요아스의 성전정화 내용을 접하면서...
2023.9.20. 대전 사이언스 빌리지
(대하24:1-16)
1 Joash was seven years old when he became king, and he reigned in Jerusalem forty years. His mother's name was Zibiah; she was from Beersheba. 2 Joash did what was right in the eyes of the LORD all the years of Jehoiada the priest. 3 Jehoiada chose two wives for him, and he had sons and daughters. 4 Some time later Joash decided to restore the temple of the LORD. 5 He called together the priests and Levites and said to them, "Go to the towns of Judah and collect the money due annually from all Israel, to repair the temple of your God. Do it now." But the Levites did not act at once. 6 Therefore the king summoned Jehoiada the chief priest and said to him, "Why haven't you required the Levites to bring in from Judah and Jerusalem the tax imposed by Moses the servant of the LORD and by the assembly of Israel for the Tent of the Testimony?" 7 Now the sons of that wicked woman Athaliah had broken into the temple of God and had used even its sacred objects for the Baals. 8 At the king's command, a chest was made and placed outside, at the gate of the temple of the LORD. 9 A proclamation was then issued in Judah and Jerusalem that they should bring to the LORD the tax that Moses the servant of God had required of Israel in the desert. 10 All the officials and all the people brought their contributions gladly, dropping them into the chest until it was full. 11 Whenever the chest was brought in by the Levites to the king's officials and they saw that there was a large amount of money, the royal secretary and the officer of the chief priest would come and empty the chest and carry it back to its place. They did this regularly and collected a great amount of money. 12 The king and Jehoiada gave it to the men who carried out the work required for the temple of the LORD. They hired masons and carpenters to restore the LORD'S temple, and also workers in iron and bronze to repair the temple. 13 The men in charge of the work were diligent, and the repairs progressed under them. They rebuilt the temple of God according to its original design and reinforced it. 14 When they had finished, they brought the rest of the money to the king and Jehoiada, and with it were made articles for the LORD'S temple: articles for the service and for the burnt offerings, and also dishes and other objects of gold and silver. As long as Jehoiada lived, burnt offerings were presented continually in the temple of the LORD. 15 Now Jehoiada was old and full of years, and he died at the age of a hundred and thirty. 16 He was buried with the kings in the City of David, because of the good he had done in Israel for God and his temple.
하나님의 성전(聖殿)
정화(淨化)
원형복구보수(原形復舊補修)
그의 그러한 업적을 소개하면서
동시에 요아스의 어머니 시비아 와 제사장 여호야다를 언급함은
요아스에게 상당한 좋은 영향을 주었다는 사실을 인지(認知)하게 한다
그의 할머니 아달랴와 그의 아들들이 엉망으로 만들어 놓은
모든 무례무도패악(無禮無道悖惡)을 일소(一掃)하고
완전쇄신(完全刷新)
오늘의 말씀을 통해서
오늘날 점차로 봐줄 수 없는 성전중요성인지감퇴(聖殿重要性認知減退)
교회가 시대에 발맞춰야 산다는 식의 사상으로 시켜버린 변질왜곡(變質歪曲)
아달랴는 이교신앙(異敎信仰)을 하나님의 나라에 들여왔지만
오늘날 기독교는 이교문화(異敎文化) 인본민주사상(人本民主思想)을 들여와
혼합신앙화(混合信仰化) 되었음을 본다
요아스의 성전복구(聖殿復舊) 내용속에
‘original design’
원형(原形)이라는 단어가 나온다
예수님의 마지막 사역의 일정 중
예루살렘에 입성하여 처음으로 단행한 성전정화(聖殿淨化)
그리고 선포하신 ‘만민이 기도하는 집’
나는 예배당이
하나님 예배 기도
그리고 하나님 섬김관련 외에 그 어떠한 목적의 사용도 해서는 안되었다는 생각을 한다
교회는 결코
세상을 받아들이고
세상에 맞춰 줘서는 안되었다는 생각을 한다
교회라는 단어가 그렇듯
교회는 교회여야 하고
하나님의 성전은 성전이어야 한다는 믿음을 가지고 있다
왜 하나님께서
성막을 만들게 하면서
모든 조각목을 금으로 쌌을까?
그것은 인본의식(人本意息)을 싼 것이며
오직 무변불변(無變不變)의 하나님 절대신앙(絶對信仰)만이어야 한다는
메시지를 담고 있다고 나는 믿는다
그렇다면 복원(復原)해야 하겠는데...
출애굽시대 혹은 솔로몬시대 혹은 스룹바벨시대적 건축양식류의 그것은 불가할 터이고...
그 기본에 흐르는 의미(意味)만은 살려야 할 터인데...
우주의 먼지 같이 느껴지는 내가
무엇을 할 수 있을까를 생각하니
이 또한 나의 영역과 주권이 아닌 하나님의 영역 그리고 주권에 속하였음을 고백하지 않을 수가 없다
하지만
내게 주어지는 상황과 기회의 영역에서
시행해야 하겠지...!!!
오늘도
나이 미미(微微)를 절감(切感)하며
내 손을 잡아 이끄시는 주님의 인도따라 순종하고 픈 마음으로 이 새벽을 깨운다
***************
† 찬송가 329장 - 주 날 불러 이르소서 (가사) †
1. 주 날 불러 이르로서 말씀대로 전하리라
나 주님의 뜻을 따라 길 잃은 양 찾으리다
2. 주 날 인도하옵소서 나도 남을 인도하리
주 말씀에 주린 양떼 다 먹이게 하옵소서
3. 저 든든한 반석 위에 날 세우사 힘 주소서
네 손을 펴 물에 빠진 저 무리를 건지리다
4. 내 주 얼굴 뵙기까지 주님 나를 도우소서
이 천한 몸 받으셔서 주 뜻대로 쓰옵소서 아멘