又復觀身 身不離病 病不離身 是病是身 非新非故 是名爲慧 設身有疾 而不永滅 是名方便
또 몸을 관찰하되, 몸은 병을 떠나지 않고 병은 몸을 떠나지 않습니다. 이 병과 이 몸이 새로운 것도 아니고 옛것도 아님을 관찰하는 이것을 이름 하여 지혜라 합니다. 설사 몸에 병이 있더라도 영원히 멸하지 않는 이것을 방편이라 합니다.
He should further view the body and realize that the body is never rid of illness, that illness is never rid of the body, and that this body and this illness are neither prior nor posterior to one another. This is called wisdom. But though his body is ailing, the bodhisattva never seeks escape into eternal extinction. This is called expedient means.
He should further view the body; 또 몸을 관찰하되
the body is never rid of illness; 몸은 병을 떠나지 않고
illness is never rid of the body; 병은 몸을 떠나지 않습니다
this body and this illness; 이 병과 이 몸이
are neither prior; 새로운 것도 아니고
nor posterior to one another; 옛것도 아님을
realize that; 관찰하는
This is called; 이것을 이름 하여
wisdom; 지혜라 합니다
But though his body is ailing; 설사 몸에 병이 있더라도
the bodhisattva never seeks escape into eternal extinction
; 보살은 영원히 멸함을 찾지 않습니다
This is called expedient means; 이것을 방편이라 합니다
첫댓글 나무대방광불화엄경 나무대방광불화엄경 나무대방광불화엄경 _()()()_
But though his body is ailing, the bodhisattva never seeks escape into eternal extinction.
This is called expedient means.
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