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2.희소성의 문제 : 가치가 있는 자원과 능력을 얼마나 많은 경쟁기업들이 보유하고 있는가?
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우위의 원천 |
공통적임 |
희소함 |
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가치성 존재
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충족시에는 동등(competitive parity), 결핍시에는 경쟁열위(competitive disadvantage) |
충족시에는 경쟁우위(competitive advantage), 결핍시에는 동등(competitive parity) |
3.불모방성의 문제 : 자원 및 능력을 보유하지 못한 기업이 이미 보유한 기업과 비교하여 생산요소의 구입에서 가격열위에 있는가 ?
4.조직의 문제 : 자원과 능력의 완전한 경쟁우위 활용을 위한 조직화가 되어 있는가?
[출처] [펌] VRIO분석, 가치사슬 분석 |작성자 찬찬
VRIO, the VRIO framework, is an internal tool of analysis in the context of businesses. VRIO is an acronym for the four question framework you ask about a resource or capability to determine its competitive potential: the question of Value, the question of Rarity, the question of Imitiability (Ease/Difficulty to Imitate), and the question of Organization (ability to exploit the resource or capability).
Barney, Jay B and Hesterly, William B. Strategic Management and Competitive Advantage: Concepts. 2005 Pearson Education, Inc., Upper Saddle River, New Jersey, 07458.