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https://en.wikipedia.org/wiki/Kanem%E2%80%93Bornu_Empire
카넴 보르누 제국의 깃발
카넴 보르누 제국의 문장
1200년 카넴 보르누 제국의 영토
1439년 카넴 보르누 제국의 깃발
1750년 카넴 보르누 제국의 영토
보르누 기병과 궁병
보르누 기병
보르누 기병의 돌격
보르누 중무장 기병
The Kanem–Bornu Empire existed in areas which are now part of Cameroon, Chad and Nigeria. It was known to the Arabian geographers as the Kanem Empire from the 8th century AD onward and lasted as the independent kingdom of Bornu (the Bornu Empire) until 1900. The Kanem Empire (c. 700–1380) was located in the present countries of Chad, Nigeria and Libya. At its height it encompassed an area covering not only most of Chad, but also parts of southern Libya (Fezzan) and eastern Niger, northeastern Nigeria and northern Cameroon. The Bornu Empire (1380s–1893) was a state in what is now northeastern Nigeria, in time becoming even larger than Kanem, incorporating areas that are today parts of Chad, Niger, Sudan, and Cameroon. The early history of the Empire is mainly known from the Royal Chronicle or Girgam discovered in 1851 by the German traveller Heinrich Barth.
Kanem–Bornu 제국은 현재 카메룬, 차드 및 나이지리아의 일부인 지역에 존재했다. 그것은 아라비아 지리학자들에게 서기 8세기부터 Kanem 제국으로 알려졌고 1900년까지 보르누의 독립 왕국 (보르누 제국)으로 지속되었다. Kanem 제국 (c. 700-1380)은 현재의 국가들에 위치해 있었다. 차드, 나이지리아 및 리비아. [2] 그 높이에서 그것은 대부분의 차드 지역뿐만 아니라 남부 리비아 (Fezzan)와 니제르 동부, 나이지리아 북동부 및 카메룬 북부를 포함하는 지역을 포함했다. 보르누 제국 (1380~1893)은 현재 나이지리아 북동부에 있는 주였으며, 시간이 지나면서 카넴보다 더 커져 오늘날 차드, 니제르, 수단, 카메룬의 일부 지역을 통합했다. 제국의 초기 역사는 주로 독일 여행자 하인리히 바르스가 1851년에 발견한 왕실 연대기 또는 기르감에서 알려져있다.
The Kanuri-speaking Muslim Saifawas gained control of Kanem from the Zaghawa nomads in the 9th century.[10]:26,109 This included control of the Zaghawa trade links in the central Sahara with Bilma and other salt mines. Yet, the principal trade commodity was slaves. Tribes to the south of Lake Chad were raided as kafirun, and then transported to Zawila in the Fezzan, where the slaves were traded for horses and weapons. The annual number of slaves traded increased from 1,000 in the 7th century to 5,000 in the 15th. Mai Hummay began his reign in 1075, and formed alliances with the Kay, Tubu, Dabir and Magumi. Mai Humai was the first Muslim king of Kanem, and was converted by his Muslim tutor Muhammad b. Mānī. This dynasty replaced the earlier Zaghawa dynasty. They remained nomadic until the 11th century, when they fixed their capital at Nijmi.[12][13][14][4][5]:170–172
Kanuri를 사용하는 무슬림 Saifa는 9세기에 Zaghawa 유목민으로부터 Kanem을 장악했다. [10] : 26,109 여기에는 중앙 사하라의 Zaghawa 무역 링크와 Bilma 및 기타 소금 광산의 통제가 포함되었다. 그러나 주요 무역 상품은 노예였다. 차드 호수 남쪽에 있는 부족들은 카피룬으로 습격당한 후 페잔에 있는 자윌라로 옮겨져 노예들이 말과 무기로 거래되었다. 연간 거래되는 노예의 수는 7세기 1,000명에서 15세기 5,000명으로 증가했다. Mai Hummay는 1075년에 그의 통치를 시작하여 Kay, Tubu, Dabir 및 Magumi와 동맹을 맺었다. 마이 후 마이는 카넴의 최초의 무슬림 왕이었으며 그의 무슬림 가정교사 무함마드 b. 마니. 이 왕조는 초기 Zaghawa 왕조를 대체했다. 그들은 수도를 Nijmi에 고정한 11 세기까지 유목민으로 남아있었다.
According to Richmond Palmer, it was customary to have "the Mai sitting in a curtained cage called fanadir, dagil, or tatatuna...a large cage for a wild animal, with vertical wooden bars."[15]
Richmond Palmer에 따르면, "Fanadir, dagil 또는 tatatuna라는 커튼이 달린 우리에 Mai가 앉아있는 것이 관례였다. 수직 나무 막대가있는 야생 동물을위한 큰 우리"[15]
Humai's successor, Dunama (1098–1151), performed the Hajj three times, before drowning at Aidab. His wealth included 100,000 horsemen and 120,000 soldiers.
Humai의 후계자 Dunama (1098–1151)는 Aidab에서 빠져 죽기 전에 Hajj를 세 번 수행했다. 그의 부에는 100,000명의 기병과 120,000명의 군인이 포함되었다.
Kanem's expansion peaked during the long and energetic reign of Mai Dunama Dabbalemi (1210–1259). Dabbalemi initiated diplomatic exchanges with sultans in North Africa, sending a giraffe to the Hafsid monarch, and arranged for the establishment of a madrasa of al-Rashíq in Cairo to facilitate pilgrimages to Mecca. During his reign, he declared jihad against the surrounding tribes and initiated an extended period of conquest with his cavalry of 41,000. He fought the Bulala for 7 years, 7 months, and 7 days. After dominating the Fezzan, he established a governor at Traghan, delegated military command amongst his sons. As the Sefawa extended control beyond Kanuri tribal lands, fiefs were granted to military commanders, as cima, or 'master of the frontier'. Civil discord was said to follow his opening of the sacred Mune.:52–58[15]:92,179–186[5]:173–177[13]:190
Kanem의 확장은 Mai Dunama Dabbalemi (1210-1259)의 길고 활기찬 통치 기간 동안 최고조에 달했다. Dabbalemi는 북아프리카의 술탄과 외교 교류를 시작하여 하프시드 왕조Hafsid의 군주에게 기린을 보냈으며 카이로에 al-Rashíq의 마드라사를 설립하여 메카 순례를 쉽도록 만들었다. 그의 통치 기간 동안 그는 주변 부족들에 대해 지하드를 선포하고 41,000 명의 기병과 함께 오랜 기간 정복을 시작했다. 그는 7년 7개월 7일 동안 Bulala와 싸웠다. 페잔을 장악한 후 그는 Traghan에 주지사를 세우고 아들들에게 군사 명령을 위임했다. 세파와가 카누리 부족의 영토를 넘어서 통제권을 확장함에 따라 시마 또는 '프론티어의 주인'으로서 군 지휘관에게 영토가 부여되었다. 그의 성스러운 문(Mune) 개막 이후 시민 불화가 있었다고 한다.
By the end of the 14th century, internal struggles and external attacks had torn Kanem apart. War with the So brought the death of four Mai: Selemma, Kure Gana, Kure Kura, and Muhammad, all sons of 'Abdullāh b. Kadai. Then, war with the Bulala resulted in the death of four Mai in succession between 1377 and 1387: Dawūd, Uthmān b. Dawūd, Uthmān b. Idris, and Bukar Liyāu. Finally, around 1387 the Bulala forced Mai Umar b. Idris to abandon Njimi and move the Kanembu people to Bornu on the western edge of Lake Chad.
14세기 말까지 내부 투쟁과 외부 공격으로 Kanem이 분열되었다. So와의 전쟁은 'Abdullāh b.'의 모든 아들 인 Selemma, Kure Gana, Kure Kura 및 Muhammad의 네 명의 Mai의 죽음을 가져왔다. 카 다이. 그런 다음 Bulala와의 전쟁으로 1377년과 1387년 사이에 4 명의 Mai가 연이어 죽었다. Dawūd, Uthmān b. Dawūd, Uthmān b. Idris 및 Bukar Liyāu. 마침내 1387년경 Bulala는 Mai Umar b를 강요했다. 이드리스는 은지미를 버리고 카넴부 사람들을 차드 호수 서쪽 가장자리에있는 보르누로 옮겼다.
But even in Bornu, the Sayfawa Dynasty's troubles persisted. During the first three-quarters of the 15th century, for example, fifteen Mais occupied the throne. Then, around 1460 Ali Gazi (1473–1507) defeated his rivals and began the consolidation of Bornu. He built a fortified capital at Ngazargamu, to the west of Lake Chad (in present-day Nigeria), the first permanent home a Sayfawa mai had enjoyed in a century. So successful was the Sayfawa rejuvenation that by the early 16th century Mai Idris Katakarmabe (1507–1529) was able to defeat the Bulala and retake Njimi, the former capital. The empire's leaders, however, remained at Ngazargamu because its lands were more productive agriculturally and better suited to the raising of cattle. Ali Gaji was the first ruler of the empire to assume the title of Caliph.
그러나 Bornu에서도 Sayfawa 왕조의 문제는 계속되었다. 예를 들어 15 세기의 첫 3/4 동안에는 15 명의 Mais가 왕좌를 차지했다. 그 후 1460년 알리 가지 (1473-1507)가 라이벌을 물리 치고 보르 누의 통합을 시작했다. 그는 차드 호수 서쪽 (현재 나이지리아)에 있는 Ngazargamu에 요새화 된 수도를 세웠다. 이 곳은 Sayfawa mai가 100년 만에 누렸던 최초의 영구 주택이었다. 16 세기 초에 Mai Idris Katakarmabe (1507–1529)는 Bulala를 무찌르고 이전 수도였던 Njimi를 되 찾을 수있을 정도로 Sayfawa 회춘이 매우 성공적이었다. 그러나 제국의 지도자들은 그 땅이 농업적으로 더 생산적이고 가축 사육에 더 적합했기 때문에 Ngazargamu에 남아있었다. 알리 가지는 칼리프의 칭호를 맡은 최초의 제국 통치자였다.
Bornu peaked during the reign of Mai Idris Alooma (c. 1564–1596), reaching the limits of its greatest territorial expansion, gaining control over Hausaland, and the people of Ahir and Tuareg. Peace was made with Bulala, when a demarcation of boundaries was agreed, upon with a non-aggression pact. Military innovations included the use of mounted Turkish musketeers, slave musketeers, mailed cavalrymen, and footmen. This army was organized into an advance guard and a rear reserve, transported via camel or large boats and fed by free and slave women cooks. Military tactics were honed by drill and organization, supplemented with a scorched earth policy. Ribāts were built on frontiers, and trade routes to the north were secure, allowing relations to be established with the Pasha of Tripoli and the Turkish empire. Between 1574 and 1583, the Borno sultan had diplomatic relations with the Ottoman sultan Murad III, as well as with the Moroccan sultan Ahmad al-Mansur, in the context of political tensions in the Sahara. The Borno sultan allied with the Moroccan sultan against the Ottoman imperialism in the Sahara.[21] Ibn Furtu called Alooma Amir al-Mu'minin, after he implemented Sharia, and relied upon large fiefholders to ensure justice.
보르누는 Mai Idris Alooma (1564 ~ 1596 년경) 통치 기간에 정점에 이르렀고, 최대 영토 확장의 한계에 도달하여 Hausaland와 Ahir 및 투아레그족들을 장악했다. Bulala와의 평화는 비 침략 조약으로 경계의 경계가 합의되었을 때 이루어졌다. [20] 군사 혁신에는 말을 탄 투르크인(혹은 투르크식으로 무장하거나 훈련받은?) 머스킷 소총병, 노예 머스킷 소총병, 사슬 갑옷을 입은 기병 및 보병의 사용이 포함되었다. 이 군대는 사전 경비대와 후방 보호 구역으로 조직되어 낙타 또는 대형 보트를 통해 수송되고 자유 및 노예 여성 요리사가 음식을 요리해서 먹였다. 군사 전술은 훈련과 조직에 의해 연마되었으며 그을린 지구 정책으로 보완되었다. 리바트는 국경에 세워졌고 북쪽으로의 무역로가 확보되어 트리폴리의 파샤와 터키 제국과의 관계를 맺을 수 있었다. 1574년에서 1583년 사이 보르노 술탄은 사하라의 정치적 긴장의 맥락에서 오스만 술탄 무라드 3세와 모로코 술탄 아마드 알 만수르와 외교 관계를 맺었다. 보르노 술탄은 사하라의 오스만 제국주의에 맞서 모로코 술탄과 동맹을 맺었다. [21] Ibn Furtu는 Sharia를 구현 한 후 Alooma Amir al-Mu'minin에게 전화를 걸었고 정의를 보장하기 위해 대규모 원조에 의존했다.
The Lake Chad to Tripoli route became an active highway in the 17th century, with horses traded for slaves. An intense diplomatic activity has been reported between Borno and the Pachalik of Tripoli at that time. About two million slaves traveled this route to be traded in Tripoli, the largest slave market in the Mediterranean. As Martin Meredith states, "Wells along the way were surrounded by the skeletons of thousands of slaves, mostly young women and girls, making a last desperate effort to reach water before dying of exhaustion once there."
차드 호수에서 트리폴리까지 가는 길은 17세기에 노예들과 말을 교환하는 무역으로 인해 상인들의 행렬이 활발히 오가는 고속도로가 되었다. 당시 보르노와 트리폴리의 파찰릭 사이에 격렬한 외교 활동이 보고되었다. [22] 약 200만 명의 노예가 지중해에서 가장 큰 노예 시장인 트리폴리에서 거래되기 위해 이 길을 여행했다. Martin Meredith가 말했듯이, "그 길을 따라 우물은 수천 명의 노예, 주로 젊은 여성과 소녀들의 해골로 둘러싸여 있었고, 그곳에서 지쳐 죽기 전에 물에 도달하기 위해 필사적으로 노력했다."
Most of the successors of Idris Alooma are only known from the meagre information provided by the Diwan. Some of them are noted for having undertaken the pilgrimage to Mecca others for their piety. In the eighteenth century Bornu was affected by several long-lasting famines.:500–508[15]:94–95,244–258 Aïr was independently operating the Bilma salt mines by 1750, having been a tributary since 1532.
Idris Alooma의 후계자 대부분은 Diwan이 제공한 빈약한 정보로만 알려져 있다. 그들 중 일부는 그들의 경건함을 이유로 메카 순례를 수행 한 것으로 유명하다. 18 세기에 보르누는 몇 차례의 오래 지속되는 기근의 영향을 받았다. [23] [5] : 500–508 [15] : 94–95,244–258 Aïr는 1532 년부터 지류였던 1750 년까지 Bilma 소금 광산을 독립적으로 운영했다. .
The administrative reforms and military brilliance of Aluma sustained the empire until the mid-17th century when its power began to fade. By the late 18th century, Bornu rule extended only westward, into the land of the Hausa of modern Nigeria. The empire was still ruled by the Mai who was advised by his councilors (kokenawa) in the state council or "nokena". The members of his Nokena council included his sons and daughters and other royalty (the Maina) and non-royalty (the Kokenawa, "new men"). The Kokenawa included free men and slave eunuchs known as kachela. The latter "had come to play a very important part in Bornu politics, as eunuchs did in many Muslim courts."[25]
알루마의 행정 개혁과 군사적 탁월함은 권력이 약화되기 시작한 17세기 중반까지 제국을 유지했다. 18세기 후반에 보르 누 통치는 서쪽으로만 확장되어 현대 나이지리아의 하우사 땅으로 확장되었다. 제국은 여전히 주 의회 또는 "nokena"의 의원 (kokenawa)의 조언을받은 Mai에 의해 통치되었다. [24] 그의 노 케나 협의회 회원들은 그의 아들과 딸들과 기타 왕족 (마이나)과 비 로열티 (코 케나와, "신인")를 포함했다. Kokenawa에는 자유인과 kachela로 알려진 노예 내시가 포함되었다. 후자는 "내시들이 많은 무슬림 법정에서 했던 것처럼 보르누 정치에서 매우 중요한 역할을 하게 되었다."[25]
During the 17th century and 18th century, Bornu became a centre for Islamic learning. Borno sultans developed a political legitimacy based on their religious charisma, in the context of the rise of Sufism in Sahel. Islam and the Kanuri language was widely adopted, while slave raiding propelled the economy.
17세기와 18세기에 보르누는 이슬람 학습의 중심지가 되었다. 보르노 술탄은 사헬에서 수피즘이 부상하는 맥락에서 종교적 카리스마를 바탕으로 정치적 정당성을 개발했다. [26] 이슬람과 카누 리어가 널리 채택되었고 노예 사냥이 경제를 촉진했다.