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123. The work of Jehovah, the king of Israel, and the certainty of God's salvation. Jacob in the East.
123. 이스라엘 왕인 여호와의 역사, 하나님의 구원의 확실성.
Ⅰ. The work of Jehovah, the king of Israel (Is.44:1-8).
Ⅰ. 이스라엘 왕인 여호와의 역사(사44:1-8).
God is a God who does not work except in Israel. Therefore, He said that He is Jehovah, the King of Israel. Now, the text testifies to the work of the Lord working in Israel.
하나님께서는 이스라엘이 아니고는 역사하지 않는 신이십니다. 그러므로 이스라엘의 왕인 여호와라고 말씀하신 것입니다. 이제 이스라엘에게 역사하시는 주님의 역사를 본문으로 증거합니다.
1. Work of creating and helping (1-2)
1. 조성하고 도와주는 역사 (1-2)
@ Yet now hear, O Jacob my servant; and Israel, whom I have chosen: 2. Thus say the LORD that made you, and formed you from the womb, which will help you; Fear not, O Jacob, my servant; and you, Jesurun, whom I have chosen.(Is.44:1~2) @ 나의 종 야곱, 나의 택한 이스라엘아 이제 들으라. 2. 너를 지으며 너를 모태에서 조성하고 너를 도와줄 여호와가 말하노라 나의 종 야곱, 나의 택한 여수룬아 두려워 말라.(사44:1~2)
God chooses people from the womb and helps them. Anyone who is created and helped by God will have the victorious name of Israel. God does not help anyone who is not created by God, and no one can become a servant of God except those who receive help. We should see that God’s work is not something that happens because we want it to happen in our lives, but rather that we are created as servants of God from the moment we are born. The fact that God showed evidence through Isaac in Abraham’s family shows that God’s work is a work of choosing from the womb.
하나님께서는 모태로부터 사람을 택하시고 그를 도와주시는 것입니다. 누구든지 하나님이 조성하고 도와주는 사람이라면 이스라엘이라는 승리의 이름을 갖게 될 것입니다. 하나님께서 조성한 자가 아니고는 돕지도 않으시고 도움을 받는 자 외에는 하나님의 종이 될 수 없습니다. 하나님의 역사는 우리 인생이 원하므로 되는 것보다도 우리가 세상에 날 때부터 하나님의 종으로 지음 받았다고 보아야 합니다. 아브라함의 가정에 이삭을 통하여 증거를 나타내신 것은 하나님의 역사는 모태로부터 택하는 역사가 있다는 것을 보여준 것입니다.
God does not call just anyone to be His servant, but He chooses those who will be His servants under His foreknowledge and predestination, and He helps them regardless of whether they act or not. It is not God’s work to help people based on their actions or not based on their inaction, but to help those He has chosen, even if they have shortcomings. No matter how much He persecuted and slandered Christianity, Jesus appeared to Paul and called him because he was a chosen vessel (Acts 9:1-9). If God chose people based on their righteous actions, there would be no one in this world who would be chosen. Therefore, the work of God is to create and help those He has chosen. 하나님은 아무런 사람이나 불러서 종으로 삼은 것도 아니요, 예지와 예정 아래서 종 될 자를 택하시고 그가 행함이 있던지 없던지 도와주시는 것입니다. 사람이 행함으로 도와주고 행치 못함으로 돕지 않으신다는 것이 하나님의 역사가 아니고 택한 자는 부족이 있다 하여도 도우시는 것이 하나님의 역사라는 것입니다. 아무리 기독교를 박해하고 훼방했다 하여도 예수님께서 바울에게 나타나서 그를 부르신 것은 택한 그릇이기 때문입니다(행9:1-9). 만일 하나님께서 사람의 옳은 행위를 보고 택하신다면 택함 받을 자는 이 세상에 있을 수 없습니다. 그러므로 하나님의 역사가 택한 자를 조성하기도 하고 도와주기도 하는 것입니다.
2. Work of blessing children (3-5)
2. 자녀를 축복하는 역사 (3-5)
@ For I will pour water upon him that is thirsty, and floods upon the dry ground: I will pour my spirit upon your seed, and my blessing upon your offspring: 4. And they shall spring up as among the grass, as willows by the water courses. 5. One shall say, I am the LORD's; and another shall call himself by the name of Jacob; and another shall subscribe with his hand unto the LORD, and surname himself by the name of Israel.(Is.44:3~5) @ 대저 내가 갈한 자에게 물을 주며 마른 땅에 시내가 흐르게 하며 나의 신을 네 자손에게, 나의 복을 네 후손에게 내리리니 4. 그들이 풀 가운데서 솟아나기를 시냇가의 버들같이 할 것이라. 5. 혹은 이르기를 나는 여호와께 속하였다 할 것이며 혹은 야곱의 이름으로 자칭할 것이며 혹은 자기가 여호와께 속하였음을 손으로 기록하고 이스라엘의 이름으로 칭호하리라.(사44:3~5)
God’s blessing of children to His chosen servant can be seen in two ways. There is the blessing of bloodline children and the blessing of spiritual children. When God blesses many children through His beloved servant, it is not through the power of that servant, but through the work of God who uses that servant. The most blessed servant is the one who bears many blessed children. God does not always work on His own, but raises His servant to bear fruit in order to establish true Israel. In the past, calling Jacob to establish Israel was a prophetic sign that a new era would be established through the chosen servant. Therefore, the most blessed servant can be seen as a transformed saint.
하나님은 택한 종에게 자녀의 축복을 주시는 것은 두 가지로 볼 수 있습니다. 혈통적인 자녀의 축복도 있고 영적인 자녀의 축복도 있는 것이니 하나님께서는 사랑하는 종을 통하여 많은 자녀가 축복을 받도록 하시는 것은 그 종의 힘으로가 아니요, 그 종을 들어 쓰시는 하나님의 역사입니다. 가장 복 있는 종은 복 있는 자녀를 많이 열매를 맺게 된 자입니다. 하나님은 언제나 스스로 역사하지 아니하시고 그 종을 들어서 열매를 맺게 하시는 것은 참된 이스라엘을 이루기 위한 것입니다. 옛적에 야곱을 불러서 이스라엘을 이루게 하시는 것은 앞으로 택한 종을 통하여 새로운 시대가 이루어질 것을 예언적으로 보여준 것입니다. 그러므로 가장 복 있는 종은 변화 성도라고 볼 수 있습니다.
3. Work of the beginning and the end (6-7)
3. 처음과 마지막의 역사 (6-7)
@ Thus says the LORD the King of Israel, and his redeemer the LORD of hosts; I am the first, and I am the last; and beside me there is no God. 7. And who, as I, shall call, and shall declare it, and set it in order for me, since I appointed the ancient people? and the things that are coming, and shall come, let them shew unto them. (Is.44:6~7) @ 이스라엘의 왕인 여호와, 이스라엘의 구속자인 만군의 여호와가 말하노라 나는 처음이요 나는 마지막이라 나 외에 다른 신이 없느니라. 7. 내가 옛날 백성을 세운 이후로 나처럼 외치며 고하며 진술할 자가 누구뇨 있거든 될 일과 장차 올 일을 고할지어다. (사44:6~7)
God always shows the beginning of work as a prophetic work that signifies the end of works, and ends the end of works as such to show more certain evidence to the chosen ones so that they can boldly go forward. A perfect work is always the same in the beginning and the end. If God had set the purpose of the work that He showed to Israel in the past for that era, there would have been no need for the cross of Christ. God’s work is to complete works through Christ, so I see the entire work of the Old Testament era as showing the path for the kingdom of Israel to be established on this earth.
하나님께서는 언제나 처음의 역사는 종말의 역사를 뜻한 예언적인 역사로 나타내고 마지막 역사도 그대로 끝을 맺는 것은 택한 자에게 더 확실한 증거를 보여주어 담대히 나가게 하기 위한 방법입니다. 언제나 완전한 역사라는 것은 시작과 마지막이 똑 같은 것입니다. 만일 하나님께서 과거 이스라엘에게 나타난 역사를 그 시대에 목적을 두었다면 그리스도의 십자가가 필요가 없게 될 것입니다. 하나님의 역사는 그리스도를 통하여 완전한 역사를 이루고자 하는 것이니 구약 시대의 역사는 전부가 이스라엘의 왕국이 이 땅에 이루어질 정로로 보여 준 것으로 봅니다.
God does not give perfect things to foolish people at the beginning, but gives them at the end. At the beginning, he showed evidence that he would give perfect things so that people would believe, and the final work is the work of making what they believed come true. It is to acknowledge as evil those who do not believe what he said while showing evidence. This is because it is an act of opposing God. 하나님은 어리석은 인간들에게 완전한 것을 주기 위해서는 처음에 주는 것이 아니요, 마지막에 주시는 것은 처음에는 완전한 것을 주겠다는 증거를 보여 믿게 한 것이요, 마지막 역사는 믿게 한 것을 그대로 이루어 주는 역사입니다. 증거를 보여 주면서 말씀한 것을 믿지 않은 자를 악한 자로 인정하는 것입니다. 왜냐하면 하나님을 대적하는 일이기 때문입니다.
4. Work of using the chosen ones as witnesses (8)
4. 택한 자를 증인으로 쓰는 역사 (8)
@ Fear you not, neither be afraid: have not I told you from that time, and have declared it? you are even my witnesses. Is there a God beside me? yea, there is no God; I know not any.(Is.44:8) @ 너희는 두려워 말며 겁내지 말라 내가 예로부터 너희에게 들리지 아니하였느냐 고하지 아니하였느냐 너희는 나의 증인이라 나 외에 신이 있겠느냐? 과연 반석이 없나니 다른 신이 있음을 알지 못하노라.(사44:8)
When God uses His chosen ones as witnesses, He tells us not to be afraid or terrified, but to testify. This is because it is a works in which the prophecies spoken from long ago are accurately fulfilled. Evidence cannot be boldly testified without any evidence, and since what has been done in the word of God from long ago is evidence and at the same time, it will be fulfilled at the end of mankind according to the word, everyone has a duty to boldly preach it. Christianity is a works in which the lawful truth has been accurately recorded from long ago and has been accurately fulfilled. It was accomplished as evidence in the beginning, is accomplished as a blessing in the present, and will be an eternal blessing in the future.
하나님께서는 당신의 택한 자를 증인으로 쓸 때에 두려워 말고 겁내지 말고 증거하라는 것입니다. 왜냐하면 옛적부터 말씀한 예언이 정확히 이루어지는 역사이기 때문입니다. 증거라는 것은 아무런 증거 없이 담대히 증거 할 수 없고 하나님의 말씀에 옛적부터 이루어진 일이 증거가 되는 동시에 그 말씀대로 인간 종말에도 이루어지는 것이므로 누구든지 담대히 전할 의무가 있습니다. 기독교라는 것은 합법적인 진리가 옛적부터 정확히 기록된 동시에 정확히 이루어지는 역사입니다. 처음에는 증거로 이루어졌고 현재는 축복으로 이루어지는 동시에 미래에도 영원한 축복이 되는 것입니다.
Conclusion God is a God who works as a servant, creating, helping, and blessing, while being a king to the chosen Israel, and working according to His words under His foreknowledge and plan. Therefore, it is because we boldly testify that it is the eternal Israel that will give us eternal glory.
결 론
하나님은 택한 이스라엘에게 왕이 되는 동시에 예지와 예정 아래서 말씀한 대로 역사하시되 조성하시고 도와주시고 축복하는데 있어서는 종이 일하게 역사하는 신이십니다. 그러므로 우리가 담대히 증거하는 일인 동시에 영원한 영광을 우리에게 줄 것은 영원한 이스라엘이 되기 때문입니다.
Ⅱ. The Certainty of God's Salvation –Isaiah 45:18-25- Ⅱ. 하나님의 구원의 확실성 -사45:18~25-
God saves the chosen ones by establishing a certain word and acting according to the word. Salvation includes spiritual salvation and physical salvation, and complete salvation is taught to be received by both the spirit and the body. Now, let us testify about the certainty of salvation through the text as follows.
하나님께서는 택한 자를 구원하시되 확실성이 있는 말씀을 세우시고 말씀에 따라서 하시는 것입니다. 구원에는 영적 구원도 있고 몸의 구원도 있는데 완전한 구원이라는 것은 영과 육이 아울러 받는 것을 가르쳤습니다. 이제 구원의 확실성에 대하여 본문을 들어서 증거하자면 다음과 같습니다.
1. Speaking righteousness and declare honesty (19)
1. 의를 말하고 정직을 고하심 (19)
@ I have not spoken in secret, in a dark place of the earth: I said not unto the seed of Jacob, Seek you me in vain: I the LORD speak righteousness, I declare things that are right.(Is.45:19)
@ 나는 흑암한 곳에서 은밀히 말하지 아니하였으며 야곱 자손에게 너희가 나를 헛되이 찾으라 이르지 아니하였노라 나 여호와는 의를 말하고 정직을 고하느니라.(사45:19)
The righteousness of God refers to the salvation of mankind. For example, if a person with power passes by a person who is about to die because he has no power, then that power would be unrighteous. It cannot be said to be unrighteous that he is unable to save someone because he has no power, but if he does not save someone despite having power, then this is unrighteousness. However, if he saves someone who is about to die with that power, then this is righteousness. In this way, God has an omnipotent work, so He saves the chosen ones, and when He says that He will save them if they only look to Him in the tribulation that they cannot overcome with their own power, this is righteousness. And to speak honestly means that God, who is not at all false, says what He will do.
하나님의 의라는 것은 인간을 구원하는 것을 말합니다. 예를 들자면 힘이 있는 사람이 힘이 없어 쓰러져 죽게 된 사람을 보고도 그대로 지나간다면 그 힘이 있는 것이 오히려 불의한 것이 될 것입니다. 힘이 없어서 구원하지를 못했다는 것을 불의라고 할 수 없지만 힘이 있는데도 불구하고 남을 구원해 주는 일을 하지 않는다면 이것은 불의가 됩니다. 그러나 그 힘을 가지고 쓰러져 죽게 된 사람을 구원해 준다면 이것은 의가 되는 것입니다. 이와 같이 하나님은 무소불능의 역사를 가지셨으므로 택한 자를 구원하시되 자기 힘으로 어찌할 수 없는 환난에서 하나님만 바라보면 구원해 주겠다고 말씀하신 것이 의를 말한 것입니다. 그리고 정직을 고한다는 것은 조금도 거짓이 없는 하나님께서 당신이 행하실 것을 말씀한 것입니다.
Therefore, just as in the past, when Jerusalem was conquered by Babylon, God restored it through Cyrus, so in the end of mankind, God said that He would save the people who were in trouble that they could not do anything about by themselves by using the people of the East. In the Old Testament, according to the word, He restored Jerusalem by using the people of the East, and in the end of mankind, He said that He would save His people from trouble by using the people of the East, which is honesty. Therefore, God’s declaration of righteousness and honesty is the word of the covenant.
그러므로 과거에 바벨론에게 먹힘을 당한 예루살렘을 고레스를 통하여 복구하도록 하신 것과 같이 인류 종말에도 자기 힘으로 어찌할 수 없는 난국을 당한 백성들을 동방 사람을 들어서 구원해 주실 것을 말씀하신 것입니다. 구약 때에는 말씀대로 동방 사람을 들어서 예루살렘을 복구했고, 인간 종말에도 동방 사람을 들어서 당신의 백성을 환난에서 구원해 줄 것을 말씀한 것이 정직을 고한 것입니다. 그러므로 하나님께서 의와 정직을 고한 것이 즉 언약의 말씀입니다.
2. Doing justice and providing salvation (21)
2. 공의를 행하며 구원을 베푸심 (21)
@ Tell you, and bring them near; yea, let them take counsel together: who has declared this from ancient time? who has told it from that time? have not I the LORD? and there is no God else beside me; a just God and a Saviour; there is none beside me.(Is.45:21)
@ 너희는 고하며 진술하고 또 피차 상의하여 보라 이 일을 이전부터 보인 자가 누구냐 예로부터 고한 자가 누구냐 나 여호와가 아니냐 나 외에 다른 신이 없나니 나는 공의를 행하며 구원을 베푸는 하나님이라 나 외에 다른 이가 없느니라.(사45:21)
God spoke of justice first and then of love. The certainty of salvation is that although man cannot practice justice, God does so and saves. No matter how much God speaks of justice, if He does not personally practice it, it is of no use to man who cannot practice justice. For example, if someone tells a person who has fallen into a pit to come up quickly but does not help him, it has nothing to do with him. It is also useless to tell a drowning man to come to his senses and get out. Likewise, if man who has sinned against God has fallen into the pit of sin and is drowning in the waves of sin and cannot escape, but God only tells him not to sin and does not forgive his sins, those words have no relevance to man who has fallen into sin.
하나님께서는 공의를 먼저 말씀하시고 다음에 사랑을 말씀하셨습니다. 공의를 사람이 행할 수 없으나 하나님께서 행하시므로 구원해 준다는 것이 구원의 확실성입니다. 하나님께서 아무리 공의를 말씀했다 하여도 친히 행하시는 일이 없다면 공의를 행할 수 없는 인간에게 하등 필요가 없습니다. 예를 든다면 어떤 사람이 구렁텅이에 떨어진 사람보고 빨리 올라오라고 말만 해 놓고 도와주지 않는다면 이 사람과는 아무런 상관이 없으며, 물에 빠진 사람에게 네가 정신을 차려서 밖으로 나오라고 했다는 것도 아무런 필요가 없는 말입니다. 이와 같이 하나님 앞에 범죄한 인간들이 죄의 구렁텅이에 떨어졌고, 죄악의 물결에 빠져서 도저히 벗어날 수가 없는데 하나님께서 죄를 짓지 말라고 하는 말씀만 하시고 죄를 사해 주는 일을 하시지 않는다면 죄에 빠진 사람들에게는 그 말씀이 아무런 상관이 없는 것입니다.
In other words, when a difficult tribulation has come that cannot be escaped by human strength, there is no need to tell people to try to overcome it with their own strength. Therefore, God says that He will save them even in the midst of tribulation, and He saves them just as He says. Salvation does not come through the soul or the flesh or through one’s own strength, but only through God’s exercise of justice. What God Himself said He would do is the word of the covenant, and we must believe in it and obey it. Since Jesus, who bore the sins of mankind and tasted death Himself, completed justice, all spirits have been saved, and when the Lord of the Second Coming comes, He will save His people from the tribulation that cannot be escaped by human strength.
다시 말하면 사람의 힘으로 벗어날 수가 없는 어려운 환난이 왔는데 네 힘으로 이겨 보라고 하는 말은 하등 필요가 없는 것입니다. 그러므로 환난 가운데서라도 구원해 주시겠다는 말씀을 하시고, 그대로 구원해 주는 일을 행하시는 하나님이십니다. 영이나 육이나 다 인생 자력에서 구원이 있는 것이 아니고, 하나님께서 공의를 행하심으로만 구원을 얻는 것입니다. 하나님께서 당신이 행하겠다고 친히 말씀해 놓은 것이 즉 언약의 말씀이니, 우리는 그것을 믿고 순종할 것뿐입니다. 인간의 죄악을 걸머지시고 친히 죽음을 맛보신 예수님께서 공의를 완성하셨으므로 모든 영들이 구원을 받게 되었고, 재림의 주가 오실 때에는 인간의 힘으로 벗어날 수가 없는 환난에서 당신의 백성을 구원해 주시는 것입니다.
3. Making and carrying out an oath (22-25)
3. 맹세를 세우시고 행하심 (22~25)
@ Look unto me, and be you saved, all the ends of the earth: for I am God, and there is none else. 23. I have sworn by myself, the word is gone out of my mouth in righteousness, and shall not return, That unto me every knee shall bow, every tongue shall swear. 24. Surely, shall one say, in the LORD have I righteousness and strength: even to him shall men come; and all that are incensed against him shall be ashamed. 25. In the LORD shall all the seed of Israel be justified, and shall glory.(Is.45:22~25)
@ 땅 끝의 모든 백성아 나를 앙망하라 그리하면 구원을 얻으리라 나는 하나님이라 다른 이가 없음이니라. 23. 내가 나를 두고 맹세하기를 나의 입에서 의로운 말이 나갔은즉 돌아오지 아니 하나니 내게 모든 무릎이 꿇겠고 모든 혀가 맹약하리라 하였노라. 24. 어떤 자의 내게 대한 말에 의와 힘은 여호와께만 있나니 사람들은 그에게로 나아갈 것이라 무릇 그를 노하는 자는 부끄러움을 당하리라 마는 25. 이스라엘 자손은 다 여호와로 의롭다 함을 얻고 자랑하리라 하느니라 하셨느니라.(사45:22~25)
Since God cannot swear by anyone, He swears by Himself and keeps His oath. No matter how much He swears, if He does not have the power to keep it, it becomes invalid. If God makes an oath and does not keep it, His words would all be false and He would not be able to exercise any rights. This is because if He keeps His oath, He has authority, but if He does not keep it, He loses His authority. Therefore, we boast in Jehovah under the authority of God who swears and keeps it. For example, if a father makes an oath and does not keep it, he would lose his sovereignty before his children and have no authority. However, since we are children of God who has the omnipotent work of keeping His oath, we are justified and boast because of Him.
하나님께서 누구를 두고 맹세할 수가 없으므로 자기를 두고 맹세를 하시고 그대로 행하시는 것입니다. 아무리 맹세를 했다 하여도 행할 능력이 없다면 그것은 무효가 되고 맙니다. 만일 하나님께서 맹세를 세우시고 그대로 행하시지를 않는다면 그 말씀은 전부가 거짓이 되므로 아무런 권리를 행하실 수 없을 것입니다. 왜냐하면 맹세대로 행하면 권세가 있는 것이고 맹세대로 행하지 못하면 권세가 상실되기 때문입니다. 그러므로 우리는 하나님께서 맹세하시고 그대로 행하시는 권세 아래서 여호와를 자랑하게 되는 것입니다.
예를 든다면 어떤 아버지가 맹세를 세우고 그대로 행하지를 못한다면 그 자녀들 앞에서 주권이 상실되므로 권세가 없을 것입니다. 그러나 우리는 맹세대로 행하시는 무소불능의 역사를 가지신 하나님의 자녀이므로 그로 말미암아 의롭다 함을 받고 자랑하게 되는 것입니다.
Conclusion
Although there are many certainties in the world, there is no certainty like the salvation that God gives. This is because this salvation is the work of the Creator God. When God created the great nature, He did not make it possible for people to do anything on their own, but He made everything happen only through His actions, and people can complete everything only by obeying according to His work.
결 론
세상에 확실한 것이 많이 있다 하여도 하나님께서 베푸시는 구원과 같은 확실성은 없을 것입니다. 왜냐하면 이 구원은 조물주 하나님께서 행하시는 일이기 때문입니다. 하나님께서 대 자연을 창조하실 때에 무엇이나 사람들이 스스로 행할 수 있게 하신 것이 아니요, 전부가 다 당신이 행함으로만 되게 하시고 사람은 그 역사에 따라서 순종함으로만 모든 일을 완성하도록 하신 것입니다.
@ Fear not, you worm Jacob, and you men of Israel; I will help you, say the LORD, and your redeemer, the Holy One of Israel. 15. Behold, I will make you a new sharp threshing instrument having teeth: you shall thresh the mountains, and beat them small, and shalt make the hills as chaff.(Is.41:14~15)
@ 지렁이 같은 너 야곱아, 너희 이스라엘 사람들아 두려워 말라 나 여호와가 말하노니 내가 너를 도울 것이라 네 구속자는 이스라엘의 거룩한 자니라. 15. 보라 내가 너로 이가 날카로운 새 타작 기계를 삼으리니 네가 산들을 쳐서 부스러기를 만들 것이며 작은 산들로 겨 같게 할 것이라.(사41:14~15) 2002.11.24.~
@ That say of Cyrus, He is my shepherd, and shall perform all my pleasure: even saying to Jerusalem, You shalt be built; and to the temple, Your foundation shall be laid.(Is.44:28)
@ 고레스에 대하여는 이르기를 그는 나의 목자라 나의 모든 기쁨을 성취하리라 하며 예루살렘에 대하여는 이르기를 중건 되리라 하며 성전에 대하여는 이르기를 네 기초가 세움이 되리라 하는 자니라.(사44:28) 2,700년 예언(태어나가 200년전) 2500년전 성취
@ Thus says the LORD to his anointed, to Cyrus, whose right hand I have holden, to subdue nations before him; and I will loose the loins of kings, to open before him the two leaved gates; and the gates shall not be shut; 2. I will go before you, and make the crooked places straight: I will break in pieces the gates of brass, and cut in sunder the bars of iron: 3. And I will give you the treasures of darkness, and hidden riches of secret places, that you may know that I, the LORD, which call you by your name, am the God of Israel.(Is.45:1~3)
@ 나 여호와는 나의 기름 받은 고레스의 오른손을 잡고 열국으로 그 앞에 항복하게 하며 열왕의 허리를 풀며 성 문을 그 앞에 열어서 닫지 못하게 하리라 내가 고레스에게 이르기를 2. 내가 네 앞서 가서 험한 곳을 평탄케 하며 놋문을 쳐서 부수며 쇠빗장을 꺾고 3. 네게 흑암 중의 보화와 은밀한 곳에 숨은 재물을 주어서 너로 너를 지명하여 부른 자가 나 여호와 이스라엘의 하나님인줄 알게 하리라.(사45:1~3) 2700년 예언, 2001.9.15.~
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