같아서 사면으로 광채가 나며 28. 그 사면 광채의 모양은 비 오는날 구름에 있는 무지개 같으니 이는 여호와의 영광의 형상의 모양이라 내가 보고 곧 엎드리어 그 말씀하시는 자의 음성을 들으니라.(겔1:26~28)
“The throne was in appearance like sapphire, and on it was a likeness as in appearance a man.” This shows that God’s image is like man, and that the blue radiance like sapphire shows that the source of life that can give life comes from the throne. From the waist up, it was like pure iron, inside and around it like fire, and from the waist down, it was also like fire, radiating light on all sides. This shows the state of God’s wrath when He will judge with righteousness.
“보좌의 모양이 남보석 같고, 그 위에 한 형상이 있어 사람의 모양 같더라.”고 한 것은 하나님의 형상은 사람과 같은데, 남보석 같은 푸른 광채는 얼마든지 살려줄 수 있는 생명의 근본이 보좌에서부터라는 것을 보여준 것입니다. 허리 이상의 모양은 단 쇠와 같아서 그 속과 그 주위가 불같고, 그 허리 이하의 모양도 불같아서 사면으로 광채가 난다는 것은 하나님께서 공의로 심판할 진노의 형편을 보여준 것입니다.
And the rainbow-like brightness in the cloud signifies the unchanging covenant, and the fact that it is the likeness of Jehovah's glory shows that He is the very life that can save at any time, the very justice that judges and destroys, and the very truth that is the unchanging covenant. Therefore, we can see that the works on the throne moves with the unchanging word of promise as the life of eternal life and the judgment of wrath.
그리고 구름에 있는 무지개 같은 광채가 있는 것은 불변의 언약을 뜻한 것인데, 이것이 여호와의 영광의 형상이라고 한 것은 얼마든지 살려줄 수 있는 생명의 자체가 되시며, 심판하여 없이할 공의의 자체가 되시며, 불변의 언약인 진리의 자체가 되시는 것을 보여준 것입니다. 그러므로 보좌 위의 역사는 영원한 영생의 생명으로 진노의 심판으로 불변의 약속의 말씀으로 움직이는 것을 알 수 있습니다.
God is a God who gives words to humans and works, and if they obey, He pours out the works of life, and if they do not obey, He pours out the works of wrath. Therefore, if anyone obeys the words, God, who acts according to the unchanging words of the covenant, gives them abundant works of life like blue light.
하나님께서는 인간에게 말씀을 주시고 역사하시되 순종하면 생명의 역사를 부어 주시는 신이시요, 순종치 않으면 진노의 역사를 부어 주시는 신이십니다. 그러므로 누구든지 말씀을 순종하는 자라면 변치 않는 언약의 말씀대로 행하시는 하나님께서 푸른 빛 같은 생명의 역사를 풍성하게 주시는 것입니다.
@ And he that sat was to look upon like a jasper and a sardine stone: and there was a rainbow round about the throne, in sight like unto an emerald.(Rev.4:3)
@ 앉으신 이의 모양이 벽옥과 홍보석 같고 또 무지개가 있어 보좌에 둘렸는데 그 모양이 녹보석 같더라.(계4:3)
Conclusion
If a person only knows the activities below the firmament and not the activities above the firmament, then I see him as living a life close to that of an animal. It is extremely foolish for materialists to view the natural world, which is formed by the activities of the four living things, as the power of an object that exists on its own. This is like a pig living in the mountains digging the ground while picking up an acorn and not knowing that the acorn fell from above, thinking that it grew on the ground. In this way, materialists do not know that there is activity above the firmament and that everything is formed below the firmament. We must correctly understand the activities above and below the firmament and obey the word of God.
결 론
사람이 궁창 아래의 활동만 알고, 궁창 위의 활동을 모르고 있다면 동물에 가까운 생활을 하는 자라고 봅니다. 유물론자들이 네 생물의 활동에 의하여 되어지는 자연계를 스스로 있는 물체의 힘이라고 본다는 것은 너무나 어리석은 생각입니다. 이것은 산에서 사는 돼지가 도토리를 주워 먹으면서, 이 열매가 위에서 떨어진 것을 모르고, 땅에서 난 줄 알고 땅을 파는 것과 같습니다.
이와 같이 유물론자들은 궁창 위의 활동이 있어서 궁창 아래에 모든 것이 이루어진다는 것을 모르고 있습니다. 우리는 궁창 위의 활동과 궁창 아래의 활동을 바로 알고 하나님의 말씀을 순종해야 할 것입니다.
Ⅱ. Solving the puzzle of the end of mankind(Dan.2:31-45).
Ⅱ. 인류 종말의 난제 해결(단2:31-45).
The purpose of God's words is to solve the difficult problems of life. The difficult problems of life can be said to be various, but simply put, there are three: 1) the problem of one's own soul, 2) the problem of life, and 3) the problem of the international end. Today's text is about solving the difficult problem of the end of mankind. When King Nebuchadnezzar, who conquered the splendid place of Babylon, the starting point of civilization, thought about the future, God gave the king a revelation about the great problem of solving the difficult problem of the end of mankind, and through the prophet Daniel, He let us know new and beautiful news that will be a great blessing to us in the end times. Now, the text speaks about the difficult problem as follows.
하나님의 말씀은 인생에게 난제를 해결시키자는 것이 목적이 된 것입니다. 인생의 난제는 여러 가지라고 말할 수 있으나 간단히 말하면 세 가지라고 말할 수 있습니다.
1) 자기 영혼 문제
2) 생활 문제
3) 국제적인 종말 문제인 것입니다.
오늘 본문은 인류 종말 난제를 해결할 것을 말하고자 합니다. 문명의 시발점이 되는 바벨론의 화려한 자리를 정복한 느브갓네살 대왕은 장래 일을 생각할 때에 하나님은 왕에게 인류 종말 난제 해결이라는 큰 문제를 놓고 보여 진 묵시는 꿈으로 다니엘선지를 통하여 종말에 있는 우리에게 큰 축복이 될 새롭고 아름다운 소식을 알게 했던 것입니다. 이제 난제에 대하여 다음과 같이 본문으로 말합니다.
1. The problem of mixed race (2:43)
1. 인종 혼혈 문제 (2:43)
@ And whereas you see iron mixed with miry clay, they shall mingle themselves with the seed of men: but they shall not cleave one to another, even as iron is not mixed with clay.(Dan.2;43) @ 왕께서 철과 진흙이 섞인 것을 보셨은즉 그들이 다른 인종과 서로 섞일 것이나 피차에 합하지 아니함이 철과 진흙이 합하지 않음과 같으리이다.(단2:43)
This is talking about an extremely corrupt society. When I say that races are mixed, I mean mixed blood. Today, the United States of America is a federal state where the two major camps hold great power. These two great countries are extremely mixed, obscene, and debauched. Then, it is true that the two countries that rule the world, the US and the Soviet Union, will reconcile through extreme mixed blood, debauchery, and luxury. However, it is difficult to say where this will ultimately turn out. If the races continue like this, we will become a society that is nothing more than beasts. The fact that there are so many international marriages in our country these days may have something to do with this. 이것은 극도로 부패한 사회를 말한 것입니다. 인종이 서로 섞인다는 것은 혼혈을 두고 말한 것입니다. 금일에 양대 진영이 큰 세력을 잡고 있는 연방 국가 합중국일 것입니다. 극도로 혼혈, 음란, 방탕된 것이 양 대국일 것입니다.
그러면 세계를 지배하는 미소 양국은 극도로 인종 혼혈 방탕 사치 이것으로서 화해질 것은 사실입니다. 그러나 이것이 결국은 어떻게 될 것이냐 하는 것은 난제가 아닐 수 없습니다. 만일 인종이 이대로 간다면 금수에 지나지 않은 사회가 될 것입니다. 요즈음 우리나라도 국제결혼이 아주 많은 것은 이와 관련이 있을 것입니다.
2. It is a problem of political ideology that cannot be resolved.
2. 합할 수 없는 정치사상 문제입니다.
This is a difficult problem that cannot be solved by human resources. If it is said that communism will unite the world, it is not biblical, and if it is said that capitalism will unite the world, it is not biblical. This is a problem that can only be said that this is an era that is about to end. Therefore, this is nothing more than an idolatrous, that is, lifeless activity.
이것은 인력으로서 해결 할 수 없는 난제일 것입니다. 만일 공산주의가 세계를 통일한다고 하는 것이 성서적이 아니고 자본주의가 세계를 통일한다는 것도 성서적이 아닙니다. 이것은 종국을 고하는 시대라는 것 밖에는 말할 수가 없는 문제가 됩니다. 그러므로 이것은 우상적인 즉 생명이 없는 활동에 불과하기 때문 입니다.
3. God establishes a nation (2:44)
3. 하나님이 한 나라를 세운다는 것입니다 (2:44)
@ And in the days of these kings shall the God of heaven set up a kingdom, which shall never be destroyed: and the kingdom shall not be left to other people, but it shall break in pieces and consume all these kingdoms, and it shall stand for ever.(Dan.2:44) @ 이 열왕의 때에 하늘의 하나님이 한 나라를 세우시리니 이것은 영원히 망하지도 아니할 것이요 그 국권이 다른 백성에게로 돌아가지도 아니할 것이요 도리어 이 모든 나라를 쳐서 멸하고 영원히 설 것이라.(단2:44)
This means that God solves a difficult problem that cannot be solved by human power. It means that in order to establish a nation that will never perish, all nations will be defeated and destroyed, and it will stand forever. 이것은 인간의 힘으로 해결할 수 없는 난제를 하나님께서 해결해 준다는 것입니다. 영원히 망하지 않는 나라를 세우는 데는 모든 나라를 쳐서 멸하고 영원히 선다는 것입니다.
4. A floating stone appears that has not been touched by human hands (2:45) 4. 사람의 손을 대지 않은 뜬 돌이 나타난다는 것입니다 (2:45)
@ Forasmuch as you saw that the stone was cut out of the mountain without hands, and that it brake in pieces the iron, the brass, the clay, the silver, and the gold; the great God has made known to the king what shall come to pass hereafter: and the dream is certain, and the interpretation thereof sure.(Dan.2:45) @ 왕이 사람의 손으로 아니하고 산에서 뜨인 돌이 철과 놋과 진흙과 은과 금을 부숴뜨린 것을 보신 것은 크신 하나님이 장래 일을 왕께 알게 하신 것이라 이 꿈이 참되고 이 해석이 확실하니이다.(단2:45)
These refer to Christ as the judge and at the same time teach the authority of the saints (Isaiah 28:16, Zechariah 3:9, Zechariah 4:7). God told the prophet Zechariah that the work of Zerubbabel would be followed by a stone. This refers to the work of the authority of the saints who hold the plumb line at the end. To be precise, Jesus, who became the rejected stone, was rejected on the cross, and Jesus, who became the cornerstone, received the authority to judge and came again. Therefore, this stone of judgment refers to the works of theocratic authority that transcends human power as a stone. In other words, it refers to the final work that cannot be achieved by human power or ability but by the God of Jehovah, so the kingdom of the saints, which is achieved as the works of God that transcends science and is the end that will solve the difficult problems of mankind. The kingdom of peace that mankind desires will be achieved here.
이들은 심판자인 그리스도를 가리킨 동시에 성도의 권세를 가르친 것입니다(사28:16, 슥3:9, 슥4:7). 하나님은 스가랴 선지에게 스룹바벨의 역사에는 돌이 따른다는 것을 말했습니다. 이것은 종말에 다림줄을 쥔 성도의 권세의 역사를 말한 것입니다.
세밀히 말하자면 버림 돌 된 예수님은 십자가에서 버림을 당했고 머릿돌 된 예수님은 심판권을 받고 다시 오시는 것입니다. 그러므로 이 심판의 돌은 인간의 정권을 초월한 신정적인 권세 역사를 돌이라고 말한 것입니다.
다시 말하면 인간의 힘으로 능으로도 안 되고 여호와의 신으로 되는 최종적인 역사를 말한 것이니 인간의 과학 문명이 난제를 해결할 수 없고 과학을 초월한 신의 역사로서 이루어지는 성도의 나라가 인류 난제를 해결하는 끝이 될 것입니다.
인류가 원하는 평화왕국은 여기에서 이루어진다는 것입니다.
@ Therefore thus say the Lord GOD, Behold, I lay in Zion for a foundation a stone, a tried stone, a precious corner stone, a sure foundation: he that believe shall not make haste.(Is.28:16)
@ 그러므로 주 여호와께서 가라사대 보라 내가 한 돌을 시온에 두어 기초를 삼았노니 곧 시험한 돌이요 귀하고 견고한 기초 돌이라 그것을 믿는 자는 급절하게 되지 아니하리로다. (사28:16) @ For behold the stone that I have laid before Joshua; upon one stone shall be seven eyes: behold, I will engrave the graving thereof, says the LORD of hosts, and I will remove the iniquity of that land in one day.(Zech.3:9) @ 만군의 여호와가 말하노라 내가 너 여호수아 앞에 세운 돌을 보라 한 돌에 일곱 눈이 있느니라 내가 새길 것을 새기며 이 땅의 죄악을 하루에 제하리라.(슥3:9) @ Who are you, O great mountain? before Zerubbabel you shall become a plain: and he shall bring forth the headstone thereof with shoutings, crying, Grace, grace unto it.(Zech.4:7) @ 큰 산아 네가 무엇이냐 네가 스룹바벨 앞에서 평지가 되리라 그가 머릿돌을 내어 놓을 때에 무리가 외치기를 은총, 은총이 그에게 있을찌어다 하리라 하셨고(슥4:7)
Conclusion The text teaches that what has been handed down throughout the history of life is nothing more than an idolatrous thing, and that idolatrous politics will end with judgment and a nation ruled by the remaining saints will come, which is the solution to the difficult problems of mankind.
결 론
인생의 역사를 통하여 내려온 것은 한 우상적인데 불과하다는 것은 본문을 가르치는 동시에 우상적인 정치는 심판으로서 끝을 맺고 남은 성도들이 다스리는 나라가 온다는 것이 인류 난제 해결이라는 것입니다.
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