1. Subhūti, if a bodhisattva has a notion of a self, a notion of a person, a notion of a being, or a notion of a life, he is not a bodhisattva.
2. Why is this, Subhuti? It is because no Bodhisattva who is a real Bodhisattva cherishes the idea of an ego-entity, a personality, a being, or a separated individuality.
3. Why is this so? Subhuti, if bodhisattvas abide in the notions of a self, a person, a sentient being, or a life span, they are not bodhisattvas.”
* sentient 감각(의식)이 있는 (것, 사람). a life span 생애, 일생.
4. Subhūti, if a bodhisattva has a notion of a self, a notion [saṁjñā] of a person [pudgala], a notion [saṁjñā] of a being [sattva], or a notion [saṁjñā] of a life [jīva], he is not a bodhisattva.
5. Why is that? Subhūti, anybody to whom the idea of a living being occurs, or the idea of a soul or the idea of a person occurs, should not be called a bodhisattva.
6. Why? Subhūti, if a bodhisattva has a notion of a self, a notion [saṁjñā] of a person [pudgala], a notion [saṁjñā] of a being [sattva], or a notion [saṁjñā] of a life [jīva], he is not a bodhisattva. (4번과 동일함)
7. Why is that? Subhūti, anybody to whom the idea of a living being occurs, or the idea of a soul or the idea of a person occurs, should not be called a bodhisattva. (5번과 동일)
8. "Why is this so? If, Subhuti, a bodhisattva holds on to the idea that a self, a person, a living being, or a life span exists, that person is not an authentic bodhisattva."
9. A Bodhisattva does not cling to the illusion of separate individuality or ego-entity or personal identification In reality, there is no "I" who liberates and no "they" who are liberated.
10. ‘And why? He is not to be called a Bodhi-being, in whom the notion of a self or of a being should take place, or the notion of a living soul or of a person.’ (Conze 본)
11. And why? If in a Bodhisattva the notion of a 'being' should take place, he
could not be called a 'Bodhi-being'. 'And why? He is not to be called a Bodhi-being, in whom the notion of a self or of a being should take place, or the notion of a living soul or of a person.'13
12. A Bodhisattva does not cling to the illusion of separate individuality or ego-entity or personal identification. In reality, there is no "I" who liberates and no "they" who are liberated. (9번과 동일)
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안국진님 오늘 또 아주 좋은 거 하나 배웠습니다. 신기합니다. 감사.....
제가 그동안 보았던 대부분의 금강경 번역이 무비스님식이었습니다.
아무리 맞춰보아도 풀리지않는 퍼즐같은 해석들.
이제야 속이 시원함을 느낍니다.
많은 불자들이 바른 해석을 접하게 되었으면 좋겠네요.
ㅔ
댓글 감사합니다. 금강경은 번역뿐 아니라 산스크리트 원문 자체가 매우 어려운 경이라서 구마라습 한역본만으로는 번역이 제대로 되기 어렵습니다. 그래서 제가 그 문제를 해결하기 위해 7종의 한역본과 산스크리트본, 영역본들을 비교하며 연구하고 논문을 쓴 것입니다. 한국에서 하는 종래의 방식으로는 정확성이 많이 떨어지게 되어 있습니다. 거듭 말하지만 相(상)의 개념이 확실하게 잡혀있지 않으면 헤매게 되어있습니다. 금강경의 key word는 相(상)입니다.