|
주절/종절 및 시제 일치
source; http://faculty.deanza.edu/flemingjohn/stories/storyReader$23
명사절
Noun Clauses
가. 절의 주연/조연 역할상의 분류
주절; 전달코자 하는 본론이 표함된 절; main clause
종속절; 주절의 내용의 일부거나 보완하는 내용의 절
(Dependent clauses are also called subordinate clauses.)
나. 문장에 쓰인 절의 숫자에 의거한 분류
단문 simple sentence ; 하나의 절로 된 문장
다른 문장에 속하지 않고 독립적인 의미로 쓰인다
A sentence which contains just one clause is called a simple sentence.
Clause includes a verb, a subject and the rest part of a sentence.
* A phrase has no verb but a clause should have a verb in it.
구엔 동사가 없으나 절에는 있다
준동사는 역할상 명형부 역할하고
동사 활용을 못하니 정형동사가 아니라 본동사로 못 쓴다
중문; 단문이 둘 이상 등위 접속으로 연결된 문장이라 여전히 단문으로 보는 분들은
중문은 생략한다
복문 complex sentence ; 주절 안에 종속절을 하나 이상 포함한 절
A sentence which contains one independent clause and one or more dependent clauses is called a complex sentence. (Dependent clauses are also called subordinate clauses.)
예; Clause is a group of words that includes a verb and a subject and is a sentence or a main part of a sentence.
다. 절의 역할에 의거한 분류
절은 문장 분량의 내용을 접속사로 이끌어 하나의 품사처럼 쓰이므로
명사, 형용사 및 부사 3가지 역할 이상도 이하도 없고
생김새가 어찌 되었든
문장에서 쓰인 위치에 따라 역할이 결정된다
There are three basic types of dependent clauses: adjective clauses, adverb clauses, and noun clauses. (Adjective clauses are also called relative clauses.) 명절, 형절, 부절로 분류된다
1. 명사절 ;
절 전체가 한 뭉치/동아리로 하나의 명사처럼 주/보/목/목보/전목 등으로 사용되므로
하나의 noun clause 명절 덩어리를 하나의 noun 명사로 취급하려니
먼저 [괄호]로 묶고 의미를 파악하여
명사형으로 만들어
주어나 보어면 "~인/하는 사람/것",
목적이면 "~인/하는 사람/것을"
전목이면 전치사구의 형역/부역 역할에 따라 about 이라면 "~인/하는 사람/것에 대한/대하여" 하고 이해한다
I don't know [who you are]. "당신이 누구라는 그것"을 모른다
I don't know [what you think]. "당신이 무얼 생각하는지 그것"을 모른다
I know [that you don't want to go]. "당신이 가길 원치 않는 다는것" 을 안다
이런 역할 표시로 접속사를 써 주는 것이다
영어의 명사형에 우리말의 '것'이 가까우니 '것'으로 하면 된다
접속사 that를 떼면 statement 진술/서술문이 되어 "~ 이다/하다"로 되고
[that you don't want to go] 너는 가길 원치 않는다
의문사를 일반명사로 대치하여 제자리로 보내면 역시 진술문이 된다
who you are => you are who => you are a stranger.
2. 형용사절
절이라는 한 뭉치의 의미로 하나의 명사를 설명/수식하는 형용사 역할을 하니
우리말로는 "~ 인/하는 선행명사"로 이해하면 된다
명사 수식이므로 '//' 로 구분한다
a person //who I know. 내가 아는 어떤 사람
3. 부사절
주절의 동작에 대한 설명이므로 부사 접속사로 시작되고 접속사의 성격에 따라
~ 인/하는 때, 장소, 이유, 결과, 양태, 정도 등등으로 이해하면 된다
명역 명사절
명사절에 대한 공부이므로 명사절에 대해 더 자세히 알아보자
This page contains information about noun clauses.
A. 명사로써의 명사절 역할
Noun clauses perform the same functions in sentences that nouns do:
명사절은 문장 안에서 명사가 하는 역할을 한다
즉 주어, 보어, 목적, 목보, 전목 역할을 한다
A noun clause can be a subject of a verb: 주어
What Billy did shocked his friends.
A noun clause can be an object of a verb: 목적
Billy’s friends didn’t know that he couldn’t swim.
A noun clause can be a subject complement: 주격보어
Billy’s mistake was that he refused to take lessons.
A noun clause can be an object of a preposition: 전목
Mary is not responsible for what Billy did.
* that 절과 what 절의 차이
명사절로 쓰인 that 절은 완전한 문장으로 구성되어야 하지만
what 절은 의문사 what 이 대신한 문장요소가 공석으로 남아 있어야 하는데; what Billy did (목적).
what 이 공석인 문장요소를 대신하므로 비록 공석이 있지만 완전한 문장이나; Billy did (what)
공석이 있다는 이유로 불완전문이라 하나
의문 형용사나 의문 부사는 수식어인 형용사나 부사를 대신하므로; what number do you like? How can you come?
필수요소는 다 갗추어져 있기에 필수구조상으로는 완전문으로 되지만
의미적으로는 형용사나 부사가 의문사로 대치되었기에 불완전 의미가 된다
* A noun clause (but not a noun) can be an adjective complement:
'not a noun 한 명사가 아니다라'는 말이니 한 단어로된 명사가 아니고 절로 구성되어
절 전체가 한덩어리 의미로 형용사를 설명하니 :형용사보어"
즉 형용사를 설명/수식하는 부사적인 역할한다
Everybody is sad// that Billy drowned.
주어 + 동사 + [형용사/보어 + 부사절]
허나 이 that 절은 선행명사를 수식하는 형절과는 달리
선행 형용사 뒤에서 형용사 설명용으로 완전한 문장이 온다
어떤 영어인은 보어절이라고도 하나 형용사를 설명하니
간단하게 부사역할로 알자 한다
B. 두 독립문중 하나를 명절로 바꾸어 복문으로 만들기
You
can combine two independent clauses by changing one to a noun clause
and using it in one of the ways listed above. The choice of the noun
clause marker (see below) depends on the type of clause you are changing
to a noun clause:
독립문을 종속절인 명사절로 고칠 때는 종속 접속사가 필요한데
접속사는 문장의 성격에 따라 달라질 수 있다
To change a statement to a noun clause use that:
명사절을 진술문으로 하고자 한다면 허사 접속사 that 을 쓴 명사절로 고치라
I know + Billy made a mistake =
I know that Billy made a mistake.
To change a yes/no question to a noun clause, use if or whether:
yes/no 의 대답을 원하면 접속사를 if or whether 쓴 명사절로 고치라
George wonders + Does Fred know how to cook? =
George wonders if Fred knows how to cook.
To change a wh-question to a noun clause, use the wh-word:
의문이 들어간 명사절로 쓰려면 의문사절로 고쳐 써라
I don’t know + Where is George? =
I don’t know where George is.
C. 명사절 표시로 쓰이는 접속사의 종류
아래의 접속사는 명사가 쓰이는 위치에 쓰여야 명사절 표시가 되나
어떤 접속사는 부사적으로도 쓰일 수 있음을 기억하자
The subordinators in noun clauses are called noun clause markers.
Here is a list of the noun clause markers:
that
if, whether
Wh-words: how, what, when, where, which, who, whom, whose, why
Wh-ever words: however, whatever, whenever, wherever, whichever, whoever, whomever
문장을 읽으며 위와 같은 접속사로 이끌리는 절이 명사가 와야할 자리인
주어, 보어, 목적, 목보, 전목 자리에 오면
그 절 전체를 하나로 묶은 한 묶음의 명사형으로 하여
쓰인 위치의 문장요소로 이해한다
하여 접속사가 나오면 먼저 어디까지 종속절에 속하는지 구분해야 한다
주절과 종속절을 구분하는 방법은
동사를 먼저 찾아 주절 동사인지 종속절 동사인지 파악한 다음
그 동사의 술부가 어디까지인지 찾아 괄호로 경계 표시 하면
골격이 드러나 문장 구조 파악이 쉽게 된다
예문
How do I know [what I think], until I see [what I say]? 내가 생각하는/말하는 그것
주절동사 know, 종절동사 think
How 는 의문문에 쓰인 의문대명사
(의문문에서는 모르는 내용을 의문사로 대신하여 문장 앞에 씀)
what 는 목적으로 쓰인 명사절을 이끄는 의문대명사절 접속사이다
(의문대명사절은 의문문을 평서문 어순으로 만들어 독립문이 아닌 종속절로 쓰인 절을 말한다)
"[How we remember, what we remember, and why we remember] form [the most personal map of our individuality]."
명절 3개가 등위접속사로 연결되어 주어자리에 쓰였다
"This is the story /of what a Woman's patience can endure, and of what a Man's resolution can achieve."
전치사의 목적으로 쓰인 명절/의문사절
전치사 + 의문사절 = 전치사구로 앞 명사 story 수식이니 형역이다
형용사처럼 " 의문사절 내용에 대한/관한" story 이야기로 이해한다
의문사절을 이해하기 위해선 의문사가 대신한 문장요소가 들어갈 빈자리에 놓아보면 된다
what a Woman's patience can endure,
a Woman's patience can endure what 여성의 인내가 감내할 수 있는 그것
D. 접속사 생략
Except
for that, noun clause markers cannot be omitted. Only that can be
omitted, but it can be omitted only if it is not the first word in a
sentence:
that 말고 다른 wh-접속사는 생략할 수 없으나
that 절이 주어로 쓰인 경우는 that 을 생략하면 종속절인지 주절인지 구별이 않되기에 할 수 없다
생략된 접속사 자리는 () 로 표시해 주면 좋다
Billy’s friends didn’t know that he couldn’t swim.
Billy’s friends didn’t know () he couldn’t swim
Billy’s mistake was that he refused to take lessons.
Billy’s mistake was () he refused to take lessons.
That Billy jumped off the pier surprised everyone.
* Billy jumped off the pier surprised everyone. (X)
E. 종속절의 어순은 항상 평서문 어순
주절은 의문문 어순이라도 종절은 항상 평서문어순이다
Statement word order is always used in a noun clause, even if the main clause is a question:
* Do you know what time is it? (Question word order: is it) (X)
Do you know what time it is? (Statement word order: it is) (O)
* Everybody wondered where did Billy go. (Question word order: did Billy go) (X)
Everybody wondered where Billy went. (Statement word order: Billy went) (O)
F. 종속절의 시제 문제
시제 일치 문제는 상황에 따라 다르니 상황 판단을 잘 해야 한다
기본적으로 종절동사의 동작 시점이 주절동사의 시점보다 이전, 동시 또는 이후를 기준으로 결정한다
하여 주절 동사가 현재면 종절 동사는 과거, 현재, 미래로 될 수 있고
주절 동사가 과거면 같은 과거나 과거 완료 또는 미래 시제로도 될 수 있다
Sequence of tenses in sentences containing noun clauses:
1. 주절의 시제가 현제일때
When the main verb (the verb in the independent clause) is present, the verb in the noun clause is:
ㄱ. 종절의 동작이 주절의 현제 동작 후에 되는 것이면 종절은 미래시제
future if its action/state is later
He thinks that the exam next week will be hard.
He thinks that the exam next week is going to be hard.
ㄴ. 종절의 동작이 주절의 현제 동작과 동시일때는 종절도 현재 시제
present if its action/state is at the same time
He thinks that Mary is taking the exam right now.
ㄷ. 종절의 동작이 주절의 현제동작 보다 이전에 된 것이면 종절은 과거
past if its action/state is earlier
He thinks that George took the exam yesterday.
2. 주절의 시제가 과거일 때
When the main verb is past, the verb in the noun clause is:
ㄱ. 종절의 동작이 주절의 과거 동작 후에 된 것일 때 if its action/state is later
종절도 같은 과거 시제로 쓴다
종절에 조동사가 있으면 조동사를 과거형으로 동사는 원형으로 쓴다
하여 이 경우의 would 는 가정법에 쓰인것이 아니고 단지 시제일치로 쓴 조동사다
was/were going to or would + BASE (원형동사)
He thought that the exam the following week was going to be hard.
He thought that the exam the following week would be hard.
ㄴ. 종절의 동작이 주절의 과거 동작과 동시면 같이 과거시제를 쓴다
past if its action/state is at the same time
He thought that Mary was taking the exam then.
ㄷ. 종절의 동작이 주절의 과거 동작보다 이전에 된거면 종절은 과거완료로 쓴다
past perfect if its action/state is earlier
He thought that George had taken the exam the day before.
이런 경우의 과거 시제를 소과거/대과거로 불리기도 하는데
이는 소과거인 과거싯점 전에 일어난 일을 대과거로 하여 시간대상의 전후관계를 명확히 하고자 함이다
ㄹ. 주절 동사가 과거라도 종절의 동작이 여전히 미래에 될 일이면 종절은 여전히 미래시제로 한다
If
the action/state of the noun clause is still in the future (that is,
after the writer has written the sentence), then a future verb can be
used even if the main verb is past.
The astronaut said that people will live on other planets someday.
과거에 말했지만 아직도 실현되지 않은 미래일이니 미래시제로 쓴다
ㅁ. 주절이 과거라도 종절 동작이 현제싯점에도 계속되거나 거나
어제도 오늘도 내일도 불변인 사실/진리라면 단순현재로 쓴다
If
the action/state of the noun clause continues in the present (that is,
at the time the writer is writing the sentence) or if the noun clause
expresses a general truth or fact, the simple present tense can be used
even if the main verb is past.
We learned that English is not easy.
The boys knew that the sun rises in the east.
복문 예문
Here are some examples of sentences which contain one noun clause (underlined) and one independent clause:
Noun clauses as subjects of verbs:
[Whether Fred can get a better job] is not certain.
[What Mary said] confused her parents.
[However you learn to spell] is OK with me.
Noun clauses as objects of verbs:
We didn’t know [that Billy would jump].
We didn’t know () Billy would jump.
Can you tell me [if Fred is here]?
I don’t know [where he is].
George eats [whatever is on his plate].
Noun clauses as subject complements:
The truth is [that Billy was not very smart].
The truth is () Billy was not very smart.
The question is [whether other boys will try the same thing].
The winner will be [whoever runs fastest].
Noun clauses as objects of prepositions:
Billy didn’t listen /to what Mary said.
He wants to learn /about whatever is interesting.
* Noun clauses as adjective complements: 형용사 수식 부사역할하는 명사절 예문
He is happy // that he is learning English.
We are all afraid // that the final exam will be difficult.