동영상 링크https://youtu.be/UTV1mng1YVg
공예는 시각예술 중에서 구심적 자체완결성이 특징적이다. 보는 사람의 시선을 조형물의 중심으로 수렴하는 자족적인 보여짐으로 완결된다. 회화 조각 등 다른 시각예술의 원심적 상호보완성과는 이질적인 소통구조는 때로 주류에서 소외되는 경향을 보이기도 한다.
수련 과정과 연한이 필요하고 개성이나 창조적 발상이 비교적 제한된다는 점에서 공예는 르네상스의 도제교육과 비교할 만하다. 그러나 탄탄한 수련 위에 자신의 끼와 창의를 발휘할 수 있는 르네상스적 분위기와 제한된 기능을 요구하는 공예에 대한 통념은 다를 수도 있다.
박진홍 선생의 공예전은 회화적 보임과 전시의 형식은 비슷해 보인다. 그러나 회화전에서 작가가 작품의 뒤쪽으로 물러나고 작품 외적인 펼쳐짐은 주변적인 데 비해 선생은 작품의 전면에서 작가 위주의 인간적 펼쳐짐이 선행하는 듯 보인다는 차별성은 지적될 수 있을 것이다.
Among the visual arts, the craft is characterized by centripetal self-completion. It concludes with a self-sufficient showing that converges the viewer's gaze to the center of the sculpture. Among other visual arts such as painting and sculpture, communication structures that are heterogeneous from centrifugal complementarity sometimes tend to be alienated from the mainstream.
Crafts are comparable to apprenticeship education in the Renaissance. In that training courses and years, individuality and creative ideas are relatively limited. However, the renaissance atmosphere where one can show one's talents and creativity based on solid training and the conventional wisdom about crafts that require limited skills may be different.
Park Jinhong's craft exhibition seems to have a similar pictorial appearance and the form of the exhibition. However, it can be pointed out that in the painting exhibition, the artist retreats to the back of the work, and the external unfolding of the work is marginal. Whereas in Park's opening, the crafts works seem to precede the artist-centered human unfolding, in the front of the work.
-Created by Youngjai Kim Art Philosopher Ph,D
2009-2022 Catured from DVD by Window7 Captured by LG Velvet