사건 내막을 알고나면 참 충격적입니다.
영국 정부는 아직도 니뽕 후지쯔 소프트웨어 등을 공급받아 사용 중...
후지쯔가 개발한 회계 소프트웨어를 영국 우체국이 사용하다 그 오류로 난리가 났고
우체국 지점장들은 이 소프트웨어 도입 초기부터 오류 사실을 알았지만 오히려
횡령과 회계 부정으로 형사 고발되어 유죄판결 받은 사람이 500명 이상...
900명 정도라는 말도 있네요.
1999년부터 2015년까지 오류가 있는 이 소프트웨어를 사용했다고...
아무튼 언론이 문제를 보도하고 해도 제대로 문제가 시정되지 않다가 최근 한 TV에서
이걸 소재로한 드라마를 방영하면서 대중들이 비로서 문제의 심각성을 자각하고
여론이 들끓었고 영국 정부도 이와 관련한 유죄 판결을 모두 번복하도록 조치를 취하고
피해자들에게 보상금을 지급....후지쯔에게 손해배상을 청구하는 문제 제기...
과연 영국 정부가 후지쯔에게 손해배상을 청구해서 받아낼지 궁금하네요.
그렇더라도 이 일로 자살한 사람들과 피해로 고통받던 사람들은 어찌 그 억울함을 풀지...
제 촉으로는 이게 애초에 단순 개발자 실수가 아니라 누군가 계획적으로 벌인 일이 아닐까
싶네요. 15년 동안이나 결함을 숨긴 채 그 소프트웨어를, 그것도 공기업인 우체국에서 쓴다는
게 어떻게 가능했는지...
===========================================================================================================
Prison. Bankruptcy. Suicide. How a software glitch and a centuries-old British company ruined lives
감옥행, 파산, 자살. 백년 전통의 영국 공기업에서 사용한 소프트웨어 결함으로 삶이 파괴되다.
After a piece of software incorrectly showed that money had gone missing, a trusted, centuries-old British government corporation used its financial and legal might to convict and bankrupt hundreds of people who ran its branches. Some family members say their loved-ones were left so distressed they took their own lives.
무한 신뢰를 받던 100년 전통의 영국 공기업이 사용했던 소프트웨어가 잔고 무 또는 부족으로 잘못 표시하는 일이 생기면 법원이 우체국 지점을 운영한 수 백명에게 유죄를 선고하여 망하게 만들 수 있을 것이다. 그러면 일부 가족들은 사랑하는 이들이 고통을 견디기 힘들어 스스로 목숨을 거두었다고 말할 것이다.
This could be the plot of a dystopian novel, but it describes the real-life ordeal that scores of the so-called sub-postmasters of the UK Post Office went through between 1999 and 2015. The government — which owns the Post Office — has described the scandal as one of the greatest miscarriages of justice in British history.
이 내용은 지옥 소설의 플롯이 될 수 있을 것이다. 하지만 이건 영국 우체국 지점 운영자들 다수가 1999~2015년 사이에 겪은 실제 재앙을 묘사한 것이다. 우체국을 소유한 영국 정부는 이 사건을 가리켜 영국 역사 상 최대 오심 스캔들로 기술했다.
Over two decades, livelihoods and reputations were destroyed, families shattered, and savings lost. Out of thousands of affected sub-postmasters who ran small businesses in communities across Britain, 700 were convicted of criminal offences. Some spent time in prison.
20년에 걸친 삶과 평판이 파괴되고 가족이 흩어지고 저축은 사라졌다. 영국 전역의 지역 사회에서 소규모 자영업을 운영했던 우체국 지점장 수 천명 가운데 700명이 형사 사건 유죄 판결을 받았고 일부는 감옥에 수감되었다.
It began with errors in an IT system called Horizon, built by Japan’s Fujitsu and introduced in 1999 to replace paper-based accounting.
이 일은 종이 기반 회계 대체를 위해 1999년 도입한 것으로 일본 후치쯔가 개발한 호라이즌이라는 IT 시스템 오류에 기인한다.
Soon after its installation, branch managers realized the system was faulty. The software regularly showed that money — often many thousands of pounds — had gone missing from Post Office accounts. In many cases, it was simply wrong.
처음 설치 당시 지점 관리자들은 이 시스템에 오류가 있음을 알았다. 이 소프트웨어는 정기적으로 우체국 계좌에서 돈이, 종종 수 천 파운드가 사라진 것으로 표시했다. 대다수의 경우 이는 단순 오류였다.
Jo Hamilton was running a post office in a small village in southern England in 2003 when her Horizon computer started to show a shortfall of £2,000 ($2,500). When she ran the numbers again, she told CNN, that amount “doubled in front of (her) eyes.”
CNN과의 인터뷰에서 죠 해밀턴 씨는 2003년 영국 남부의 작은 마을에서 우체국을 운영하고 있을 때 호라이즌 컴퓨터가 2,000파운드의 잔고부족을 표시하기 시작한 일을 겪었다고 한다. 재계산을 하자 그 금액은 순식간에 두 배로 변했다고 말했다.
In the end, Hamilton re-financed her home to pay the non-existent shortfall that — by the time the Post Office had taken her to court in 2007, charging her with theft and false accounting — had ballooned to £36,000 ($45,800).
결국 해밀턴 씨는 우체국이 2007년 36000파운들로 부풀어버린 금액에 대해 그를 횡령 및 회계 부정 혐의로 법정에 세울 때까지 존재하지 않는 그 잔고 부족 분을 채우기 위해 주택 담보 대출을 증액했다.
Shamed and exhausted, Hamilton pled guilty to false accounting on the proviso that the theft charge would be dropped. “It was destroying me,” she said.
수치심과 스트레로 지친 해밀턴 씨는 횡령분을 누락했다는 회계 부정에 대한 유죄를 인정했다. 그는 “그 일로 전 완전히 망가졌어요”라고 밝혔다.
The scandal has been the subject of legal cases and UK media reports for years, but only since last week’s broadcast of a TV drama spotlighting its brutal human toll have public awareness and outrage skyrocketed.
이 스캔들은 주요 법정 소송 기사가되었으며 영국 매체들이 수 년에 걸쳐 보도했지만 지난 주 이 잔인한 인권 유린을 부각시킨 TV 드라마가 전파를 타고나서야 대중들이 자각하고 분노와 충격에 휩싸였다.
The ITV network drama “Mr Bates vs The Post Office” focuses on the sub-postmasters’ tireless campaign to prove their innocence and secure compensation. Alan Bates is a former sub-postmaster who led the effort.
ITV 네트워크 드라마 “베이트 씨 대 우체국”은 그들의 무죄와 보상을 받아야 함을 주장하는 우체국 대리점주들의 끈질긴 투쟁에 초점을 맞추고 있다.
Since the show’s release, the government has demonstrated, in a matter of days, the sort of urgency that sub-postmasters have been demanding for years. On Wednesday, Prime Minister Rishi Sunak announced that parliament would quickly pass landmark legislation to overturn the convictions of hundreds of sub-postmasters.
이 드라마가 방영되자 영국 정부는 우체국 대리점주들이 수 년간에 걸친 요구의 절실함을 단 며칠 만에 시인했다. 리시 수낵 영국 총리는 수요일 의회가 수 백명의 우체국 대리점주들에 대한 유죄판결을 번복하는 획기적인 법안을 신속히 통과시킬 것이라고 발표했다.
But the United Kingdom’s political and legal establishment has still to answer some vital questions, including who knew what and when; which individuals — if any — should be held criminally culpable; and the extent to which Fujitsu, a company worth $30 billion that is still a major supplier to the UK government, should be on the hook to pay compensation to victims.
그러나 영국 정치권과 법조계는 이를 누가 언제 알게 되었는 지 및 있다면 누가 형사 책임을 져야 하는가 및 여전히 영국 정부의 핵심 공급업체로 3조 자산 가치를 보유한 후지쯔가 희생자들에 대한 피해 보상금을 어느 정도까지 배상해야 하는가라는 결정적인 질문들에 대한 해답을 내놔야 한다.
The Post Office has so far paid more than £138 million ($176 million) in compensation, a company spokesperson told CNN. Those payments follow a 2019 civil lawsuit brought by more than 500 sub-postmasters that ruled that Horizon contained “bugs, errors and defects.”
우체국 대변인에 따르면 우체국은 지금까지 보상금으로 1억 3천 8백만 파운드(1억 7천 6백만 달러)를 지불했다. 이런 배상금은 “버그, 오류 및 결함”을 포함한 호라이즌을 사용한 500여 우체국 대리점주의 2019년 민사소송에 따른 것이다.
We are doing all we can to right the wrongs of the past, including extensive work to support overturning wrongful convictions,” the Post Office spokesperson said.
우체국 대변인은 “우리는 오심 번복을 지원하기 위한 광범위한 노력을 포함하여 과거의 잘못을 시정하기 위해 최선을 다하고 있습니다.”라고 말했다.
http://edition.cnn.com/2024/01/13/business/uk-post-office-fujitsu-horizon-scandal/index.html